Fidelity # 41

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    318
    Torget vurderinger
    3
    Bedre enn pubrunde med Jackie Leven i hvert fall...

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    13.379
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Virker som et fint blad dette nummer 41, :D
    tror jeg må i kiosken og kjøpe kikke

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Skal vi prøve oss med en liten bråsving her, så vi får tråden inn på sporet igjen?

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Da var nr. 41 pløyd fra perm til perm, og jeg må si meg enig med de som har sagt det før: Et meget godt sammensatt og variert magasin. Likte spesielt godt omtalen av Linn Sondek LP12SE, sjøl om det er en vinylspiller som er far, far off mi lommebok..Men arma; er det modda Rega-armer, eller er Linn sine og Rega sine armer bare jækla like, reint visuelt?

Må si jeg gleder meg allerede til neste utgave - OG med store forhåpninger om at nr. 42 havner omtrent samtidig i postkassa nordafor polarsirkelen som rundt på østlandet. Og så ønsker jeg meg djuptgripende omtaler av både Densens "nye" B-150+ og B-175 integrerte, samt Vpi's oppgraderte vinylspillere!

Og obs! obs! Siste Tone Audio Magazine har mye bra vinylstoff...

;D

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    32.794
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    impulse skrev:
    Skal vi prøve oss med en liten bråsving her, så vi får tråden inn på sporet igjen?

Overshoot. Sorry.
    (Janine Jansen er ikke så verst til å spille fiolin heller, forresten.)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hyggelig at du like LP-12-stoffet, Wilhelm. Armene til Linn har forøvrig ingenting med Rega å gjøre, selv om jeg er enig med deg i at de har noen visuelle likheter.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.562
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    33
    Apropos Linn:
    På side 97 står det litt ned i første avsnitt:
    "Men vil vinyl fortsatt beholde forspranget på dynamikk".
    Menes det et forsprang i forhold til CD?

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    34.402
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    impulse skrev:

Overshoot. Sorry.
    (Janine Jansen er ikke så verst til å spille fiolin heller, forresten.)
    Det var gutten sin som kunne finne bilder!

Å tenke seg til at jeg inntil for noen år siden forbandt kvinnelige klassiske musikere med Eva Knardahl. Bildet av henne, overvektig, gråhåret og bebrillet, er risset inn på min numera ikke helt duggfriske netthinne... :eek:

Beklager, Impulse, til deg vil jeg komme med en forespørsel: Hvor blir det av dypdykkene inn i datalyd??

mvh

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Valentino kan finne bilder av kvinnelige musikere (og skuespillere) ja...og han kan jo ikke bruke alle i avataren heller, så det er godt at han har et sted å dumpe dem... ;D

Knardahl? Jeg har også noen ikke helt behagelige bilder på netthinnen. I svart/hvitt. Hun kunne slå ihjel et Steinway med den største presisjon...

Stoff og dypdykk i datalyd kommer, Tønnes. Det er sikkert. Vi er kanskje ikke av de raskeste, det skal sies. Det er klart vi skulle vært mer på banen der. Men som noen har vært inne på, vi driver jo ikke med dette på fulltid heller...

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    impulse skrev:
    Hyggelig at du like LP-12-stoffet, Wilhelm. Armene til Linn har forøvrig ingenting med Rega å gjøre, selv om jeg er enig med deg i at de har noen visuelle likheter.
    Jeg var vel egentlig klar over at Linn gjør sine egne greier, og Rega sine - men en viss visuell likhet, det er det. Og uten sammenligning forøvrig, kom jeg til å tenke på en spiller som jeg solgte for noen måneder siden, en Harman Kardon T60 med Ito arm. Også fjæropphengt. Frank Alstrine, en hifi-guru i California, kalte den for "A workingman's Linn Sondek". Nå ble det Vpi Scout for min del, og jeg håper T60'en har fått en grei plass hos sin nye eier.

Jeg hadde gjerne sett at dere hadde tatt for dere Vpi Scout II, Scoutmaster II, Superscoutmaster evt. Aries 2 i en like djuptgående omtale. Kanskje en sammenligning mellom en av disse og f. eks. Vpi Classic. Enklete har jo hevda at Classic'en er den mest velspillende av vpi'ene, uansett pris. Hvilket ville være en sensasjon, sett opp mot hva prisen er for toppmodellen til Vpi...

Densen tror jeg dere har glemt fullstendig. Sillesen kommer med den ene nyheten etter den andre, men her heime nevnes det såvidt. Jeg savner en sammenlignende test av de beste integrerte. Utfordringen er herved gitt.

???

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Å kikke enda litt mer inngående på VPI er en god ide. Det er nok noen produkter som er langt mindre representert i Fidelitys spalter enn vi helst skulle sett, være seg Densen eller andre. Nå er det faktisk ikke sånn at vi bare ringer importørene og rekvirerer et produkt heller, hadde det vært sånn, hadde det vært mye enklere. Kanskje ønsker ikke importøren å få testet et produkt på et tidspunkt som passer oss av markedsstrategiske grunner, kanskje foretrekker de å vise seg hos en av våre konkurrenter, eller det kan være andre grunner til at det er en møysommelig eller nærmest umulig prosess å få tak i et produkt til test. Det handler i alle fall ikke om vrangvilje fra Fidelitys side om du savner omtale av "dine" produkter. Bare så det er sagt.

Hvor langt nord for polarsirkelen holder du til, forresten? Vi får håpe posten når dit med neste nummer innen høvelig tid!

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.844
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Nå er jeg ingen kløpper udi de mer kulørte publikasjoner, men er det ikke en som heter "Vi menn" - eller noe i den dur? Tør jeg henlede hormonelle utgydelser - hvis de ellers ikke lar seg tøyle - dit?

Jeg fant så mye godt lesestoff i nr. 41 at beklagelser blir malplasserte for min del. Idéen om sammenlignende omtaler av en produsents modeller i ulike prisklasser er god. Artikkelen om LP 12 SE er supert eksempel på den rette blandingen av kritisk analyse og emosjonelt inspirerte betraktninger. Jeg har selv en tilårskommen LP 12, og her får jeg informasjon om dagens toppmodell, relevante konkurrenter og entusiastiske brukererfaringer servert i en livaktig kontekst. Alt sammen nyttig hvis oppgraderingsiveren skulle kaste meg ut i nye eventyr. En god grunn til å kjøpe "Fidelity", med andre ord.

Og skulle jeg ikke finne roen i rillene eller rørene, tror jeg ikke det ville hjelpe å bla om til midtsidefiolinistinnen heller. Estetikk og zoologi er nå engang vidt forskjellige fenomener.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    awe skrev:
    Nå er jeg ingen kløpper udi de mer kulørte publikasjoner, men er det ikke en som heter "Vi menn" - eller noe i den dur? Tør jeg henlede hormonelle utgydelser - hvis de ellers ikke lar seg tøyle - dit?

tøys.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.562
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    33
    Audiomix skrev:
    Apropos Linn:
    Ingen som vil forklare?

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    32.794
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    awe skrev:
    De pikene kan neppe spille Bach.

V

vredensgnag

Gjest
    Audiomix skrev:
    Audiomix skrev:
    Apropos Linn:
    Ingen som vil forklare?
    Kjære Audiomix - i gamle dager hadde man kart med påtegning "Here be dragons" i deler av havet som det ble anbefalt at man holdt seg unna.

Det påstås at vinyl har både større frekvensspenn og bedre dynamikk enn det meste.

Slik vil det være til det tegnes nye kart.

Musikkmannen

Æresmedlem
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    31.689
    Sted
    Kjelleren i kroken
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er nok litt rar.. Jeg leser først musikk-delen, så legger jeg bort Fidelity,og leser det uviktige en annen gang, når det passer meg.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.562
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    33
    vredensgnag skrev:
    Audiomix skrev:
    Audiomix skrev:
    Apropos Linn:
    Ingen som vil forklare?
    Kjære Audiomix - i gamle dager hadde man kart med påtegning "Here be dragons" i deler av havet som det ble anbefalt at man holdt seg unna.

Det påstås at vinyl har både større frekvensspenn og bedre dynamikk enn det meste.

Da får jeg spille det som for anledningen er mest praktisk uten å tenke på hva som er mest dynamisk ;)

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.844
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    awe skrev:
    De pikene kan neppe spille Bach.
    Jeg visste jeg hadde gått glipp av et viktig poeng. Men så faller jo alt på plass!

Gago: Jeg forstår det slik at du velger å uttrykke deg visuelt.

Takk for oppmuntrende svar.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    impulse skrev:
    Det handler i alle fall ikke om vrangvilje fra Fidelitys side om du savner omtale av "dine" produkter. Bare så det er sagt.

Hvor langt nord for polarsirkelen holder du til, forresten? Vi får håpe posten når dit med neste nummer innen høvelig tid!
    Det siste først; Bodø-byen med alle flyan og all vinden!! Skulle ikke være noen umulighet å få nye utgivelser hit omtrent på samme tid som det (u)-sentrale Østland, så mange fly som lander her! Vi er også oppsatt med tog, i motsetning til Harstad og Tromsø. Og hurtigrute. Det har de ikke i Narvik. Ikke i Oslo heller, for den saks skyld... Neida, vanligvis går det litt seint før magasinet dukker opp. 14 dager som sist, er vel drøyt.

Jeg savner et djupdykk i den øverste intergrerte klasse. Der inngår Densen B150+, for ikke å snakke om B175, som jeg hittil ikke har sett en einaste omtale av - kanskje den ikke har kommet på markedet ennå? Og der er jo så masse anna flott der ute - bare ta en titt på "innmat-tråden". Den ene velbygde tysker'n etter den andre. Det må da være noe vellyd blant disse...??

mvh. VaW

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    32.794
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener å huske at Fidelity har omtalt Densen tidligere (aner ikke hvilke modeller). Mulig de ligger ute som PDF da.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Og i annonsefeltet over her, står det vitterlig at "Nr. 40 er til salgs nå". Det er vel ei god stund siden,det....

;D mvh. VaW

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Valentino skrev:
    Jeg mener å huske at Fidelity har omtalt Densen tidligere (aner ikke hvilke modeller). Mulig de ligger ute som PDF da.
    Tror jeg har vært borti noe sånt..lurer på om det var et av pre og poweroppsettene??

Lyd & Bilde hadde en sammenlignende "test" / omtale av integrerte i det herrens år 1989. Der kom DM-10 best ut, og det var faktisk en av grunnene til at jeg lånte mitt øre til akkurat den forsterkeren. Noe som endte i kjøp, og lang & hittil lykkelig symbiose.... Det var ei tilsynelatende idiotisk investering for en småbarnsfar med trang økonomi, men historia har vist at det var verd hver ei krone!! Nå er jeg forøvrig far off topic....

mvh VaW

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    13.379
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fra småbarnsfar til far off topic, Wilhelm, det kunne vel gått verre? :)

Jeg fant merkelig nok ingen lettkledde damer i nr.41, men da var det lettere å konsentrere seg om resten. For eksempel disse dipolene fra Jamo. De har fått lite omtale på HFS, og det er ikke fordi interessen for dipoler er lav. Nei det må skyldes noe annet, kanskje jeg som ikke har fulgt med lenge nok. Det sto et liknende par i butikken her ifjor, og jeg angrer på at jeg ikke ba om en lytt.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    32.794
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes de Jamoene er interessante. Liker ideen om digre lettdrevne basser sammen med vanlige hifielemeter lenger opp. Da går det an å lage passiv dipol. En fin ting med dipol er at gjengivelsen under 300Hz blir langt mindre romavhengig enn fra en kassehøyttaler. Stereophiletesten jeg linket til viser et par merksnodigheter i 907's frekvensgang. Jeg mistenker at formgiverne fikk bittelitt for mye å si (jeg har lært litt om dipolbafler i høst).

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Og der kom jaggu desemberutgaven av "Stereophile" susende inn i mailboksen! Det ser riktig så interresant ut - tror jeg må spare det til adventa!!

mvh. VaW

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    8.591
    Torget vurderinger
    4
    VilhelmW skrev:
    Og der kom jaggu desemberutgaven av "Stereophile" susende inn i mailboksen! Det ser riktig så interresant ut - tror jeg må spare det til adventa!!
    Høhhh!
    Gode gamle papirutgaven kom i postkasse(!) alledere lørdag,
    - analog ruler eller ? ;D

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.465
    vredensgnag skrev:
    Audiomix skrev:
    Audiomix skrev:
    Apropos Linn:
    Ingen som vil forklare?

Ja, god vinyl har større opplevd dynamikkområde og frekvensspenn enn CD, det hører de aller fleste.
    De andre kan ta frem kalkulatoren og formelboka for å lese og regne seg fram til hva som er verdt å satse på.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Trane skrev:
    VilhelmW skrev:
    Høhhh!
    Gode gamle papirutgaven kom i postkasse(!) alledere lørdag,
    - analog ruler eller ? ;D
    Jada, det er vi enige om - Nå er ikke jeg så godt vant til analoge utgaver i postkassa til rett tid, heller - og jeg klarer ikke å dy meg; Vpi Super scoutmaster Reference rim drive turntable er kåret til årets analoge produkt i "Stereophile"...

;D

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.018
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    HoJ skrev:
    Jeg er nok litt rar.. Jeg leser først musikk-delen, så legger jeg bort Fidelity,og leser det uviktige en annen gang, når det passer meg.
    Ville det ikke vært mer hensiktsmessig å kjøpe Gramophone eller andre musikkblekker istedenfor å kaste pengene bort på et blad som kun inneholder noen få sider med det viktigste? Nå ja, du kjøper vel det også, tipper jeg. Fremdeles feber her i gården, og der tilhørende behov for å la det gå ut over noen... :(

Jeg har forøvrig også fått bladet i hus, og etter et par dagers skumlesing synes jeg det er blant bladets beste nummer. Innholdet er variert og for (nesten) enhver lommebok. Det er kanskje det beste nummeret siden den store forsterkertesten der Cary gikk av med seieren. Noen ganger kan Fidelity bli for eksotisk for meg, men #41 har en passe miks.

Artiklene om The Beatles satt jeg pris på. Beskrivelsen av Abbey Road stemmer godt med mine meninger om den, og det kjekt å lese at andre opplever det likt. De fleste her inne vil nok være enige i den artikkelen skal vi tolke vår tråd om saken. Så helt på jordet kan ikke gutta i Fidelity være. ;)

Takk for et bra og variert nummer. Fortsett i samme lest som dette og det nummeret jeg nevner lenger oppe kommer jeg til å kjøpe bladet oftere.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.562
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    33
    Espen R skrev:
    Ja, god vinyl har større opplevd dynamikkområde og frekvensspenn enn CD, det hører de aller fleste.
    De andre kan ta frem kalkulatoren og formelboka for å lese og regne seg fram til hva som er verdt å satse på.
    Det blir litt som å påstå at en VW boble er sprekere enn ........(hva som helst) fordi den har en annen lyd.
    En lyd som enkelte liker bedre enn alle andre lyder.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.465
    Audiomix skrev:
    Espen R skrev:
    Det blir litt som å påstå at en VW boble er sprekere enn ........(hva som helst) fordi den har en annen lyd.
    Jeg må si meg uenig her.

Jeg kjøpte min første CD spiller i januar/februar 1986. Denne spiller klarte å gjengi togkrasj og tordenbrak med voldsom dynamikk på ei tysk testplate. På musikk derimot, var dynamikken bortimot totalt fraværende. Jeg har spilleren ennå, vil du høre?
    Men specsen på denne Cd spiller stod ikke noe tilbake for datidens platespillere, heller tvert om.

Forskjellen til i dag er at dagens CD spillere har kortet inn denne forskjellen dramatisk, musikk låter temmelig dynamisk på en CD spiller i 2009. Ennå har gode Lp'er avspilt på en god platespiller bedre microdynamikk enn CD.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Audiomix skrev:
    Espen R skrev:
    Den tekniske forklaringen (eller en av dem?) på hvorfor analogt framstår som mer dynamisk enn digitalt blir gengitt i boka "Get better sound" av Jim Smith. Det er altså ikke bare innbildning...?

prnesse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Antall liker
    368
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    3
    VilhelmW skrev:
    impulse skrev:
    Det handler i alle fall ikke om vrangvilje fra Fidelitys side om du savner omtale av "dine" produkter. Bare så det er sagt.

Jeg savner et djupdykk i den øverste intergrerte klasse. Der inngår Densen B150+, for ikke å snakke om B175, som jeg hittil ikke har sett en einaste omtale av - kanskje den ikke har kommet på markedet ennå? Og der er jo så masse anna flott der ute - bare ta en titt på "innmat-tråden". Den ene velbygde tysker'n etter den andre. Det må da være noe vellyd blant disse...??

mvh. VaW

Er det ikke en butikk i Oslo som importerer dette merket da?
    Tenk litt etter så vil du nok komme på hvor mange tester det er fra denne importøren i Fidelity.
    Det kan ikke være mange, om noen.
    De har jo "sitt eget" blad (lydogbilde) med garantert gode tester, så hvorfor risikere noe med Fidelity?

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.598
    prnesse skrev:
    VilhelmW skrev:
    impulse skrev:

mvh. VaW

Tenk litt etter så vil du nok komme på hvor mange tester det er fra denne importøren i Fidelity.
    De har jo "sitt eget" blad (lydogbilde) med garantert gode tester, så hvorfor risikere noe med Fidelity?
    Hei
    Kan vel i samme slengen minne om testen i Lyd og bilde av Adyton Cordis 1,8 for noen år siden. Samme ulla

Mvh
    RBN

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.562
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    33
    prnesse skrev:
    Nettopp derfor er det ingen "gruppetester" av platespillere, PU, forsterkere, etc. Det vil bare vær en vinner. Resten er tapere.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn