Fange bass i et lite-ish rom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    16.324
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    9
    Ja, det er helt feil, hvis man tenker oå det som at treull suger fukt og holder på den.
    Den puster derimot og både lagrer og slipper fukt. Mao. bedre for å regulere inneklimaet når den brukes som byggisolasjon. Her snakker vi innendørs bruk og da er det uansett helt irrelevant. Plaster du den, mister du evnen til å «puste».

Sist redigert:

Lakka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.12.2004
    Antall liker
    93
    Ville vurdert Hunton treull. Gode specs, ikke usunt å puste inn og lett å jobbe med.
    Vet ikke hvor du bor, men jeg har to stl. 120X60X20 plater liggende i Bærum hvis du vil ha de.
    Takk som tilbyr :)
    Holder til på vestlandet. Ble en tur på obs bygg igår, hunton ble kjøpt inn.

Angående plast - > det er unødvendig til dette formålet. Tett kasse med matten ytterst. Pynter nok med duk ytterst (uten å touche membranen) viss det blir en suksess.

• Liker
    Reaksjoner: vim

Lakka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.12.2004
    Antall liker
    93
    Litt fremgang:

Pakket ut membranen, den har dessverre fått litt skade under transport.
    20251027_081822.jpg 20251027_082911.jpg

Men har heldigvis nok til å teste med.
    Fikk kuttet / limt og stiften de fast, samt fuget fra innsiden etterpå.
    Stiftepistolen på trykkluft fra Megaflis for 599,- har allerede tjent seg inn igjen :)

20251027_082914.jpg 20251027_084529.jpg 20251027_084929.jpg 20251027_092040.jpg

Neste steg nå er å få inn isolasjon og så bakplate.

Entropy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Antall liker
    1.556
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    3
    Ville vurdert Hunton treull. Gode specs, ikke usunt å puste inn og lett å jobbe med.
    Vet ikke hvor du bor, men jeg har to stl. 120X60X20 plater liggende i Bærum hvis du vil ha de.
    Hvis du har veldig lyst å bli kvitt dem, og siden trådstarter av praktiske årsaker ikke kunne hende dem ville de vært ideelle for meg. Kan betale for dem.

• Liker

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    16.324
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    9
    Hvis du har veldig lyst å bli kvitt dem, og siden trådstarter av praktiske årsaker ikke kunne hende dem ville de vært ideelle for meg. Kan betale for dem.
    Hadde vært fint - de er musemat i garasjen :)
    Sender deg PM

Lakka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.12.2004
    Antall liker
    93
    Ok, på tide med en oppdatering. Har fått bygd ca halvparten av fellene jeg hadde tenkt.
    Det vil si 6 små (40x60) tunet mot 34hz, og en stor 120x60 tunet mot 56 hz.
    20251027_174455.jpg

Prøvde en variant med å fylle opp det ene hjørnet
    20251028_085820.jpg

Uansett, fikk tid til å ta et sveip i REW isted, og resultatene er en stor nothing burger. Dessverre.

1762022177917.png

Før jeg skroter dette steget helt skal jeg bygge ferdig den andre 56hz fellen, samt 74hz fellene.
    Skal ta en runde med micen i rommet en dag jeg har god tid og se om jeg finner et oppsett av fellene som gir bedre effekt.
    Tenkte å gå rundt med den og måle spl for å finne hotspots.

Ingen free lunch enda altså.

Lakka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.12.2004
    Antall liker
    93
    Må nok mer til gitt 😀
    Stemmer nok det ja 😅
    Du som har jobbet mye med rommet ditt og bassresponsen: ser du en inkremental endring jo mer tiltak du hiver inn, eller er det mer at det når en kritisk masse og effekten så blir tydelig?

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    16.324
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    9
    Den store forskjellen var vel ved å fylle alle hjørner med bassfeller, men ellers er det nok mest av alt summen av mange tiltak som monner. Hvert enkelt tiltak har stort sett gitt marginal effekt, isolert sett.

Men jeg vet, som poengtert flere ganger, ikke om tiltak og effekt i mitt svært lille rom er helt overførbart til mer normale areal 😊
    Og prisen jeg har måttet betale er et rom med ganske kort etterklangstid.

Lakka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.12.2004
    Antall liker
    93
    Dersom vi kun ser på areal og ikke kubikk:
    Hvis jeg summer alle flatene i rommet kommer jeg til 64 kvm.
    Når alle fellene er ferdig bygd så dekker de 4,33 kvm.
    Det vil si 6,7% av rommets flater vil være dekket.

Hvor mye er mye nok antar jeg er spørsmålet?

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    3.187
    Rommets dimensjon og det totale arealet har ikke noe med hvor effektivt bassfeller er. Da ville et større rom trenger mer og slik fungerer det ikke.

Det handler om tre aspekter:
    1. Størrelsen på den stående bølgen
    2. Hvor trykket til den stående bølgen ligger
    3. Effektiviteten til selve bassfellen

• Liker

Lakka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.12.2004
    Antall liker
    93
    Rommets dimensjon og det totale arealet har ikke noe med hvor effektivt bassfeller er. Da ville et større rom trenger mer og slik fungerer det ikke.

Det handler om tre aspekter:
    1. Størrelsen på den stående bølgen
    2. Hvor trykket til den stående bølgen ligger
    3. Effektiviteten til selve bassfellen
    Det gir jo mening i grunn. Men når ser/måler en effekt av bassfeller? Det må jo være korrelert med antall feller - gitt riktig plassering såklart

Lengde 34hz:

1762066831247.png

Bredde 56 hz
    1762066905413.png

Høyde 74hz
    1762066958592.png

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    3.187
    Det gir jo mening i grunn. Men når ser/måler en effekt av bassfeller? Det må jo være korrelert med antall feller - gitt riktig plassering såklart
    Man ser det på før og etter måling i rommet ved amplitude og tidsdomenet, hvis det er du spør om.

Antall er irrelevant siden dimensjon varierer. Fire stk bassfeller med f.eks rund diameter på 30-40 cm vil åpenbart ikke ha samme effekt som fire stk bassfeller med dimensjon 150x100 cm. Det er det totale arealet i forhold til bølgelengden som betyr noe.

Passive bassfeller med liten dimensjon vil ikke fungere til de laveste frekvensene, så sant man ikke bruker svært mange av de. Her blir folk stadig lurt.

Lakka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.12.2004
    Antall liker
    93
    Det er det totale arealet i forhold til bølgelengden som betyr noe.
    Føler du argumenterer litt mot deg selv her, da du tidligere skrev
    " Rommets dimensjon og det totale arealet har ikke noe med hvor effektivt bassfeller er"

For det totale arealet og bølgelengdene er jo direkte knyttet sammen.
    Men, sikkert jeg som sliter med det kognitive en søndagsmorgen :)

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    3.187
    Føler du argumenterer litt mot deg selv her, da du tidligere skrev
    " Rommets dimensjon og det totale arealet har ikke noe med hvor effektivt bassfeller er"

For det totale arealet og bølgelengdene er jo direkte knyttet sammen.
    Men, sikkert jeg som sliter med det kognitive en søndagsmorgen :)
    Areal på bassfellen(e) i forhold til bølgelengden ja. Jepp, du som roter ;)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.864
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    gammelt studio triks:
    plasser en hel uåpnet rockwool-ball i hjørnet og se hva som skjer....gjett hvorfor jeg kjøpte PSI Audio :ROFLMAO:

Lakka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.12.2004
    Antall liker
    93
    Har du bilder av rommet du ønsker å dempe?
    Prøvde å knipse et bilde fra det ene huket som jeg har i rommet. Det er rotete og i r&d mode, så litt kaos må dere tåle.

For å gi litt mer info om målsetning og grunn til at jeg går ned denne stien:

Før var dette rommet brukt som dedikert kinorom --> 2 stoler, masse absorbsjon og 11 kanals surround.
    Etter som tiden går og antall unger fortsetter å øke må jeg omdisponere det litt. Så tanken er en tv-stue der kidsa kan henge, kombinert med en digg plass å høre på musikk.

Bassen har alltid vært grøtete i dette rommet (ref rommodene), men til film har jeg aldri brydd meg.
    Har et vindu nå før det skal møbleres skikkelig der jeg kan teste og herje litt på med div bass-feller for å se om det kan bli bra.

20251102_091648.jpg

Lakka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.12.2004
    Antall liker
    93
    Er ytterveggen utforet eller er det betong hele veien?
    Innenfra og ut - dobbelt lag med fibergips - 10cm glava - 5cm luft - leca - og utvendig isolasjon. Utvendig er det foret ut etter tek 17 standard over bakken.

Dalemark

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Antall liker
    412
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    3
    Fibergips er stiver og tyngre en standard gips og skal ha større lydisolerende effekt som lydvegg en standard gips. Om man da kan si at den absorberer bedre i rommet er jeg usikker på.
    Jeg har erfart at loftsrom bestående av gips i tak og vegger samt 18 mm furugulv rett på bjelkelaget gir rimelig god effekt. Laminat lagt på betong er ikke særlig optimalt, spesielt ikke i lavere frekvenser. Dersom det er tilfelle her ville jeg gått for anskaffelse av tykke tepper. Jo flere des bedre.

Lakka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.12.2004
    Antall liker
    93
    Ut på spl-tur, aldri sur:

34hz sveipet måtte jeg skru ned i forhold til 56hz, da det bikket 115db i hjørnene.
    1762076150491.png

1762076198216.png

Lakka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.12.2004
    Antall liker
    93
    Spørsmål:
    Om jeg legger micen helt inn til membranen, kjører rta analyse og så banker på membranen. Vil den ringe med frekvensen den er tunet på?
    Ser sånn ut under første forsøk her hvertfall 😀😅

Dalemark

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Antall liker
    412
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    3
    Hva forteller Helmholtz Calculator anbefalinger av mengde i rommet? Forespør du dette i denne tråden?

34hz sveipet måtte jeg skru ned i forhold til 56hz, da det bikket 115db i hjørnene.
    Ikke med på denne formen for måling. Skjønner ikke hva du skal bruke målepunktene til. Er du på jakt etter hvor du skal dempe?

Lakka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.12.2004
    Antall liker
    93
    Ikke med på denne formen for måling. Skjønner ikke hva du skal bruke målepunktene til. Er du på jakt etter hvor du skal dempe?
    I et tomt rom så bruker jeg den for å verifisere at teori og praksis stemmer. Altså er oppbyggingen størst der kalkulasjonene sier?
    Og så kan jeg bruke det som utgangspunkt for hvor fellene bør plasseres.

Men veldig åpen for andre fremgangsmåter, bare å komme med de👍

Lakka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.12.2004
    Antall liker
    93
    Spørsmål:
    Om jeg legger micen helt inn til membranen, kjører rta analyse og så banker på membranen. Vil den ringe med frekvensen den er tunet på?
    Ser sånn ut under første forsøk her hvertfall 😀😅
    Sånn ser det ut når jeg dunker på membranen.
    rta2.jpg

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.968
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Fibergips er stiver og tyngre en standard gips og skal ha større lydisolerende effekt som lydvegg en standard gips. Om man da kan si at den absorberer bedre i rommet er jeg usikker på.
    Jeg har erfart at loftsrom bestående av gips i tak og vegger samt 18 mm furugulv rett på bjelkelaget gir rimelig god effekt. Laminat lagt på betong er ikke særlig optimalt, spesielt ikke i lavere frekvenser. Dersom det er tilfelle her ville jeg gått for anskaffelse av tykke tepper. Jo flere des bedre.
    Godt at noen påpeker dette med flytende gulv.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    20.012
    Sted
    Langesund
    Jeg har flytende gulv og har før korrigering et avvik på +/-3 db i basse. Som alltid. Ingen fasit

Lakka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.12.2004
    Antall liker
    93
    Utdyp gjerne dere som har erfaringen med det hvordan flytende gulv hjelper mot stående bølger?
    Svinger det med og fungerer som en bassfelle sådan?

91 Stomperud

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.06.2008
    Antall liker
    131
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    25
    Har du vurdert PSI Active Absorber AVAA C20 som et alternativ? Det er en aktiv bassfelle som jobber effektivt helt ned til 15 Hz, og den absorberer trykksoner i rommet uten å sende ut lyd eller påvirke det direkte signalet.

I små rom, hvor det er begrenset plass til store passive feller eller multisub-oppsett, tror jeg AVAA kan være en praktisk og effektiv løsning. Den kan være særlig relevant for deg med stående bølger rundt 34 Hz.

https://www.prolyd.no/psi-audio/zpa...avaa-c20-aktiv-absorbent-bassfelle-graphite-b
    https://www.soundonsound.com/reviews/psi-audio-avaa-c20

Sist redigert:

Lakka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.12.2004
    Antall liker
    93
    Har du vurdert PSI Active Absorber AVAA C20 som et alternativ? Det er en aktiv bassfelle som jobber effektivt helt ned til 15 Hz, og den absorberer trykksoner i rommet uten å sende ut lyd eller påvirke det direkte signalet.

I små rom, hvor det er begrenset plass til store passive feller eller multisub-oppsett, tror jeg AVAA kan være en praktisk og effektiv løsning. Den kan være særlig relevant for deg med stående bølger rundt 34 Hz.

https://www.prolyd.no/psi-audio/zpa...avaa-c20-aktiv-absorbent-bassfelle-graphite-b
    https://www.soundonsound.com/reviews/psi-audio-avaa-c20
    Spennende saker det der! Ble vel linket til tidligere i tråden også. Ser hva jeg klarer med passive feller i denne omgang.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    20.012
    Sted
    Langesund
    Utdyp gjerne dere som har erfaringen med det hvordan flytende gulv hjelper mot stående bølger?
    Svinger det med og fungerer som en bassfelle sådan?
    Det som er geria her er at det kan slå begge veier. I en betongbunker er det lett å regne seg til hvordan bassen vil oppføre seg i rommet, men så fort det kommer inn trevegger og andre fleksende flater begynner regnestykke bli komplisert. Å få god bassrespons i et rom krever masse arbeidet, men en kan ha flaks med rommet også. Bergfinn her på forumet har vel minst like god bassrespons i kjelleren sin som det jeg har. Jeg har masse tiltak, han har vel ingenting i bassen.
    Det er jo også andre muligheter som å plassere inn tre subber i et rom og bruke et Bass Management program til og kalibrere seg fram til jevn bass.
    Usikker på hvem som leverer de beste programmene der. Har ikke vært så mye borti dette.

Sist redigert:

Lakka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.12.2004
    Antall liker
    93
    Håper alle skjønner at jeg spør og graver her for å forstå mer og lære mer om dette, ikke noe annet.

@The Shy - Er det riktig å anta at en betongbunker er worst-case, og vil oppføre seg akkurat som matematikken sier den vil?
    Og vil ikke alt annet enn det føre til bedring i responsen, selv om en ikke vet hvor mye flatene i et rom svinger med?

@lydogakustikk - Siden jeg er ingeniør og over snittet opptatt av tall og formler, hvor mye flate må til for å dempe en 34hz bølge? Og hva er utregningene bak isåfall? Den har jo 10m bølgelengde, 1/4 tilsvarer da 2,5m. Så må det da 2,5m med flate til mener du? Siden du skrev det kom an på størrelsen på tiltakene vs størrelsen på bølgen.

Og håper noen har et innspill om måten med å teste fellene på som jeg fortalte om lenger oppe. Er det good, eller helt på bærtur?

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.775
    Torget vurderinger
    0
    Siden jeg er ingeniør og over snittet opptatt av tall og formler, hvor mye flate må til for å dempe en 34hz bølge? Og hva er utregningene bak isåfall?
    Og håper noen har et innspill om måten med å teste fellene på som jeg fortalte om lenger oppe. Er det good, eller helt på bærtur?
    Det kan være vanskelig når teori og praksis ikke stemmer,
    men noen ganger er det like greit å bare gjøre det i praksis?

REW viser at jeg har samme problemet som du skisserer,
    men med plassering er problemet løst i praksis og
    bassfeller er helt unødvendig for å oppnå jevn frekvensrespons.

SubStacking_V.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn