Praktisk verktøy og testprotokoll ved kjøp av kabler og hvordan avdekke mulig kopivare (fake):
1. Testprotokoll for å vurdere kvalitet og autentisitet på kabler du mottar.
VISUELL INSPEKSJON
Punkt: | Hva du sjekker: | Hva om kan tyde på fake: |
Emballasje | Trykk, logo, strekkode, serienummer | Feilstavet logo, dårlig trykk, ingen serienummer. Sammenlign med produsentens offisielle bilder. Feil i logo, uvanlig font eller inkonsekvent etikett tyder på kopi. Profesjonelle merker har fin trykkvalitet, strekkoder/QR-koder, serienummer og bruksanvisning på flere språk. |
Kontakter | Jevn finish, rett montering, god tyngde | Løs/ vinglete kontakt, platfølelse, skjev støping. Hvis kontaktene kan sees igjennom (eller du får nærbilder), se etter rene loddinger. Skitne, klumpete eller ujevne loddinger = amatørproduksjon. |
Kabelkropp | Jevn krympestrømpe, tydelig merking, føles tett | Billig plast (som føles hult, eller veldig myk kan bety lav kvalitet), tynn isolasjon, ujevn overflate, krympestrømpe uten limrester. |
Merking på kabel | Produsent, modell, land, CE.merking (strøm) | Uleselig, eller mangler helt. Slurvete trykk, manglende merking eller blanke etiketter kan være rødt flagg. |
Lukt og overflate | Lukter nøytralt | Sterk kjemisk lukt = billigplast |
Eier du, eller kjenner noen som kan låne deg et mikroskop, eller en lupe som forstørrer, så kan du avdekke eventuelle uregelmessigheter i finish som kan være grunn til rødflagg.
ELEKTRISK TEST MED MULTIMETER
1. Kontinuitetstest: Sett multimeter i beep-modus (ohm/diode). Mål fra pinne til pinne i hver ende. (RCA/XLR: Senter til senter, skjerm til skjerm. Strøm: Fase, nøytral og jord separat). Det skal være gjennomgang på riktige ledere (lav motstand, typisk <1Ω) og ingen kortslutning.
2. Motstandstest: For kobberkabel skal motstanden gjerne være under 0,5Ω per meter. Unormalt høy motstand = tynne ledere, eller dårlig kobling.
3. Kapasitans/induktans: Sammenlign med produsentens data (hvis oppgitt); store avvik (50–100 % høyere/lavere) tyder på annen intern oppbygning = mistenkelig.
LYDTEST: (for signalkabler) Spill et kjent referansespor. Vær oppmerksom på redusert stereobilde, tap av bass eller ekstra støy. Brum/støy ved berøring av kabel kan også indikere rødflagg. Beklager og dere får ha meg unnskyldt for jeg klarer ikke å finne noen aktuelle punkter for lydtest av strømkabler. -Kanskje andre kan bistå i all respekt?
SIKKERHET: (for strømkabler) Kontroller CE-merking, korrekt tverrsnitt (f.eks. 3x1,5 mm²), og fastsittende plugger. Mål jordforbindelse med multimeter.
...bare et eksempelbilde hentet fra nettet:
Avslutter med et forslag til Melding du kan sende til selger:
Hei!
Jeg vurderer å kjøpe denne kabelen, men ønsker å forsikre meg om at den er original. Kan du vennligst sende:
- Nærbilder (makro) av begge ender av kabelen, spesielt kontaktene.
- Bilde av eventuell serienummermerking eller etikett på kabelen eller emballasjen.
- Bekreftelse på produksjonsland (står vanligvis på pakken eller kabelen).
- Kopi av kjøpskvittering eller dokumentasjon fra distributør / forhandler.
- Informasjon om returrett og garanti.
Takk for hjelpen — jeg ønsker å kjøpe kun originale produkter.
Vennlig hilsen/ regards
Kåre Ronny Kabellang
Kabelavhengig
Kabelgaten 666
1914 Kabelvåg
Kilder: diverse internett og sunn, eller usunn fornuft - alt avhengig av hvem som leser