Fake kabler, hvordan vite

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Antall liker
3.613
Interessant. Har du link til et eksempel?
Det er anerkjent det problemet der. Har blitt benyttet i mange år i Kina. En OEM fabrikk produserer en originalvare for et firma i vesten. Etter dagen er omme og litt utpå kvelden kommer the night shift . Disse produserer eksakte kopier for det svarte marked, uten nevnte firma sin kjennskap til dette, selvfølgelig. Dette er mulig pga av utbredt korrupsjon. The Night Shift arbeiderne er ansatt på helt andre vilkår enn de offisielle. Dette er mulig pga stor arbeidsløshet og fattigdom.

Det spesielt utbredt innen klær og moteindustri. Kopier er et multimilliardmarked på verdensbasis. At liknende taktikk også benyttes innen kabelverdenen er slett ikke usannsynlig, selv om dette markedet er av mikroskopis art.

En god venn av meg var i Kina et år, han kjøpte en Helly Hansen allværsjakke av årets på et gatemarked i Bejing til en brøkdels pris. Den hadde alle originale merkelappene inni og utapå. Han tok den med hjem og gikk i butikken i Tromsø og sammenlignet. Den var 100% identisk dvs fra samme fabrikk.

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Antall liker
3.613
Har produsentene faktisk opplyst måledata på kablene, så kunne man brukt et LCR meter for å sjekke kabelen om verdiene er innenfor.
Så enkelt er det ! Men nå er det vel oftest slik at prisen på kabler er omvendt proposjonal med mengde dokumentasjon, av teknisk karakter - dvs verifiserbare målbare data.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.785
Torget vurderinger
1
En god venn av meg var i Kina et år, han kjøpte en Helly Hansen allværsjakke av årets på et gatemarked i Bejing til en brøkdels pris. Den hadde alle originale merkelappene inni og utapå. Han tok den med hjem og gikk i butikken i Tromsø og sammenlignet. Den var 100% identisk dvs fra samme fabrikk.
Jeg kjenner til dette fra 90-tallet da jeg drev med produksjon av tekstiler i Tyrkia. Kunden bestilte 1000 bukser og fikk levert 1000 bukser. Fabrikken sydde opp 1100, for å ha noe å gå på mht kvalitetskontroll. Overskytende 100 stk med/uten feil ble solgt til oppkjøper/partivaregrossist, endte på billigsalg på torvet i Istanbul og ofte solgt til utenlandske turister. De mer profesjonelle merkevarene kjøpte selv opp restproduksjonen og fikk de destruert der nede.

Men jeg kjenner ikke til slike tilfeller som @Voff beskrev vedr HiFi-kabler, så derfor bad jeg han om en referanse/link.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.726
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
Acrotrec har vært en av de få som faktisk lager kabler og er/var en av de største OEM leverandørene

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
3.659
Sted
Oslo
En grunn til at det har vært mulig er at vestlige bedrifter ikke har vært flinke til å beskytte sine varemerker (eller design eller patenter) i Kina. Dermed var ikke en gang virksomheten ulovlig før det ble importert til Europa. I årevis ga vi bort produksjonsanvisningene til noen av våre mest verdifulle produkter, av ren naivitet eller fordi vi ikke trodde markedene var rike nok til å være interessante.

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.296
koster ikke mye av originale vestilige varer vesentlig mindre i kina uansett? hvor mange kinesere bruker 2-3000 på en helly hansen når der er utallige alternativ for en brøkdel.
autentiske windows lisenser til 20-30kr, icepower moduler på ebay til under halvparten, fosi forsterkere til $99, henger ikke helt på greip når man legger sammen delekostnad. kina får lavere innkjøpspriser fordi der ikke er betalingsvilje?

duc999

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2007
Antall liker
6.068
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Kinesere handler luksus varer i enorme mengder rundt i verden, mulig de er lei pirat produkter

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.296
er alltid unntak, men det er likevel en promille av befolkningen sammenlignet med hva lavtlønnede personer i vesten kan ta seg råd til om de sparer litt.

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
18.256
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Praktisk verktøy og testprotokoll ved kjøp av kabler og hvordan avdekke mulig kopivare (fake):

1. Testprotokoll for å vurdere kvalitet og autentisitet på kabler du mottar.

VISUELL INSPEKSJON

Punkt:Hva du sjekker:Hva om kan tyde på fake:
EmballasjeTrykk, logo, strekkode, serienummerFeilstavet logo, dårlig trykk, ingen serienummer. Sammenlign med produsentens offisielle bilder. Feil i logo, uvanlig font eller inkonsekvent etikett tyder på kopi. Profesjonelle merker har fin trykkvalitet, strekkoder/QR-koder, serienummer og bruksanvisning på flere språk.
KontakterJevn finish, rett montering, god tyngdeLøs/ vinglete kontakt, platfølelse, skjev støping. Hvis kontaktene kan sees igjennom (eller du får nærbilder), se etter rene loddinger. Skitne, klumpete eller ujevne loddinger = amatørproduksjon.
KabelkroppJevn krympestrømpe, tydelig merking, føles tettBillig plast (som føles hult, eller veldig myk kan bety lav kvalitet), tynn isolasjon, ujevn overflate, krympestrømpe uten limrester.
Merking på kabelProdusent, modell, land, CE.merking (strøm)Uleselig, eller mangler helt. Slurvete trykk, manglende merking eller blanke etiketter kan være rødt flagg.
Lukt og overflateLukter nøytraltSterk kjemisk lukt = billigplast

Eier du, eller kjenner noen som kan låne deg et mikroskop, eller en lupe som forstørrer, så kan du avdekke eventuelle uregelmessigheter i finish som kan være grunn til rødflagg.

ELEKTRISK TEST MED MULTIMETER
1. Kontinuitetstest: Sett multimeter i beep-modus (ohm/diode). Mål fra pinne til pinne i hver ende. (RCA/XLR: Senter til senter, skjerm til skjerm. Strøm: Fase, nøytral og jord separat). Det skal være gjennomgang på riktige ledere (lav motstand, typisk <1Ω) og ingen kortslutning.

2. Motstandstest: For kobberkabel skal motstanden gjerne være under 0,5Ω per meter. Unormalt høy motstand = tynne ledere, eller dårlig kobling.

3. Kapasitans/induktans: Sammenlign med produsentens data (hvis oppgitt); store avvik (50–100 % høyere/lavere) tyder på annen intern oppbygning = mistenkelig.

LYDTEST: (for signalkabler) Spill et kjent referansespor. Vær oppmerksom på redusert stereobilde, tap av bass eller ekstra støy. Brum/støy ved berøring av kabel kan også indikere rødflagg. Beklager og dere får ha meg unnskyldt for jeg klarer ikke å finne noen aktuelle punkter for lydtest av strømkabler. -Kanskje andre kan bistå i all respekt? :sick:

SIKKERHET: (for strømkabler) Kontroller CE-merking, korrekt tverrsnitt (f.eks. 3x1,5 mm²), og fastsittende plugger. Mål jordforbindelse med multimeter.

...bare et eksempelbilde hentet fra nettet:
kvalitetsforskjell.jpg

Avslutter med et forslag til Melding du kan sende til selger:

Hei!

Jeg vurderer å kjøpe denne kabelen, men ønsker å forsikre meg om at den er original. Kan du vennligst sende:
  • Nærbilder (makro) av begge ender av kabelen, spesielt kontaktene.
  • Bilde av eventuell serienummermerking eller etikett på kabelen eller emballasjen.
  • Bekreftelse på produksjonsland (står vanligvis på pakken eller kabelen).
  • Kopi av kjøpskvittering eller dokumentasjon fra distributør / forhandler.
  • Informasjon om returrett og garanti.
Takk for hjelpen — jeg ønsker å kjøpe kun originale produkter.

Vennlig hilsen/ regards
Kåre Ronny Kabellang
Kabelavhengig
Kabelgaten 666
1914 Kabelvåg

Kilder: diverse internett og sunn, eller usunn fornuft - alt avhengig av hvem som leser 🤣🤭

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.880
Det er også blitt avslørt at kabler kan være laget av jern med kobberlegering. Avsløres enkelt med en magnet.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.385
Torget vurderinger
1
...
Kåre Ronny Kabellang
Kabelavhengig
Kabelgaten 666
1914 Kabelvåg
tsk tsk tsk ... postnummeret til Kabelvåg er 8310/8311
...
Noen råd, enten hvordan jeg spotter fake kabler, eller hvordan man handler «trygt»?
"Hei, jeg er i markedet etter slange olje. Hvordan unngår jeg å skjøpe slange olje ?»
Om det er ekte eller fake slange olje burde ikke gjøre mye forskjell, og det enkle svaret er naturlig vis å trekke seg ut av slange-olje-markedet.

mvh
KJ

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
16.092
Sted
Fiff Avenue
Torget vurderinger
9
Du var jo med tidligere idag, så dere har jo vært fulltallig en stund alleredet.🤭

Det er jo også påfallende at du ikke selv har bidratt med noe til trådstarter.
Kjør på, ikke gi deg - og la for all del verken selvinnsikt eller andres kritikk av dine innlegg (som du valgte å tolke som personangrep som vanlig, med Duc999 sitt svar) komme i veien 🤯

Jeg prøvde å bidra med å fortelle at Valhallakopien ikke kan forveksles med originalen, men det var ikke på nivå med dine gode bidrag og kunne jo lett overses.

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Antall liker
19.747
Sted
Langesund
Skal en finne ut om det er ekte eller ikke så ville jeg tatt de med til gullsmeden. ;)

• Liker
Reaksjoner: vim

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
3.845
Sted
VestBredden
Torget vurderinger
1
Skal enn unngå "fake" er det og kjøpe nytt i butikk. Og skulle det være en norsk forhandler som selger fake, det bare og la dem grilles herifra til H@lvete.
Men personlig så ville jeg aldri vært interessert i noe som helst produkter som kan være i ligaen for fake.

Er vel derfor enn driver og setter isammen deler og leter frem obskure ting som ingen gidder og kopiere ;)

Føkk, kanskje det er fake Baltisk Bjerkefinerplater... shhheeeeeeit :LOL:

• Liker
Reaksjoner: vim

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Antall liker
3.613
En grunn til at det har vært mulig er at vestlige bedrifter ikke har vært flinke til å beskytte sine varemerker (eller design eller patenter) i Kina. Dermed var ikke en gang virksomheten ulovlig før det ble importert til Europa. I årevis ga vi bort produksjonsanvisningene til noen av våre mest verdifulle produkter, av ren naivitet eller fordi vi ikke trodde markedene var rike nok til å være interessante.
Neida, vår grådighet gjorde at vi produserer alt i Kina. Fortjenesten på merkevarene kunne maxes enda noe kraftige hopp. Høyprofilvarer innet fritidstøy som Helly Hansen og "alle de andre" er ikke billigprodukter. Men de aller fleste av dem er produsert i Kina.

Gucci blei tatt med buksa nede. Det er lov å importere halvfabrikata .... . Veskene deres blei laget i Kina uten håndtakene, de ble montert i Italia. Da blei det Made In Italy.

Et av sjarlatanfirmaene - Audioquest blei jo ferska med en serie kabler for noen år siden Made In U.S.A . De var helt og holdent produsert i Kina. Feilmerking.... .

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
11.832
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg ville blitt sjokkert om noen som helst av boutique-kablene ikke er produsert i Kina.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.498
Torget vurderinger
2
Topp Bunn