Få det til å låte balansert

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.647
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Er begge streamers transparente, så spiller de helt likt.;)

Eierglede og andre preferanser er med på å bestemme hva hver enkelt synes er optimalt for dem.
    Har du hatt en 100k streamer selv?
    Hvorfor låter min ifi stream bedre i eksklusiv tidal modus enn uten?

Sist redigert:

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    2.175
    Sted
    Horten
    Det er umulig for andre å skulle forklare eller diskutere hvorfor du synes noe låter bedre enn annet.
    Din preferanse er kun din.;)

Men har du noe underlag type spec eller målinger som tilsier at lyden virkelig er annerledes?

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.165
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    DSpeaker Anti-Mode 2 har XLR inn og ut + optisk.
    En enkel sak og bruke, men ikke bruk den på auto. koster kun 10 frognertiere :=)
    Selv jeg klarte å bruke den med litt knoting sammen med REW.
    Da kan du få justert bort toppen på 40 hz.
    Ikke ofte på brukt markedet. Kan være en grunn til det.
    DAC som sitter i den er heller ikke dårlig.
    Sammenlignet den med en Burson DA160, kunne ikke høre forskjeller på de.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.647
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Det er umulig for andre å skulle forklare eller diskutere hvorfor du synes noe låter bedre enn annet.

Men har du noe underlag type spec eller målinger som tilsier at lyden virkelig er annerledes?
    Må bare spørre. Er du av den typen som ikke hører forskjellen mellom kabler? Ikke ta det ille opp. Det er ærlig sak å syns dette.

En annen sak er at jeg har aldri hørt så stor forskjell mellom komponenter med de høyttalerne jeg har nå. Kan ha noe med beryllium-diskanten å gjøre.

Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.165
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Må bare spørre. Er du av den typen som ikke hører forskjellen mellom kabler? Ikke ta det ille opp. Det er ærlig sak å syns dette.

En annen sak er at jeg har aldri hørt så stor forskjell mellom komponenter med de høyttalerne jeg har nå. Kan ha noe med beryllium-diskanten å gjøre.
    Ikke så amper stemning nå gutter ;=)
    Joda kabler kan låte forskjellig, men da er det noe som blir fjernet/filtrert bort.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    2.175
    Sted
    Horten

Jeg plages ikke av spørsmålet ei heller å svare.(y)

Jeg er ikke en kabeltroer nei.
    Men hvis du er av den typen som er kun enten eller, aka enten så spiller ingen kabler i verden noen forskjell eller så spiller alle kabler forskjell, så finner du meg i kategorien; bevis påstanden.

Altså, vi kan fint måle alle forskjeller på kabler og hva annet det kan være, til en grad av 1000 vis av ganger bedre enn noen kan høre.
    Og det er her saken ligger; er forskjellene slik at intet menneske i verden kan høre det, ja da er det transparent.
    Pris er heller ikke en parameter her. Transparent til 1000.- eller transparent til 100 000 .- gir akkurat samme konklusjon: Transparent.

Hva folk liker er noe helt annet, høyst subjektivt og sånn skal det være.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.647
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Noe jeg lurer på er om alle spdif utganger har samme impedans?

Egentlig liker jeg ikke ordet transparent. Det blir liksom en bortforklaring for uforklarlige forskjeller som ikke skal være der. Og da skal man legge den ballen død eller be om bevis. Det er adskillig enklere å spørre en å svare.

Man skal også være klar over at et digitalt signal overføres via analoge kabler/baner. Dette gjelder også innvendig i enheten.

Sist redigert:

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    2.175
    Sted
    Horten
    Fordelen med å bruke ord som transparent er at det er definert og presist.

Motsatsen er typisk mere "blomsterspråk" som eks <musikalsk> eller <oppløst>, som egentlig kan bety hva som helst for hver enkelt.
    -Det er nok også poenget tipper jeg, for eks musikalsk kan fint brukes positivt om enheter som kanskje ikke er transparente.
    OBS: Ingen motsetning her, en enhet kan fint være musikalsk selv om den er transparent eller ikke.
    Poenget er dermed at musikalsk ikke er et presist begrep.

Det er ikke noe ukjent eller mystisk at digitale signaler/data overføres i analog spenning/fase/frekvens i kabler.
    Det er gjenskapelsen på mottagersiden som definerer det tilbake til 0 og 1.

PS: Det å etterspøre dokumentasjon eller måledata tror jeg de aller fleste nok gjør helt automatisk og kanskje ubevist i hverdagen.
    For eks om en selger sier at elbilen lader "raskt", så vil nok de fleste sjekke/etterspørre tallmateriale på det. Aka målinger.:giggle:

Jeg lurer litt på hvorfor mange likevel er så villig til å se bort ifra når det gjelder haifai?

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.647
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Noe jeg lurer på er om alle spdif utganger har samme impedans? Dvs målt motstand, induktans og kapasitans. I så fall ikke vil dsse bli påvirket av kabelens elektriske data. Jeg må kanskje skifte mellom kabler før jeg leverer tilbake på mandag. Blir litt hektisk dette. God helg!

Sist redigert:

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    2.175
    Sted
    Horten
    SPDIF Coax skal være 75 Ohm iht spesifikasjonene.
    Kabel bør helst være det samme, sånn ca i alle fall på de korte avstandene det er snakk om i haifai.
    -De typiske RCA-kontaktene ofte brukt er jo uansett ikke 75 ohm, men igjen korte avstander gjørt dette til et ikke-problem.

Prøvd optisk istedet for Coax?

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.647
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    SPDIF Coax skal være 75 Ohm iht spesifikasjonene.
    Kabel bør helst være det samme, sånn ca i alle fall på de korte avstandene det er snakk om i haifai.
    -De typiske RCA-kontaktene ofte brukt er jo uansett ikke 75 ohm, men igjen korte avstander gjørt dette til et ikke-problem.

Prøvd optisk istedet for Coax?
    Bare en optisk pt. og den detter ut av sporet. Skal handle inn en,. Synd at jeg ikke har USB på begge. Hadde vært kult med i2s. Det har dac'en min.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.647
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Hvis jeg forstår deg rett, så mener du at en Wiim Mini spiller på lik linje med alt annet uansett pris? (y)
    Har en audiofil kontakt i Sverige som har en Holo Read streamer. Mulig jeg kan få kjøpt denne av han. Han mener det er natt og dag på i2s. Ikke vet jeg.

Jeg hadde en gang i tiden noen saker fra Peter D. i Bergen med i2s. Det var enorm forskjell med i2s. Husker ikke helt dette med komponentene. Tror det var mellom drivverk og dac. Kommer ikke på merket, men det var en sånn sinuskurve i logoen.

Sist redigert:

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    2.175
    Sted
    Horten
    Hvis jeg forstår deg rett, så mener du at en Wiim Mini spiller på lik linje med alt annet uansett pris? (y)
    ....
    Jeg kopierer ordrett mitt innlegg #80::cool:
    Er begge streamers transparente, så spiller de helt likt.;)

Eierglede og andre preferanser er med på å bestemme hva hver enkelt synes er optimalt for dem.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.647
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Hva er fordelen med i2s?
    Er vist et format som er brukt internt fra drivverk til... Jeg vet ikke, men du får lese deg opp på det. Disse interface'ene eller formatene er sikkert implementet forskjelling og da er de ikke like.

Dalemark

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Antall liker
    319
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    3
    Støtter rådene til @steinost. Ville forsøkt å heve området fra peak til 100-120Hz ved hjelp av akustiske tiltak. Dette vil gjevne ut problemet ditt.

Ikke koster det noe heller 👍.

Dalemark

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Antall liker
    319
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    3
    Det er absolutt er mulig. Men dersom man ikke har tro på at tiltak i rommet har innvirkning så er det jo ikke nødvendig å forsøke.

Jeg mener DAAD 4/30 som står i hjørnene kan ha en absorberende effekt ved sin plassering. Det kan hende de demper området over peak og dersom man kan heve dette med 2dB - 5dB vil lydbildet bli totalt forandret. De her som har erfaringer med AL burde ha god kjennskap til dette, uten å dra sammenligninger forøvrig.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.165
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det er absolutt er mulig. Men dersom man ikke har tro på at tiltak i rommet har innvirkning så er det jo ikke nødvendig å forsøke.

Jeg mener DAAD 4/30 som står i hjørnene kan ha en absorberende effekt ved sin plassering. Det kan hende de demper området over peak og dersom man kan heve dette med 2dB - 5dB vil lydbildet bli totalt forandret. De her som har erfaringer med AL burde ha god kjennskap til dette, uten å dra sammenligninger forøvrig.
    Det søkket skal vel ikke absorbere men løftes.
    Har vel store mengder med akustikk I mitt rom. Men søkk fjerner du ikke så lett. Elementer i motfase derimot retter kjapt ut slikt. Eller prøve å flytte seg ut av problemet.

Dalemark

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Antall liker
    319
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    3
    Det søkket skal vel ikke absorbere men løftes
    Det er jo hele poenget, dersom man har noe som bidrar til søkket så forsøk å fjern det.

En såpass stor diffusor kan, og jeg presiserer kan, ha motsatt effekt ved plassering i hjørnet.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    1745650850863.png

I et rom som dette kan man bare glemme å bruke akustikk til å løse noe under 100-150hz. Hvis du dekker hele veggen med isolasjon som er så tykk at veggen nå er like langt ut som høyttalerne står, så kanskje du vil se noe effekt.

Akustikkremediet bør være hvertfall 1/4 av bølgelengden du ønsker å gjøre noe med.

1/4 av 100hz er 85 cm.

1/4 av 40hz er over 2 meter.

Du kan bruke mindre og/eller ha luft bak (men det vil ta like mye plass), men da vil du også se mindre effekt. Å rydde opp i peaker og dipper på 10dB ved 40hz og 80-90hz på denne måten i et vanlig rom er bare å glemme.

Peakene fikses enkelt med EQ, dippene fikses med et antall subber (2-4) kombinert med eksperimentering med plassering. I praksis må man gjerne leve med at det ikke er 100% jevnt. Heldigvis er hvertfall dippene mindre hørbare enn det ser ut på grafene, spesielt hvis de er smale. Men en peak ved 40hz vil ikke være optimalt. Man vil oppleve enten for mye bass eller for lite bass fra låt til låt avhengig av hvor energien i musikken ligger.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    25.029
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det er riktig at akustiske tiltak normalt ikke kan “legge til” energi i en dipp.

Men: hvis dippen skyldes stående bølger eller refleksjoner, kan man ved hjelp av kraftig demping (f.eks. tykke bassfeller) redusere kanselleringen som skaper dippen.

Resultatet blir at dippen heves i frekvensresponsen, uten å bruke EQ. Jeg har selv opplevd dette rundt 160–180 Hz etter å ha bygd en stor absorbent på hele 60cm inn i sideveggen.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.647
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73

Må bare spørre om hvordan man måler Imageing eller soundstage ? I beste mening. Jeg opplever til stadighet å fokusere på akkurat dette.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.165
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 1116878

I et rom som dette kan man bare glemme å bruke akustikk til å løse noe under 100-150hz. Hvis du dekker hele veggen med isolasjon som er så tykk at veggen nå er like langt ut som høyttalerne står, så kanskje du vil se noe effekt.

Akustikkremediet bør være hvertfall 1/4 av bølgelengden du ønsker å gjøre noe med.

1/4 av 100hz er 85 cm.

1/4 av 40hz er over 2 meter.

Du kan bruke mindre og/eller ha luft bak (men det vil ta like mye plass), men da vil du også se mindre effekt. Å rydde opp i peaker og dipper på 10dB ved 40hz og 80-90hz på denne måten i et vanlig rom er bare å glemme.

Peakene fikses enkelt med EQ, dippene fikses med et antall subber (2-4) kombinert med eksperimentering med plassering. I praksis må man gjerne leve med at det ikke er 100% jevnt. Heldigvis er hvertfall dippene mindre hørbare enn det ser ut på grafene, spesielt hvis de er smale. Men en peak ved 40hz vil ikke være optimalt. Man vil oppleve enten for mye bass eller for lite bass fra låt til låt avhengig av hvor energien i musikken ligger.
    Helt enig, jeg fikset jo min med 4 subber bak, men måtte ha 8 for å være sikker. Neida det var pga for dårlig slaglengde på de. Dippen var der hele tiden fra tomt rom til det var 9m3 med demping.
    Den ble noe smalere men ikke borte før baksubbene kom inn.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.885
    Torget vurderinger
    1
    Må bare spørre om hvordan man måler Imageing eller soundstage ? I beste mening. Jeg opplever til stadighet å fokusere på akkurat dette.
    Hvordan opplever du det med headset?

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.894
    Å heve dipper over 100 Hz krever ikke så mye hvis tiltakene er effektive og riktig plassert. Her er en måling før og etter med 2 stk BAD Arc med tykkelse 20,5 cm. Grønn før og rød med to BAD Arc. Merk spesielt dippen mellom 100 Hz og 150 Hz.
    Right speaker, overlay with and without two 20 cm BAD Arc panels.jpg

Under 100-80 Hz kreves det som regel mer, men man kan også få god effekt med lite tiltak. Dog er det mer unntaket enn regelen. Her er før og etter med kun en Modex Plate. Grønn før og rød med Modex Plate. Der ser man at dippen mellom 40 Hz og 50 Hz er jevnet ut.

Frequency response overlay.jpg

Nå var dette kanselleringer, her er et eksempel hvor også peaker er jevnet ut med tiltak. Her ble større arealet dekket.
    before an after freq response at 4m distance.jpg

Å løse noe akustisk er alltid det beste, men kan kreve mer enn hva man kan gjøre. I så fall er EQ et bra kompromiss til å dra ned en peak i dypbassområdet. Viktig i så måte å måle mer enn bare ørehøyden. EQer man bare basert på ørehøyden, så blir ikke resultatet nødvendigvis så optimalt.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.488
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Men er det mulig? Er veldig nysgjerrig på opplevelser en ikke kan måle.
    Hvis en måler temperaturen på noe, er gamlemåten å registrere hvor mye kvikksølv utvider seg eller trekker seg sammen, og sammenligner det med andre målinger for å gi et nogenlunde nøyaktig resultat. Hvis en skal måle tid på den mest nøyaktige måten vi kjenner til, så teller en antall svingninger på et cesium-atom, og når en har kommet til et visst antall så er det ett sekund. En meter er en meter fordi en har blitt enig om hvor lang en meter er, og sammenligner andre ting med det.

Så det er bare å finne noe som korrellerer med «soundstage» og «imaging», så skal det la seg måle, det også.

Jeg ser for meg at det handler om kanalseparasjon og fasegang.

Sist redigert:

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Men er det mulig? Er veldig nysgjerrig på opplevelser en ikke kan måle.
    Det er mulig å se på responsen til høyttalere (typisk produsentmålinger eller de gjort på Klippel av Amir og Erin og co) og gjette litt, men det er ikke enkeltparametere som uten videre sier nøyaktig hvor god en høyttaler er på dette.

Jeg startet en tråd for å diskutere dette på ASR for en tid tilbake, tråden har nå nesten tusen innlegg.. så dette er et tema vi ikke har noen superenkel fasit på. Det er en kombinasjon av høyttalernes egenskaper, rommet og plassering.

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.894
    Før man skal måle noe, så må man ha en tydelig definisjon av det man skal måle. Trolig legger folk veldig mye forskjellig i de nevnte begrepene.

Ytterligere komplisert blir det når det gjerne innebærer mange aspekter relatert til både høyttalere, akustikk og til dels elektronikk.

• Liker
    Reaksjoner: KJ

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.885
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp! Det har kommet litt i skyggen av dette med romakustikk. 😀
    Sounstage får man vel mer av om høyre og venstre høyttaler måler mest mulig likt, hver for seg og sammen. Kanselleringer er vel det som dreper mest der også.
    Derfor får man mer soundstage av plingplong musikk foran metal, men det må vel også ligge i mixen uansett.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    2.175
    Sted
    Horten
    Soundstage I en stereomix er jo denne phantom centre effekten vi hører. Hvordan den lages er viden kjent med hvordan menneskets oppfattelse av lyd er. Variasjon eks i volum, frekvens, fase etc etc mellom lyden i hver høyttaler er virkemidler. Og hvordan dette da er lagt inn i musikken kan fint måles. Vi kan også som kjent måle hvordan høyttalere selv oppfører seg. Vi kan også måle hvordan lyden er i alle posisjoner i rommet. For soundstage vi oppfatter finnes oftest kun i begrenset del av rommet.:cool:

Det vi derimot ikke kan måle er hvordan hver enkelt person oppfatter og verdsetter opplevelsene.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Soundstage I en stereomix er jo denne phantom centre effekten vi hører. Hvordan den lages er viden kjent med hvordan menneskets oppfattelse av lyd er. Variasjon eks i volum, frekvens, fase etc etc mellom lyden i hver høyttaler er virkemidler. Og hvordan dette da er lagt inn i musikken kan fint måles. Vi kan også som kjent måle hvordan høyttalere selv oppfører seg. Vi kan også måle hvordan lyden er i alle posisjoner i rommet. For soundstage vi oppfatter finnes oftest kun i begrenset del av rommet.:cool:

Det vi derimot ikke kan måle er hvordan hver enkelt person oppfatter og verdsetter opplevelsene.
    Det må så klart være en del av produksjonen ja. Men vi har såvidt jeg vet ingen komplett fasit på hva som gjør at en høyttaler presenterer dette bedre / større / mer presist enn en annen.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    2.175
    Sted
    Horten
    Det må så klart være en del av produksjonen ja. Men vi har såvidt jeg vet ingen komplett fasit på hva som gjør at en høyttaler presenterer dette bedre / større / mer presist enn en annen.
    Nei, en fasit som vil være universell for alle typer, alle rom, alle plasseringer og alles preferanser++, er nok en utopi.

En metode for å finne noe som passer mange/flere enn seg selv, så må man ta utgangspunkt i noe (som måler iht gitte parametere) og få feedback fra mange nok varierte lyttere for å ev finne sammenfallende parametere. Dette er jo grunnlaget for mye forskning opp igjennom tiden.
    Alternativt lage noe man selv liker, og håpe andre også liker det. Eller kun lage noe til seg selv. :cool:

Poenget mitt er at uansett hva man gjør i et design for å få frem visse egenskaper, så er det fint målbart.
    Eks så synes jo mange at gitt forvrengning gir en godlyd, enten forvrengning er i dac/amp( eks røramp), eller ev tilført i kilden/musikken. Skulle ikke forundre meg om noe tilsvarende "effekt" kan være designet inn i noen høyttalere der ute som skaper en signatur noen liker.
    Likevel så kommer det jo frem på målingene.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.664
    Torget vurderinger
    0
    Det er vanskelig å måle, men det er gjennom mange år utviklet metoder med lytting
    for å optimalisere Soundstage & Imaging uansett hvilket rom og utstyr som spiller musikk
    i 2 kanaler (y)

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn