Erks skriblerier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Jøsses, ikke en eneste kommentar på nyinnkjøpet?! Ikke engang en småslibrig kommentar om at svindyr DAC er bortkasta penger? Come on ah!

    Jaja. Jeg kan i hvert fall si at etter at kona hørte Moelva så er hun helt innstilt på at ALLE investeringer jeg gjør i anlegget er så veloverveide og gode at det er bare å si "ja kjære". Slik ble det også denne gang. Jeg er helt enig med henne :love: Tenker det blir en marginal oppgradering men til maksimal glede!

    Jeg fordøyer fortsatt besøket hos @Atlerovik denne uka. Nydelig oppsett, flott stue, fantastisk lyd! Det var gøy!
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.341
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Jøsses, ikke en eneste kommentar på nyinnkjøpet?! Ikke engang en småslibrig kommentar om at svindyr DAC er bortkasta penger? Come on ah!

    Jaja. Jeg kan i hvert fall si at etter at kona hørte Moelva så er hun helt innstilt på at ALLE investeringer jeg gjør i anlegget er så veloverveide og gode at det er bare å si "ja kjære". Så også denne gang. Jeg er helt enig med henne :love: Tenker det blir en marginal oppgradering men til maksimal glede!

    Jeg fordøyer fortsatt besøket hos @Atlerovik denne uka. Nydelig oppsett, flott stue, fantastisk lyd! Det var gøy!
    Som ønsket: En svindyr dac er bortkastede penger, du burde heller gått for en DAC Magic+ og donert resten av pengene til meg, så jeg kan kjøpe meg en SL1000R. Hvis du fortsatt velger å beholde dacen du har bestilt, selv etter mine slibrigheter/tigging, må jeg få gratulere så mye! Ikke mange som kan kjøpe seg en slik sak for å holde humøret oppe. Skal du bruke den med Moelva eller Tannoyene?
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Som ønsket: En svindyr dac er bortkastede penger, du burde heller gått for en DAC Magic+ og donert resten av pengene til meg, så jeg kan kjøpe meg en SL1000R. Hvis du fortsatt velger å beholde dacen du har bestilt, selv etter mine slibrigheter/tigging, må jeg få gratulere så mye! Ikke mange som kan kjøpe seg en slik sak for å holde humøret oppe. Skal du bruke den med Moelva eller Tannoyene?
    Takk for slibrig kommentar, settes pris på! Den skal fore Westminster med enda mer nydelige overtoner denne styggvakre boksen :cool:
    Så nå er det mye spennende på gang! Gleder meg til nye subber til kinoen som kan holde følge med Moelva, og dCS APEX som kanskje kan lirke ut enda bittelit flere nyanser i stueanlegget. Blir SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ kult :)
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Som ønsket: En svindyr dac er bortkastede penger, du burde heller gått for en DAC Magic+ og donert resten av pengene til meg, så jeg kan kjøpe meg en SL1000R. Hvis du fortsatt velger å beholde dacen du har bestilt, selv etter mine slibrigheter/tigging, må jeg få gratulere så mye! Ikke mange som kan kjøpe seg en slik sak for å holde humøret oppe. Skal du bruke den med Moelva eller Tannoyene?
    SL1000R? Har du vært innom @MakkinTosken nå?Ja den er fryktelig fin ingen tvil om det! :) Rett og slett et hifi-smykke som oser av kvalitet! Digger slike saker! Jeg burde kanskje gjort noe slikt istedenfor ny DAC men... jeg spiller 95% digitalt så da...og AN TT3 er heller ingen sinke... har også veldig lyst på en MC1100 men nå må jeg vente på neste depresjon før det kan forsvares - hehe :love:
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jøsses, ikke en eneste kommentar på nyinnkjøpet?! Ikke engang en småslibrig kommentar om at svindyr DAC er bortkasta penger? Come on ah!

    Jaja. Jeg kan i hvert fall si at etter at kona hørte Moelva så er hun helt innstilt på at ALLE investeringer jeg gjør i anlegget er så veloverveide og gode at det er bare å si "ja kjære". Slik ble det også denne gang. Jeg er helt enig med henne :love: Tenker det blir en marginal oppgradering men til maksimal glede!

    Jeg fordøyer fortsatt besøket hos @Atlerovik denne uka. Nydelig oppsett, flott stue, fantastisk lyd! Det var gøy!
    Jeg tarn!
    Du er rundlurt, hva faen skal du med en dac til kr. 250000.- 😂 digitalt er digitalt og har NULL betydning. Antar den dyre dritten du har kjøpt måler dårligere enn topping dac til kr 6000.- Lykke til med placebo! 🤣 Er det mulig…. 🤯
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Jeg tarn!
    Du er rundlurt, hva faen skal du med en dac til kr. 250000.- 😂 digitalt er digitalt og har NULL betydning. Antar den dyre dritten du har kjøpt måler dårligere enn topping dac til kr 6000.- Lykke til med placebo! 🤣 Er det mulig…. 🤯
    Takk!! :ROFLMAO: Hvis den låter dårligere enn Toppings kan jeg kompensere med litt ekstra dyre sølvkabler så blir det sikkert akseptabelt:love:
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det var litt deilig å være en av normen her. 😵💫
    Gratulerer med knall dac! 😃 Du har ikke fått den ennå? Har de slutten å selge med reklokker eller har de integrert den?
    Drøyer subbene til moelva eller blir det mulig med en lytt etterhvert?
     
    • Love
    Reaksjoner: erk

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jøsses, ikke en eneste kommentar på nyinnkjøpet?!
    Du må jo presentere faenskapet på en måte som syns. Tekst og en link til ei amatørblekke vekker jo ingen oppmerksomhet. Tagge meg hjalp litt da.;)

    Hva tenker du denne nye investeringen gjør som det du har ikke gjør?
     
    • Haha
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Så deilig med litt respons! Jeg elsker jo LITT oppmerksomhet selv om jeg forsøker å gjøre det på en erk-isk måte ;) I går var jeg på en slik partner-happening hvor sikkert 50 personer som jeg ikke kjente minglet og skravla om uvesentlige ting. Veldig ukomfortabelt synes jeg, så der satt jeg på en sofa i hjørnet og helte nedpå vin. Men etter tre glass ble det bra! APEX er kanskje litt sånn tilsvarende medisin...

    Neida. Jeg har ærlig talt ingen anelse om dCS APEX vil utgjøre noen stor forskjell. Men det jeg vet med sikkerhet, er at den eksisterende DACen har en evne til å formidle spesielt stemmer og atmosfære som jeg synes er veldig fascinerende. Når jeg spiller direkte fra den innebygde DAC-greia i min Trinnov faller lyden sammen på en litt skuffende måte, selv om det på ingen måte er "dårlig". Så jeg håper den nye skal gjøre det samme forskjellen men bare enda bedre. Visstnok er forbedringene primært en markant bedre analogutgang og det har jeg litt trua på...
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Det var litt deilig å være en av normen her. 😵💫
    Gratulerer med knall dac! 😃 Du har ikke fått den ennå? Har de slutten å selge med reklokker eller har de integrert den?
    Drøyer subbene til moelva eller blir det mulig med en lytt etterhvert?
    Jeg bruker Mutec som ekstern reklokker, wordclock for å synche Trinnov og dCS, isolator, formatomformer osv. Fantastisk dings.
    dCS var ikke uenig da jeg spurte dem...
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Så deilig med litt respons! Jeg elsker jo LITT oppmerksomhet selv om jeg forsøker å gjøre det på en erk-isk måte ;) I går var jeg på en slik partner-happening hvor sikkert 50 personer som jeg ikke kjente minglet og skravla om uvesentlige ting. Veldig ukomfortabelt synes jeg, så der satt jeg på en sofa i hjørnet og helte nedpå vin. Men etter tre glass ble det bra! APEX er kanskje litt sånn...

    Neida. Jeg har ærlig talt ingen anelse om dCS APEX vil utgjøre noen stor forskjell. Men det jeg vet med sikkerhet, er at den eksisterende DACen har en evne til å formidle spesielt stemmer og atmosfære som jeg synes er veldig fascinerende. Når jeg spiller direkte fra den innebygde DAC-greia i min Trinnov faller lyden sammen på en litt skuffende måte, selv om det på ingen måte er "dårlig". Så jeg håper den nye skal gjøre det samme forskjellen men bare enda bedre. Visstnok er forbedringene primært en markant bedre analogutgang og det har jeg litt trua på...
    Godt det finnes folk som stoler på ørene! 😍
    Har prøvd 10-12 dacer i alle prisklasser. De rimelig og «perfekte» spiller ikke musikk. Hører en ikke forskjell er det bare trist.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Har ikke greie på sånn hi tech greier jeg - kjøper gårsdagens mobil, gårsdagens DAC og ødsler resten av mine penger på et haltepink medium.

    250k for en DAC er freskt, men faen, heller det enn disse svarte små pragmatiker kinamikk boksene som stjeler år av livet ens. Jeg spyr!

    Kjør på, du har Toskens velsignelse!
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Subbene tar sin tid. Jeg har tett dialog med meroVinger-mannen og han lager en helt ny analog sub preamp for meg med servo inkludert og XLR-utgang for "slave-output" til stacka subber. Så jeg får gi ham litt tid. Snart skal familien til Paris og spise croissants eller sneiler eller noe.
    Da tenkte jeg å åpne huset for besøk uansett om de nye komponentene har kommet i hus eller ikke. Info kommer :cool:
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Beklager litt lag (som ungdommen sier) i HFS-responsen min. Det går litt i rykk og napp.

    Men takk for strålende besøk på onsdag! Det var en energiinnsprøytning 🤩 Som du vel har nevnt flere steder - vi har en ulik tilnærming til hifi. Men den er ikke så ulik som det kan virke som. Hovedforskjellen er vel bassene og medfølgende DSP. Men jeg opplever at vi søker mye av det samme, sånn lydmessig. Og musikkgleden og -begeistringen virket som at den var ganske i samme gate 😂

    En sann glede å ha deg på besøk, @erk! Du er velkommen tilbake når som helst, men først tror jeg at jeg vil ta turen til deg!
     
    • Love
    Reaksjoner: erk

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    EDIT: og gratulerer så meget med ny dac! Det kan umulig bli noen forskjell.
     
    • Love
    Reaksjoner: erk

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.048
    Antall liker
    21.967
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer med en flott trøstepakke! Det blir spennende å se hva du kjøper når du er skikkelig nedfor… :unsure: :ROFLMAO:
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Gratulerer med en flott trøstepakke! Det blir spennende å se hva du kjøper når du er skikkelig nedfor… :unsure: :ROFLMAO:
    Ja og det er jo så mye morsomt å velge blant!
    En mulighet er å følge i fotsporene dine, med en heftig pre og monoblokker fra Mc... Masse deilig bling der!
    Men jeg er veldig fornøyd med ASR Emitter II også så ja, jeg må evt. vente til jeg er skikkelig nedfor før det blir aktuelt :)

    En annen mulighet er ny XO/DSP/DAC/AMP til Moelva, med fireveis delefilter som inkluderer subber mest mulig sømløst.
    Kanskje den nye 8-kanals DEQX med lineær fase filtre, høyttalerkorreksjon og romkorreksjon.. Alternativt (men MYE mer penger) en 32-kanals Trinnov hvor 8 kanaler brukes på Moelva + stack av subber som L+R, med digital ut til en separat 8-kanals DAC + en passe stack av forsterkere for frontene. Har allerede en 8-kanals Apollon purifi-forsterker som kunne prøves i et slikt oppsett selv om den nå egentlig flyttes inn i et nytt lite lytterom sammen med Adam-høyttalerne mine.

    Men nå skal det først drøsse inn med subber i heimen..

    Nerdingen/galskapen tar jo ingen ende, men det vet vi jo :)
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Det skjer ting! Halvferdig kabinett om ikke annet! Skal fortsatt kles innvending med "Hawaphon" demping. Og vinklet frontplate mangler, limes på så det er ren kosmetikk. Blir vel bortimot 10cm frontplate. Håper det holder.
    Ny analog preamp fortsatt under utvikling. Gleder meg!! 6 slike innen 2023 :)
    1677608635876.png
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Valnøtt og sort mdf er en flott kombo🤩..
    Disse kan kanskje håndteres med en trapp-sekketralle, så slipper dere å ruinere rygg og inventar 😅. Knall!
    Hovedsaken her var at de skal matche Moelva, med omtrent samme finish og nøyaktig samme høyde. Samme olje som du brukte skal også på. Tror det blir shitkult :)
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Forresten, servosubber er i praksis aktive bassfeller i tillegg. Kan sikkert høres litt besynnerlig ut og at jeg mistenkes for å fare med tullprat men det gjør en forskjell til det bedre og er tydelig på målinger. Rett og slett fordi servoen vil kompensere for trykkforskjeller som får membranene til å vibrere utover det signalet tilsier (eller når de egentlig skal være stille)... Var litt usikker på om jeg turte å si dette og risikere å bli "kansellert" - det er jo litt risikabelt om dagen :)
    Men jeg oppdaget effekten da jeg tilfeldigvis hadde på subbene men ikke spilte via dem og der sto de og spilte med i perfekt motfase, helt uten noe inputsignal.. Noen STOR bassfelle blir det jo ikke. Men spør noen som har trommesett i samme rom som høyttalere... kommer tilbake med målinger :)
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    tre slike i høyden med minimalt gap mellom hver (nedsenkede føtter, inselwind-inspirert nok en gang).
    Nøyaktig Moelva høyde når de er stacket 3x og 80cm bredde eller hva det blir...
    Herregud, jeg er 56 år men føler meg som en 8-åring på julaften!!!!
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Dette blir rått å få sett bilder av etterhvert! Jeg kjenner gleden helt bort her 😅 🤪
    3x21"+ 6x7"+12x5" håndlagde vidundre laget av folk med lidenskap for lyd og med et frontareal på ca 2kvm per side og med 9kW forsterker pr kanal i et virtuelt sammarbeidsprosjekt mellom Toten, Tårnåsen og Munchen! Gleden kommer til å høres godt utover Tårnåsen i hvert fall!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.676
    Torget vurderinger
    23
    Nice compacts!
     
    • Haha
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    En flott detalj med den vinklede kanten 🤩. Og kombinasjonen Valnøtt og svart mdf er helt nydelig!
    Har der Deutsche Tischlerei en hjemmeside ?
    Ja jeg synes det ble fint. Først hadde vi laget et litt mer komplisert design men det funket dårlig da disse skal stackes. Så derfor ble det kun en enkel vinklet kant som visuelt vil se ut som en sammenhengende innramming på hver side fra gulv til tak.

    Ja han har en slags hjemmeside (samt facebook): https://www.merovinger-audio.de/
    Men de subbene jeg får nå finner du ikke i katalogen siden både driver, kabinett, forsterker og analog preamp er prototyper laget spesielt for dette prosjektet men vil sannsynligvis bli å finne som en "erk" modell etter hvert ;-).
    Pre-ampen blir for øvrig litt "utradisjonell" siden den får kun analog XLR inn med LP, HP (med bypass), volum og XLR ut for slavesubber, og antar at man har ekstern DSP hvis man trenger noe mer enn det (som en dedikert boks eller i hjemmekinoprosessoren).

    Alternativt, for folk som har DSP-angst og ønsker å integrere subbene uten DSP kan man da bruke den innebygde LP + volum i subbene og med opsjon på en matchende ekstern analog HP til frontene. Siden det ikke blir noe DSP forsinkelse kan de enkelt integreres i tid ved å plassere dem i omtrent samme avstand fra MLP som frontene.

    Alt dette skal prøves ut selvsagt men målet er at dette blir en egen "erk" modell etter hvert (kanskje med et litt mer fengende navn) ;-)
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Fy faen!:love: Men var ikke særlig lik dine initielle skisser? :unsure: Du får vel avslag i pris da?
    Jo den er lik det designet som jeg til slutt viste her, men før det hadde vi litt mer kompliserte designs som vi etter hvert skjønte at ikke ville bli bra når de skal stackes. Så det er nok priset inn riktig allerede. Dessverre :) Likevel er det fortsatt noen gjenstående detaljer på spesielt master-slave konfig osv. Sikringer som helst ikke bør gå hvis 6x slike subber slås på samtidig osv. Men utseendet blir akkurat slik ;-)
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Hvilket CAD-program er det? :unsure:
    Altså vi deler informasjon her på sentralen men visse hemmeligheter må jeg få lov til å ha! :ROFLMAO:
    Men: Som du ser av tegningen sammenliknet med sluttresultatet så ligger det mye sofistikert AI i transformasjonsmodulen som jeg ikke har vist fram ;-)
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Veldig pene basshøyttalere (også), og gratla med superfjong dac!
     
    • Love
    Reaksjoner: erk
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn