Erks skriblerier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.964
    Sted
    Tårnåsen
    "Entusiast" betyr noe annet når det gjelder deg, @erk :ROFLMAO:

    Jeg er en av de heldige som har hørt Tannoyene, riktignok før Trinnov og Merovinger-subber, da med Audiolense og SVS sine sylindriske. Det var en kveld som sitter STERKT i minnet, selv om det nå er et par år siden jeg var der. For å beskrive lyden kort sånn jeg husker den, så var det ikke så mye følelsen av "larger than life" som slo meg. Det hørtes ut som en livekonsert på en middels stor scene, med meg som eneste publikummer og verdens beste lydtekniker, så sånn sett var det "omtrent så large som life". Det som slo meg mer var det totale fraværet av all tenkelig forvrenging og den totale klarhet. Jeg tror nok at vi spilte ganske høy musikk stort sett hele kvelden, men det var som det ikke hadde noe å si. Alt hørtes ut som det det skulle høres ut som, med en presisjon og et overskudd som var rett og slett helt latterlig. Du brukte vel en nokså flat frekvenskurve da, så det var kanskje litt mer av de aller lyseste frekvensene enn jeg ville hatt sjøl, men det er det eneste jeg kommer på som kunne vært annerledes. Og siden den gang har du fått ny stue, ny Trinnov, nye subber… Et engasjement uten like, og en kunnskapstørst enhver professor bør misunne deg. Og en gjestfrihet som ikke står tilbake for noen. Helt supert med egen tråd, jeg følger med! :)
    Tusen takk :)
    Ja da du var her var såvidt Westminster spilt inn men jeg hadde fått til et bra oppsett hvor Audiolense gjorde underverker selv med litt mer ordinære SVS subber (som definitivt kan spille bra der nede i den dypeste oktaven, og bedre enn mye som koster mer, så lenge man får integrert dem skikkelig og det klarte AL veldig godt, AL er nok ganske unik på akkurat den kontrollen på timingen/gruppedelay langt ned i frekvens og @Bx var flink med gode råd). Og som du sier med litt mye trøkk over 5kHz den kvelden (partial correction med AL, så vidt jeg husker opp til en oktav over deling til diskanten, dvs 2kHz og så var det stopp). Det er justert litt ned nå, både med den analoge tiltemuligheten som ligger i delefilteret til Westminster, og litt forsiktig i Trinnov :)

    Og nytt rom og nye subber og bedre deling har tatt det hele et par hakk opp faktisk. Vet ikke helt hva jeg egentlig skal forbedre i stua nå lenger. Småtteri i så fall. Det måtte være noe akustikkplater i taket muligens, men jeg har kjøpt akustiske gardiner slik at romklang/decay er ganske greit allerede og jeg tror ikke tidligrefleksjoner fra taket er noe stor issue slik jeg har lytteposisjonen... Men kanskje det kan være en forbedring, samtidig som jeg ikke vil ha det for "dødt" heller. Det bør være vanlig "stueakustikk" i stua. Alternativt har vi kinoloftet som er mye mer dempet og derfor gir mulighet for enda litt mer "ro" oppover...

    Vi har jo en avtale (y) Han Kent som du kanskje husker har tyvstartet med en lyttekveld for noen uker siden men det ble visst en lyttenatt for vi våknet opp begge to søndag morgen på hver vår sofa i stua, med "Roon Radio" på godt volum og fortsatt en liten dæsj vin i glasset 😁 😁😁
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.964
    Sted
    Tårnåsen
    Digitalt - hvorfor så forbaska komplisert?

    1671568836269.png


    Sånn ser det ut hos meg for å avspille/streame en digital fil. Fra toppen Mutec MC3+USB, en BD spiller de få gangene det trengs, en Cocktail Audio X50D Roon-ready streamer, Trinnov ST2-PRO (romkorreksjon og aktiv deling) og til slutt en dCS Bartok DAC.

    Egentlig, før jeg valgte å prøve aktiv DSP-basert deling mellom subber og høyttalere, klarte jeg meg helt fint med kun dCS Bartok. Den har innebygget streamer, roon ready og alt det der. Og jeg brukte en Parasound P7 som har et enkelt analogt linjenivå delefilter til subber. Og Audiloense ble brukt for romkorreksjon via Roon. Det låt i grunn veldig greit allerede, som @Harry Stoteles har rapportert om over.

    Men så kom ønsket om å prøve aktiv deling og romkorreksjon med bedre kontroll på både subber og høyttalere, delays osv. Så jeg kjøpte Trinnov ST2-Pro (vel å merke etter en liten flørt med Merging Hapi MkII). Perfekt for 4-kanal og med balanserte inn- og utganger samt AES inn og ut. Jeg prøvde den som "altmuligmaskin" en stund siden den har analoge inn- og utganger, men det tok ikke lang tid før jeg ante at selv om Trinnoven var bra gikk jeg glipp av NOE magi som jeg fikk med dCS sine fancy helbalanserte utganger, 3 ohm utgangsimpedanse osv osv...

    Så etter en lenger krangel med meg selv var konklusjonen: Trinnov måtte beholdes, samtidig som jeg ikke var overbegeistret over analoglyden sammenliknet med dCS Bartok.. Så da var tanken at Trinnov skulle brukes kun som heldigital romkorreksjon og delefilter. Resten av anlegget fores nå fra Trinnoven via dCS som har ansvaret for D/A til ASR-forsterker og deretter til Westminster, mens Trinnov server mine meroVinger subber direkte.

    Men akk, siden jeg absolutt skal gjøre det så komplisert måtte jeg ha ny streamer, nå i forkant av Trinnov ST2-Pro! Cocktail Audio X50D ble kjøpt inn. Den har ingen innebygget DAC siden jeg ikke trenger det men har mange digitale inn- og utganger som jeg tenkte var kjekt! X50D skulle bli min nye digitale megahub! Var tanken.

    Men neida, X50D er en veldig grei streamer, men digitalinngangene er fulle av bugs. Da jeg koblet til min prosjektor via Toslink viste X50D (feilaktig) at den mottak 44.1kHz mens den serverte 48kHz til Trinnoven osv. Uten noen eksplisitt formatkonvertering. Og innimellom var det bare ikke lyd et sekund eller så, før det kom tilbake. Og guttungen klaget på at Star Wars ikke låt så bra som det gjorde tidligere. Ikke bra.

    Javel da, tenkte jeg.. Skal jeg sende tilbake X50, Samsung projector eller Trinnoven? Hvor ligger problemet og gidder jeg egentlig å tulle med dette?
    Min løsning var istedet ENDA en boks som jeg uansett har hatt litt lyst på å prøve. Mutec MC3+USB, som jeg hadde lest mye positivt om som formatkonverterer, isolator og reklokker. Dette framfor den svindyre eksterne klokka som dCS selger i flere versjoner...

    Mutec fungerer nå som input fra både streamer (X50D, blueray, og Samsung projector). Alle inputs er fullstendig isolert og regenerert, mens alt overføres til Trinnov via AES med ekstern Word clock framfor å synche via AES-signalet. Om det gjør noen forskjell? I hvert fall låter Star Wars bedre nå, og alt "locker" på riktig samplingsfrekvens uten dropouts, i motsetning til tidligere. Og siden jeg først har kjøpt en slik fancy reklokker: Den fungerer nå også som ekstern "word clock" via BNC til både Trinnov og dCS slik at de to også er i 100% synch til enhver tid med enda mer presis klokke enn disse komponentene har internt. Det var litt interessant å observere klokkedrift da jeg hadde en Merging HAPI som rapporterte tall på dette... Problemet er litt at når man begynner å komplisere en digital kjede utover en kilde og dac så kommer også endel av utfordringene som man ellers kanskje bare har i et studio (og hos meg, pga egne valg). Og da er Mutec eller liknende "master clock" komponenter ganske vanlig og kanskje til og med uunværlig.

    Summa summarum: Unødvendig komplisert, ganske sikkert, men det låter veldig pent og jeg savner ingenting. Ingen angst over ekstra A/D og D/A-ledd heller. Eller jitter som akkumuleres over mange digitale ledd. Jeg er fornøyd. Selv familien har lært seg å bruke Mutec som inngangsvelger selv om akkurat samme kunne vært gjort i X50, Trinnov, og dCS via fjernkontroll. Faktisk kunne min gamle Oppo BD-spiller som nå samler støv et eller annet sted erstattet hele denne stacken. Men det låter ikke like bra. Synes jeg da...

    De gærne har det godt 😁
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.964
    Sted
    Tårnåsen
    Klær gjør mannen, møbler gjør anlegget!
    Driver med slik "tidligpropaganda" med kona om at vi bør flytte til Kreta, en vakker dag. Hører det er populært å flytte blant rikinger nå for tiden men selv om jeg ikke har de samme fordelene som dem tenker jeg at da kan jeg gå i shorts og t-skjorte stort sett. Problem solved på punkt nr 1 :)
    Og jeg er sikker på at jeg får overtalt Mesteren til en tur eller to til Kreta for å få orden på punkt nr 2 :love:
    Seks skapninger jeg må ha med meg (utover familen): 2xWestminster, 2xMoelva, 2xMeroVinger. Det går nok i en container. Resten kan erstattes.
    Kule biler kan stort sett erstattes med skikkelig gode slippers. Vi får drømme videre :cool:
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Driver med slik "tidligpropaganda" med kona om at vi bør flytte til Kreta, en vakker dag. Hører det er populært å flytte blant rikinger nå for tiden men selv om jeg ikke har de samme fordelene som dem tenker jeg at da kan jeg gå i shorts og t-skjorte stort sett. Problem solved på punkt nr 1 :)
    Og jeg er sikker på at jeg får overtalt Mesteren til en tur eller to til Kreta for å få orden på punkt nr 2 :love:
    Seks skapninger jeg må ha med meg (utover familen): 2xWestminster, 2xMoelva, 2xMeroVinger. Det går nok i en container. Resten kan erstattes.
    Kule biler kan stort sett erstattes med skikkelig gode slippers. Vi får drømme videre :cool:
    Ja, folk er forskjellige.
    Jeg er bygd for klimaet i nord og vil nok aldri ønske å flytte til varmere himmelstrøk. Dessuten, hva er bedre enn bitende kulde og nordavind fra alle kanter som unnskyldning for å tilbringe timer i virkesløshet med knitrende peis sammen lydalteret?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Så jeg funderer LITT på nye subber til loftstua både som kvikt nok bunnfyll for Moelva arrayene på musikk, og de andre høyttalerne på loftet for film (som deles litt høyere, alt fra 50-100Hz), og med nok kapasitet som LFE opp til 200Hz, uten at kona foreløpig er med i planleggingen ;-)..
    Vurdert Infinite baffle?





    Mener det også var noen her på forumet som har laga noe sånt hjemme, men husker ikke mer enn det…
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.964
    Sted
    Tårnåsen
    Vurdert Infinite baffle?





    Mener det også var noen her på forumet som har laga noe sånt hjemme, men husker ikke mer enn det…
    Jeg har satt det prosjektet litt på vent inntil videre. Må lære meg å kose meg litt med det jeg har før jeg absolutt skal makse ut på absolutt alle parametere ;-)
    Og jeg er faktisk ikke ferdig med å tune Moelva helt ennå heller eller utforsket alle muligheter både med og uten subber. Bassen låter *bra* der oppe allerede, og veldig tight uten subber, og helt sjukt kult på film hvor litt ekstra "rumble" fra subber under 40Hz går helt fint. Men timingen føles ikke som den er helt perfekt når jeg spiller musikk med subber, bare nesten. Dessverre har ikke Lyngdorf processoren min samme muligheter til å lage forskjellige profiler som Trinnoven har... Men jeg skal nok fram med mikrofonen litt i romjula (akkurat som om den ikke alltid er framme!) og se hva slags kompromisser som er mulig å få til ;-)
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.964
    Sted
    Tårnåsen
    Har en altfor flott vinylrigg tatt i betraktning bruken...
    MEN, hver gang jeg setter på denne gamle plata så vekkes interessen igjen og så blir det plater resten av kvelden :) Det er bare så sykt digg! Bassen på den skiva... og stemningen... og stemmen... nydelig :)

    1671723705369.png


    Audio Note TT3 (med sine tre motorer med sånn ca mopednivå dreiemoment) og med AN IO I Mc-pickup. Under er strømforsyningen/styringen til spilleren.
    Og nederst ASR Basis Excl. HV riaa på batterier i enda en boks som er gjemt bort bak noe greier.

    1671724477358.png


    Etter litt krangling mellom Audio Note og ASR så fikk de til balansert drift fra PU uten alt for mye styr.
    Jeg hadde for øvrig først to forskjellige Audio Note riaa'er (M1, M2) men det funka ikke helt hos meg, sikkert pga impedansemismatch, noe som også bekreftes av målinger jeg har sett i Stereophile. Selv riaa i min Parasound preamp låt bedre, men med ASR Basis Excl ble det liv!
    ASR-riaa er nok en bedre match sammen med ASR-forsterker og 10k inngangsimpedanse (Audio Note foretrekker 100k).

    Snart jul, et lite glass vin og hjemme alene med platene! Kan det bli bedre?? :love: 😁
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.964
    Sted
    Tårnåsen
    .... Og bittelittegran mer om oppsettet av vinylriggen!

    Jeg har riaa koblet både (1) analogt via RCA til ASR-forsterkeren OG (2) balansert til Trinnov sin analoginngang.
    Første er sikkert mer hifi-puristisk, og helt klart en kortere signalvei, men da går jeg glipp av spesielt romkorreksjonen.

    1: Helanalogt er koblet slik:
    Audio Note TT3->ASR Basis->ASR Emitter->Westminster

    2: Og omveien via romkorreksjon og aktiv deling til subber går slik:
    Audio Note TT3-> ASR Basis -> (A/D) Trinnov -> dCS DAC (D/A) -> ASR Emitter->Westminster
    + Trinnov -> meroVinger subber (har to profiler, med og uten sub aktivert)

    Jeg foretrekker det siste oppsettet, sikkert til noens store forskrekkelse ;-)
    Det er LITT mer morofaktor helanalogt men jeg synes ikke det helt veier opp for fordelene med romkorreksjon og aktiv deling mot subbene.
    Forskjellen er egentlig ikke STOR men stor nok til at jeg ganske raskt ender opp med å spille via Trinnoven, selv om man kanskje da skulle tro at det er bortkasta med en såpass heftig riaa i forkant... Ikke min erfaring...
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.964
    Sted
    Tårnåsen
    Jeg observerer for øvrig at ekte vinylentusiaster vasker plater, gjerne med en Degritter eller noe slikt. Synes det virker som mye styr. Gratis er det heller ikke..
    Men burde jeg likevel ønske meg en slik vaskemaskin til jul??? Det framfor en oppgradering til enda bedre PU eller andre ting??
     
    Sist redigert:

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Jeg får starte komponentskribleriet med disse her kanskje, har vel oppfattet at flere synes de er ganske fascinerende små barskap :) Og det er de virkelig!

    Vis vedlegget 874047
    Noen synes de er stygge men personlig synes jeg de er smellvakre!

    Jeg kjøpte dem usett og uhørt (hadde kun sett bilder av Westminster fram til de sto på døra) fra Stereofil for tre år siden, og som vanlig med sin strålende serviceinnstilling. De trappet opp 5 mann og skulle hjelpe meg opp trappene til stua men det viste seg raskt at det var ganske umulig. Men på det tidspunktet bygget vi om huset for å få plass til en "lyttekrok" så løsningen var enkel: Kranbil som satt dem pent oppå garasjetaket og et par pianoflyttere som bar dem inn for meg :)

    Vis vedlegget 874048

    Dette var ikke lenge før Tannoy la ned produksjonen i Skottland så jeg synes jeg var litt heldig der! De kommer med et fint servicehefte hvor alle bidragsytere som har jobbet med høyttalerparet har signert ut både kabinett, driver, delefilter, montering og ditt og datt.

    Westminster spiller akkurat slik de ser ut: Megastort og bøst med masse overskudd omtrent uansett pådrag, og med nydelig plassering av instrumenter i et lydpanorama som overrasker de fleste som hører dem. Plenty vidde og dybde i lydbildet og med en deilig mellombass og mellomtone med masse fart og spenning. De er på ingen måte like "hifi korrekte" som de Paradigm Persona 9H høyttalerne som de erstattet. Men kjempestor morofaktor!
    Jeg bare elsker disse skapningene. Kommer ikke på salg før jeg flytter på gamlehjem :)

    Plasseringsmessig har jeg funnet ut at de utfolder seg best med et par meter fra frontveggen og med relativt kraftig tilt mot lytteposisjonen. Da mister de samtidig litt av dypbassen (30-60Hz) men det kompenseres greit med 4x18 subber og Trinnov, som jeg sikkert skriver litt mer om senere. De står på en kortvegg i en "lyttekrok" på 5x8 meter. De hadde nok spilt bra på en langvegg også, mange som har anbefalt det men jeg har ikke den plassen som trengs så det er blitt slik dere ser på åpningsbildet til tråden.

    God søndag videre! Erik:love:


    Jepp, de ser ut til å kunne pynte enhver stue, låter de i nærheten må det jo bli bra!

    Du har jo også noe lokalprodusert som frister å låne øret til…..
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.964
    Sted
    Tårnåsen
    Jepp, de ser ut til å kunne pynte enhver stue, låter de i nærheten må det jo bli bra!

    Du har jo også noe lokalprodusert som frister å låne øret til…..
    Strålende håndtverk og lyd i begge vil jeg påstå ;-) Nå skal jeg prøve på noen fancy delefiltre som @W.Sand gjorde meg oppmerksom på for Moelva som gir mulighet for litt brattere deling samtidig som det fortsatt skal være relativt faselineært på bekostning av litt mindre sømløse overganger i amplitude. Og noen andre mindre justeringer. Selv om det egentlig ikke trengs, men er morsomt å prøve. Alt mellom juleribba og nyttårsraketter håper jeg :cool:
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.964
    Sted
    Tårnåsen
    Geek-jubel i heimen i kveld!

    Prøvde @W.Sand sitt forslag med "Harsh- filter oppsettet". Dvs, 4. ordens BW fra mellomtone på 3.2kHz og 2. ordens Bessel HP i diskanten. Det skal visstnok resultere i noenlunde lineær fase samtidig som man får litt brattere deling enn 1.ordens.

    Summerer allerede perfekt med eksisterende delay-settings og den bittelille hardheten jeg hørte litt av tidligere i diskanten er historie.
    Og dybde/bredde vokste et hakk også.
    Sikkert siden resonansen fra mellomtoneelemenetene som stakk seg litt fram ved 6kHz nå er kraftig dempet, og BE-diskanten har bedre arbeidsforhold.

    Prøvde også Moelva uten subber og med litt mer nivå nederst. Det er tight som *%$ helt ned til 30-40Hz med 6x7-tommere bak, og i praksis null gruppedelay.
    Bare deilig og svært nyansert og detaljert bass!
    Under det trenger de fortsatt litt hjelp av subber, ikke for folk flest mistenker jeg for de spiller fint ned til 20Hz på egen hånd på "vanlige" nivåer. Så behovet for subber er kun for sånne som meg som innimellom spiller høyere (+100dB) enn ørene har godt av og generelt er bassoholiker.

    Fin lille julaften i loftstua :cool:

    Disse er rett og slett gromme nå! Takk nok en gang til @W.Sand og @inselwind for et godt kjøp! 🎅
    1671831345591.png
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Det gleder oss mye at Moelva har fått vist sitt potensiale i et godt hjem (y) :)
    Ikke alle har slik tålmodighet og kunnskap som Erk,. Som alle skjønner, kjøper man ikke en slik konstruksjon som om det var en plug and play fra Elkjøp. Vi ser frem til en sluttbefaring ( og gjerne 1. årskontroll) hos superbruker Erk.:)
    God jul til alle som har fulgt byggetråden !
    Kan love flere forhåpentlig spennende bygg i ‘23.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Richtig frohe Weihnachten wünschen wir euch auch 🎄🎆😄🥳... Kjempegøy å høre at du er fornøyd med Moelva, også gleder vi oss til å komme innom for en lytt på nyåret 🎶🎵☕☕
     
    • Love
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.964
    Sted
    Tårnåsen
    Det gleder oss mye at Moelva har fått vist sitt potensiale i et godt hjem (y) :)
    Ikke alle har slik tålmodighet og kunnskap som Erk,. Som alle skjønner, kjøper man ikke en slik konstruksjon som om det var en plug and play fra Elkjøp. Vi ser frem til en sluttbefaring ( og gjerne 1. årskontroll) hos superbruker Erk.:)
    God jul til alle som har fulgt byggetråden !
    Kan love flere forhåpentlig spennende bygg i ‘23.
    Det er jo litt av fordelen med DSP (evt. ulempen hvis man ikke liker å skru litt). Tror uansett ikke at "plug and play" finnes, egentlig!
    Det er alltids noe småtteri som fortsatt kan forbedres men etter hvert utgjør det lite i forhold til subjektiv lytteglede og da pleier jeg la knottene være i fred en stund. Fort gjort å skru litt feil vei også med ørten variable som delvis påvirker hverandre. Og jeg gjør i grunn veldig lite med peaker og dipper som skyldes refleksjoner osv.

    Men nå er jeg sikker på at den brattere delingen var lurt.
    SIden i går rullet jeg dessuten av bassen fra 30Hz med 2.ordens BW (med roomgain spiller det da omtrent flatt ned til 23Hz og det holder) og det hjalp mye på tilgjengelig headroom på den mest bassheavy musikken.
    Godt mulig skrukløa kommer tilbake før dere kommer på sluttbefaring, men jeg synes nok vi har kommet veldig langt nå..
    Blir veldig spennende å høre hva andre ører synes... jeg har nødvendigvis Westminster litt som referanse og i mangel på blomsterspråk kan jeg i hvert fall si at Moelva spiller svært oppløst, ingen unoter oppover, nydelige stemmer, har masse overskudd, ekstremt bra snert i bassen og med veldig fin romfølelse. Det er vel en grei beskrivelse av en "high-end" høyttaler tror jeg.

    God jul :love: 🎅
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.964
    Sted
    Tårnåsen
    Skru-kløe: EN spennende ting jeg har lyst til å prøve er Audiolense på Moelva. Ikke med aktive delefiltre osv men kun som global korreksjon som kan dyttes inn i Roon med en egen profil, altså framfor Lyngdorf RoomPerfect som jeg da setter i Bypass på stereo. Har gode erfaringer med det fra tidligere og det er veldig enkelt å sette opp. Den AL tidskorreksjonen kan gjøre noe spesielt som Lyngdorfen ikke fikser, så lenge man ikke overdriver DSP-tallknusingen (det betyr for meg partial correction). Kanskje det er klart for A/B når fintfolket kommer :) Alle tidligere A/B med Audiolense vs X romkorreksjon har gått i favør AL (bortsett fra Trinnov som gjør omtrent det samme). Nei nå er det ribbetid!
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.964
    Sted
    Tårnåsen
    Jeg er tydeligvis alt for opptatt med å besøke andre tråder så jeg glemmer at nå har jeg min egen...! :eek:

    Men nå har jeg fått integrert subber skikkelig med Moelva. Jeg måtte det under 40Hz for å få kapasiteten jeg vil ha totalt sett. Altså igjen må jeg bare påpeke at de fleste sikkert vil mene at 6x7" på hver side er tilstrekkelig under 100Hz. Men nei...ikke her.
    Men timingen jeg hadde tidligere var HELT feil. Tror jeg ble lurt av bakoversubber på Moelva, om jeg skulle reversere polaritet på de eller ikke. Timing vs fase... Det ble et salig vås, hvor Moelva var forsinket alt for mye sammenliknet med subbene. Nå er det i orden og låter slik god bass med nok kapasitet skal!

    Men nå som utgangspunktet er bra også med subintegrasjon: i morgen blir det forsøk på Audiolense med Moelva+subber for å se om det kan optimalisere gruppedelay samt skvise ut enda litt bedre romfølelse slik jeg har erfaring med at AL kan! Det blir faktisk litt spennende tror jeg.
    Litt A/B målinger kanskje hvis jeg lykkes ;)

    I dag er det kos med denne. Ikke verdens beste opptak men en svært habil gitarist som har skjønt nytten av et godt bassfundament. Låta "Nothing better than" ble umiddelbart lagt inn i demolista i kategorien jazza-men-med-skikkelig-trøkk-i-brøstkassa 😁God demo for servosubber dette! SIkkert hornsubber også....
    1672250718936.png
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.964
    Sted
    Tårnåsen
    Jeg var innom en annen tråd som diskuterte UST prosjektor og hvor konklusjonen var (tror jeg da) at det ikke kunne erstatte en TV. Jeg er svært uenig.
    Men det krever ALR lerrett og aller helst noen form for motorisert lyskontroll i rommet spesielt vår og høst hvor sola ellers står rett inn i stua. Dette bildet er tatt med stuelysene i taket på (det ser riktig nok mørkt ut men det er mest at min iPhone undereksponerer og ikke har tilstrekkelig kontrastomfang):

    1672252414303.png


    På lyse dager så trykker jeg på en knapp og da hjelper akustiske og lystette gardiner foran alle vinduer og dører i bakkant av lyttekroken til med å skape optimale forhold for både lyd og bilde:

    1672252668952.png


    Jeg ser mange som har stuer med mye vinduer rett i nærheten av fancy høyttalere. Jeg synes absolutt de bør vurdere et oppsett med gode akustiske gardiner. Mine er meget tunge gardiner, vevd for optimal lydabsorbsjon, motoriserte fordi jeg er lat, og installert av Notto AS som driver med slikt for kontorbygg, osv. Det kostet litt mer enn Ikea men mindre enn noen meter med Nordost strømkabel :love:
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Gratulerer med egen tråd @erk!
    Den er kjært velkommen! Flotte oppsett du har😊

    Hva er responsen på de små og søte subene dine?😳
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.964
    Sted
    Tårnåsen
    Gratulerer med egen tråd @erk!
    Den er kjært velkommen! Flotte oppsett du har😊

    Hva er responsen på de små og søte subene dine?😳
    Takk for det! Antar du tenker på de små nusselige meroVinger subbene :)
    Svaret er vel at jeg tenker egentlig ikke på "respons" på den måten lenger siden DSP bestemmer det i stor grad. Det er mer snakk om "kapasitet" til å skru det slik du ønsker. Jeg har ikke gjort veldig grundige måliger for Umik-1 gir opp før subbene. Men med 6.4kW per sub og 2x18 per side er det god kapasitet og jeg ser ingen avrulling selv ved 10Hz i "standard" oppsett. Men jeg ruller dem av ved 20Hz siden det er plenty nok i stua. Og fortsatt fungerer med vinyl! Disse driverne jeg valgte er ikke egnet over 100Hz men har bedre kapasitet under 40Hz. Produsenten har lettere og bedre egnede alternativer hvis man ønsker subber opp til 200 og 300Hz men jeg trengte kun "bunnfyll" hvor digre spoler, masse watt, nok membranaeral og xmax funker bra.
    :love:

    PS: Vi to skulle jo egentlig ha en AL-stunt hjemme hos meg for et par år siden men så har det skjedd så mye. Men nå har tiden kommet til Moelva+AL. Kanskje jeg må be deg om å komme en tur etter hvert men jeg prøver litt selv først :)

    mvh Erik
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Takk for det! Antar du tenker på de små nusselige meroVinger subbene :)
    Svaret er vel at jeg tenker egentlig ikke på "respons" på den måten lenger siden DSP bestemmer det i stor grad. Det er mer snakk om "kapasitet" til å skru det slik du ønsker. Jeg har ikke gjort veldig grundige måliger for Umik-1 gir opp før subbene. Men med 6.4kW per sub og 2x18 per side er det god kapasitet og jeg ser ingen avrulling selv ved 10Hz i "standard" oppsett. Men jeg ruller dem av ved 20Hz siden det er plenty nok i stua. Og fortsatt fungerer med vinyl! Disse driverne jeg valgte er ikke egnet over 100Hz men har bedre kapasitet under 40Hz. Produsenten har lettere og bedre egnede alternativer hvis man ønsker subber opp til 200 og 300Hz men jeg trengte kun "bunnfyll" hvor digre spoler, masse watt, nok membranaeral og xmax funker bra.
    :love:

    PS: Vi to skulle jo egentlig ha en AL-stunt hjemme hos meg for et par år siden men så har det skjedd så mye. Men nå har tiden kommet til Moelva+AL. Kanskje jeg må be deg om å komme en tur etter hvert men jeg prøver litt selv først :)

    mvh Erik
    He he, det var de søte små jeg tenkte på ja. Takk! Det høres helt rått ut.

    PS: ja, har skjedd mye her og, sliter selv fortsatt litt med å komme ajour etter pandemien. Bare si ifra hvis det finnes tid. Hadde vært hyggelig og interessant. Hadde vært kjekt med en Trinnov-demo fra deg også. Vinn-vinn😊
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.964
    Sted
    Tårnåsen
    Hmm jeg klarte ikke å styre meg!
    nye subber til kinoen er bestilt fra meroVinger.
    2x21 m/servo og 2x1600W per driver blir det!
    Utpregede "musikksubber" men fortsatt nok kapasitet. Driverne:


    Tanken er at disse helintegreres i stereo-oppsettet mens de andre 4 SVS-subbene tar seg av LFE og film-duties.
    Kan alltids stackes v/behov men jeg tror 2x slike er tilstrekkelig for å komplementere Moelva-høyttalerne i den laveste oktaven :)

    Har valgt en enkel sort mdf finish med samme overflatebehandling som frontene på Moelva og samme Rubio Monocoat som @inselwind brukte der.

    Lite aktivitet på tråden min merker jeg, firma årsavslutning tar alt for mye tid men jeg kommer tilbake!

    Erik:)
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.964
    Sted
    Tårnåsen
    Jeg får ikke nok av servo som faktisk utgjør en målbar forskjell kombinert med masse membranareal og effekt hvis noen lurer på hvorfor det ble meroVinger nok en gang :love:
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.964
    Sted
    Tårnåsen
    Har du noen skisser for visualisering av dine planer?
    Nei det blir bare enkle bokser med store elementer ;-) Omtrent som den i sentrum av det bildet her (mulig det er bare 18") men 21" i matt sort:
    1672950383233.png


    Hadde opprinnelig mer ambisiøse planer men så plutselig bare bestemte jeg meg og da er det ingen vei tilbake hos meg....
    Men tanken er at de plasseres på innersiden av hver høyttaler siden alle hjørnene er opptatt allerede.
    Og jeg liker det ekstra trøkket det gir med subbene i "nærfelt", skulle ikke tro det utgjør noen forskjell men jeg synes nok det smeller litt ekstra da ;-)
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.964
    Sted
    Tårnåsen
    Er opptatt av det visuelle vettu. Bare prøver å se for meg feite kasser med slanke tårn. :giggle:
    Åja sånn ja! Det visuelle var ikke i tankene engang!
    Hvordan det ser ut der oppe på roteloftet bryr jeg meg ikke så mye om. Jeg tror det vil se sånn passe fryktinngytende ut med masse høyttalere som peker rett i mageregionen fra alle retninger og hvis det spiller like tøft da er jeg omtrent i mål ;-)
    De kan jo alltids bygges ut med tre i høyden. Da går de også til taket og blir mer visuelt riktig skal innrømmes. Men tror vi starter med en på hver side. Ikke gratis disse driverne og han vennen min i Tyskland skal vel tjene noen kroner han og.
     
    Sist redigert:

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Blir som Helan og Halvan, uansett så er servo spennende….
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.964
    Sted
    Tårnåsen
    Da skal ikke jeg bry meg heller.😁
    Nja det er hyggelig at du bryr deg! Men jeg har en ALTFOR lang vei å gå før jeg får noe som kan begynne å likne på den grotta du har designet. Det ser råfett ut og gir et løft det skal jeg innrømme! Her er det lite planmessig og mye impulskjøp hvor den mer estetiske/kunstnerske biten av hobbyen ikke har fått særllg mye oppmerksomhet. Men de fleste glemmer det når jeg setter på litt musikk eller film og slår av lyset... heldigvis. 👼
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn