Erks skriblerier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nja det er hyggelig at du bryr deg! Men jeg har en lang vei å gå før jeg får noe som kan begynne å likne på den grotta du har designet. Det ser råfett ut og gir et løft det skal jeg innrømme! Her er det lite planmessig og mye impulskjøp hvor den mer estetiske/kunstnerske biten av hobbyen ikke har fått særllg mye oppmerksomhet. Men de fleste glemmer det når jeg setter på litt musikk eller film og slår av lyset... heldigvis. 👼
    Da sender du blandede signaler.o_O For du beskriver jo hvordan subbene skal se ut og hvilken behandling de skal få, dessuten la du mye sjel i bassene du fikk laget i utlandet for at de skulle matche Tannoyene.

    Kort sagt, jeg tror deg ikke! 😁
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Da sender du blandede signaler.o_O For du beskriver jo hvordan subbene skal se ut og hvilken behandling de skal få, dessuten la du mye sjel i bassene du fikk laget i utlandet for at de skulle matche Tannoyene.

    Kort sagt, jeg tror deg ikke! 😁
    Ja det har du jaggu rett i! Jeg må gå i selvransakelse for å finne et godt svar... Det enkleste svaret er sikkert at jeg etter hvert som jeg har nok overskudd på leketøybudsjettet har tenkt å stacke dem til taket til nøyaktig 205cm (samme høyde som Moelva) og da blir det lik finish på frontene på Moelva og subbene fra gulv til tak.. Tror det blir visuelt akseptabelt 😁
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Da sender du blandede signaler.o_O For du beskriver jo hvordan subbene skal se ut og hvilken behandling de skal få, dessuten la du mye sjel i bassene du fikk laget i utlandet for at de skulle matche Tannoyene.

    Kort sagt, jeg tror deg ikke! 😁
    Dammit! Pga deg ble det en endring hvor sidene og bak blir i valnøttfiner og frontene i sort MDF. Akkurat som Moelva. Og en liten justering av høyden slik at det blir 205 med 3 stykk! :ROFLMAO:
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tosken er en "jævel" på detaljer (y) :giggle:
    Kanskje bare en jævel? Prøver bare engasjere meg... 😁

    Ikke en gang en Tosk er dum nok til å ikke innse at presentasjonen er halve greia. Skrotnisser og utedassnekkere kan innbille seg at det ligger en ære i en kjip finish og at god lyd kan kompensere for utrivelige omgivelser.

    Næh, folk får gjøre som de vil, min input kommer fra et godt sted, feilslått eller ei.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Kanskje bare en jævel? Prøver bare engasjere meg... 😁

    Ikke en gang en Tosk er dum nok til å ikke innse at presentasjonen er halve greia. Skrotnisser og utedassnekkere kan innbille seg at det ligger en ære i en kjip finish og at god lyd kan kompensere for utrivelige omgivelser.

    Næh, folk får gjøre som de vil, min input kommer fra et godt sted, feilslått eller ei.
    Jeg har savnet litt tilbakemeldinger her så det setter jeg pris på! Og det medførte dessuten endringer til det bedre :cool: Bestemte meg også for at det er bare tull å ha DSP i selve subben når jeg uansett gjør all DSP i andre komponenter. Så nå blir det rent analoge servosubber som kan stackes ved behov. Back to basics...
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Prøvde meg på et slikt tegneprogram eller drømmeprogram @MakkinTosken men jeg brukte en time på å zoome og panne først i 2d og så i 3d og alt mulig annet tull før jeg hadde noenlunde en dør, vinduer og vegger med skråvinkel, samt et pipeløp...
    Helt håpløst dårlig... eller kanskje det bare er læringskurven. Ser jo at du får det til men du er jo mye smartere enn meg...
    Nei, det må være Møkkasoftware.
    Jeg får stole på at subbene får en god plass likevel og med tilstrekkelig estetiske betraktinger noenlunde inntakt ;)
    Bare tenk en søyle med Moevla på hver side, og 3x21 subber rett innenfor på hver side i samme høyde og finish.
    Ingen tilsvarende bue som Movelva riktignok men fanken heller, noen ekstra høye knotter på baksiden av subbene må kunne fikse det...
    Der, god nok mental tegning :love:
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Prøvde meg på et slikt tegneprogram eller drømmeprogram @MakkinTosken men jeg brukte en time på å zoome og panne først i 2d og så i 3d og alt mulig annet tull før jeg hadde noenlunde en dør, vinduer og vegger med skråvinkel, samt et pipeløp...
    Helt håpløst dårlig... eller kanskje det bare er læringskurven. Ser jo at du får det til men du er jo mye smartere enn meg...
    Nei, det må være Møkkasoftware.
    Jeg får stole på at subbene får en god plass likevel og med tilstrekkelig estetiske betraktinger noenlunde inntakt ;)
    Bare tenk en søyle med Moevla på hver side, og 3x21 subber rett innenfor på hver side i samme høyde og finish.
    Ingen tilsvarende bue som Movelva riktignok men fanken heller, noen ekstra høye knotter på baksiden av subbene må kunne fikse det...
    Der, god nok mental tegning :love:
    Jepp, ser det for meg og liker det jeg ser! ❤
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Stor opprydding på gang på kinoen! Alt rippes fra hverandre, nye kabler legges sånn noenlunde diskret håper jeg. Nå skal jeg ha to alternative aktive frontsystemer med en XLR-switch (mest for moro skyld, og fordi jeg ikke ønsker å selge mine gamle Adam monitorer på steroider helt ennå, se tidligere post) og flytte alle komponentene slik at det blir plass til nye subber som kommer etter hvert.... Og selvsagt "estetisk" akseptabelt kjære @MakkinTosken. Men må ha nye hyller fra @inselwind, og jeg vet hvem jeg kan stjele designet fra :)

    Her er en illustrasjon fra det nye CAD-programmet mitt :love: Etter hvert vil Adam'ene som dere ser snudd på hodet oppå subben (som må finne nye eiere etter hvert) erstattes med 2x subber til. Men inntil videre skal det se slik ut en stund. Og hvor jeg bruker en slik søt liten XLR switcheboks for å velge fronthøyttalere, som ellers er satt opp med samme akustiske delays og gain ift resten av kinoen. Adam er korrigert først med miniDSP DDRC88A for 4-veis deling og delays og gain. Moelva tilsvarende med Hypex DSP. Deretter global korreksjon for stereo med Dirac på Adams og Audiolense på Moelva. For kinolyd korrigeres alt kun med Lyngdorf RoomPerfect men med to "profiler". Planen i hvertfall..

    1673460330692.png


    Alt for å utfordre/blidgjøre/erte kommende besøkere etter at regnskapsåret er i boks. Blir mye morsomt å høre på her tror jeg...
    Men vi bikker nok fort over i februar før jeg er klar..
     
    Sist redigert:

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.967
    Antall liker
    10.672
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Dette "cad"tegneprogrammet behersker jeg også, som du, ganske så greit.😅 Nesten på MakkinTosken sitt nivå 🤓🎵🎶👍
     
    • Haha
    Reaksjoner: erk

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Blir jo et mer spennende prosjekt nå ikke insel bare er en kjøtt3Dprinter. Ikke en jævel som ser hva som blir av dette før trollmannen har svunget sin magiske fres! 😁
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    De blir "analoge" servosubber med kun gainjustering, XLR inn og 5-pols XLR-ut som inkluderer servokontroll for evt. slavesubber. Brokoblede plateforsterkere med plenty effekt (Pascal Audio LPRO2S) i hver sub.

    DSP gjør jeg andre steder enn i subbene...

    Internt har de relativt tykke og svært tunge 11kg/kvm dempeplater fra Hawaphon som produsenten mener er topp saker og jeg tviler ikke:

    1673480035084.png

    Driverne er som nevnt tidligere disse "musikksubbene" med ekstrem effekttålighet og bra xmax samtidig som de er "lette":

    Føttene er disse:

    Håper det blir en bra match med Moelva.
    De 6 bassene bak på Moelva får en ganske behagelig jobb og kan briljere der hvor de trives aller best; med litt ekstra punch i mellombassen, samtidig som 21-tommerne forhåpentligvis klarer å holde noenlunde følge med de aller dypeste tonene :love:
     
    Sist redigert:

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    395
    Antall liker
    443
    Sted
    Brøttum
    Bassløsningen er ikke grov før høyttalerne må stå foran subwooferne pga plassmangelen mot framveggen. ;)
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Dette var en søt liten sak. Kun et par dråper fra "The small bottle" så blir det rent og pent og tørker raskt :)
    Årets morsomste hifi-leketøy siden jeg kan leke med vann, den går rundt og lager lyd!

    1674674824967.png


    Kommer dessuten med masse reservedeler så det var positivt.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Kan for øvrig nevne at jeg også hadde et veldig hyggelig og lærerikt besøk av @Snickers-is som satt opp bedre delefiltre mm enn jeg hadde klart i forkant. Den mannen kan sin DSP, det er det liten tvil om!! Morsomme diskusjoner hadde vi også! Moelva låter enda større med enda mer presis rominformasjon enn før. Stor takk!

    Først skal de tre herremenn som har designet, bygd og tunet Moelva få gjøre første QA og så snart jeg får ferdigattest fra dem så tenker jeg det er opptil flere andre som har lyst til å komme en tur. Inntil videre er det altså ikke "helt ferdig" ennå. Men vi nærmer oss styggelig :love:
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Dette var en søt liten sak. Kun et par dråper fra "The small bottle" så blir det rent og pent og tørker raskt :)
    Årets morsomste hifi-leketøy siden jeg kan leke med vann, den går rundt og lager lyd!

    Vis vedlegget 887112

    Kommer dessuten med masse reservedeler så det var positivt.
    Grattis! 🥳

    Fikk jo degritter før forrige helg og har vasket massevis av plater. Virkelig morsomt å bare la den pløye seg gjennom en allerede vasket samling og se at det likevel blir noe flekker på filteret etter 50 plater.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Enda mer info om de nye subbene. De blir som nevnt analoge (med analog servo), ingen innebygd DSP, men jeg får prøve ut en ny analog sub-preamp som meroVinger har utviklet. Den har analog highpass og lowpass, samt analog volumkontroll og XLR ut til slavebasser for når jeg skal stacke dem. Og dermed blir det veldig lite delay. I beste REL-stil. Mao tror jeg dette også er subber som passer bra til analog-folket som av en eller annen grunn ikke har fått med seg at DSP egentlig er ganske ufarlig. For min del blir det ekstern DSP uansett så da er det ingen grunn til å ha enda mer DSP i subbene....
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Grattis! 🥳

    Fikk jo degritter før forrige helg og har vasket massevis av plater. Virkelig morsomt å bare la den pløye seg gjennom en allerede vasket samling og se at det likevel blir noe flekker på filteret etter 50 plater.
    Ja jeg har jo aldri egentlig ansett at "vask" er særlig gøy men dette var nesten morsomt. Degritter er sikkert litt flinkere får en håpe gitt prisen (!) men den ser ut til å funke den kina-saken her også :)
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Og så, den ENDELIGE dommen :eek:
    Kona er ikke så ofte oppe på kinoloftet siden Westminster+subber i stua gjør en bra jobb også på film, og det er litt mer lettvindt å se på film i stua.
    Men nå tok hun seg en tur opp på kinoloftet hvor hun bare så vidt har hørt Moelva tidligere, men ikke nå som det er godt integrert med resten.
    Og kom ned med et stort glis og sa "DET var verd pengene" med referanse til Moelva.
    Hun sa vel mer eller mindre at "veggene var borte og lyden var overalt" ;-)

    Vel, når kona sier at min ganske ville pengebruk på hifi er "fornuftig"... hva skal man si da??
    Min konklusjon: Kjøpe enda mer stæsj og få enda gladere kone :love:
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Han subwoofer-mannen lurer på om jeg vil ha Hypex UCD2K som amp istedet for de han vanligvis bruker (brokoblede Pascal Audio LPRO2S). Noen som har erfaring med UCD2K på subber? Virker jo som det er nok krefter også til sub-formål.... Blir de varme/krever vifte??
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Brukt ucd2k i flere år til sub, veldig fin forsterker det. Vær obs på relativt høy gain som kan føre til støy i noen sammenhenger. Den har også litt knotete utforming ift kjøleløsning.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.597
    Antall liker
    14.511
    Sted
    Langesund
    Han subwoofer-mannen lurer på om jeg vil ha Hypex UCD2K som amp istedet for de han vanligvis bruker (brokoblede Pascal Audio LPRO2S). Noen som har erfaring med UCD2K på subber? Virker jo som det er nok krefter også til sub-formål.... Blir de varme/krever vifte??
    Har fire UcD2k moduler på gang til subbene mine. Høy gain, men det passer helt fint her. Lyden kan jeg ikke si noe om før det kommer
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Har fire UcD2k moduler på gang til subbene mine. Høy gain, men det passer helt fint her. Lyden kan jeg ikke si noe om før det kommer
    Gain tror jeg går fint, blir omtrent det samme som 2x brokoblet Pascal som funker helt fint i stua sammen med lettdrevne Westminster. Og jeg får dessuten analog volumkontroll på subben.... Høres ut som jeg kan prøve noen slike, de ser ut til å kunne levere endel mer strøm der hvor Pascal egentlig stopper på 1500W i strømforsyningen selv om den også er oppgitt til 2500W brokoblet i 4Ohm. hmm :)
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Er nede i en dyp depresjon bestående av regnskapspapirer, statusrapporter og sheit... hifi, hva er det? Noe som må innberettes???? Skal det periodiseres?
    Skattepliktig utbytte i bassen? Masse planer, men orker ikke en dritt!
    Fasken jeg må oppgradere et eller annet ellers dør sjela :love:
    MC 1100, MC2700 eller Bartok APEX??? Jeg trenger hjertestarter, er noen av disse det kanskje???
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Tror du trenger å komme deg ut på et hifi-relatert besøk ;)
     
    • Love
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Tror du trenger å komme deg ut på et hifi-relatert besøk ;)
    Ja det høres ut som en interessant kur! Men jeg må uansett rett og slett skjerpe meg, for mye hjemmekontor og rot, og samtidig dårlig samvittighet for alle de som har lyst til å komme på besøk men så får jeg ikke ut fingern :)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Synes ikke du skal bruke energi på dårlig samvittighet for å ikke ha tid til å ta i mot besøk, i hvert fall… :D
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Synes ikke du skal bruke energi på dårlig samvittighet for å ikke ha tid til å ta i mot besøk, i hvert fall… :D
    Nei jeg bestilte heller en slik en som trøstepakke jeg!
    Kjenner at det hjelper på humøret allerede!!

    Og i morgen skal jeg høre på et råtøft anlegg hos en viss kar som er mer enn LITT fan av Audio Note, det blir også veldig interessant! :love:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn