Erks skriblerier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    3.972
    Sted
    Tårnåsen
    hvordan er disse tårnene i forhold til Tannoyene?
    Litt tidlig å si egentlig. Ikke ferdig tunet. og har ikke hørt nok. Men jeg tror potensialet i Moelva er minst på nivå... Litt overrasket egentlig men jeg får litt av det samme: Veldig "fysiske" stemmer midt i roomet for eksempel. Mulig Moelva har enda bedre "subjektivt opplevd" romfølelse mens dynamikken i Westminster fortsatt er vanskelig å slå. Men det er for tidlig. Jeg vet egentlig ikke. Foreløpig er de bare litt forskjellig men veldig spennende begge to :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    For oss som liker "larger than life" scener med god plass til utøverne og tilhørerne er jo slike tårn veien å gå. Det var jo nettopp det som gjorde at jeg valgte som jeg valgte.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    3.972
    Sted
    Tårnåsen
    For oss som liker "larger than life" scener med god plass til utøverne og tilhørerne er jo slike tårn veien å gå. Det var jo nettopp det som gjorde at jeg valgte som jeg valgte.
    Men det som er litt spennende er at jeg får akkurat det i begge systemene. Både i punkt-kilde horn og linjekilder... Litt mer "kropp" på Westminster (også med tanke på dynamikken, det har nok litt med frontloada horn fra 300Hz og oppover som smeller bra ved behov) men bedre utklinging og oppløsning i diskanten på Moelva som bidrar til en romfølelse som er ganske fantastisk. Men de låter ikke veldig ulikt faktisk. Men Moelva låter annerledes i dag enn i går, og enda bedre... Jeg er ikke så flink med blomsterspråk. Folk blir veldig overrasket over størrelsen på Westminster både fysisk og lydmessig. Det både ser ut og låter digert... Tror jeg får samme reaksjon med Moelva. Folket må få høre det selv :) Jeg er lykkelig eier av to sjitkule systemer må jeg vel kunne si....;)
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    3.972
    Sted
    Tårnåsen
    Etter hvert tenker jeg at jeg skal også presentere hver enkelt av komponentene i systemene og hvorfor de er valgt og hvordan de er brukt...
    kanskje det er opplagt for noen men sikkert ikke i alle sine nyanser... Har jo til og med balansert skilletrafo på loftet men ikke ikke i stua. Og en merkelig reklokker-sak fra Mutec i stua som jeg digger. sikkert litt småkontroversielt men burde ikke være det. Fått på plass balansert overføring fra PU til (og gjennom balansert) riaa etter litt krangling mellom ASR og Audio Note om det var mulig. Det var visst det så snart engelsk og tysk snakket pure elektro. Hifi er vanvittig men så gøy!
    Stay tuned! :eek:
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    3.972
    Sted
    Tårnåsen
    Jeg får starte komponentskribleriet med disse her kanskje, har vel oppfattet at flere synes de er ganske fascinerende små barskap :) Og det er de virkelig!

    1670162798495.png

    Noen synes de er stygge men personlig synes jeg de er smellvakre!

    Jeg kjøpte dem usett og uhørt (hadde kun sett bilder av Westminster fram til de sto på døra) fra Stereofil for tre år siden, og som vanlig med sin strålende serviceinnstilling. De trappet opp 5 mann og skulle hjelpe meg opp trappene til stua men det viste seg raskt at det var ganske umulig. Men på det tidspunktet bygget vi om huset for å få plass til en "lyttekrok" så løsningen var enkel: Kranbil som satt dem pent oppå garasjetaket og et par pianoflyttere som bar dem inn for meg :)

    1670163623899.png


    Dette var ikke lenge før Tannoy la ned produksjonen i Skottland så jeg synes jeg var litt heldig der! De kommer med et fint servicehefte hvor alle bidragsytere som har jobbet med høyttalerparet har signert ut både kabinett, driver, delefilter, montering og ditt og datt.

    Westminster spiller akkurat slik de ser ut: Megastort og bøst med masse overskudd omtrent uansett pådrag, og med nydelig plassering av instrumenter i et lydpanorama som overrasker de fleste som hører dem. Plenty vidde og dybde i lydbildet og med en deilig mellombass og mellomtone med masse fart og spenning. De er på ingen måte like "hifi korrekte" som de Paradigm Persona 9H høyttalerne som de erstattet. Men kjempestor morofaktor!
    Jeg bare elsker disse skapningene. Kommer ikke på salg før jeg flytter på gamlehjem :)

    Plasseringsmessig har jeg funnet ut at de utfolder seg best med et par meter fra frontveggen og med relativt kraftig tilt mot lytteposisjonen. Da mister de samtidig litt av dypbassen (30-60Hz) men det kompenseres greit med 4x18 subber og Trinnov, som jeg sikkert skriver litt mer om senere. De står på en kortvegg i en "lyttekrok" på 5x8 meter. De hadde nok spilt bra på en langvegg også, mange som har anbefalt det men jeg har ikke den plassen som trengs så det er blitt slik dere ser på åpningsbildet til tråden.

    God søndag videre! Erik:love:
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Har allerede lest en del her, men har ikke helt funnet ord på hva jeg skulle finne på å skrive.
    Nå som du er i gang med presentasjon av enkeltkomponentene får jeg bare hoppe i det med den enkle frasen...

    Gratulerer med egen tråd og noen vanvittig fete oppsett. Det i stuen må jeg bare få hørt en gang. :)
     
    Sist redigert:
    • Love
    Reaksjoner: erk

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Bøse er de, disse barskapene, fra de som oppfant PA som uttrykk 😊. Har lillebror Canterbury stående ikke så langt unna her. Liker de veldig godt, homogent så det holder.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    3.972
    Sted
    Tårnåsen
    Det blir litt hulter i bulter disse komponentbeskrivelsene mine men det tåler dere sikkert!
    Har mange komponenter som skal presenteres og forhåpentligvis diskuteres så jeg må få opp dampen :)
    En annen høyttaler som jeg har jobbet mye med er disse:

    Adam Audio S5X-V på Purifix8 steroider
    1670180090929.png


    Frem til nylig var de fronter i loftstua. Adam S5X heter de. Opprinnelig satt det et aktivt men analog 4-veis delefilter i disse samt 4 Ice forsterkerkanaler med 500W til 12"-bassen, og 250W til 7,5" mellombass samt til de to AMT/X-Art mellomtone og diskant. Dette er studiomonitorer som ikke holder noe tilbake og som spiller klokkerent til lenge etter at ørene tar kvelden. Er jo designet som "main" monitorer og ikke som noen kunstig lyttevennlige hifi-krabater.

    I våres fikk den ene plateampen nok så jeg tenkte jeg kunne prøve meg på et lite prosjekt. Så jeg koblet fra gammelt delefilter og amper og satte på en ekstern 8-kanals Purifi-forsterker fra Apollon og brukte en MiniDSP ddrc-88A som delefilter/DSP. Det funket faktisk strålende og totalen var en klar oppgradering. Mye av det skyldes nok bedre forsterkere men nå fikk jeg også litt frihet til å optimalisere delefilterne og med gode råd fra @SigbergAudio. For eksempel, siden jeg skulle integrere dem med subber lot jeg delingen mellom bass og mellombass bli litt høyere for å få litt mer headroom i mellombassen etter å ha målt ganske mye på at det var innafor. Er egentlig veldig fornøyd med prosjektet og de som har hørt den oppgraderte versjonen har gitt veldig gode tilbakemeldinger så jeg tenkte vel at nå var jeg i mål på kinoloftet!! Evt. var planen å bytte ut miniDSP med en 8-kanals DEQX dsp etter hvert.
    1670180601512.png
    1670180668809.png


    Men akk så begynte jeg å lese i denne Moelva-tråden og ble overbevist om at Adam måtte vike plassen for noe enda litt mer spennende: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/line-source-satori-tx-«moelva».104645/

    Så der er vi nå... med et par ekstra monitorer med ekstern 8-kanals DSP og ikke helt billige forsterkere som jeg ikke helt vet hva jeg skal bruke til! De er i skammekroken rett og slett! Tenkte en stund å plassere dem som bakhøyttalere men det blir litt for gæli og der er det faktisk tilstrekkelig med det jeg har der allerede. Så nå er ideen å bruke dem som "Front wides", altså i matrise mellom front- og surround. Det er fullstending overkill på mange måter og jeg har ingen anelse om det vil integreres på en god måte, eller om jeg egentlig har plass, men alt som er overkill må prøves her i huset. Så det blir nok til det, ganske snart og så snart jeg er ferdig med å integrere Moelva skikkelig.

    Fortsatt god søndag nok en gang! Erik :D
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    3.972
    Sted
    Tårnåsen
    Mange bruker supertweeter på westministeren, har du forsøkt dette?
    Ja jeg har tenkt tanken men har ikke prøvd, og synes i prinsippet at det ikke er helt greit å "ødelegge" point-source ideen med en tweeter halvmeteren overfor. Mulig det hadde funket men de er ikke spesielt billige heller hvis jeg i det hele tatt får tak i dem. Tror ikke det blir noen supertweeter faktisk men som med alt annet hadde det vært morsomt å prøve.. :)
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.825
    Antall liker
    5.472
    Sted
    Holmestrand
    Jeg får starte komponentskribleriet med disse her kanskje, har vel oppfattet at flere synes de er ganske fascinerende små barskap :) Og det er de virkelig!

    Vis vedlegget 874047
    Noen synes de er stygge men personlig synes jeg de er smellvakre!

    Jeg kjøpte dem usett og uhørt (hadde kun sett bilder av Westminster fram til de sto på døra) fra Stereofil for tre år siden, og som vanlig med sin strålende serviceinnstilling. De trappet opp 5 mann og skulle hjelpe meg opp trappene til stua men det viste seg raskt at det var ganske umulig. Men på det tidspunktet bygget vi om huset for å få plass til en "lyttekrok" så løsningen var enkel: Kranbil som satt dem pent oppå garasjetaket og et par pianoflyttere som bar dem inn for meg :)

    Vis vedlegget 874048

    Dette var ikke lenge før Tannoy la ned produksjonen i Skottland så jeg synes jeg var litt heldig der! De kommer med et fint servicehefte hvor alle bidragsytere som har jobbet med høyttalerparet har signert ut både kabinett, driver, delefilter, montering og ditt og datt.

    Westminster spiller akkurat slik de ser ut: Megastort og bøst med masse overskudd omtrent uansett pådrag, og med nydelig plassering av instrumenter i et lydpanorama som overrasker de fleste som hører dem. Plenty vidde og dybde i lydbildet og med en deilig mellombass og mellomtone med masse fart og spenning. De er på ingen måte like "hifi korrekte" som de Paradigm Persona 9H høyttalerne som de erstattet. Men kjempestor morofaktor!
    Jeg bare elsker disse skapningene. Kommer ikke på salg før jeg flytter på gamlehjem :)

    Plasseringsmessig har jeg funnet ut at de utfolder seg best med et par meter fra frontveggen og med relativt kraftig tilt mot lytteposisjonen. Da mister de samtidig litt av dypbassen (30-60Hz) men det kompenseres greit med 4x18 subber og Trinnov, som jeg sikkert skriver litt mer om senere. De står på en kortvegg i en "lyttekrok" på 5x8 meter. De hadde nok spilt bra på en langvegg også, mange som har anbefalt det men jeg har ikke den plassen som trengs så det er blitt slik dere ser på åpningsbildet til tråden.

    God søndag videre! Erik:love:
    Bare bittelitte granne misunnelig…
     
    • Haha
    Reaksjoner: erk

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.207
    Antall liker
    22.909
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer med tråd og masse flott utstyr! Kommer til å følge med her (y) :giggle:
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2003
    Innlegg
    281
    Antall liker
    139
    Sted
    Sogn & Fjordane
    Dette var ikke lenge før Tannoy la ned produksjonen i Skottland så jeg synes jeg var litt heldig der!

    vil det si at denne modellen ikke er å få tak i lenger her i Norge?
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    FJELL

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2010
    Innlegg
    181
    Antall liker
    186
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med egen tråd. Her var det mye spennende så dette må jeg følge med på videre.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    3.972
    Sted
    Tårnåsen
    Dette var ikke lenge før Tannoy la ned produksjonen i Skottland så jeg synes jeg var litt heldig der!

    vil det si at denne modellen ikke er å få tak i lenger her i Norge?
    Jeg vet jo ikke om noen har lagret opp noen men jeg tviler vel litt på om de finnes nye her i landet siden de som regel ble laget på ordre. Jeg kjøpte i hvert fall de siste fra fabrikk gjennom Stereofil (så vidt jeg vet). Men jeg ser du kan få dem nye i England og USA, men nå for den nette pris av £26,075 eller $27,495 per stykk + shipping + mva...

    PS: Fant noen som bli kvitt et par mye rimeligere, er ikke HELT sikker på om det er aller siste modell men det har neppe enorm betydning: https://www.audioaffair.co.uk/tannoy-prestige-westminster-royal-se-speakers-pair
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    3.972
    Sted
    Tårnåsen
    Jeg må se å få ut fingern med komponentskriblerier mens tråden er varm :coffee:
    Veldig gøy med så mye interesse og tusen takk, men litt opptatt med kjedeligere ting denne uka :love:

    Men her er planen! Tenkte at jeg stort sett skal holde meg til tekniske skriblerier og det neste på programmet er fokusert på stueanlegget, inkludert:
    1) sagaen om meroVinger servosubber, inkludert litt om spesialbestilling, egenimport og slikt kos, samt kanskje litt om integrering ;-)
    2) digitalstacken: Roon, Cocktail audio streamer, Mutec masterklokke, Trinnov ST2-Pro og dCS Bartok. Hvorfor så forbaska komplisert??
    3) analoghjørnet: Audio Note TT3, IO I, ASR Basis Excl HV. Inkludert litt om balansert drift.
    4) ASR Emitter II Excl HV! 135 kg med deilig tysk forsterkergalskap ;-)
    5) Et kort innslag om min UST laserprosjektor og ALR lerret til stuebruk, for de som bryr seg om slikt (Samsung LSP9T)
    6) Kanskje litt erfaringer om forbedringer av romakustikk, ikke at jeg er spesielt viderekommen der men jeg har prøvd litt forskjellig...

    Og så er vi klare for kinoloftet etter det (y)
    I reneste TV2-stil: Stay tuned :ROFLMAO:
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    3.972
    Sted
    Tårnåsen
    ASR er godsaker:)
    Ja nå har jeg hatt en god del dialog med ASR-Sjaefen selv der og det er fascinerende hvordan han bare drodler videre på gamle men gode ideer og langsomt forbedrer komponentene sine litt og litt gjennom 30år++. Og alle kunder er viktige! Han er med i alle support-mails og forklarer hvorfor jeg ikke fant et jordingspunkt på printkortet der hvor jeg forventet (sendte ham et bilde og han kontret med et svar som gjorde meg litt flau), diskuterer om vi burde bruke kobber eller sølv i intern kabling, masse forklaring rundt balansert riaa osv. Og hver gang jeg påpeker et eller annet så har jeg selvsagt tatt feil. Han alltid like hyggelig :cool: Sånt blir man bare glad av.

    Jeg har nok fått litt sansen for andre produkter også etter å ha lest alt for mye i trådene til @MakkinTosken og @Dolbytor men ASR er godsaker det og, uten tvil.

    Uansett, litt *bling* er kult. På ASR består bling i dioder i alle mulige fargekombinasjoner som alle betyr et eller annet som du selvsagt ikke husker og som du heller ikke forstår ut fra den google-oversatte manualen, semitransparente kabinetter slik at du kan se den nydelige layouten av de overdimensjonerte kobberbanene på printkorta, hinsides mange bokser og strømforsyninger som gjør at rommet blinker litt når alle kondisene lades, batterier og tøysete tykke og teite kabler som krever en tålmodig mann for å flytte på. Veldig kult. Men ingen VU-metere ;-)
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    3.972
    Sted
    Tårnåsen
    Moro med en ny tråd å følge og du hadde litt av en vegg med flotte saker :)

    mvh
    Takk! Jeg er veldig glad i den veggen! Men så tenker jeg samtidig at det ikke trenger å være så superflott for å dyrke hifi-interessen, selv om de fleste av oss lider vel av en form for oppgraditis og det er jo morsomt hver gang man får inn noe nytt og spennede. I hvert fall for min del gjennom mange år... Men jeg har kost meg med mye enklere oppsett også! Og samtidig, på sentralen finnes det jo folk med adskillig råere "vegger" enn dette. Men det er kanskje ikke poenget. Det jeg liker og håper å kunne formidle i denne tråden er litt av den gleden hifi gir meg i hvert fall, tradeoffs og begrunnelser, hva som trigger nerden i meg osv. Og håper på gode diskusjoner, inkludert både positivt og "konstruktivt" 😁
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.426
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Vakkert er det, gleder meg til å følge med her fremover.
    Du bor jo ikke langt unna, så muligheten for att jeg inviterer meg selv en dag er der ;=)
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    3.972
    Sted
    Tårnåsen
    Snart kl 24 på lille-fredag så vi sidetracker litt ned i dypet!

    Hmm. Innser at SVS PB16 dessverre ikke helt holder følge med Moelva i loftstua, selv ved en så lav deling som 40Hz og alle mulige DSP tryllekunster som jeg har forsøkt, inntrykket setter seg tydeligere nå... Det blir litt for tregt med åpne porter og hvis jeg lukker dem går gruppedelay riktig nok ned men det går det utover kapasitet på film... Slik er det gjerne med oppgraderinger, de har funket strålende fram til nå, men en forbedring leder til det neste.... 😁

    Så jeg funderer LITT på nye subber til loftstua både som kvikt nok bunnfyll for Moelva arrayene på musikk, og de andre høyttalerne på loftet for film (som deles litt høyere, alt fra 50-100Hz), og med nok kapasitet som LFE opp til 200Hz, uten at kona foreløpig er med i planleggingen ;-)..

    Min erfaring fra stua og Westminster + 2x2x18 meroVinger er at servosubber har mye for seg ift ekstremt tight bass som lettere lar seg integrere med selv veldig dynamiske høyttalere og uten at det låter "subwoofer som utfolder seg for fullt seg når musikken allerede er på vei over til neste anslag".. Dere vet sikkert hva jeg mener; det må starte og stoppe i tide... Jeg vet at det egentlig ikke er SÅ enkelt, men I stua hører jeg virkelig ikke subbene, annet at de går dypere enn Westminster og avlaster dem slik at alt oppover låter enda litt bedre. Men det krever litt ekstra dimensjoner og forsterkeri med servo som stjeler mye effekt.

    Jeg kommer ikke til å kjøpe typiske fabrikksubber igjen, så kanskje noe basert på 6x slike, kommer som en anbefaling fra en jeg stoler på.. https://www.eighteensound.it/en/products/lf-driver/21-0/8/21ntlw5000 Disse er ganske lette og spretne (selv om det finnes enda lettere men da ikke så egnet under 30Hz) med 97dB/W/m og som egentlig kan spille ganske høyt oppover i frekvens selv om driverne er på 55cm diameter (tror jeg heller mot litt grove dimensjoner og mindre behov for at membranene skal bevege seg altfor mye), likevel med veldig grei xmax (18mm) ved behov og til tross for trekkspillet.
    Neo magneter og slike fancy tetracoil doble spoler gir enorm effekttålighet... whatever, virker litt tiltenkt PA (men er det nødvendigvis feil?) og er ingen ekspert på det selv men får gode råd, håper og tror jeg.

    Men jeg har derfor ikke plass til mer enn 3 i høyden der oppe. Tenker en ganske bred men ikke så alt for dyp stack på 3x fra gulv til tak (krever visstnok kun 200L per driver) på hver side med mer enn nok effekt i eksterne bokser inkludert dsp og servotilpasningen fra min favoritt submaker meroVinger som allerede er litt på saken (og han tuner servokretsen til hver driver så jeg kan ikke velge hva som helst):
    1670537657735.png

    Og jeg som ikke engang er 10% inn i komponentskribleriet som jeg har planlagt.... neste på planen var jo litt mer om eksisterende meroVinger subber som koser seg i stua allerede.

    Men ka dykk tru? Dere som har slike monstersubvegger i størrelse stor til direkte uanstendige: Er det verd bryet??
    Tror jeg vet svaret fra de jeg håper gidder å svare :love: :eek:
    Jeg må skjerpe meg... og sorry for all teksten i minst 10 iterasjoner... bare en tanke .... tilbake til opprinnelig plan i morgen :cool:
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    3.972
    Sted
    Tårnåsen
    NÅ må jeg se å få koblet på disse nydelige sølvsmykkene fra @whistler snart! Denne helgen :) Bare at jeg må flytte på absolutt ALT for å komme til! Spesielt ASR-forsterker og dødstunge høyttalere og subber bidrar tungt til vegringen... :eek:
    1670601766489.png
     
    Sist redigert:

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    NÅ må jeg se å få koblet på disse nydelige sølvsmykkene fra @whistler snart! Denne helgen :) Bare at jeg må flytte på absolutt ALT for å komme til! Spesielt ASR-forsterker og dødstunge høyttalere og subber bidrar tungt til vegringen... :eek:
    Vis vedlegget 875346
    Ja, nå er bare å gjøre det du må.😀
    Veldig artig tråd å følge.👍
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    3.972
    Sted
    Tårnåsen
    ALT for mye kos med anleggene for å bruke tid på skriblerier i kveld!
    Denne fiilmen er grei hvis anlegget har godt med trøkk nedover!
    Alt annet enn quiet ;-)

    1670700576246.png


    Jeg er litt lei meg for manglende respons på nye sub-planer men jeg har fått interessante posts på PM heldigvis.
    God lørdag!! 😁
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    3.972
    Sted
    Tårnåsen
    EN LITEN FORTELLING OM VALG AV SUBBER TIL WESTMINSTER!

    Man skulle tro at Westminster ikke trenger subber men med den plasseringen som jeg synes låter best oppover i frekvens samt gir best dybde/bredde i lydbildet må de stå ganske langt ut fra frontveggen og da får jeg en dipp i dypbassen som ødelegger litt av moroa. Trinnov-boksen min kan kompensere en god del for det, men da snakker vi om ganske mange dB boost så helt optimalt blir det ikke. Derfor bestemte jeg meg for å finne noen subber med god kapasitet og som kunne holde tritt med Westminster. Ikke en helt enkel oppgave skulle det vise seg.

    Når jeg først skulle ha litt spesielle subber tenkte jeg at vi måtte trå til litt skikkelig. Jeg vurderte mye forskjellig.

    ALTERNATIV NR. 1:
    Først vurderte jeg 4x (gulv til tak) «compact horn V-serie» fra Kvålsvoll men jeg synes det så litt for hjemmesnekra ut for stua og så sleit jeg litt med å tenke ut noen god plassering. Og er det egentlig "horn"?? Ikke at det betød så mye for avgjørelsen...
    1670769308033.png



    Mulig det hadde blitt bra og jeg undersøkte heller egentlig ikke nok om jeg kunne få dem i «custom» finish slik at det matchet Westminster bedre, osv..

    ALTERNATIV NR. 2:

    Etter det tok jeg litt av og etter litt telefoner til USA bestilte jeg disse her fra PBN Audio:
    1670769411827.png



    Ikke vanskelig å se hvor inspirasjonen kom fra der :love: 😁Relativt dyrt, veldig stort med 2x21 på hver side i bassrefleks med hinsides kapasitet. Det ville sikkert blitt litt tøfft med Westminster basskloner men kanskje også en smule vulgært? Jeg fikk dessuten noen innsigelser folk i sentralen etter simuleringer på valgte drivere osv som gjorde at jeg ba om endringer og det var visst ikke så lett, så til slutt trakk jeg meg. Lang historie kort men søken fortsatte.

    ALTERNATIV NR. 3:

    Funk Audio lager noen flotte subber så jeg vurderte et par 21-tommers smykker derfra i valnøttfiner som ville matche Westminster ganske bra. For 2 stykk endte vi opp med en ganske stiv pris (ca 250k ferdig importert) og jeg synes det ble litt mye kostnad for noe som egentlig er et par store drivere og ganske standard forsterkere i fine kabinetter kanskje…
    1670769486360.png

    Men utvilsomt veldig flott håndtverk!


    ALTERNATIV NR 4.-7:

    Vel jeg vurderte flere andre alternativer i tillegg til de over, inkludert flere hornsubber, for eksempel fra Avantgarde. Men jeg synes det ofte blir litt for mye bling, fine kasser og litt for lite kvalitetstrøkk per krone...

    MEROVINGER!

    Så fikk jeg høre om tyske meroVinger som lager servosubber på steroider! Prisen var noenlunde innafor også.. Hos meroVinger kunne jeg selv velge drivere, forsterkere, design, finish og form på kabinettet innenfor visse grenser. Endte derfor opp med 2x18 i lukket kabinett med produsentens egenmekka drivere med ekstrem kapasitet både mtp xmax og effekttålighet. Hver driver har doble spoler og hver spole fores med brokoblede Pascal L-Pro2 klasse-D forsterkere (så totalt 4x1.6kW = 6.4kW per sub!) og med ganske bra DSP fra FourAudio, og både AES og analoge inputs og profiler som kan switches fra en touchpanel.

    Men rosinen i pølsa er at meroVinger har utviklet sin egen analoge servokrets med en superlett mikrofon (eller akselerometer, det er valgfritt) som sitter på en av driverne og som korrigerer for differansen mellom analog input og målt output på membranen i en presist kalbrert negativ feedbackløkke. Det er ikke mange produsenter som leverer «skikkelig» servo lenger men meroVinger har lang erfaring med dette og er godt kjent i Tyskland for sine mange prosjekter.

    Første leveranse var ingen braksuksess dessverre, men en transportør som trodde de fraktet høyballer og dessuten satt seg på bakbeina og i første runde ikke ville erstatte skaden:

    1670769784888.png


    Men etter et nytt halvår med venting fikk jeg endelig to stykk hele subber! De var veldig lette å integrere sømløst med Westminster, slik at man virkelig ikke kan høre at jeg har subber i stua. Annet enn masse kapasitet nedover og avlastningen de gir til Westminster oppover! Og med en veldig definert bass med bra attakk og trøkk i brøstkassa uten tendenser til brumlebass. Her har selvsagt også Trinnov bidratt til magien som både delefilter og romkorreksjon. Og så synes jeg personlig at resultatet er ganske brutalt bøst visuelt sett, på en måte og som til og med kona kan akseptere, tro det eller ei 😉

    Her står endelig favorittsubbene trygt i stua sammen med min forståelsesfulle frue (sub + frue veier ca 200kg stykket, men heldigvis kunne kona gå opp trappene selv):
    1670769919182.png


    Og som vist tidligere, installert slik. Bortsett fra et par kraftige tubebassfeller i hjørner og noen små på hver side er rommet fortsatt "stue" men med Trinnoven blir det veldig greit likevel:
    1670770334976.png

    Mulig jeg kommer tilbake med noen målinger og noen spesielle ting som oppnås med servo men nå er jeg sulten! 😁 Og nå fabler jeg altså litt om nye subber i loftstua også... :)

    Erik
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    "Entusiast" betyr noe annet når det gjelder deg, @erk :ROFLMAO:

    Jeg er en av de heldige som har hørt Tannoyene, riktignok før Trinnov og Merovinger-subber, da med Audiolense og SVS sine sylindriske. Det var en kveld som sitter STERKT i minnet, selv om det nå er et par år siden jeg var der. For å beskrive lyden kort sånn jeg husker den, så var det ikke så mye følelsen av "larger than life" som slo meg. Det hørtes ut som en livekonsert på en middels stor scene, med meg som eneste publikummer og verdens beste lydtekniker, så sånn sett var det "omtrent så large som life". Det som slo meg mer var det totale fraværet av all tenkelig forvrenging og den totale klarhet. Jeg tror nok at vi spilte ganske høy musikk stort sett hele kvelden, men det var som det ikke hadde noe å si. Alt hørtes ut som det det skulle høres ut som, med en presisjon og et overskudd som var rett og slett helt latterlig. Du brukte vel en nokså flat frekvenskurve da, så det var kanskje litt mer av de aller lyseste frekvensene enn jeg ville hatt sjøl, men det er det eneste jeg kommer på som kunne vært annerledes. Og siden den gang har du fått ny stue, ny Trinnov, nye subber… Et engasjement uten like, og en kunnskapstørst enhver professor bør misunne deg. Og en gjestfrihet som ikke står tilbake for noen. Helt supert med egen tråd, jeg følger med! :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn