Erfaringer med Dirac Live 2nd. Gen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.241
    Antall liker
    4.369
    Torget vurderinger
    0
    Har nå brukt hele dagen på å finne ut av problematikken over.
    Hovedproblemet har vært at når intern SP4 signalgenerator brukes, så er det tilsynelatende kun den kanalen som er aktivert som er aktiv. Hvis man fordeler lavfrekvente signaler mellom kanaler så må man inn med et eksternt signal for å sjekke virkemåten. Dette var veldig forvirrende. I tillegg så må man noen ganger ut av editeringsmodus for å registrere en endring, selv om endring ble savet.

    Her er oppsettet nå.
    Center-bass er flyttet over på frontene istedenfor LFE. For de andre kanalene så rutes bass under cut-off til LFE.
    Jeg har også avlastet LFE litt med stereo-subbene (-20dB) men her må jeg prøve meg litt frem:

    Vis vedlegget 550636

    Vis vedlegget 550637

    Det har også blitt mer komplisert å finne nivåer rundt XO for enkle kanaler når såpass mange spiller i sammen og man bare genererer signaler for single kanaler.
    Huff da, det hørtes slitsom og frustrerende ut. Jeg får ikke helt tak på problematikken her heller. Er dette før måling og kalibrering i Dirac eller etter?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.241
    Antall liker
    4.369
    Torget vurderinger
    0
    Noen målinger etter at siste justering var foretatt (fortrinnsvis volum):

    Glattet SPL for begge hovedkanaler:
    Vis vedlegget 550641

    Impulse Response for begge hovedkanaler dBFS:
    Vis vedlegget 550642

    Impulse Response for begge hovedkanaler %:
    Vis vedlegget 550643

    Overlay for begge hovedkanaler:
    Vis vedlegget 550650

    Impulse Response for low range:
    Vis vedlegget 550644

    Decay for low range FL:
    Vis vedlegget 550645

    Waterfall for FR low range:
    Vis vedlegget 550646

    Waterfall for FL low range:
    Vis vedlegget 550647

    Decay for FR low range:
    Vis vedlegget 550652

    Glattet SPL, low range, for mains sammen med LFE:
    Vis vedlegget 550653
    For min del kan du godt bare legge ved frekvensrespons full range med 48db glatting for å vise ferdig korreksjon.

    Liker ikke helt hevingen du har i responsen fra 100hz og ned på den første frekvensresponsplottet du la ut.
    Hva er forskjellen på denne og «overlay begge hovedkanaler» du la ut. Er den øverste korrigert og den nederste ukorrigert?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Er dette før måling og kalibrering i Dirac eller etter?
    Dirac er ikke inne i bildet i denne fasen. Dette er kun tuning av crossover og volum.
    Deretter får jeg vurdere problematikken rundt 10 sveip kalibrering for 9 mic posisjoner eller det doble, alt etter om det må gjøres i en en-gang eller to-gang.

    En enkel forklaring for overnevnte er at når man kjører generator på SP4 (feks. Sinus under 50Hz) for Center kanal, så er det ikke lyd i frontene eller stereo subber.
    Men når man sender et sinus signal inn fra REW for Center kanal så får man lyd i alle speakers, dvs. over 70Hz kun lyd i Center og under 70Hz lyd i fronter - med samme setting.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    For min del kan du godt bare legge ved frekvensrespons full range med 48db glatting for å vise ferdig korreksjon.
    Se nedenfor.
    Liker ikke helt hevingen du har i responsen fra 100hz og ned på den første frekvensresponsplottet du la ut.
    Hva er forskjellen på denne og «overlay begge hovedkanaler» du la ut. Er den øverste korrigert og den nederste ukorrigert?
    Eneste forskjell er at for det ene er knappen Overlay brukt - Ingen korreksjon gjort (beklager forvirringen).

    Her er et eksempel for visning av ‘samme plot’:

    Overlay_LFE_FR_FL.jpg


    LFE_FR_FL.jpg


    Hevingen skyldes vel at 4 woofere (<400Hz), 2 subber og 1 LFE spiller sammen under 100Hz - det blir et membranareal på 7st. 12'' pluss et passivt 10’’ element i LFE subben.

    Jeg skal prøve meg frem i morgen med en single Dirac kalibrering.
    Alle speakers unntatt top er satt til Large (with sub) allerede, men de har jo en XO filterverdi, noe ikke Large alene bruker.
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.241
    Antall liker
    4.369
    Torget vurderinger
    0
    For min del kan du godt bare legge ved frekvensrespons full range med 48db glatting for å vise ferdig korreksjon.
    Se nedenfor.
    Liker ikke helt hevingen du har i responsen fra 100hz og ned på den første frekvensresponsplottet du la ut.
    Hva er forskjellen på denne og «overlay begge hovedkanaler» du la ut. Er den øverste korrigert og den nederste ukorrigert?
    Eneste forskjell er at for det ene er knappen Overlay brukt - Ingen korreksjon gjort (beklager forvirringen).

    Her er et eksempel for visning av ‘samme plot’:

    Vis vedlegget 550677

    Vis vedlegget 550678

    Hevingen skyldes vel at 4 woofere (<400Hz), 2 subber og 1 LFE spiller sammen under 100Hz - det blir et membranareal på 7st. 12'' pluss et passivt 10’’ element i LFE subben.

    Jeg skal prøve meg frem i morgen med en single Dirac kalibrering.
    Alle speakers unntatt top er satt til Large (with sub) allerede, men de har jo en XO filterverdi, noe ikke Large alene bruker.
    Det var disse to jeg stusset over. De er ikke like, men burde være det. :)

    CD43AB9A-5076-4965-A220-53DA0ABE648C.jpeg
    630B8D10-2F78-4F99-ADC1-319C865041EB.jpeg


    Ellers er min mening at du gjør det vanskeligere for deg enn du trenger. Mitt tips er:

    1. Sett kanalene til Large
    2. Mål og kalibrer med Dirac og sett target.
    3. Sett forslagene på deling, sub og LFE inn i plottet.
    4. Lytt til musikk. Se film og forsøk å endre det som ikke er optimalt.

    Det burde ta deg ca Max 30 minutter.

    Det er bare mitt tips hvis du ønsker å komme et steg videre, men hvis du ønsker å gjøre det på en annen måte er det selvsagt opp til deg. :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Takk for at du stiller opp, TrompeteN - imponerende! :D

    Jeg må vel ha justert noe i mellomtiden.
    Prøvde å integrere subbene litt bedre, bla.

    972ED9D0-F391-4429-AAB5-A9A135C8B4CA.jpg


    Skal prøve det du foreslår i morgen og deretter se om det er nødvendig med en ny serie etterpå.
    Om ikke annet så bedrer det forståelsen ved å knote litt rundt, men det er fort gjort å miste oversikten når mulighetene er mange og ting oppfører seg ikke helt slik man ser for seg med den begrensende innsikten man har.
    Foreløpig kjører jeg bare 1 måleserie (10 sveip) og når vissheten om at ting henger på greip er der, så kjører jeg alle 9 posisjonene.
    Jeg gikk opp til 55Hz for bakhøyttalerene for de ristet nesten av hengslene på 40Hz XO.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg har nå gjort en ny Dirac måling, men sliter med å se hvordan jeg kan overføre Dirac parametre til en redigert profil.
    Har også prøvd å opprette en ny duplicate profil.
    Så snart Dirac profil velges, så drar den med seg forhåndssettingene for speakers samt måleparametre og disse er ikke redigerbare.
    Hvis jeg setter alle speakers til Large i forkant av kalibreringen får jeg ikke redigert dette tilbake etterpå.
    Det må være noe jeg gjør feil siden du fikk til dette?

    EDIT: Fant ut av hvordan den dupliserte profilen kunne redigeres, så glem overnevnte!

    FAC62D78-614C-402E-8AB6-EA9339891AC6.jpg
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg har nå tatt en ny Dirac måling i sweet spot med utgangspunkt i den EQ som var korrigert.
    Foreløpig lyttetest tilsier at det er små forskjeller ute og går (noe som var forventet).
    Vi får se om målinger (kommer) bekrefter dette.
    Lyden er knallbra den. Eneste ankepunktet er at dialog fra senter kan bli noe presset på høyt volum.
    Med presset så mener jeg litt ‘hermetisk’ klang.
    Jeg lurer på om 70Hz er ideell XO for senter mhp. tale, selv om responsen fra høyttaler tilsier at dette er greit?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Står senter rett på bord? Kan muligens tenkes at det er vibrasjoner et sted du opplever, men går utifra at du har kontroll på den biten. :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Dirac målinger ved bruk av EQ funnet gjennom REW:
    Dirac senker volum (med 10dB) slik at man ikke skal oppleve manglende headroom ved korreksjon av dipper.

    Justering av kanal-volum:

    D89C9AAE-A98A-4352-8D62-AD865AF3A947.jpg


    Målt frekvensrespons uten EQ korreksjon (dvs. alle speakers satt til ‘Large’):

    C4CF68F7-EA9D-4F1C-BBA9-2BD63B7EAF60.jpg


    Målt frekvensrespons med EQ korreksjon (dvs. speakers korrigert gjennom REW).
    Det ser helt likt ut, men det er ikke samme måling:

    6782B563-C991-459F-863A-FA5B6A79DE82.jpg


    Left Front Impulse Response:

    6A3C2E8C-3BC9-4D5D-B633-9174DD2C95D9.jpg
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.241
    Antall liker
    4.369
    Torget vurderinger
    0
    Ref det du skriver om Center. Er dette med korreksjon fra Dirac eller uten?

    Ref det du skriver om EQ. Når har du laget EQ og hvorfor? Hva har du gjort?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Står senter rett på bord? Kan muligens tenkes at det er vibrasjoner et sted du opplever, men går utifra at du har kontroll på den biten. :)
    Senter står på vibrasjonsdempere på et ‘bord’ foran TV. Dette fungerer bra. IOM at fronter tar over for senter under 70Hz og ikke LFe sub så har disse kapasitet til å avhjelpe.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Ref det du skriver om Center. Er dette med korreksjon fra Dirac eller uten?
    Alle målinger etter post #167 er Dirac-korrigerte målinger.
    Dirac er aktiv for den aktuelle preset-profil.
    Ref det du skriver om EQ. Når har du laget EQ og hvorfor? Hva har du gjort?
    Det var feil begrep å si ‘EQ’. Det jeg mente å si var filtrering i form av cut-off/xo punkt/Slope/Bass Management vist nedenfor.
    Når EQ ikke brukes kan jeg sikkert sette denne til Off:

    DDFE42D7-3F0E-4B5A-AA2A-D47E7505BC23.jpg
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Når du gjør neste Dirac måling anbefaler jeg å sette alle på Large som vi har skrevet om tidligere for så å sette tilbake til disse innstillingene etterpå. Dette for at du skal kunne justere og tune friere i ettertid uten å måtte ta ny måling hver gang.

    Det var dette vi gjorde hos Tralltrall. Han hadde målt fullfrekvent og da var det bare for meg komme å tune og kalibrere fritt.

    Jeg har ikke vært med på selve måleprosessen med Dirac og Storm så jeg vet ikke 100% om Dirac måler fullrange automatisk hvis kanalene er satt til Large uavhengig av delefrekvens. Har forsøkt å finne ut av det. Han husker ikke selv og finner ikke ut av det i manualen.

    Hvilke valg får du når du ikke velger «none» i routingen av sub?
    Jeg vet ikke om vi kommer nærmere svaret på automatisk fullrange valg, men de to Dirac målingene mine i #171 er nærmest identiske. Nå er det jo under 80 Hz at forskjellene evt. skulle manifestere seg.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.241
    Antall liker
    4.369
    Torget vurderinger
    0
    Fint! :)

    Kan du gå inn i targetdesigneren i Dirac og rette ut targetkurven ved 16hz?

    Centeren din bør ikke ha noe problemer med å spille ned til 70hz. Det kan være noe med routingen videre? Er du sikker på at den ikke router til LFE sub. Forsøkt å skru av LFE og se om det endrer noe.

    Ser du har 12db på delingen på LFE. Ville skrudd denne til 24db.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.241
    Antall liker
    4.369
    Torget vurderinger
    0
    Når du gjør neste Dirac måling anbefaler jeg å sette alle på Large som vi har skrevet om tidligere for så å sette tilbake til disse innstillingene etterpå. Dette for at du skal kunne justere og tune friere i ettertid uten å måtte ta ny måling hver gang.

    Det var dette vi gjorde hos Tralltrall. Han hadde målt fullfrekvent og da var det bare for meg komme å tune og kalibrere fritt.

    Jeg har ikke vært med på selve måleprosessen med Dirac og Storm så jeg vet ikke 100% om Dirac måler fullrange automatisk hvis kanalene er satt til Large uavhengig av delefrekvens. Har forsøkt å finne ut av det. Han husker ikke selv og finner ikke ut av det i manualen.

    Hvilke valg får du når du ikke velger «none» i routingen av sub?
    Jeg vet ikke om vi kommer nærmere svaret på automatisk fullrange valg, men de to Dirac målingene mine i #171 er nærmest identiske.
    Jo, ser veldig ut som at det går automatisk til fullrange måling ved å sette de til LARGE. Det er bra, da slipper du slå av og på.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.241
    Antall liker
    4.369
    Torget vurderinger
    0
    Dirac justerer ned 10db for å unngå digital klipping forresten. Hvis Dirac hever dipper over og ikke senker nivået vil hevingen av dipper gå over 0 og hvis mediet ikke har digitalt headroom eller spiller til 0 ved de frekvensene så vil det klippe uten senkingen.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Fint! :)

    Kan du gå inn i targetdesigneren i Dirac og rette ut targetkurven ved 16hz?
    Ser bedre ut nå (Ny target er lastet opp):

    FE62E1C6-A145-48BC-9388-4986B7609644.jpg


    Centeren din bør ikke ha noe problemer med å spille ned til 70hz. Det kan være noe med routingen videre? Er du sikker på at den ikke router til LFE sub. Forsøkt å skru av LFE og se om det endrer noe.
    Skal dobbelsjekke.
    Ser du har 12db på delingen på LFE. Ville skrudd denne til 24db.
    Utbedret:

    9B1B6CC6-A56D-4A8B-8D66-548EB827CB55.jpg
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Uansett hvilken setting jeg gjør, så spiller LFE med er konklusjonen. Når sub skrues av så høres HP for senter korrekt ut.
    Problemet med BD medie er at under testing så spiller kanaler for test også sitt eget individuelle innhold, som kompliserer ting.
    Feks. hvis jeg skal teste om senter kommer over i fronter så spiller også front-bass innhold med så lenge denne er aktiv.

    Jeg skal gruppere LFE, FR, FL og Center i sammen og sende inn en felles sinus og deretter finne hva som spiller sammen for den aktuelle frekvensen under 70Hz.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.241
    Antall liker
    4.369
    Torget vurderinger
    0
    Da vet du hvertfall at problemet med center skyldes LFE og ikke delefrekvens på center.:)
    Du har satt fronter with sub med -5 db. Hva skjer hvis du setter de på «none»?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Da vet du hvertfall at problemet med center skyldes LFE og ikke delefrekvens på center.:)
    Du har satt fronter with sub med -5 db. Hva skjer hvis du setter de på «none»?
    I prinsippet skal frontene da (etter min forståelse) ikke spille sammen med senter under 70Hz med et nivå -5dB, men jeg får det bare ikke til å fungere slik når jeg tester med den interne SP4 Generatoren. Det er ingen forventet reaksjon for settingene.
    Jeg mener dog at eksternt gjennom REW fikk jeg et annet resultat. Må sjekkes nærmere.
    Men uansett så ser det ut for at LFE kanal spiller med. Får ikke skrudd av koblingen.
    For at speakers skal overta innhold som normalt sendes til LFE må de være Large.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.241
    Antall liker
    4.369
    Torget vurderinger
    0
    Hmm... Når spør jeg bare. Er du sikker på at du har fått routet senter sin lowpass til frontene?

    Hvis du får routet senter riktig vil jeg tro at ved å velge «none» i stedet for «with sub» for frontene med nivå 0 vil jeg tro center ikke lekker til alle andre kanalene.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Hmm... Når spør jeg bare. Er du sikker på at du har fått routet senter sin lowpass til frontene?
    Jeg er sikker på at jeg ikke har fått gjort dette korrekt.
    Hvis du får routet senter riktig vil jeg tro at ved å velge «none» i stedet for «with sub» for frontene med nivå 0 vil jeg tro center ikke lekker til alle andre kanalene.
    Er det slik du mener?
    Uansett så funker det ikke med generator input.
    Eneste fornuften jeg får ut av oppsettet er at fronter satt til Large ikke lekker over i LFE kanalen:

    96BDA9D5-000B-4FA9-BD74-FD95344399A2.jpg


    Fra Installer Manual:

    66A48860-FAF0-4251-9CA1-60553DD9D68A.jpg


    B796793E-2DF9-4B3E-A645-03CC44BF445B.jpg


    Prøvde dette også - no sigar:

    ECD97A32-5FAA-4C4B-8442-7EE64D53FD06.jpg
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Her er svar fra AVS - må testes:

    <Your Center needs to be configured as Small and your mains (L&R) as "Large with Sub". Column "with Sub" is the bass management bass and "with LFE" is the LFE bass. If you only want bass management bass and directed to L&R and no LFE bass then set "with LFE" to None. Conversely, if you do not want bass management bass being sent to the subwoofer output(s) then set "with Sub" to None respectively. Refer to 5.6) Custom Bass Management in the manual/installer guide.>
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.241
    Antall liker
    4.369
    Torget vurderinger
    0
    Det ser riktig ut. Får du justert høypassfilter når du setter høyttalerene til small?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det ser riktig ut. Får du justert høypassfilter når du setter høyttalerene til small?
    LPF & HPF kan justeres, ja (og en haug med settinger er prøvd = timevis med during).
    Men jeg er like langt.
    Her er mitt tilsvar:

    ‘Thanks, but it is still not behaving like I would expect when I am testing this with the SP4 built-in Generator.
    Here is what I want:
    - All channels except FL, FR & Center should be sent to the LFE channel below the set LPF frequency. I guess this means that all remaining channels should be set to Small with an appropriate LPF found by use of REW.
    - FR & FL should not go to LFE channel (nor sub channel) under any circumstance, because they are full range capable.
    - Center channel should be sent to FR & FL only, below set LPF. I am experiencing ‘box sound’ if the dialogue goes to the LFE sub and therefore want all Center audio below 70Hz to be redirected to my main fronts.

    It appears that the LFE sub is participating whatever setting I do, which is confusing.
    When I invoke the Center channel with a sine below 70Hz, the signal in the FL & FR is very faint and completely oversteered by a hot LFE if this is turned on while signal is sent to the center channel.’


    Jeg antar at svaret blir at alle Small-kanaler under LPF går til sub kanal og at denne kanalen deretter sendes til FL & FR sammen med Senter lyd. Dette er vel greit nok, men jeg vil ikke at LFE sub også skal spille med. Laveste frekvens som kan settes for LFE er 40Hz. At LFE og fronter spiller sammen under 50Hz er greit.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.241
    Antall liker
    4.369
    Torget vurderinger
    0
    Anbefaler deg å skille SUB channel og LFE.

    Subkanalen er suben din som ikke er koblet til frontene, mens LFE er et generert signal som kommer fra mediet.

    Hvis du skiller disse bedre så blir det mindre missforståelser på web-en. :)

    Hmmm... Dette ble litt komplisert å løse på nettet. Skal til Stormprosessoren i kveld eller i morgen. Skal se om det er enklere å se problemet ditt når jeg har den i hånda.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Anbefaler deg å skille SUB channel og LFE.
    Subkanalen er suben din som ikke er koblet til frontene, mens LFE er et generert signal som kommer fra mediet.
    Hvis du skiller disse bedre så blir det mindre missforståelser på web-en. :)
    Stemmer, dette skal jeg gjøre.
    Skal til Stormprosessoren i kveld eller i morgen. Skal se om det er enklere å se problemet ditt når jeg har den i hånda.
    Fint. Jeg kommuniserer med TrallTrall i hans tråd, forresten (samme nick).


    Jeg sendte dette plottet over på AVS for kommentar:

    CB1B72FD-5261-4608-8BA4-4BE833EAD036.jpg
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det er en del utvikling mhp. testing samt response fra AVS.
    Det enkleste er kanskje å skumme linken:
    https://www.avsforum.com/forum/90-r...rated-av-processor-hands-35.html#post58452676

    Resultatet er ikke så verst, men ingen definitiv konklusjon enda.
    Det som gjenstår er problematikk rundt samtidig spilling av senter-bass i fronter som sub kanal.
    Klarer ikke å se hvordan dette skal gjøres, selv med et vell av muligheter.
    Jeg kommer rundt denne problemstillingen med å sette LP til 20Hz for frontene (som gjør at de ikke spiller sammen med sub) men for senteren går det ikke å dele så lavt (?)
    Det er jo transmisjonslinje, så bassen tar seg opp etter en dip ved 70Hz.
    I spec sies det 45 Hz.
    Ved hvilken frekvens avtar dialogen?

    7BD1F3E8-95B5-4376-82C2-832A2998AB04.jpeg
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Det er en del utvikling mhp. testing samt response fra AVS.
    Det enkleste er kanskje å skumme linken:
    https://www.avsforum.com/forum/90-r...rated-av-processor-hands-35.html#post58452676

    Resultatet er ikke så verst, men ingen definitiv konklusjon enda.
    Det som gjenstår er problematikk rundt samtidig spilling av senter-bass i fronter som sub kanal.
    Klarer ikke å se hvordan dette skal gjøres, selv med et vell av muligheter.
    Jeg kommer rundt denne problemstillingen med å sette LP til 20Hz for frontene (som gjør at de ikke spiller sammen med sub) men for senteren går det ikke å dele så lavt (?)
    Det er jo transmisjonslinje, så bassen tar seg opp etter en dip ved 70Hz.
    I spec sies det 45 Hz.
    Ved hvilken frekvens avtar dialogen?

    Vis vedlegget 551247
    Eneste muligheten jeg ser er å splitte signalet som du har gjort med frontene, om du da ikke har mulighet til å rute lyden til valgfri kanal.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg har mulighet for å rute lyd til dedikerte kanaler/outputs, men hva mener du med ‘splitte signalet slik som gjort for frontene’?
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    *følger med i tråden*

    Nu vet jeg ikke om dette er sanning hos deg, men for meg fikk jeg en liten negativ aha-opplevelse når jeg kjøpte min første ok senter og så ytterligre en når jeg skiftet til den jeg har nå. Jeg syns det er ganske dårlig lyd i mange filmer i senterkanal og dette beror ikke på sentern (men litt, se lengst ned) uten måten de spiller in røster på, noe som jeg fant ut etter å ha googlet hvorfor jeg hørte "eko" med min første 3-veis senter. Røster spilles ofte in i ett ganske litet rom der skådespillene står og ser på filmen sammtidig som de prøver "få til" en inspilling av røst som synker med leppene i filmen. Med en detaljert senter får man med seg de roms-lydene som mikrofonen tar opp fra dette ofte uperfekte rom.

    Det merk tydelig i StarTrek Discovery episode 1 season1 der "Michaels" røst er klar og fin med pondus og dynamikk gjentemot kapteinens tynne og litt lavere røst. Jeg har en hypotes om att hun spillt in dette i sitt hemland (Kina?) etter at filmen klippts osv og så sendt dette digitalt, derav forskjellene.

    Andre feil kan virke som rett og slett dårlig dynamik som i WonderWoman merks tydelig når mamman skal fortelle barnet i begynnelsen, der skurrer det på toppene og er ganske elendig.

    Så finns det mange filmer med riktigt bra senter som f.eks seneste Alien (covenant?) der de er klare, fine med trykk, pondus osv.


    Hvis man har ekstra mye "burk-lyd" så hjelper det å dra sentern fram på bordet, en enkel test gjøres ved å dra den nesten ende fram selvom man ikke skal ha den slik. Ofte blir det så bra att man glemmer hvor styggt man i begynnelsen syns at det ser ut og lar den stå der. All burklyd forsvinner dog ikke og jemført med hovedkanaler syns jeg det ofte er dårligt håndtert når dette beskrives som "viktigste" kanalen i hjemmekino.

    Det hjelper å spille høgt. Kanske QA er gjort med referensvolum? :rolleyes:
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Ok, soga fortsetter.

    La inn et sweep mellom 10 og 100Hz kun på senterkanalen og målte responsen i Fronter og Sub/LFE kanalen:

    72F4447B-DC73-4AAD-9458-4157CF7E496D.jpeg


    Jeg strebet etter den blå kurven, men det er den lysegrønne jeg får.

    Deretter reduserte jeg nivået kraftig (-25dB) for Sub/LFE og målte igjen - nå ser det straks mye bedre ut:

    6C90F936-0891-49A5-A8C7-6D73A5FD0AF2.jpeg


    Måler jeg full-frekvent og glatter dette, ser det slik ut:

    532B2547-1447-4B85-AE13-2716DF567C6C.jpeg


    Her er Impulse responsen:

    BAF3CF76-3123-4A50-ACCF-04C8312F9895.jpeg


    Og Vannfallet:

    5821732D-59F8-476C-8D2C-0BD660A2DACA.jpeg



    Jeg mener dette er så bra nå at jeg kan kjøre Dirac kalibreringen på ny, men først skal jeg sjekke med en film med god dialog i Senteren for å se om bokslyd tendensene er borte. Jeg mener at dette nok skyldes at subben spiller med og er for bråkjekk. Nå håndteres mesteparten under 70Hz av stereosubbene og wooferene til frontene.

    Her er oppsettet i forkant av Dirac, dvs. alt man ser i denne posten er uten korreksjon:

    6CC08125-6845-402F-8C1F-598A148A2B46.jpg


    7451FE4A-4393-4D80-B4A9-9D4E7C1551B2.jpg
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det der så straks mye bedre ut. Tror du vil få et meget godt resultat etter Dirac.

    Tips; begrens gjerne vinduet i Impuls i tid, forsøk fra 0-100ms for å se om det blir greit. Slik det er nå viser du hva som skjer utover kvelden også ;)

    Kan også være ok å se på impuls og step-respons separat fra hverandre, altså huke vekk den ene eller andre i Impuls-vinduet.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg skal eksperimentere litt med LFP filter-verdi for Senter når jeg kommer hjem (for området 70-50Hz), basert på medie-materiale for å se om noe er bedre lydende. Jeg kan jo bare slå av speakers på direkten og høre virkningen både alene og i kompaniskap.


    Det jeg dog tror er at hvis Dirac tester alle speakers som Large og deretter foreslår/setter ms delay og level, så må jeg klone Dirac preset og deretter sette parametre på nytt....(?)

    En annen ting jeg har tenkt på er om jeg skulle vurdere å utelukkende bruke subben til LFE materiale og la frontene sine subber håndtere alt annet. Disse subbene er langt mer 'refined' enn .1 subben.
    Vet ikke om dette går an.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det der så straks mye bedre ut. Tror du vil få et meget godt resultat etter Dirac.

    Tips; begrens gjerne vinduet i Impuls i tid, forsøk fra 0-100ms for å se om det blir greit. Slik det er nå viser du hva som skjer utover kvelden også ;)

    Kan også være ok å se på impuls og step-respons separat fra hverandre, altså huke vekk den ene eller andre i Impuls-vinduet.
    Her er IR & SR for full range og low end (merk at dette er baseline - før Dirac korreksjon):

    22D2F387-22F2-46B9-849D-A6986BDE5A88.jpeg


    58B27119-D73D-47B6-AF52-712C9B82FBAC.jpeg


    71B55522-0AF4-4B31-B4F9-E3A850FFDE74.jpeg


    347FC202-8F91-419E-9166-DD350CD94D44.jpeg
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Her er Dirac korreksjon for ett målepunkt i søtpunktet:

    DBED3D7E-0F81-4547-850B-5D5301E5F9A2.jpg


    Jeg får ikke korrigert Target for 8dB peak ved 10Hz.

    Og her er Dirac resultatet basert på REW utgangspunkt:

    A772C96A-5BE7-4D9D-BA5C-49046DCC13B2.jpg


    1990194D-782A-43CF-8383-686EFBEAA3E0.jpg


    Det kan se ut for at Dirac bruker mine baseline settinger, for hvis jeg dupliserer preset (edit modus) slik at disse kommer til syne og skifter mellom original og duplikat så lyder det identisk (!)

    Jeg merker meg også at i det jeg saver Teateret, så endres automatisk slope for Sub-kanal fra LR 24db/O til 12dB/O. Lurer på om dette er en minor bug.


    Ved første gjennomlytting lyder dette veldig lovende! :D

    Jeg tenkte jeg skulle gjøre et forsøk i morgen hvor jeg bruker overnevnte Dirac korreksjon i bunn for et nytt Dirac målesveip.
    Er korreksjon av samme størrelse som over så betyr dette at Dirac overrider mine settinger (feks. setter alle speakers til Large), men hvis endringer er minimale betyr dette at min basis benyttes. Det ser ihvertfall ut til at presatte nivåer brukes.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn