Erfaring med HRT Music Streamer Pro

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Per_Olsen skrev:
    Er spørsmål om bruk av kabler å "krangle"? Er ikke dette relevant informasjon?
    Nå har trådstarter redegjort for hvilke kabler han har benyttet på begge sider av DAC èn (hentet fra sin "proff verden"), bla en lang kabelovergang fra mini XLR til XLR, som han ikke benytter fra sitt Lynx kort.
    For meg er slik informasjon både relevant og svært opplysende som årsaksforklaring til resultatet. At trådstarter nærmest utelukker at kabler kan ha innvirkning på resultatet legger ytterligere en årsksforklaring til grunn for min del.
    Det du skriver her er direkte feil og misvisende. Du har ikke lest skikkelig hva jeg skrev.

Overgangen jeg brukte til HRT Pro var kun i sammenligning med DACen i Pioneer surround receriveren. Pioneeren har kun RCA innganger og da måtte jeg bruke overganger.

Sammenligningen med Pioneeren var kortfattig. Jeg har i hovedsak sammenlignet HRT Pro mot Lynx. Da har jeg ikke brukt noen overganger for HRT, men en mini XLR til XLR kabel rett i Bryston preampen. Lynx kortet har derimot en lang og tynn breakout kabel hvor man igjen må koble med nye XLR kabler. Med andre ord er det faktisk HRT Pro som har hatt overtaket hvis man er kabeltroende!

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    672
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Utrolig morsomt tråd dette ble. :)

Her må jeg bare stille meg støttende til "målemafiaen". En viss logikk/sammenheng må det være.

Orso har her gjort en god test, og sikkert i bedre egnet rom enn de fleste andre her inne. Det som overasker (hvis jeg husker riktig) var at HRT ble rangert som dårligere enn DACen i Pioneer receiveren. Det åpner for billig high-end fremover om da HRT virkelig er high-end. :)

Edit: Lønner seg å lese 2 ganger om man husker dårlig. :)

Geir Arne

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    ganilsen skrev:
    Det som overasker (hvis jeg husker riktig) var at HRT ble rangert som dårligere enn DACen i Pioneer receiveren. Det åpner for billig high-end fremover om da HRT virkelig er high-end. :)

Geir Arne
    Det stemmer ikke. HRT Pro opplevde jeg som minst hakket bedre enn den innebygde DACen i Pioneer VSX-2020. Jeg sa derimot at jeg tror det kunne ha blitt annerledes dersom jeg hadde prøvd en dyrere surround receiver. Pioneer VSX-2020 får man til 7000 kr nå og den har forresten knakende god effektdel. Bedre effektdel i den enn effektrinn og integrert jeg har prøvd til henholdsvis 11000 kr og 16000 kr. Mindre krefter vel og mer, men bedre kvalitet i mine ører.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.918
    Sted
    Phobos
    nistad skrev:
    Det eneste vi trenger å gjøre er jo å definere kvalitetskravene til “HigEnd” begrepet litt tydligere og enklere! Jeg foreslår følgende:

For å kunne benevnes som en "HighEnd" USB-DAK skal:

- Produktet måle minst 350 x 70 x 250 mm.
    - Produktet veie minst 8.0 kg
    - Utførelsen skal være i stål, stein eller aluminium.
    - Alle overflater skal være polert, børstet eller i høyglanset lakk.
    - Det skal være minst fem lysende dioder, fortrinnsvis i blått på fronten
    - Alternativt kan det utstyres med display, fortrinnsvis i blått – som må kunne dempes eller skrus helt av.
    - Fjernkontroll bør veie minst 500 gram og være i samme design som hovedproduktet.
    - Alle knapper/brytere skal være i gull, messing eller annet materiale som virker dyrt og eksklusivt.

Hmmm … ja det var vel i grunnen alt .... ;)
    - En high-end DAC skal måle tilnærmet optimalt i forhold til det man klarer å lage med dagens teknologi
    - I tillegg skal den også låte bedre enn det aller meste på markedet i en rekke ulike anlegg

...og så stopper vi der. 1 av 2 holder ikke for å kalde det high-end IMO.

T

timc

Gjest
    nistad skrev:
    Det som ofte undervurderes er effekten av teknologiutviklingen generelt sett
    Da får du legge ut om hva som er nytt med HRT. Selv finner jeg sånn ca 0. Eneste "uvanlige" er miniXLR ut. Hvordan den kan ha gode arbeidsbetingelser strømmessig fra USB ønsker jeg også info om.

Når det gjaldt det med "andre sine observasjoner": Du har flere ganger referert til at ORSO sin opplevelse er så annerledes enn alle andre, mens du er av samme oppfatning som alle andre. For meg virker dette som ett klassisk "følge flokken" opplegg. Forøvrig helt standard i hifipressen. HELT PERSONLIG stoler jeg mye mer på Orso enn fidelity.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ble litt storm i vannglass dette må jeg si.

Flere som vil ha sine DACer testet av meg? Det er bare å sende de. ;D

Tror jeg skal få prøve Lavry DA10 snart forresten.

T

timc

Gjest
    orso skrev:
    Har du prøvd RME ADI-2?

Den er ikke så værst til ca 6K. Ikke på nivå med Fireface, men så koster den mye mindre, og inneholder ikke masse forsterkerenheter som ikke har noen betydning. Fireface har 4mic innganger, og 10 linjeinnganger, og 8 utganger. Plus diverse digitale interface.

nistad

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2002
    Antall liker
    9
    TIMC:
    Når det gjaldt det med "andre sine observasjoner": Du har flere ganger referert til at ORSO sin opplevelse er så annerledes enn alle andre, mens du er av samme oppfatning som alle andre. For meg virker dette som ett klassisk "følge flokken" opplegg. Forøvrig helt standard i hifipressen. HELT PERSONLIG stoler jeg mye mer på Orso enn fidelity.
    Flokken er altså i dette tilfellet en haug tester i anerkjente blader, og folk her på forumet som roste HRT produktene opp i skyene.

For å sitere meg selv:
    Når jeg vurderte HRT PRO så var utgangspunktet mitt meget kritisk, nettopp fordi den var hypet på forhånd. Derfor måtte jeg være ekstra kritisk og sikker.
    …….
    For å være sikker på at PROen holdt mål, sjekket vi, dvs jeg og Knut Vadseth den også i Fidelitys referanse anlegg. Også der overbeviste den slik at testen kom på trykk. Med andre ord er den testet i to helt ulike anlegg som har forskjellige kabler i signalveien – med samme positive konklusjon. Å gjøre dette til en kabel- og komponentdiskusjon er derfor helt meningsløst!
    Du hevder nokså bastant at jeg er en etterdilter og at hele testen er et “Følge flokken opplegg”. Vet du hva. Jeg er litt for gammel og har lempet litt for mye "tung HiFi" til å gidde det – og hvorfor? De som har fulgt med en stund vet at dette er den første testen jeg har skrevet på lang tid. Hvorfor – jo fordi jeg var drittlei av å teste utstyr som stort sett var dårligere enn mitt eget anlegg … og som i beste fall ga en marginal endring evt. forbedring. Derfor skriver jeg stort sett om musikk – men har vært på nok av redaksjonsmøter i Fidelity til å ha fulgt med i timen …

Terskelen for å hive ut eget utstyr er derfor høy, og DP-DAK 8.0 og Micromega Trio modet eller alle kunstens regler - er historie hos meg. Igjen står en liten blå boks og en PC. Tror du jeg bytter utstyr for å tekkes flokken eller Audiofreaks?

Det er et fritt land. Stol på hvem du vil - men ikke dikt opp motiver og fantasier som ikke finnes!

T

timc

Gjest
    nistad skrev:
    Flokken er altså i dette tilfellet en haug tester i anerkjente blader, og folk her på forumet som roste HRT produktene opp i skyene.
    Det finnes også hauger av positive tester til B&W sin D serie. Selv synes jeg det overpriset møl. En mellomtone som hverken evner å spille oppløst, eller uforfrengt ved litt påtrykk.

Men uansett så står det jeg skrev først. Dersom dette er så bra som det sies/skrives, så har jo annmelderne skutt seg selv i foten, og erklært seg som mangeårige løgnere. Det trengs ikke hverken stor eller god strømforsyning. Det trengs ikke en spesielt god analogdel, og det trengs absolutt ikke en god DA chip.

Blir spennende å se hva begrunnelsen er neste gang en DAC/spiller testes og blir genierklært. Godt konstruert strømsforysning er i allefall uten særlig betydning. Vekt er også ut. Analogdel er greit bare man lager standardutlegg..osv... Det eneste som er igjen å skryte av er drivverket.

Ser du ikke logikkbristen i dette her? Produktet måler middels. Det har beviselig en crappy strømforsyning (USB), og hele greia er stort sett bygd etter databladet til DA chipen.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    timc skrev:
    orso skrev:
    Har du prøvd RME ADI-2?

Den er ikke så værst til ca 6K. Ikke på nivå med Fireface, men så koster den mye mindre, og inneholder ikke masse forsterkerenheter som ikke har noen betydning. Fireface har 4mic innganger, og 10 linjeinnganger, og 8 utganger. Plus diverse digitale interface.
    Nei, men jeg vet RME er bra saker. Har sett noen sammenligninger mellom RME Fireface (400, mulig det også var 800) og Lynx Aurora og der har Lynx kommet best ut nesten alle gangene. Gjort av folk i pro miljøet. Men det er en del år siden og mulig RME har gjort forandringer siden det. Ifølge Lynx selv, så klarer de ikke å høre forskjell på Lynx Two og Aurora på DA delen selv om sistnevnte måler noe bedre.

Kan jo nevne at NRK tidligere har brukt Lynx. Mener de nå har gått over til DAAD, samme sak som OMF og Tangen har. Men NRK er sikkert ikke like opptatt av lydkvalitet som audiofile er. ;)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.715
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    NRK bruker DAD (Digital Audio Denmark) som igjen anbefaler Lynx sine digitalkort.

Men de er jo ikke alene om å bruke DAD:

Sidney Opera house
    Telarc Internationa
    NHK
    Warsaw National Philharmonic Orchestra
    DEX Mastering
    Royal Opera
    Swedish Radio
    Danish Radio
    Royal Danish Operahouse
    Ultimo Productions
    SoundWorks/Jeff Sheridan
    Galaxy Studios
    Spanish Radio
    Real Sound
    DPA Microphones
    NRK
    Bauer Studios
    Stock Fish Records
    McGillUnversity
    CMC Studios
    Lindberg lyd
    Aarhus Library
    Master Touch
    SK Works

Mvh
    OMF

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    marsboer skrev:
    Per_Olsen skrev:
    For noen er en slik kabel helt ok i et oppsett:
    http://cgi.ebay.com/1m-Mini-XLR-Cab...ultDomain_0&hash=item5887a16e29#ht_4173wt_825
    For andre ikke....
    Forskjellen er vel at HRT er målbart dårligere enn mye annet, mens den kabelen der sannsynligvis måler vel så bra som alternativene.

Med andre ord objektive fakta vs subjektiv synsing.
    Da er vi igjen inne på en diskusjon som har debattert seg ihjel her inne på forumet...

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Per_Olsen skrev:
    Da er vi igjen inne på en diskusjon som har debattert seg ihjel her inne på forumet...
    Der er vi i alle fall veldig enige.

Det har vel ikke så veldig for seg å fortsatte å diskutere dette. En gruppe her mener HRT Pro leverer lydkvalitet i høy klasse og backet opp av noen tester. Og den andre gruppen mener den mangler en del på å kunne karakteriseres som noe som minner om high-end og har også tester på sin side. Det skulle bli 2-2. Så får folk bestemme selv hvem de skal tro på og eventuelt prøve produktet selv.

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    orso skrev:
    Per_Olsen skrev:
    Er spørsmål om bruk av kabler å "krangle"? Er ikke dette relevant informasjon?
    Nå har trådstarter redegjort for hvilke kabler han har benyttet på begge sider av DAC èn (hentet fra sin "proff verden"), bla en lang kabelovergang fra mini XLR til XLR, som han ikke benytter fra sitt Lynx kort.
    For meg er slik informasjon både relevant og svært opplysende som årsaksforklaring til resultatet. At trådstarter nærmest utelukker at kabler kan ha innvirkning på resultatet legger ytterligere en årsksforklaring til grunn for min del.
    Det du skriver her er direkte feil og misvisende. Du har ikke lest skikkelig hva jeg skrev.

Overgangen jeg brukte til HRT Pro var kun i sammenligning med DACen i Pioneer surround receriveren. Pioneeren har kun RCA innganger og da måtte jeg bruke overganger.

Sammenligningen med Pioneeren var kortfattig. Jeg har i hovedsak sammenlignet HRT Pro mot Lynx. Da har jeg ikke brukt noen overganger for HRT, men en mini XLR til XLR kabel rett i Bryston preampen. Lynx kortet har derimot en lang og tynn breakout kabel hvor man igjen må koble med nye XLR kabler. Med andre ord er det faktisk HRT Pro som har hatt overtaket hvis man er kabeltroende!
    Jeg er meget kabeltroende, og jeg har forstått deg slik at du brukte en mini XLR til XLR kabel av "proff kvalitet". Tar jeg feil?
    Hva du benytter til ditt Lynx kort er jeg ikke så opptatt av. Jeg har ingen grunn til å tvile på at denne kombinsjonen låter fortreffelig. Jeg er derimot nysjerrig på hvorfor du kan konkludere med at Pro ikke er et "hig end" produkt.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.715
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Undertegnede har allerede fått 2 private henvendelser om at jeg har skrevet noe negativt om HRT også....

Og slik går no dagan....

Mvh
    OMF

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    672
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    OMF skrev:
    Undertegnede har allerede fått 2 private henvendelser om at jeg har skrevet noe negativt om HRT også....

Og slik går no dagan....

Mvh
    OMF
    Går det virkelig ann?

Du må vel kunne skrive hva du vil. Hehe.

Geir Arne

Designeren

Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    54
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har selv meget god erfaring med lyden fra HRT Music Steamer II+ og Pro utgaven. Har hatt kunder som i blindtest mot velrennomerte CD spillere inntil 40-tusen kroners klassen har foretrukket HRT Pro, men definitivt også det motsatte. Jeg synes det må bli opp til hver enkelt å vurdere hvilke produkter som er high end eller ikke.....uavhengig av hva andre synes.

T

timc

Gjest
    orso skrev:
    Nei, men jeg vet RME er bra saker. Har sett noen sammenligninger mellom RME Fireface (400, mulig det også var 800) og Lynx Aurora og der har Lynx kommet best ut nesten alle gangene.
    Javel? Dette må jeg teste :)

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Jeg kan også gå god for lydkvaliteten fra HRT PRO, og jeg stiller meg undrende til elementene her på sentralen som uten å ha hørt den omtalte DAC'en, likevel er i stand til å vurdere de lydmessige egenskapene til enheten.
    Ganske fantastisk synes nå jeg.

T

timc

Gjest
    Endre Askeland skrev:
    Jeg kan også gå god for lydkvaliteten fra HRT PRO, og jeg stiller meg undrende til elementene her på sentralen som uten å ha hørt den omtalte DAC'en, likevel er i stand til å vurdere de lydmessige egenskapene til enheten.
    Så man trenger ikke en god strømforsyning for å få virkelig god lyd? Du er da en av dem som har lagt stor vekt på dette tidligere.

Venter fortsatt på at noen skal svare på dette.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Skjønner ikkje heilt hypen med HRT, virker omtrent som det med den gikk opp for enkelte at data og stereo lar seg koble sammen ::)

Den yter tilsvarende pris, imo.

Det med manglende strømforsyning / usb-strøm hadde vore interessant om nokon kunne utgreie om. Er det nokon som har gjort målinger på feks. noko ala Calyx med og uten PSU?

Grunn til at eg er skeptisk til å kjøpe "usb-strøm-basert"-DAC er at det alltid blir bedre lyd med bedre strømforsyning.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nevner det igjen. Jeg prøvde også HRT Pro med USB hub med egen størmforsyning. Usikker på om det låt noe bedre. I hvert fall ingen betydelig forskjell.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.918
    Sted
    Phobos
    Endre Askeland skrev:
    Jeg skjønner ikke hvordan en med Hi-Fi ambisjoner på ditt nivå kan se fullstendig bort fra de dokumenterte svakhetene ved dette produktet. Selv jeg som sikter i en helt annen liga får jo spasmer bare av å tenke på å benytte denne til noe som helst seriøst i anlegget når man ser på målingene opp mot mye annet. Man skulle tro målet var perfeksjon og best mulig lyd men det er det altså ikke?? Man velger altså å voldta et overambisiøst hi-fi prosjekt ved å innføre dokumentert avvik allerede ved kilden.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    orso skrev:
    Nevner det igjen. Jeg prøvde også HRT Pro med USB hub med egen størmforsyning. Usikker på om det låt noe bedre. I hvert fall ingen betydelig forskjell.
    Tenker på de DACene som kan kjøres på USB eller ekstern psu, som f.eks. Calyx.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    marsboer skrev:
    Endre Askeland skrev:
    Jeg skjønner ikke hvordan en med Hi-Fi ambisjoner på ditt nivå kan se fullstendig bort fra de dokumenterte svakhetene ved dette produktet. Selv jeg som sikter i en helt annen liga får jo spasmer bare av å tenke på å benytte denne til noe som helst seriøst i anlegget når man ser på målingene opp mot mye annet. Man skulle tro målet var perfeksjon og best mulig lyd men det er det altså ikke?? Man velger altså å voldta et overambisiøst hi-fi prosjekt ved å innføre dokumentert avvik allerede ved kilden.
    En aktør brukte også HRT på Hortenmessa på eit ellers skamdyrt anlegg. Avalon er jo kjent for å være kilne, men det låt ikkje særlig bra. Stussa over komboen med HRT og resten av oppsettet som var high-end.

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    marsboer skrev:
    Endre Askeland skrev:
    Går du aldri trøtt av dette?
    Som du selv sier så opererer Askeland i en annen liga en deg selv, og så vidt jeg kan huske å ha lest har han eid mer hifi produkter enn de fleste. Hvorfor skulle han velge produkter som er dårlige, og forkaste de som er gode? Har ikke det formodningen mot seg?

Alt du har kommet med så langt antyder at produktet er dårlig og at de som mener noe annet ikke vet/forstår bedre. Reflekterte debattanter har i årersvis påpekt nødvendigheten av egen erfaring ved kommentering omkring ytelsen av spesifikke produkter. For enkelte er tydeligvis en slik elementær logisk slutning uforståelig....

P

Parelius

Gjest
    Per_Olsen skrev:
    Som du selv sier så opererer Askeland i en annen liga en deg selv, og så vidt jeg kan huske å ha lest har han eid mer hifi produkter enn de fleste. Hvorfor skulle han velge produkter som er dårlige, og forkaste de som er gode? Har ikke det formodningen mot seg?
    Var det Askeland som likte den CD-spilleren fra NN så godt?

Likevel, det er kanskje ikke det beste argumentet å vise til «autoriteter» i denne sammenhengen. Til det er landskapet innen denne hobbyen for diffust.

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    Parelius skrev:
    Per_Olsen skrev:

Likevel, det er kanskje ikke det beste argumentet å vise til «autoriteter» i denne sammenhengen. Til det er landskapet innen denne hobbyen for diffust.
    Dersom du mener den spilleren som nesten ingen av debattantene hadde hørt, så kan det stemme ja.....

P

Parelius

Gjest
    Per_Olsen skrev:
    Parelius skrev:
    Per_Olsen skrev:

Dersom du mener den spilleren som nesten ingen av debattantene hadde hørt, så kan det stemme ja.....
    Jeg har hørt den!

nistad

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2002
    Antall liker
    9
    Hvis det kan glede noen, så synes også jeg at HRT-Pro låt dårlig på Hortenmessa. Jeg prøvde å sjekke, og jeg tror de kjørte Windows Mediaplayer uten Asio.

Dårlig låt det i alle fall - både uopløst, kantete og ikke spesielt homogent. Hvis jeg skulle vurdert produktert ut fra det jeg hørte der ville jeg virekleig ikke anbefalt det!

Nå var det for øvrig mange VELDIG dyre HighEnd produkter - sikkert med perfekte målinger - som låt minst like dårlig ...

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Parelius skrev:
    Per_Olsen skrev:
    Dette er som en morsom rettsak movie..., kast mest mulig dritt og du (blir) er den store vinneren, herlig !!

Alle har vel prøvd en kabel eller noe annet de engang i tiden kanskje kunne spart seg for ?

P

Parelius

Gjest
    johnnygrandis skrev:
    Parelius skrev:
    Per_Olsen skrev:
    Dette er som en morsom rettsak movie..., kast mest mulig dritt og du (blir) er den store vinneren, herlig !!

Alle har vel prøvd en kabel eller noe annet de engang i tiden kanskje kunne spart seg for ?
    Tror du misforstår poenget her. Dette var ikke rettet mot Askeland, men måten Askeland ble brukt argumentativt av noen andre. Skulle ikke være vanskelig å se.

Ikke tilfeldig at du kuttet neste periode i innlegget mitt, kanskje?

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Nei er det noe som er sikkert så er det jeg leser.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.918
    Sted
    Phobos
    Per_Olsen skrev:
    Går du aldri trøtt av dette?

Alt du har kommet med så langt antyder at produktet er dårlig og at de som mener noe annet ikke vet/forstår bedre. Reflekterte debattanter har i årersvis påpekt nødvendigheten av egen erfaring ved kommentering omkring ytelsen av spesifikke produkter. For enkelte er tydeligvis en slik elementær logisk slutning uforståelig....
    Jeg tror du misforstår meg med en som mener subjektive erfaringer alene er verdt noe som helst.

Jeg er helt enig med deg at egen erfaring er det som teller, men KUN når det faktisk er snakk om å skille mellom objektivt sett likeverdige produkter. Når de objektive fakta sier at et produkt ikke er optimalt vil ingen verdens subjektive opplevelser, egne eller andres, veie opp dette for egen del. Da er det jo spikret i stein at man ikke får optimal lyd.

For å ta et eksempel fra da jeg kjøpte meg DAC sist:

Jeg hadde Transporter og den aktuelle DACen var Bryston BDA-1. Disse måler begge særdeles bra og jeg anså dem derfor som teknisk sett omtrent likeverdige. Deretter var det å bruke øra for å finne ut hvilken jeg likte best.
    HRTen vil på grunn av dårlige målinger ikke bli aktuell i en ren sammenligningstest en gang. Den er jo beviselig dårligere enn de andre og stiller ikke i samme tekniske klasse, og har derfor ikke samme potensiale for godlyd.

At du velger å utelukkende basere dine innkjøp på egne og andres subjektive oppfatning er greit for meg. Det er delen hvor man ser bort fra reelle fakta jeg har problemer med å svelge. I motsetning til deg holder jeg definitivt muligheten åpen for at jeg påvirkes sterkt av placebo, eierglede og dagsform og tar derfor alle subjektive erfaringer med en ekstremt stor klype salt med mindre de støttes opp av harde fakta. Når man i tillegg legger til en haug med "spesialkomponenter" av typen med vilje feilkonstruerte kabler og ekstra sært forsterkeri blir antallet variabler uoverkommelig stort for en ren subjektiv vurdering i et såkalt "high-end anlegg" av den overtroiske typen.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.181
    Torget vurderinger
    4
    Parelius skrev:
    Per_Olsen skrev:
    Parelius skrev:
    Per_Olsen skrev:

Jeg har hørt den!
    Jeg har også hørt den og det tror jeg nok ganske mange har.

Med tanke på Stereophile testen av Edge NL12 og HRT samt Edge tråden her lar jeg meg imponere over argumenter som for eksempel at høy latency er et krav for god pc lyd.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    1
    Autoritet eller ikke, jeg er tilbøyelig til å desavuere uttalelser fra folk som EIER de aktuelle produktene, det være seg hifi, foto eller bil. De har en menneskelig egenskap som er svært vanskelig å kople ut, nemlig tilbøyeligheten til å forsvare eget innkjøp. Derfor vektlegger jeg mye sterkere uttalelser fra folk som er erfarne innen feltet, men ikke er opphengt pga eierforhold, og har testet vedkommende produkt så objektivt som en subjektiv test kan bli.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Den blei testa av Lyd og Bilde 11. februar, er den linken tatt med her så beklager eg.
    http://www.lydogbilde.no/hrt-musicstreamer-pro.4882447-117331.html

4/6 på Lydkvalitet. Målinger av alle dacene i testen: http://www.lydogbilde.no//haandfaste-bevis.4884967-163123.html

"11,025 kHz testtone. Ser vi på hovedtonen på den asynkrone Streamer Pro, pitcher den i likhet med Arcam rDAC (også asynkron) tonen opp ca 100 Hz. Tonen blir dermed ørlite lysere enn den skal. Dette i seg selv burde ikke være hørbart, i prosent er det svært lite. Det er ikke mye lavfrekvent jitter her (ingen bred ”kåpe” rundt hovedtonen), som betyr at MusicStreamer Pro vil kunne levere en kjapp og kontant bassrespons. Dette opplevde vi da også ved subjektiv lytting. Det er imidlertid utilgivelig mye høyfrekvent jitter, som synes i form av alle piggene til høyre og venstre for hovedtonen. Disse er så store, og det er mange av dem som ikke engang skal være der, at det vil skape mye maskering oppover i toneområdet. Jittermessig er dette DAC-en i testen som måler desidert dårligst av alle (den dårligste jittermålingen vi hittil har sett på papir), derfor måtte vi dobbeltsjekke ved å måle to ganger. Til og med den langt rimeligere Streamer II fra samme produsent har mye bedre jittermålinger, og også vesentlig mindre forvrengning. Subjektivt opplevde vi likevel Pro som kraftigere og mer rytmisk enn II, slik at vi totalt sett faktisk likte den bedre. Prismessig får du likevel mye mer for pengene ved å velge Streamer II."

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.918
    Sted
    Phobos
    Jøss, har Lyd og Bilde begynt med målinger??? Kudos til dem for det. Jeg har helt sluttet å lese denne blekka etter at den ble overtatt av uendelig mange små gadget-saker for flere år siden. Kanskje jeg må driste meg til å handle et eksemplar igjen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn