Erfaring med HRT Music Streamer Pro

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.916
    Sted
    Phobos
    Brasse skrev:
    Den blei testa av Lyd og Bilde 11. februar, er den linken tatt med her så beklager eg.
    http://www.lydogbilde.no/hrt-musicstreamer-pro.4882447-117331.html

4/6 på Lydkvalitet. Målinger av alle dacene i testen: http://www.lydogbilde.no//haandfaste-bevis.4884967-163123.html

"11,025 kHz testtone. Ser vi på hovedtonen på den asynkrone Streamer Pro, pitcher den i likhet med Arcam rDAC (også asynkron) tonen opp ca 100 Hz. Tonen blir dermed ørlite lysere enn den skal. Dette i seg selv burde ikke være hørbart, i prosent er det svært lite. Det er ikke mye lavfrekvent jitter her (ingen bred ”kåpe” rundt hovedtonen), som betyr at MusicStreamer Pro vil kunne levere en kjapp og kontant bassrespons. Dette opplevde vi da også ved subjektiv lytting. Det er imidlertid utilgivelig mye høyfrekvent jitter, som synes i form av alle piggene til høyre og venstre for hovedtonen. Disse er så store, og det er mange av dem som ikke engang skal være der, at det vil skape mye maskering oppover i toneområdet. Jittermessig er dette DAC-en i testen som måler desidert dårligst av alle (den dårligste jittermålingen vi hittil har sett på papir), derfor måtte vi dobbeltsjekke ved å måle to ganger. Til og med den langt rimeligere Streamer II fra samme produsent har mye bedre jittermålinger, og også vesentlig mindre forvrengning. Subjektivt opplevde vi likevel Pro som kraftigere og mer rytmisk enn II, slik at vi totalt sett faktisk likte den bedre. Prismessig får du likevel mye mer for pengene ved å velge Streamer II."
    Du må da skjønne at den asynkrone USB-inngangen låter helt fantastisk og jitterfritt. Disse målingene er da helt irrelevante når det låter bra!

....uff jeg grøsser bare ved å skrive det.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    ;D

Trur Rega er dacen for meg, ser den kjem greitt ut av testen. Dei har og ein filosofi som går godt sammen med mitt utstyr ellers. USB er uansett uaktuelt for meg som har Mac.
    Skulle ynskje Calyx var med i testen. Sabre-chippene er ikkje feil, men lurer på om 5v strømforsyning er det.

Den andre asynkrone dacen i testen kom og dårlig ut (nest verst etter HRT):

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    1
    Forvrengningsmålingene var nesten ennå verre, med masse odde harmoniske (og mye partallskomponenter også). De odde lyder verst, partallskomponentene kan brukes til å tilføre rør-lyd til et digitalt produkt. Her var det så galt at det neppe er tilført noe med vilje.

Men, autoritetene går god for dette, så da så ...

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.916
    Sted
    Phobos
    Autoriteter uten autoritet er jo en suksessoppskrift mener jeg å huske at jeg lærte gjennom befalsutdanningen en gang i tiden.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.181
    Torget vurderinger
    4
    Brasse skrev:
    ;D

Trur Rega er dacen for meg, ser den kjem greitt ut av testen. Dei har og ein filosofi som går godt sammen med mitt utstyr ellers. USB er uansett uaktuelt for meg som har Mac.
    Skulle ynskje Calyx var med i testen. Sabre-chippene er ikkje feil, men lurer på om 5v strømforsyning er det.

Den andre asynkrone dacen i testen kom og dårlig ut (nest verst etter HRT):

Iallfall tydelig at asynkron USB ikke er den nye vinen.

Et lydkort, SB eller dedikert drivverk har helt tydelig fortsatt sin misjon.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    566
    Sted
    Bergensregionen
    Kan det tenkes at den er var for "støy" fra datamaskinen via USB-kabelen? Dette ville åpne muligheten for varierende resultater med forskjellige datamaskiner.

Hvis så er tilfelle, tyder det på at den burde vært konstruert bedre slik at den ikke var følsom for slikt. Det er vel det man normalt forsøker å oppnå med profflydutstyr(?)

Jeg antar også at det ville vært en fordel om det kunne kobles til en separat strømforsyning slik at USB-signalgiver unngikk dobbeltrollen. Jeg har opplevd at USB-disker ikke tåler mer enn 1-2 meter USB-kabel, mao. langt under standardens 5 meter. USB-disker er tidvis/ofte laget slik at de kan få strøm fra en ekstra USB-kabel som kun er strømforsyning.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.916
    Sted
    Phobos
    Jeg vet jeg nærmest har gjentatt dette i det kjedsommelige, men USB har ingen verdens ting i en lydkjede å gjøre annet enn som siste utvei. Det er et notorisk hårsårt og lite robust grensesnitt for lydbruk.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    CDWMcInSpots skrev:
    Kan det tenkes at den er var for "støy" fra datamaskinen via USB-kabelen? Dette ville åpne muligheten for varierende resultater med forskjellige datamaskiner.
    Det enkleste er å gå for ein DAC med skikkelig strømforsyning — så søv ein litt betre om natta ;)
    Data er ikkje vanskelig.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    De målingene fra Lyd&Bilde hadde jeg ikke sett.
    Dette forteller jo hvor ekstemt lite man kan stole på tester. Tenker da på denne som blir ganske så festlig nå:
    Not just bargain of the year but one of the greatest audiophile bargains of all time, the HRT Music Streamer II is going to change the computer audio map forever. A 96kHz, 24 bit DAC with asynchronous USB input, the Streamer II goes spec for spec against excellent multi-thousand dollar DACs from Ayre, dCS and Wavelength… and does so at just $150! Its bigger brothers offer improved performance at slightly higher price points and the upcoming Streamer HD brings 192kHz sampling rates. Even on the briefest of auditions, it’s clear this really is a game-changer.
    Alan Sircom AVguide.com
    Og CD spilleren som ble prøvd her kan vel ikke være noe annet enn Edge?
    Designeren skrev:
    Jeg har selv meget god erfaring med lyden fra HRT Music Steamer II+ og Pro utgaven. Har hatt kunder som i blindtest mot velrennomerte CD spillere inntil 40-tusen kroners klassen har foretrukket HRT Pro, men definitivt også det motsatte. Jeg synes det må bli opp til hver enkelt å vurdere hvilke produkter som er high end eller ikke.....uavhengig av hva andre synes.
    På en annen side har jeg forståelse for at folk foretrekker et teknisk dårligere produkt. Mangel på åphenhet i toppen vil slå godt ut i mange anlegg.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Atkinson / Stereophile var jo litt meir audmjuk i sin test.

High Resolution Technologies' Music Streamer+ does offer greater resolution than their basic Music Streamer, but neither offers outstanding measured performance. However, the low prices, particularly of the Streamer, should be borne in mind. The point of these products is not to provide state-of-the-art performance at an affordable price; instead, they are intended to offer enough of what is possible from computer-based audio to act as high-end starting points. One caution is appropriate, however, given that music is now becoming available with bit depths greater than 16: Because the PCM2706 chip used in both Streamers truncates the incoming data to 16 bits, it's possible that playing back 24-bit files will result in worse sound than from 16-bit files.

Det var for +, ikkje Pro (som måler ein del dårligere hjå Lyd & Bilde)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    566
    Sted
    Bergensregionen
    Brasse skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Det enkleste er å gå for ein DAC med skikkelig strømforsyning — så søv ein litt betre om natta ;)
    Data er ikkje vanskelig.
    Det har da ikke jeg hevdet. Jeg har stort sett levd av og med datamaskiner siden 1984, og det går som oftest bra.

"Min" første datamaskin var en IBM 4341 modell 12(?) (http://www-03.ibm.com/ibm/history/exhibits/mainframe/mainframe_PP4341.html)

Vedlegg

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Hehe, nei, det var ikkje ymta på deg.
    Men av det eg har sett og høyrt av hifi så er det aldri feil med skikkelig strømforsyning.
    Er derfor skeptisk til USB-drevne DACer og tykkjer det er like greitt å gå for ein "skikkelig" DAC istaden for å vri hovudet rundt korleis ein kan senke støyen på USB-koblinga.

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    marsboer skrev:
    Jøss, har Lyd og Bilde begynt med målinger??? Kudos til dem for det. Jeg har helt sluttet å lese denne blekka etter at den ble overtatt av uendelig mange små gadget-saker for flere år siden. Kanskje jeg må driste meg til å handle et eksemplar igjen.
    Det kunne vært interessant å høre din kommentar til disse målingene. Du fortrekker jo målinger før du du våger å la deg overbevise av egne opplevelser.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Hadde og vore fint om du kunne fortelle kva du meinar med setninga i bold. Reknar med du har testa den (sidan du aldri kommenterer produkter du ikkje har prøvd). Interessant å sammenlikne dette produktet som måler tilnærmet perfekt, men tydeligvis ikkje holder mål ift. dine subjektive oppfatninger.

Per_Olsen skrev:
    At mange audiofile får hetta av slikt har du helt rett i. Takk for opplysningen vedrørende kabler. Det er sikkert meget oppklarende for mange.
    Du kan selvsagt ha rett i at Lynx kortet ditt er helt fortreffelig. Dette kan jeg ikke kommentere siden jeg (i motsetning til en del andre) ikke kommenterer ting jeg ikke har prøvd selv.
    Men jeg antar du er klar over hvordan du plasserer deg selv, når du konkluderer med at HRT PRO ikke er et High End produkt? Det får selvsagt alle andre som mener noe annet til å fremstå som tullinger, - enten det eller deg selv....

Når det gjelder testen i Lyd & Bilde , så har disse med sin omtale av den rimeligste Hegel Dac`en skutt av seg begge beina, og kan for all ettertid aldri forvente å bli tatt seriøst....

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    566
    Sted
    Bergensregionen
    Brasse skrev:
    Men av det eg har sett og høyrt av hifi så er det aldri feil med skikkelig strømforsyning.
    Er derfor skeptisk til USB-drevne DACer og tykkjer det er like greitt å gå for ein "skikkelig" DAC istaden for å vri hovudet rundt korleis ein kan senke støyen på USB-koblinga.
    Jeg er ikke (nødvendigvis) uenig med deg og marsboer.

På den annen side finnes det jo en del DACer som kan ta et USB-signal, men får strøm fra veggen. Dette er selvsagt ikke like hendig som én-kabel-til-alt, men kanskje mere stabilt(?)

Noen har gått et skritt videre og opprettet et skille/skott mellom DACens USB-inntak og resten av DACen. Noen kaller det galvanisk skille, andre snakker om opto-et-eller-annet. Det går formodentlig ut på omtrent det samme(?)

Disse tiltakene kan kanskje (delvis) avhjelpe noen av problemene marsboer omtaler(?):
    marsboer skrev:
    Jeg vet jeg nærmest har gjentatt dette i det kjedsommelige, men USB har ingen verdens ting i en lydkjede å gjøre annet enn som siste utvei. Det er et notorisk hårsårt og lite robust grensesnitt for lydbruk.
    De hjelper, som tidligere nevnt, selvsagt ikke på kapasiteten i en evt. (over)belastet USB-buss.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Er heilt enig i at om ein velger USB så bør ein legge til rette å gjere utgangspunktet så bra som mulig.
    Jakta på den ultimate usb-overføring har andre gjort før. Er visstnok forskjellig ytelse på dei ulike usb-portene (!) på ein bærbar MAC, og sikkert og på andre PCer.

Finn skriv om dette på computeraudiophile.com uten at eg orkar google :)

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    marsboer skrev:
    Brasse skrev:
    Den blei testa av Lyd og Bilde 11. februar, er den linken tatt med her så beklager eg.
    http://www.lydogbilde.no/hrt-musicstreamer-pro.4882447-117331.html

4/6 på Lydkvalitet. Målinger av alle dacene i testen: http://www.lydogbilde.no//haandfaste-bevis.4884967-163123.html

"11,025 kHz testtone. Ser vi på hovedtonen på den asynkrone Streamer Pro, pitcher den i likhet med Arcam rDAC (også asynkron) tonen opp ca 100 Hz. Tonen blir dermed ørlite lysere enn den skal. Dette i seg selv burde ikke være hørbart, i prosent er det svært lite. Det er ikke mye lavfrekvent jitter her (ingen bred ”kåpe” rundt hovedtonen), som betyr at MusicStreamer Pro vil kunne levere en kjapp og kontant bassrespons. Dette opplevde vi da også ved subjektiv lytting. Det er imidlertid utilgivelig mye høyfrekvent jitter, som synes i form av alle piggene til høyre og venstre for hovedtonen. Disse er så store, og det er mange av dem som ikke engang skal være der, at det vil skape mye maskering oppover i toneområdet. Jittermessig er dette DAC-en i testen som måler desidert dårligst av alle (den dårligste jittermålingen vi hittil har sett på papir), derfor måtte vi dobbeltsjekke ved å måle to ganger. Til og med den langt rimeligere Streamer II fra samme produsent har mye bedre jittermålinger, og også vesentlig mindre forvrengning. Subjektivt opplevde vi likevel Pro som kraftigere og mer rytmisk enn II, slik at vi totalt sett faktisk likte den bedre. Prismessig får du likevel mye mer for pengene ved å velge Streamer II."
    Du må da skjønne at den asynkrone USB-inngangen låter helt fantastisk og jitterfritt. Disse målingene er da helt irrelevante når det låter bra!

....uff jeg grøsser bare ved å skrive det.
    Det virker som du etterhvert har gjort deg opp en mening om dette produktet, basert på viste målinger. Hva om noen kunne dokumentere for deg at målingene er feil, og at produktet faktisk måler godt? Ville du da endret oppfatning (fremdeles uten å ha hørt det)?

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Produktet måler faktisk ikkje godt. Testen i Lyd & Bilde er ikkje den einaste.
    Kva skal "kva-viss-at-kanskje-om-at" problemstillinger være godt for?

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.916
    Sted
    Phobos
    Per_Olsen skrev:
    marsboer skrev:
    Jøss, har Lyd og Bilde begynt med målinger??? Kudos til dem for det. Jeg har helt sluttet å lese denne blekka etter at den ble overtatt av uendelig mange små gadget-saker for flere år siden. Kanskje jeg må driste meg til å handle et eksemplar igjen.
    Det kunne vært interessant å høre din kommentar til disse målingene. Du fortrekker jo målinger før du du våger å la deg overbevise av egne opplevelser.
    Jeg har ingen kommentarer når det gjelder målingene. Jeg forstår ikke hvordan man måler disse tingene, hva som er grensene for hørbart og ikke, hvordan eventuell forvrengning korrelerer med lyd og alt det andre som hører med.
    Jeg kan heller ikke på noe vis bruke målingene til å si meg hvordan det låter, så jeg er nødt til å bruke øra etter den initielle potensialfiltreringen basert på tørre fakta og målinger.

Jeg er imidlertid intet analfabet og jeg har gjenomgått mine matematikkfag så jeg er fullt i stand til å sammenligne to grafer, forstå hva som er bra, samt lese kommentarene til de som faktisk har gjennomført målingene og dermed danne meg en forståelse av hva som er ønsket tilstand og hva som avviker fra ønsket tilstand.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.916
    Sted
    Phobos
    CDWMcInSpots skrev:

På den annen side finnes det jo en del DACer som kan ta et USB-signal, men får strøm fra veggen. Dette er selvsagt ikke like hendig som én-kabel-til-alt, men kanskje mere stabilt(?)

Noen har gått et skritt videre og opprettet et skille/skott mellom DACens USB-inntak og resten av DACen. Noen kaller det galvanisk skille, andre snakker om opto-et-eller-annet. Det går formodentlig ut på omtrent det samme(?)

Disse tiltakene kan kanskje (delvis) avhjelpe noen av problemene marsboer omtaler(?):
    marsboer skrev:
    De hjelper, som tidligere nevnt, selvsagt ikke på kapasiteten i en evt. (over)belastet USB-buss.
    Jeg ønsker bare å presisere at jeg er negativt innstilt til USB basert på konkrete erfaringer med helt generell teknisk problematikk. Jeg snakker ikke nødvendigvis negativt om lyden med USB-DACer som jeg regner med at er fullt på høyden med andre mer egnede (i mitt hode) løsninger gitt at alle forhold er lagt til rette og optimalisert.

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.273
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Endre Askeland skrev:
    Jeg kan også gå god for lydkvaliteten fra HRT PRO, og jeg stiller meg undrende til elementene her på sentralen som uten å ha hørt den omtalte DAC'en, likevel er i stand til å vurdere de lydmessige egenskapene til enheten.
    Ganske fantastisk synes nå jeg.
    Vel, dette 'elementet' har hørt og brukt HRT II+. Etter Bortimot 1000 timers bruk har den havnet i roteskuffen. Broren min har en HRT PRO med tilsvarende fartstid, den endte opp på hytta som en grei dings til å få Spotify på anlegget med...

For øvrig er det litt kult å vite at familien har tilgang på high-end på hytta...! :) Ganske tøft egentlig :)

Må si at jeg er sterkt enig med nb i sin uttalelse om hva som var high-end før og hva som er high-end nå:

Edit:

Det er vel egentlig denne vi snakker om så bilder av HRT II/II+ blir vel litt feil...

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    Brasse skrev:
    Hadde og vore fint om du kunne fortelle kva du meinar med setninga i bold. Reknar med du har testa den (sidan du aldri kommenterer produkter du ikkje har prøvd). Interessant å sammenlikne dette produktet som måler tilnærmet perfekt, men tydeligvis ikkje holder mål ift. dine subjektive oppfatninger.

Per_Olsen skrev:
    At mange audiofile får hetta av slikt har du helt rett i. Takk for opplysningen vedrørende kabler. Det er sikkert meget oppklarende for mange.
    Du kan selvsagt ha rett i at Lynx kortet ditt er helt fortreffelig. Dette kan jeg ikke kommentere siden jeg (i motsetning til en del andre) ikke kommenterer ting jeg ikke har prøvd selv.
    Men jeg antar du er klar over hvordan du plasserer deg selv, når du konkluderer med at HRT PRO ikke er et High End produkt? Det får selvsagt alle andre som mener noe annet til å fremstå som tullinger, - enten det eller deg selv....

Når det gjelder testen i Lyd & Bilde , så har disse med sin omtale av den rimeligste Hegel Dac`en skutt av seg begge beina, og kan for all ettertid aldri forvente å bli tatt seriøst....
    Jeg tror jeg skal avstå fra å utdype det. Men de som provoseres og/eller pirres av nysjerrighet av uttalelsen (over) kan jo bare ta seg en tur på Soundgarden og be om demonstrasjon av de omtalte produkter for egen samenligning....

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.916
    Sted
    Phobos
    Det er vel ikke lenge før vi får slengt "man må ha bra nok oppløsning i anlegget for å høre hvor bra den låter" på bordet her tenker jeg... Sånn bare for å sette prikken over i-en.

Designeren

Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    54
    Torget vurderinger
    1
    Hehe....du er en snodig kar Orso ;D
    Hvordan kan du si at CD spilleren var en Edge??? Det var ABSOLUTT ingen Edge, og det har vært ulike spillere inntil 40 tusen kroner....men altså igjen, ingen Edge. Hvorfor slår du fast noe du ikke vet noe om. Ikke spesielt smart.
    Du bør også være så romslig at du faktisk aksepterer at noen mennesker har andre meninger enn deg. Det må jeg gjøre daglig, og det gjør jeg uten problemer. Jeg passer meg vel for å være så suveren at jeg til enhver tid forteller folk hvordan det skal låte, hva som er bra etc., enda jeg nesten til dagen har gleden av å oppleve "live" musikk - dvs. ordentlige instrumenter 8) ;)
    Og du, det trenger ikke nødvendigvis være mangel på åpenhet i musikkanlegget/anleggene jeg har brukt, som gjør at noen har prioritert lyden av HRT fremfor high end CD spillere, i tilfellet det var mine demoer du mente.

Ellers er det du nevnte tidligere med at mange foretrakk Behringer i blindtester kontra andre dyrere dac/cd spillere helt riktig. Har gjordt en del sånne tester, der Behringer tidligere kom meget bra ut.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    569
    Torget vurderinger
    1
    Anonym skrev:
    Iallfall tydelig at asynkron USB ikke er den nye vinen.
    Helt riktig. Asynkron USB "done right" er den nye vinen.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Designeren skrev:
    Hehe....du er en snodig kar Orso ;D
    Hvordan kan du si at CD spilleren var en Edge??? Det var ABSOLUTT ingen Edge, og det har vært ulike spillere inntil 40 tusen kroner....men altså igjen, ingen Edge. Hvorfor slår du fast noe du ikke vet noe om. Ikke spesielt smart.
    Det var et spørsmålstegn bak setningen min. Vil ikke si det er å slå fast.
    Designeren skrev:
    Du bør også være så romslig at du faktisk aksepterer at noen mennesker har andre meninger enn deg. Det må jeg gjøre daglig, og det gjør jeg uten problemer. Jeg passer meg vel for å være så suveren at jeg til enhver tid forteller folk hvordan det skal låte, hva som er bra etc., enda jeg nesten til dagen har gleden av å oppleve "live" musikk - dvs. ordentlige instrumenter 8) ;)
    Hva er du synes jeg skriver som som indikerer at jeg ikke aksepterer andres meninger? Vi er et på et diskusjonsforum hvor vi deler erfaringer og meninger. Er det slik at jeg ikke er tolerant når jeg deler mine synspunkter når de står i kontrast til andres? Her er det vel mine meninger som i stor grad ikke er blitt akseptert av HRT "menigheten".
    Designeren skrev:
    Og du, det trenger ikke nødvendigvis være mangel på åpenhet i musikkanlegget/anleggene jeg har brukt, som gjør at noen har prioritert lyden av HRT fremfor high end CD spillere, i tilfellet det var mine demoer du mente.
    Tenkte ikke på demoene dine og nevner det kun som et mulig eksempel. Som du vet har de fleste anleggene i stuer med utfordrende akustikk. Impulsresponsen og frekvensgangen her er sjelden pen og veldig naken elektronikk er slettes ikke alltid å foretrekke. Mange andre grunner finnes det nok også, men du skal virkelig slite med å overbesvise om at HRT Pro er et produkt med høy ytelse når du ser på målingene. I et virkelig godt anlegg vil slik produkter utelukkende komme negativt ut sammenlignet med noe bedre.
    Designeren skrev:
    Ellers er det du nevnte tidligere med at mange foretrakk Behringer i blindtester kontra andre dyrere dac/cd spillere helt riktig. Har gjordt en del sånne tester, der Behringer tidligere kom meget bra ut.
    Kanskje du skulle begynne å selge produkter fra pro markedet. ;)

Skal vi gjennomføre en blindtest med kablene dine mot Belden kanskje?

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.343
    Torget vurderinger
    1
    Et lite spm fra sidelinjen ... skyldes de siste 12 sidene med fornøyelig underholdning «kun» at Orso hevdet at nevnte DAC ikke er HighEnd?

Mine 2 cent ...
    1) Jeg trodde ikke Orso hadde injurierende kraft på det området lengre, og desto mer fornøyelig om han har det .... (no offence)
    2) De siste foregående sidene demonstrerer muligens kun at HighEnd er et tullebegrep når det kommer til lydreproduksjon og at smak og behag er så mangt?

Det er antagelig litt prematurt å se fram til de neste 12 sidene ...

EDIT: Orso fortjener forresten atter en liten takk for en nøktern vurdering ... selv om jeg er veldig seint ute.

mvh
    KJ

nistad

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2002
    Antall liker
    9
    Starten på de 12 neste:

Kan det rett og slett være Lyd&Bilde som er på tur. Det er jo veldig rart at Pro versjonen måler dårligere enn II versjonen. Jeg vil anta at HRT også måler sine produkter i utviklingsfasen – og hvorfor skulle de hevde at et produkt som måler ekstremt mye dårligere på en vesentlig parameter enn et annet produkt - totalt sett er bedre?

Lyd&Bildes jitter måling av PROen sier de selv er oppsiktsvekkende “worst ever”. Samtidig konkluderer de med at PROen spiller bedre en IIern som måler langt bedre!!!! What? Dette rimer jo virkelig ikke i det hele tatt, og tyder vel heller på at det må være enn eller annen parameter i måleoppsettet som ikke stemmer enn at målingene stemmer?

Og hvis målingene stemmer er det jo enda større grunn til å være skeptisk til målinger – siden et produkt som her måler ekstremt dårlig blir omtalt som bedre enn et som måler vesentlig bedre.

Av egen erfaring vet jeg at det er helt riktig at II låter VESENTLIG dårligere enn PRO. Så hvor er feilen folkens?

Og kan det tenkes at målingene styrer resultatet av testen – og ikke hva de faktisk hører. Hvis da målingene skulle vise seg å være feil – hva da?

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.570
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det er andre ting som teller enn jitter. Men det er visst jitter hele almuen har hengt seg opp i når det gjelder digital lydgjengivelse.
    Husk: Det er absolutt ingen grunn for å være skeptisk til målinger bare du er trygg på din egen hørsel og dine egne erfaringer. Men de er dine og subjektive.
    Slik sett er endel tester helt meningsløse (spesielt for høyttalere) da de skal bifalle testerens preferanser samt i hans/hennes rom etc.
    Så det blir gjerne at vi leser testrapporter fra enkelte (med litt samme smak) med interesse og andre ikke.

EDIT: meningsløse for endel. Ikke alle. Ikke alle som har så god erfaring og sunn skepsis som mange av medlemmene her på HFS.
    Derfor ringer nok "bullshit detektoren" rimelig ofte for endel personer.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    569
    Torget vurderinger
    1
    Med mindre Lyd og bilde har en forklaring, er det gjort noe feil.
    Jittermålingene skal ikke se slik ut, jmf

Ser ut som Lyd og Bilde ikke har tatt utgangspunkt i riktig kalibrert nivå for analoge signaler for alle DAC'ene. Målingene blir da meningsløse. Better luck next time!

I utgangspunktet er heller ikke jittermåling fra en eneste type testsignal 100% representativ for oppførselen ved hele tiden varierende musikksignaler. Men fair enough, det gir en mye bedre pekepinn enn rene peak to peak tall. Jitter er dessuten bare _en_ av mange ting som bestemmer lydkvaliteten, og kommentarene til målingene virker å basert overdrevet mye på hvor viktig jitter korellerer med subjektiv lydkvalitet fra DAC'er i relativt lav prisklasse.

nistad

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2002
    Antall liker
    9
    Og siden PROen har 4.5 V ut og de andre ca. 2 V ut er en på ville veier eller?

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    1
    CDWMcInSpots skrev:
    Brasse skrev:

marsboer skrev:
    Et poeng med strøm fra veggen er at en ikke utsetter seg unødig for klipping pga spennings/strømbegrensning. De fæle resultatene med odde harmoniske forvrengningskomponenter på det oppskrytte HRT-produktet KAN tyde på klipping, uansett årsak. Det er ikke mye strøm å boltre seg med på en USB-port, men med godt håndverk burde det likevel gått bra. Jeg mistenker at initiell suksess har ført til en slarkete utført oppfølger, og at han som kunne å lage strømforsyninger ikke er blitt rådspurt mer, for i følge tester har denne serien blitt verre på enkelte punkter mens andre spec er forbedret (heldigvis).

Styr unna!

nistad

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2002
    Antall liker
    9
    Målingene til Lyd&bilde blir ennå mer oppsiktsvekkende hvis vi legger de to HRT målingene ved siden av hverandre.

Slik jeg tolker det leverer faktisk HRT MSII en av testens beste Jittermåling, hvor både hovedsignalet og de innlagte peakene gjengis bra, fordi støygulvet er såpas lavt. For mange av de andre ligger støygulvet så høyt at peakene maskeres.

Lyd&Bilde oppgir så vidt jeg husker også at HRT MSIIer IKKE er asynkron. Det er den – og testen omfatter altså TRE asynkrone daker ikke to - hvor av den ene og billigste måler nesten best på jitter.

For PROen bemerker Lyd&Bilde at det genereres peaker som ikke engang skal være der. Med det omfanget de har, burde jo lyden være helt på tur - samtidig som det låter bedre enn IIern som måler MYE bedre. Jeg tipper det som har skjedd er at de ikke har tatt hensyn til at HRT PROen har nesten dobbelt så høy analog utgangsspenning som de andre, og derved blir målingen helt vill fordi målerutstyret rett og slett er kalibrert feil!

Vedlegg

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    nistad skrev:
    Målingene til Lyd&bilde blir ennå mer oppsiktsvekkende hvis vi legger de to HRT målingene ved siden av hverandre.

Slik jeg tolker det leverer faktisk HRT MSII en av testens beste Jittermåling, hvor både hovedsignalet og de innlagte peakene gjengis bra, fordi støygulvet er såpas lavt. For mange av de andre ligger støygulvet så høyt at peakene maskeres.

Lyd&Bilde oppgir så vidt jeg husker også at HRT MSIIer IKKE er asynkron. Det er den – og testen omfatter altså TRE asynkrone daker ikke to - hvor av den ene og billigste måler nesten best på jitter.

For PROen bemerker Lyd&Bilde at det genereres peaker som ikke engang skal være der. Med det omfanget de har, burde jo lyden være helt på tur - samtidig som det låter bedre enn IIern som måler MYE bedre. Jeg tipper det som har skjedd er at de ikke har tatt hensyn til at HRT PROen har nesten dobbelt så høy analog utgangsspenning som de andre, og derved blir målingen helt vill fordi målerutstyret rett og slett er kalibrert feil!
    Helt rigtig!
    Og det som er så morsomt, er at testen i stor grad farges av målinger som er feil og som tester ikke forstår tolkningen av. Det hele minner meg om min gamle far, som på spørsmål om han er sulten, alltid ser på klokken før han svarer. En lidelse som flere av debattantene også synes å ha.... ;D

N

nb

Gjest
    Per_Olsen skrev:
    Helt rigtig!
    Og det som er så morsomt, er at testen i stor grad farges av målinger som er feil og som tester ikke forstår tolkningen av. Det hele minner meg om min gamle far, som på spørsmål om han er sulten, alltid ser på klokken før han svarer. En lidelse som flere av debattantene også synes å ha.... ;D
    Er Stereophile sine feil og feiltolket også?

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    569
    Torget vurderinger
    1
    HRT Pro trekker ganske mye strøm fra USB-porten, og enkelte PC'er (+muligens Mac?) kan ha problemer med å levere nok strøm. Peakene kan komme p.g.a dette. Eller det kan være p.g.a andre forstyrrelser som går på samme USB-port.

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    nb skrev:
    Per_Olsen skrev:
    Helt rigtig!
    Er Stereophile sine feil og feiltolket også?
    Ingen ting i den testen indikerer at PRO har et jitter problem

N

nb

Gjest
    Per_Olsen skrev:
    Ingen ting i den testen indikerer at PRO har et jitter problem
    Nei, men de generelle resultatene på Stereophiles testbenk var jo ikke SOTA. Om det har noe å si i praksis er selvsagt en annen sak.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Forundrer meg over hvor behovet for å forsvare på sentralen. Hadde noe lagt ut en erfaring/test av at et produkt jeg hadde, kombinert med målinger og konklusjon av Atkinson som var middels, så ville jeg ha prøvd nye produkter og funnet ut om det kunne stemme.

Her er linker til Stereophile sine målinger av HRT og HRT +. Så kan man sammenligne med testen i Lyd&Bilde.
    http://www.stereophile.com/content/hrt-music-streamer-usb-da-converter-measurements-0
    http://www.stereophile.com/content/hrt-music-streamer-usb-da-converter-measurements

Disse tror jeg er blitt forandret på siden testen, men det gir uansett et inntrykk av HRT.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    1
    Per_Olsen skrev:
    nistad skrev:

Helt rigtig!
    Eller testere som ser på prislappen før de sier om et produkt er godt eller dårlig.....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn