Erfaring med HRT Music Streamer Pro

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Hvilke USB kabler skal vi teste?

    nistad skrev:
    Både lengde og konstruksjon av USB kabler virker å påvirke lyden. Dette er såpass overraskende og spennende at vi vurderer å lage en "blind" gruppetest i Fidelity for å sjekke ut fenomenet nærmere. Dyre og billige kabler i samme test, med noen også i forskjellige lengder.

    Har dere tips til kabler vi bør ta med?

    Finnes det noen virkelig gode og billige som vi bør sjekke ut (som f.eks den 0.5 m stumpen som følger med Clas Ohlsons Guan Mau 4 ports HUB til 129 kr.) ?

    Og hvilke bør vi ta med av de audiofile typene?
    Den der Wireworld Starlight eller hva den nå heter får mye skryt på amerikaske steder. Ellers så er det en Crystal kabel som vistnok er veldig dyr men som også er veldig bra i følge de som har prøvd det...
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    Hvilke USB kabler skal vi teste?

    nistad skrev:
    Både lengde og konstruksjon av USB kabler virker å påvirke lyden. Dette er såpass overraskende og spennende at vi vurderer å lage en "blind" gruppetest i Fidelity for å sjekke ut fenomenet nærmere. Dyre og billige kabler i samme test, med noen også i forskjellige lengder.

    Har dere tips til kabler vi bør ta med?

    Finnes det noen virkelig gode og billige som vi bør sjekke ut (som f.eks den 0.5 m stumpen som følger med Clas Ohlsons Guan Mau 4 ports HUB til 129 kr.) ?

    Og hvilke bør vi ta med av de audiofile typene?
    Skal dere teste USB kabler bør dere vel først og fremst teste med 480 Mbps hastighet og ikke 12 eller 1.5 Mbps hastighet...

    Spørsmålet blir om dere har noe utstyr som bruker 480 Mbps hastighet ?

    Hvis testen ikke er for langvarig kunne jeg ha lånt ut utstyr (DAC og USB -> I2S enheter)..
    Da kunne dere ha testet med 44.1k/16bit til 384k/32bit og valgfritt om det er Windows XP/Vista/7 (32/64bit) eller OS X fra versjon 10.6.4 (32/64bit) eller Linux (32/64bit)(Ubunto, Fedora, Debian, Mandriva) med ALSA drivere...
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvilke USB kabler skal vi teste?

    nistad skrev:
    Både lengde og konstruksjon av USB kabler virker å påvirke lyden. Dette er såpass overraskende og spennende at vi vurderer å lage en "blind" gruppetest i Fidelity for å sjekke ut fenomenet nærmere. Dyre og billige kabler i samme test, med noen også i forskjellige lengder.

    Har dere tips til kabler vi bør ta med?

    Finnes det noen virkelig gode og billige som vi bør sjekke ut (som f.eks den 0.5 m stumpen som følger med Clas Ohlsons Guan Mau 4 ports HUB til 129 kr.) ?

    Og hvilke bør vi ta med av de audiofile typene?
    Kjør en statistisk korrekt abx av TO kabler. En fra biltema, og en av de dyreste dere klarer å spa frem. ...Hvis noen vil låne ut kabel til en ABX-test, da. ;) Få en statistiker til å analysere resultatene, og skriv en kjapp artikkel om resultatet.

    DA blir jeg imponert, og lover å kjøpe minst tre års abonnement! ;)

    Kjør gjerne en vanlig "blind" fidelity-gruppetest samtidig. Det blir i så tilfelle interessant om resultatene underbygger hverandre.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Hvilke USB kabler skal vi teste?

    nistad skrev:
    Både lengde og konstruksjon av USB kabler virker å påvirke lyden. Dette er såpass overraskende og spennende at vi vurderer å lage en "blind" gruppetest i Fidelity for å sjekke ut fenomenet nærmere. Dyre og billige kabler i samme test, med noen også i forskjellige lengder.

    Har dere tips til kabler vi bør ta med?

    Finnes det noen virkelig gode og billige som vi bør sjekke ut (som f.eks den 0.5 m stumpen som følger med Clas Ohlsons Guan Mau 4 ports HUB til 129 kr.) ?

    Og hvilke bør vi ta med av de audiofile typene?
    Dere bør vel også ta hensyn til at det kan virke som om noen DAKer er rimelig immune overfor jitter og annet snusk fra den digitale kilden, mens andre DAKer er ganske følsomme. Benchmark DAC1-familien skal visstnok være rimelig immune.

    Asynkron vs. adaptiv USB er kanskje også relevant?

    Det kan tenkes at en USB 3-kabel er bedre laget enn en USB 2-kabel. Jeg gjorde uten hell et raskt forsøk på å finne informasjon om forskjellene for en stund siden.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvilke USB kabler skal vi teste?

    Dazed skrev:
    Kjør en statistisk korrekt abx av TO kabler. En fra biltema, og en av de dyreste dere klarer å spa frem. ...Hvis noen vil låne ut kabel til en ABX-test, da. ;) Få en statistiker til å analysere resultatene, og skriv en kjapp artikkel om resultatet.

    DA blir jeg imponert, og lover å kjøpe minst tre års abonnement! ;)

    Kjør gjerne en vanlig "blind" fidelity-gruppetest samtidig. Det blir i så tilfelle interessant om resultatene underbygger hverandre.
    At noe slikt skal bli gjennomført i Fidelity, er som å tro på julenissen....
     

    kurtis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.12.2005
    Innlegg
    141
    Antall liker
    21
    En test/sammenligning av forskjellige USB-kabler blir uansett veldig spennende. Lykke til - skal bli artig å lese om opplevelsen!

    Apropos "Hub" til usb; jeg leste ett eller annet sted om at en hub med egen strømforsyning kunne utgjøre en positiv effekt på slike dac`er så jeg skaffet meg en for å teste på II+en. Umiddelbart så syntes jeg at det var gøy med masse liv og røre og tilsynelatende mer kraft i gjengivelsen.

    Godt brukte 700,- tenkte jeg før jeg skjønte at nå har jeg lurt meg selv igjen. Mange detaljer og lyder kan være fasinerende en stund helt til jeg oppdaget at disse enkeltstående lydene/detaljene nettopp er spennende fordi jeg lyttet til DEM og IKKE til musikken. Dessuten ble det et merkelig ubehagelig "skimmer" på spes kvinnestemmer og diskant som ble helt uholdelig etterhvert. Kan sikkert fungere bra på mye utstyr, men hos meg gikk det ikke.
     

    nistad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2002
    Innlegg
    168
    Antall liker
    9
    Samme erfaring. USB HUB funket ikke. Men den lille kabelen fra den HUBen jeg nevnte funket faktisk ganske så bra - muligens fordi den rett og slett var kort ... Og julenissen finnes jo ikke rent objektivt sett!
     

    Per_Olsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Innlegg
    252
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    Veldig bra initiativ dette med test av USB kabler !!
    Ikke bry dere om kverrulering rundt testmetode fra de sedvanlige (og etter hvert ubetydelige..?) elementene her inne. Disse vil aldri tilfredstilles, og bør derfor ignoreres.

    Del gjerne inn i kategorier som foreslått av en annen, mht adaptiv/asynkron og de dac`er som frontes som "upåvirkelige" av signalkilde. Ikke fordi det skal gi noen fasit, men fordi den kan gi en viss pekepinn og underholdende lesning. Jeg tror flere av deltakerne kan bli overasket over funnene i en slik test

    Ellers er jeg veldig enig med Kurtsi som beskriver forskjeller som i første øyeblikk oppleves som "bedre" men i neste øyeblikk blir slitsomme. Dette er et godt eksempel på hvor krevende testing er...
    Velg derfor ut noen få produkter som dere tar grundig for dere, i stedet for å liste opp flest mulige kandidater og sette disse opp mot hverandre.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Per_Olsen skrev:
    de sedvanlige (og etter hvert ubetydelige..?) elementene her inne. Disse vil aldri tilfredstilles, og bør derfor ignoreres.
    At det var? Ta deg sammen, mann!
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Hvilke USB kabler skal vi teste?

    Dazed skrev:
    Kjør en statistisk korrekt abx av TO kabler. En fra biltema, og en av de dyreste dere klarer å spa frem. ...Hvis noen vil låne ut kabel til en ABX-test, da. ;) Få en statistiker til å analysere resultatene, og skriv en kjapp artikkel om resultatet.

    DA blir jeg imponert, og lover å kjøpe minst tre års abonnement! ;)
    Dette er en fullstendig uinterresant problemstilling for din del. Selv med utvetydig dokumenterte resultater ville du aldri i verden høre forskjell på dem. Hvorfor ikke satse på noe enkelt? To vidt forskjellige høyttalere kanskje?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvilke USB kabler skal vi teste?

    ayaboh skrev:
    Dette er en fullstendig uinterresant problemstilling for din del. Selv med utvetydig dokumenterte resultater ville du aldri i verden høre forskjell på dem. Hvorfor ikke satse på noe enkelt? To vidt forskjellige høyttalere kanskje?
    Hva mener du? Som du kanskje har sett har jeg deltatt i en "test" der jeg faktisk hørte forskjell på to digitalkabler i en gitt situasjon. Riktignok ikke blindt, men jeg forventet ingen forskjell på forhånd.

    ...Eller mener du kanskje at jeg er for dum, for sta eller hva?

    Jeg synes egentlig at du burde fiske frem en forklaring ganske prompte.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    OK. Da roer vi ned gemyttene her. Kabler fører alltid til at det oppstår uenigheter, og det er derfor opp til en hver hva man mener og opplever.


    bjornh, moderator
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Hvilke USB kabler skal vi teste?

    Dazed skrev:
    ayaboh skrev:
    Dette er en fullstendig uinterresant problemstilling for din del. Selv med utvetydig dokumenterte resultater ville du aldri i verden høre forskjell på dem. Hvorfor ikke satse på noe enkelt? To vidt forskjellige høyttalere kanskje?
    Hva mener du? Som du kanskje har sett har jeg deltatt i en "test" der jeg faktisk hørte forskjell på to digitalkabler i en gitt situasjon. Riktignok ikke blindt, men jeg forventet ingen forskjell på forhånd.

    ...Eller mener du kanskje at jeg er for dum, for sta eller hva?

    Jeg synes egentlig at du burde fiske frem en forklaring ganske prompte.
    Hvis du ikke likte ironien og insisterer på en forklaring kan du sende en PM.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvilke USB kabler skal vi teste?

    ayaboh skrev:
    Dazed skrev:
    ayaboh skrev:
    Dette er en fullstendig uinterresant problemstilling for din del. Selv med utvetydig dokumenterte resultater ville du aldri i verden høre forskjell på dem. Hvorfor ikke satse på noe enkelt? To vidt forskjellige høyttalere kanskje?
    Hva mener du? Som du kanskje har sett har jeg deltatt i en "test" der jeg faktisk hørte forskjell på to digitalkabler i en gitt situasjon. Riktignok ikke blindt, men jeg forventet ingen forskjell på forhånd.

    ...Eller mener du kanskje at jeg er for dum, for sta eller hva?

    Jeg synes egentlig at du burde fiske frem en forklaring ganske prompte.
    Hvis du ikke likte ironien og insisterer på en forklaring kan du sende en PM.
    Ser ingen ironi, men jeg gidder ikke kaste bort tid på å diskutere det med deg på PM. Du får holde på som du stevner. Jeg lar det ikke bli mitt problem hvordan andre oppfører seg. Jeg liker bare ikke å bli snakket til som om jeg skulle være dum.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    nistad skrev:
    Du har helt rett: Både HRT II+ og PRO er glimrende produkter (uansett hva ORSO og andre måtte mene), og tragisk nok har du rett i at USB-kabler betyr noe - og faktisk ganske mye. Både lengde og konstruksjon ...
    Jeg tror det er fornuftig at du starter en egen tråd angående testing av kabler og annet relatert til HRT. Dette var en tråd jeg startet hvor jeg delte mine erfaringer. Og det er vel ikke så mer å si om det nå.

    Og en liten kommentar til innlegget til ovenfor. Det er flere i denne tråden som har sagt at de mener HRT Pro er et ganske så midt på treet produkt. Lyd&Bilde og målinger forteller det samme. Og en annen gjesteskribent i Fidelity har ytret det samme med sin lille erfaring. På bakgrunn av det synes jeg du gjør lurt i og heller skrive at du mener det er et glimrende produkt framfor å være så bastant. Det er ingen grunn til at dine meninger skal være noe mer fasitsvar enn andres.
     

    Per_Olsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Innlegg
    252
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    orso skrev:
    nistad skrev:
    Du har helt rett: Både HRT II+ og PRO er glimrende produkter (uansett hva ORSO og andre måtte mene), og tragisk nok har du rett i at USB-kabler betyr noe - og faktisk ganske mye. Både lengde og konstruksjon ...
    Jeg tror det er fornuftig at du starter en egen tråd angående testing av kabler og annet relatert til HRT. Dette var en tråd jeg startet hvor jeg delte mine erfaringer. Og det er vel ikke så mer å si om det nå.

    Og en liten kommentar til innlegget til ovenfor. Det er flere i denne tråden som har sagt at de mener HRT Pro er et ganske så midt på treet produkt. Lyd&Bilde og målinger forteller det samme. Og en annen gjesteskribent i Fidelity har ytret det samme med sin lille erfaring. På bakgrunn av det synes jeg du gjør lurt i og heller skrive at du mener det er et glimrende produkt framfor å være så bastant. Det er ingen grunn til at dine meninger skal være noe mer fasitsvar enn andres.
    Hva er det du mener?

    Ødelegger Nistad tråden din Orso...? Er det fordi han skriver noe positivt...? For det kan vel ikke være det at han skriver om sin "Erfaring med HRT Music Streamer PRO" som er et problem, kan det vel...?

    Skal ikke Nistad sin mening være like gyldig som din mening? Hvem er det som er bastant Orso...(se dine tidligere innlegg i denne tråden!)....?

    Dine henvisninger til "flere i denne tråden" og den famøse Lyd & Bilde- testen har vel ikke mer gyldighet en alle de (personer og fagblader/journalister) som hevder at HRT nettopp er fantastiske produkter....?
    Siden du drar frem Fidelity; er en gjesteskribent mer troverdig enn redaktøren....?

    Du startet denne tråden for å rakke ned på et produkt, og nå følger du opp med å kritisere en debattdeltaker for å komme med de samme type argumenter og påstander som deg selv. Hva med litt selvinnsikt Orso...?
     

    nistad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2002
    Innlegg
    168
    Antall liker
    9
    orso skrev:
    Da jeg testet HRT Pro, så prøvde jeg også WASAPI Event Style.
    En middelmådig DAC uavhengig om man brukte ASIO eller WASAPI eller WASAPI Event Style IMO.

    Det er flere i denne tråden som har sagt at de mener HRT Pro er et ganske så midt på treet produkt. Lyd&Bilde og målinger forteller det samme. Og en annen gjesteskribent i Fidelity har ytret det samme med sin lille erfaring. På bakgrunn av det synes jeg du gjør lurt i og heller skrive at du mener det er et glimrende produkt framfor å være så bastant. Det er ingen grunn til at dine meninger skal være noe mer fasitsvar enn andres.
    Jeg skal ikke “forurense mer” i denne tråden - og evt. legge opp en ny om USB kabler. Utover det så har denne tråden medført at jeg har brukt MYE tid på å sjekke om jeg var på villspor i min test. Min konklusjon er et entydig NEI! Derfor var jeg veldig bevist på ordbruken. Jeg mener HRT-PRO og II+ er glimrende produkter til prisen. Jeg har forøvrig også brukt tid på å teste både HRT II og Hegel som måler bedre en de to nevnte. Problemet er bare at jeg opplever at de begge spiller relativt mye dårligere. Så målingene korrelerer ikke med mine egen opplevelser. Jeg har også erfart at USB kabler påvirker lyden - like it or not. Slik sett har i alle fall tråden din gitt mye. Så takk for det Orso:) Alle disse følelsene som diskusjonene har utløst skjønner jeg ikke så mye av. Det viktigste er vel ikke å ha rette men å finne ut hva som er hva - og hvorfor vi konkluderer så vidt forskjellig!
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har blitt kontaktet av Audiofreaks. Han mener at det kan være noe galt med enten PCen eller oppsettet mitt som har påvirket resultatet. Ser ingen grunner til det. Lynx lydkortet og Pioneer receiveren hadde de samme forutsetningene. Og jeg har prøvd en god del andre kilder koblet til nøyaktig samme PC. Når det gjelder oppsettet har jeg ganske bra kontroll på hvordan det måler og hva som er dens styrker og svakheter.

    Har blitt tilbudt å lytte til HRT Pro og ta med Lynx kortet til han. Dette ser jeg lite poeng i. Det som fort skjer da er at man får to motstridende meninger og så er man like langt. Det er heller ikke så lett med kritisk lytting i sånt kjapt besøk.

    Jeg har derfor hellet foreslått at HRT Pro blir sendt rundt til en del personer med oppegående anlegg som har den på hjemlån noen dager og sender den videre.. Eventuelt med kabler han mener som fungerer bra. Etter at alle har lyttet, så poster man først sine opplevelser. Kriteriet for å delta må være at man er helt ærlig og ikke lar noen av historien her påvirke. Så får vi se om det blir noe av. Dersom Audiofreaks mener jeg tar feil i mine opplevelser, så skulle jo dette være midt i blinken.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn