ER RØRFORSTERKERE MER "MUSIKALSKE" ENN TRANSISTORFORSTERKERE?

Høres musikk gjengitt gjennom rørforsterkere mer "riktig" ut enn gjennom transistorforst

• Ja

Stemmer: 0 0.0%
  • Nei

• Vet ikke

• Forstår ikke

• Bryr meg ikke

• Totalt antall stemmer
    0

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Slik jeg ser det har man en stor fordel ved bruk av rør, eller nærmere bestemt Single Ended Triode, og det er at man kan holde konstruksjonen enkel med svært kort signalvei i forhold til alle transistorbaserte løsninger. Og kort signalvei i hele oppsettet er etter min erfaring en nøkkel til god lyd. Her syndes det imidlertid masse også i rørverdenen...Bort med alt som pynter og glatter!

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.759
Torget vurderinger
0
RØRfolket sier at den 1. watten er den viktigste !

Sånn er det vel også med transistor ?

Det er sjelden jeg bruker mer enn 1 watt på fronthøyttalerne - så hva skal jeg egentlig bekymre meg for ?

Er det ikke slik at musikkopplevelsen må kunne anses å være på sitt "reneste" - v/ 1 watt ?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.655
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
for min del er det vel kombinasjonen av ultra lettdrevent og dht som gir meg kicket med sin lettflytende og lekne dynamikk i sammen med impact fra membranarealet i bassen
IMO
MVH
Leif

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Antall liker
1
bendis skrev:
net2 skrev:
bendis skrev:
svaret er logisk, flere audiofile går fra transistor til rør enn omvendt. sikkert fordi de vil ha "mindre korrekt" lyd :eek:
Veldig mange som har gått fra rør og transistor til klasse D også. Betyr det da at de er ute etter "mindre korrekt" lyd?
nei det betyr at de er ute etter en million watt ;)
Million watt? Overhodet ikke. En av de aller beste forsterkerene jeg noensinne har hørt er på 200W, og var av klasse D. Ikke ICE nei....

Rør trenger ikke så mye watt, da de klipper lyden langt mer behagelig enn en klasse-AB forsterker når de blir presset. Det er også en av grunnene til at gitarforsterkere ofte også er bygget opp med rør. Transistorforsterkere låter tragisk når de blir presset, og trenger derfor mer watt. Men watt er vel neppe relevant for denne diskusjonen, da topic sier lite om pris/bruksmål.

De som sier rør låter bedre enn transistor har desverre ikke nok erfaring. Noen av de mest populære og annerkjente produktene i det dyrere sjiktet er nettopp transistorbasert.... MBL, Halcro, Accuphase, Burmester osv osv.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.085
Torget vurderinger
1
Da ber jeg om at samtlige roer seg ned. Svar hverandre høflig og vis folkeskikk.

bjornh, moderator

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.655
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
moderator du liksom :eek:
ha-ha provokatør ;D

R

Roysen

Gjest
net2 skrev:
bendis skrev:
net2 skrev:
bendis skrev:
svaret er logisk, flere audiofile går fra transistor til rør enn omvendt. sikkert fordi de vil ha "mindre korrekt" lyd :eek:
Veldig mange som har gått fra rør og transistor til klasse D også. Betyr det da at de er ute etter "mindre korrekt" lyd?
Million watt? Overhodet ikke. En av de aller beste forsterkerene jeg noensinne har hørt er på 200W, og var av klasse D. Ikke ICE nei....

Rør trenger ikke så mye watt, da de klipper lyden langt mer behagelig enn en klasse-AB forsterker når de blir presset. Det er også en av grunnene til at gitarforsterkere ofte også er bygget opp med rør. Transistorforsterkere låter tragisk når de blir presset, og trenger derfor mer watt. Men watt er vel neppe relevant for denne diskusjonen, da topic sier lite om pris/bruksmål.

De som sier rør låter bedre enn transistor har desverre ikke nok erfaring. Noen av de mest populære og annerkjente produktene i det dyrere sjiktet er nettopp transistorbasert.... MBL, Halcro, Accuphase, Burmester osv osv.
Det finnes da nok av rørbaserte produkter i dette sjiktet også som Jadis, VTL, Conrad Johnson, Audio Research, Atma-Sphere osv. osv. For ikke snakke om produkter i enda dyrere sjikte som Kondo, Wavac og Shoreline osv. osv.

Mvh
Roysen

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.655
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
i og med at rør har et element av diy over seg mht rørbytter m.m,kan de nok best egne seg for de litt mere viderekomne brukerne ;D
transistorbaserte løsninger kan derimot en hvilken som helst stinn dust klare å sette opp og betjene ::)
IMO
MVH

R

Roysen

Gjest
LMC skrev:
i og med at rør har et element av diy over seg mht rørbytter m.m,kan de nok best egne seg for de litt mere viderekomne brukerne ;D
transistorbaserte løsninger kan derimot en hvilken som helst stinn dust klare å sette opp og betjene ::)
IMO
MVH
;D

Mvh
Roysen

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Chick fight! Chick fight Chick fight! ;D

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
42.171
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
LMC skrev:
IMO
MVH
Trenger vel ikke være ingeniør for å bytte noen rør og justere litt bias,men er enig i at rør utstyr blir litt mer hobby-preget.
Selv er jeg mere musikk enn hi-fi hekta for tiden, og har derfor skrinlagt DIY.
Skal allikevel ikke sverge på at jeg aldri vil teste ut en Cary SLP 05 i anlegget :D

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.655
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
enig i at diy tar tid,men alt i fremdriftens tegn
mvh

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Antall liker
1
Roysen skrev:
net2 skrev:
bendis skrev:
net2 skrev:
bendis skrev:

Det finnes da nok av rørbaserte produkter i dette sjiktet også som Jadis, VTL, Conrad Johnson, Audio Research, Atma-Sphere osv. osv.

Mvh
Roysen
Nettopp! Og hvordan skal vi tolke det da? At det er mange veier til Rom........?

Hvor uendelig mange ganger har jeg ikke hørt om folk som sliter med litt skarp diskant....slitsomme sibilanter....irriterende ssss`er... Og hva prøver de? Jo rør. "Halleluja, jeg har nådd nirvana. Aldri mer transistor". Hvorfor ikke stoppe et øyeblikk og tenke litt etter. Hvorfor har man slike problemer? Er det for liten forsterker, eller kanskje rett og slett lysklingende? Eller kanskje er det høyttalerne og/eller deres spredningsmønster som skaper problemer? Har noen sjekket rommet/refleksjoner? Hva med matching på tidligere utstyr?

Å dekke over en feil ved å farge lyden mener jeg er feil utgangspunkt. Det er (etter min erfaring) derfor mange (ikke alle) velger rør. Rør drar med seg et par ulemper også. S/N-ratio, forvrengning og evnen til å levere store mengder strøm på kort tid er en av de sidene med rørkonstruksjonen som vanligvis ikke er å skryte av.

Noen ønsker også denne fargingen fordi deres CD-samling er av elendig kvalitet. Vel, kjør på. Men at du tilfeldigvis har en masse innspillinger av dårlig kvalitet som en ønsker å "farge" til et brukanses resultat gir ingen rett til å stemple en teknologi som mer korrekt enn en annen.

Jeg mener fortsatt "musikalsk" er et totalt feil ord å bruke på en forsterker. Enten gjør den jobben sin godt, eller så gjør den ikke jobben sin godt. Fra et elektrisk standpunkt er en optimal forsterker en som forsterker signalet uten å tilføre eller trekker fra noe. Selv om en ønsker en forsterker som farger lyden, kan jeg ikke skjønne at noen kan få det til å bli mer riktig/korrekt/"musikalsk" enn en forsterker som gjør jobben perfekt....

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Antall liker
1
LMC skrev:
IMO
MVH
Jepp, sist jeg sjekket trengte man vel en flott tittel fra NTNU for å bytte rør og justere bias. ;D

Det var noen som sa engang at det enkleste ofte er det beste.

HIPP HURRA, nå finnes det også IPod rørforsterkere. Det beste fra 2 verdener. Da kan en kjøre på med 96kbit MP3 for å skjule mangelen på dynamikk som følge av loudness-krigen, så kan en forvrenge det hele etterpå med rør for å skjule komprimeringen. High-end på billigsalg. ;)

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
net2 skrev:
LMC skrev:
IMO
MVH
Jepp, sist jeg sjekket trengte man vel en flott tittel fra NTNU for å bytte rør og justere bias. ;D

Det var noen som sa engang at det enkleste ofte er det beste.

HIPP HURRA, nå finnes det også IPod rørforsterkere. Det beste fra 2 verdener. Da kan en kjøre på med 96kbit MP3 for å skjule mangelen på dynamikk som følge av loudness-krigen, så kan en forvrenge det hele etterpå med rør for å skjule komprimeringen. High-end på billigsalg. ;)
Jep. ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Dette er da enkelt:

Rør er for nerder
Transistor er for idioter
Klasse D er for fattigluser

Så her er det bare å velge.
8)

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Antall liker
27
BT skrev:
Dette er da enkelt:

Rør er for nerder

8)
I så fall er jeg en nerdete idiot av en fattiglus...... :) Med rør pre, transistor effekt og klasse D til suben.... ;)

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Antall liker
1
BT skrev:
Dette er da enkelt:

Rør er for nerder

8)
Begrenser du virkelig klasse D ned til B&O ICE-moduler? Klasse-D fordommer i et nøtteskall; mye watt til lav pris.

Men jeg kjenner faktisk en idiot med en transistorforskerker. ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
net2 skrev:
BT skrev:
Dette er da enkelt:

Rør er for nerder

8)
Begrenser du virkelig klasse D ned til B&O ICE-moduler? Klasse-D fordommer i et nøtteskall
;D
Nei, nå tuller du...

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
mls skrev:
BT skrev:
Dette er da enkelt:

Rør er for nerder

8)
I så fall er jeg en nerdete idiot av en fattiglus...... :) Med rør pre, transistor effekt og klasse D til suben.... ;)
Tjaa hvad skal jeg sige ? Parallelkoblet anodefølger efter min dac. Bipolar Effektforstærker. Mosfeteffektforstærker samt Pre med Jfet og Mosfet.
hvorfor blev her så stille ?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.655
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
er JEG arrogant?
har hatt 3 generasjoner wilson watt/puppy ,så jeg har en viss ide om pinpointing :eek:
hva vet du om mine horn og mitt system?du har ikke hørt det 8)
men det har mange andre
mvh

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Antall liker
1
Endre Askeland skrev:
JO!!!!
;)

Seriøst : Jeg har prøvd rør, transistor og (nå) chipamp. De har alle sine sterke og svake sider.
Rør er fantastiske når det gjelder musikalitet. Jeg har hatt mange innom som har fått hakeslepp etter noen noter. Meeeen. De er ikke spesielt glade i små ohm, og tunge høyttalere.
Transistorer KAN spille veldig bra, men jeg synes de blir en tanke kliniske.
ChipAmp (GainClone) låter overraskende bra, er enkle å bygge selv til en pris av et par laken. Men jeg hører at musikaliteten ikke er like høy som for rør.
Klasse D? Tja. Gode eksempler låter fantastisk, men også fantastisk livløst. Jeg var på Hifi-messen i Horten i fjor (tror jeg det var) og hørte Midgard. Jeg satt ikke lenge. Ble rett og slett for kjedelig.

Ok! Fyr opp flammekasteren!

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
cobra skrev:
Endre Askeland skrev:
JO!!!!
;)
De er ikke spesielt glade i små ohm, og tunge høyttalere.
Nå gjelder ikke det alle rørkonstruksjoner, mine Malbec og Mondeuse monoblokker er designet for å kunne takle vanskelig impedans, dette med en ganske enkel konstruksjon. Det er vel her mye av fordelen ligger, enkle konstruksjoner kontra kompliserte..
Helt enig at transitor kan lyde mer klinisk, i alle fall så er det min erfaring. Men klart, er pris ingen stopper så..

Fortizzimo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.03.2006
Antall liker
0
Merkelig Spørsmål " bestandig trodd at det var utøveren som var musikalsk og ikke Stereoanlegget - Rør kan de beskrives som organisk ? . Jeg har mye og lære tydligvis
Men at rør eller transistor kan ødelegge for Utøveren ,eller forsterke på en ikke ødeleggende måte må vel heller være riktig ? .

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Har testet en god del transistorforsterkere fra helt opptil 50k. ( Merdian, Midgard, CJ, Bryston, Accuphase, Pilnius, EC, osv... )

Samnt noen rørforsterkere fra pris helt opptil 50k. ( Audio Aero, Audio Note, CJ )

Og i mine ører er helt klart rørforsterkerene de som er mest musikalske. Gode rørforsterkere føles klarere, roligere, mer dynamiske, og med mere romfølelse og 3d.. 8)

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
cobra skrev:
Endre Askeland skrev:
...
Seriøst : Jeg har prøvd rør, transistor og (nå) chipamp. De har alle sine sterke og svake sider.
Rør er fantastiske når det gjelder musikalitet. Jeg har hatt mange innom som har fått hakeslepp etter noen noter. Meeeen. De er ikke spesielt glade i små ohm, og tunge høyttalere.
ChipAmp (GainClone) låter overraskende bra, er enkle å bygge selv til en pris av et par laken. Men jeg hører at musikaliteten ikke er like høy som for rør.
Klasse D? Tja. Gode eksempler låter fantastisk, men også fantastisk livløst. Jeg var på Hifi-messen i Horten i fjor (tror jeg det var) og hørte Midgard. Jeg satt ikke lenge. Ble rett og slett for kjedelig.

Det der med "hakeslepp" som kriterium er jeg skeptisk til. Den langbente dattera til naboen gir meg for eksempel hakeslepp hver gang hun går forbi. Men når jeg hører henne skrike og skjelle ut foreldrene, tenker jeg alltid at hun der ville jeg ikke bodd sammen med. (jaffal ikke for flere dager etterhverandre).
Levende musikk gir heller ikke så ofte hakeslepp. Snarere tvert imot noen ganger. Siste gang jeg hørte en pianist i Munchmuseet var det så vemmelig mye etterklang at jeg ikke fikk løsnet haken før flere timer senere*. No

*Med et spesielt hake-spett jeg har fått laget.

T

theStig

Gjest
Vi er vel etterhvert så blaserte at hakeslepp blir mer og mer sjeldent....

Siste hakeslepp for min del var når det Norske Solistkor m/band (Vertavo kvartetten) satte i gang med Bach's korall "Komm Jesu, komm" etter å ha slentret nonchalant inn på podiet som om de skulle lire av seg en drikkevise eller noe sånt. Dette selv om jeg visste på forhånd at 1) dirigent Pedersen er ekspert på Bach og 2) koret er i den definitve verdenseliten. Likevel ble det hakeslepp, for jeg har aldri hørt en Bach korall framført så overbevisende før.

Poenget mitt kan være at: forsterkere er ikke musikalske. Musikere er

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
2
theStig skrev:
Formidles da denne musikaliteten bedre gjennom rør enn transistor? ;D

T

tjn

Gjest
theStig skrev:
Akkurat dette tror jeg de fleste av oss kan være enige i, men poenget med tråden var hvilken konstruksjon som folket synes er den beste gjengiveren. Jeg synes da etterhvert at rør konstruksjoner spiller mer på lag med musikkerene og instrumentene, de gjengir mer på premissene til disse en transistorer gjør det, jeg føler transistor konstruksjoner tar mer kontrollen og "bestemmer" hvordan det skal låte og da blir det etter min mening litt kunstig fremførsel over det hele.

Men hakeslepp er gøy, det er jo det vi stadig vekk er ute etter.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.655
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
jeg har ofte latt meg imponere av transistoranlegg,men sjelden "beveges"
IMO

T

theStig

Gjest
Dr.Evil skrev:
theStig skrev:
Formidles da denne musikaliteten bedre gjennom rør enn transistor? ;D
Det kommer helt an på hvem du spør tror jeg.... men selv tror jeg ikke det er avgjørende i seg selv om det er rør, transistor, mosfet, bipolar, triode, pentode, klasse A, B, D eller what ever. Saken er hvor lite konstruksjonen påvikrer signalet, og gode resultater finnes innen alle teknologier, det har jeg hørt med egne ører.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.035
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
theStig skrev:
Vi er vel etterhvert så blaserte at hakeslepp blir mer og mer sjeldent....

Siste hakeslepp for min del var når det Norske Solistkor m/band (Vertavo kvartetten) satte i gang med Bach's korall "Komm Jesu, komm" etter å ha slentret nonchalant inn på podiet som om de skulle lire av seg en drikkevise eller noe sånt. Dette selv om jeg visste på forhånd at 1) dirigent Pedersen er ekspert på Bach og 2) koret er i den definitve verdenseliten. Likevel ble det hakeslepp, for jeg har aldri hørt en Bach korall framført så overbevisende før.

Det er nettopp slike opplevelser vi egentlig bør oppsøke og leve for :)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Her. Hos meg. Har mine beste musikalske opplevelser vært med rør. Nærmere bestemt med 300B. Men det er meg og min subjektive opplevelse av musikk.
Dylan er best på rør og vinyl !

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Du har nok ikke prøvd nok ;)
cobra skrev:
Endre Askeland skrev:
JO!!!!
;)

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Test Edge, og du har en stor opplevelse foran deg.

_Jan_ skrev:
Har testet en god del transistorforsterkere fra helt opptil 50k. ( Merdian, Midgard, CJ, Bryston, Accuphase, Pilnius, EC, osv... )

Samnt noen rørforsterkere fra pris helt opptil 50k. ( Audio Aero, Audio Note, CJ )

Og i mine ører er helt klart rørforsterkerene de som er mest musikalske. Gode rørforsterkere føles klarere, roligere, mer dynamiske, og med mere romfølelse og 3d.. 8)

Topp Bunn