ER RØRFORSTERKERE MER "MUSIKALSKE" ENN TRANSISTORFORSTERKERE?

Høres musikk gjengitt gjennom rørforsterkere mer "riktig" ut enn gjennom transistorforst

• Ja

Stemmer: 0 0.0%
  • Nei

• Vet ikke

• Forstår ikke

• Bryr meg ikke

• Totalt antall stemmer
    0

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Dr.No skrev:
På mitt SS anlegg kan jeg høre at LP plater fra 50 tallet samt Sheffield og Opus3 osv er laget hovedsakelig med rør-utstyr i innspillings-kjeden.
Ellers tror jeg flukten til rør kan ha å gjøre med at mange CD plater lyder livløst/sterilt. Rørene reparer litt på elendigheten, ved å fargelegge en smule. Ikke et ondt ord om det, det er den enkeltes totalopplevelse som teller. (selv om jeg tror behovet for rør ville bortfalle i en utopisk verden "der alle ledd var gode"). No
Fuldstændigt enig.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
LMC skrev:
hvorfor er bg grafittinfiserte,men ikke deres egne grafittbaserte motstand?
Jeg er ikke med i noget firma. Ved anvendelse af graffitmodstande til diskanten får det ingen indflydelse på hele frekvensområdet som i BG.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.650
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
ok men da har du et villedende nick
hvorfor ikke prøve med ditt eget navn?
det er ikke farlig heller ???
mvh

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
LMC skrev:
mvh
Det er ikke spor villedende da jeg er Duelund fan er det naturligt at give ham min support. Du ville ikke studse hvis jeg skrev "Rosenborg Support".

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.650
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
beklager,men med "support" tenker jeg "kundestøtte"
idet jeg jobber i en service-organisasjon med utstrakt kunde-kontakt

rosenborg er jeg ikke interessert i ;D
mvh

Redigert av bjornh.

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
2
Duelund_Support skrev:
LMC skrev:
mvh
Det er ikke spor villedende da jeg er Duelund fan er det naturligt at give ham min support. Du ville ikke studse hvis jeg skrev "Rosenborg Support".
Jo det kan være villedende!! Også forskjell på norsk og dansk (engelsk)!
Support kan bety at du reparerer og følger opp Duelund produkter! (kundestøtte)

MerlinTheMagitian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Antall liker
2
Som et utgangspunkt uten og være konsekvent eller resolutt, så synes jeg av de forskjellige konstruksjonene jeg har hørt, at rør er mer musikalsk. De har en evne til og engasjere på et helt annet plan som transistorer ikke helt ser ut til og klare.

T

tjn

Gjest
Dr.Evil skrev:
I forhold til fokus, har jeg til gode å høre dette bedre på transistor utstyr enn det jeg har hørt på godt rør utstyr. Etter å ha lest denne tråden med nyskjerrighet, lurer jeg litt på om alle som mener at rør er underlegen transistor faktisk har hørt mye på moderne rør utstyr med velproporsjonerte strømforsyninger...... :) Jeg har følelsen av at mye baserer seg på myter om hvordan rør utstyr låter.
Her tror jeg du er inne på noe vesentlig, tror faktisk jeg var "en av dem" selv... ;)
Det ligger ett eller annet hos noen at rør er støyete, slapsete, grøtete o.s.v., jeg har som jeg sa tidligere hørt noe "vasse" rørsaker i det siste og det er ikke mindre klar lyd enn en transistorforsterker, faktisk vil jeg si at det er bedre, for i mine ører er det en "riktigere" klarhet, den stemmer bedre med det jeg opplever som virkeligheten, klarheten er mer intrigrert i musikken, den blir ikke lagt til musikken som mange transistorforsterkere gjør og dermed virker mer "oppløst". I mine ører er det heller mer kunstig, du få kontakt med musikken kun på transistorforsterkerens premisser. De rørgreiene jeg har hørt på i det siste ligger heller ikke tilbake når det gjelder slam, punch og ihvertfall ikke dynamikk. Bare så det er sagt, jeg snakker også om voksne transistor produkter her.

En annen ting som virker inn tror jeg at i likhet med at produsentene utvikler produktene sine så utvikler også vi oss som lyttere, vi endrer nok preferansen våre i takt med årene og at vi derfor på et senere punkt i lyttekarieren setter mer pris på musikken og ikke så mye detaljer lengre, vi begynner og lytte mer med kroppen enn før.
Har jeg sett lyset? Tror ikke det, bare vokst litt..... ;)

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
2
rico skrev:
Dr.Evil skrev:
I forhold til fokus, har jeg til gode å høre dette bedre på transistor utstyr enn det jeg har hørt på godt rør utstyr. Etter å ha lest denne tråden med nyskjerrighet, lurer jeg litt på om alle som mener at rør er underlegen transistor faktisk har hørt mye på moderne rør utstyr med velproporsjonerte strømforsyninger...... :) Jeg har følelsen av at mye baserer seg på myter om hvordan rør utstyr låter.
Her tror jeg du er inne på noe vesentlig, tror faktisk jeg var "en av dem" selv... ;)
Det ligger ett eller annet hos noen at rør er støyete, slapsete, grøtete o.s.v., jeg har som jeg sa tidligere hørt noe "vasse" rørsaker i det siste og det er ikke mindre klar lyd enn en transistorforsterker, faktisk vil jeg si at det er bedre, for i mine ører er det en "riktigere" klarhet, den stemmer bedre med det jeg opplever som virkeligheten, klarheten er mer intrigrert i musikken, den blir ikke lagt til musikken som mange transistorforsterkere gjør og dermed virker mer "oppløst". I mine ører er det heller mer kunstig, du få kontakt med musikken kun på transistorforsterkerens premisser. De rørgreiene jeg har hørt på i det siste ligger heller ikke tilbake når det gjelder slam, punch og ihvertfall ikke dynamikk. Bare så det er sagt, jeg snakker også om voksne transistor greier her.

En annen ting som virker inn tror jeg at i likhet med at produsentene utvikler produktene sine så utvikler også vi oss som lyttere, vi endrer nok preferansen våre i takt med årene og at vi derfor på et senere punkt i lyttekarieren setter mer pris på musikken og ikke så mye detaljer lengre, vi begynner og lytte mer med kroppen enn før.
Godt sagt, som jeg skulle sagt det selv.... ;D

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Dr.Evil skrev:
rico skrev:
Dr.Evil skrev:
Det ligger ett eller annet hos noen at rør er støyete, slapsete, grøtete o.s.v., jeg har som jeg sa tidligere hørt noe "vasse" rørsaker i det siste og det er ikke mindre klar lyd enn en transistorforsterker, faktisk vil jeg si at det er bedre, for i mine ører er det en "riktigere" klarhet, den stemmer bedre med det jeg opplever som virkeligheten, klarheten er mer intrigrert i musikken, den blir ikke lagt til musikken som mange transistorforsterkere gjør og dermed virker mer "oppløst". I mine ører er det heller mer kunstig, du få kontakt med musikken kun på transistorforsterkerens premisser. De rørgreiene jeg har hørt på i det siste ligger heller ikke tilbake når det gjelder slam, punch og ihvertfall ikke dynamikk. Bare så det er sagt, jeg snakker også om voksne transistor greier her.

For min del er jeg sikker på jeg aldrig vil "lytte mer med kroppen" det var noget der hørte teenageårene til.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.650
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
DUELUND FAN hadde kanskje vært mere korrekt og mindre sjanse for misforståelse
det er sikkert flere som har trodd at du jobbet med support og var offisielt tilknyttet duelund
IMO
MVH
Leif

B

bendis

Gjest
svaret er logisk, flere audiofile går fra transistor til rør enn omvendt. sikkert fordi de vil ha "mindre korrekt" lyd :eek:

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
LMC skrev:
det er sikkert flere som har trodd at du jobbet med support og var offisielt tilknyttet duelund
IMO
MVH
Leif
Vrøvl så ville jeg være branchemedlem.

T

tjn

Gjest
Duelund_Support skrev:
Dr.Evil skrev:
rico skrev:
Dr.Evil skrev:

For min del er jeg sikker på jeg aldrig vil "lytte mer med kroppen" det var noget der hørte teenageårene til.
Du forstod m.a.o. ikke hva jeg mente, men du er tilgitt....

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Antall liker
1
bendis skrev:
svaret er logisk, flere audiofile går fra transistor til rør enn omvendt. sikkert fordi de vil ha "mindre korrekt" lyd :eek:
Veldig mange som har gått fra rør og transistor til klasse D også. Betyr det da at de er ute etter "mindre korrekt" lyd?

Spørsmålet er om en ønsker en lyd som matcher en egens preferanser (slik en mener er "riktig"), eller om en vil på best mulig måte høre det som ligger på CD`en. Gode innspillinger bør ikke trenge mer "farging". Trenger de det, har en "problemer" andre steder i kjeden (rom/høyttalere/etc) IMHO.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Du mente måske med følelserne ? Godt jeg er tilgivet det er jo heller ikke nogen mening i at vi skal blive fjender pågrund af forskellig opfattelse af lyd. Jeg er faktiskt en gang for mange år siden blevet meget imponeret af rør. Det var længe inden jeg nåede så langt med mit grej som nu. I rørgrej er det intet problem med magnetiske modstande,plastic- multicore ledninger, plast i ud og indgangstik og plastkondensatorer i strømforsyninger o.s.v.. I transistorgrej skal det væk for at opnå god lyd.Ligesom transistorgrej i den grad profiterer af at få strøm igennem et Duelund strømfilter.

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
346
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Duelund_Support skrev:
LMC skrev:
IMO
MVH
Leif
Vrøvl så ville jeg være branchemedlem.
Mulig jeg er dum som en stokk, men jeg har alltid trodd at du jobbet i Duelund på grunn av ditt nick.

Mvh
Jan

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.650
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
men det er jo bare VRØVL ::)
han er kun en 51 årig danske bosatt i Bergen som har en sterk følesesmessig,dog IKKE kommersiell tilknytning til Duelunds teorier

klart som natten,ikke sant ::)
mvh

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
LMC skrev:
men det er jo bare VRØVL ::)
han er kun en 51 årig danske bosatt i Bergen som har en sterk følesesmessig,dog IKKE kommersiell tilknytning til Duelunds teorier

klart som natten,ikke sant ::)
mvh
Ja beklager udtrykket. Det er næsten rigtigt. Er norsk fra Bergen , bor i Gentofte ved København 5 min cykling fra en af DCA guttene. Duelund er desværre død.
Det har aldrig været hans intention at hans ideer skulle kommersielliseres i den grad som det nu er tilfældet.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Personelig er jeg til enhver tid ute etter utstyr som tilfører minst mulig egenlyd, så jeg forstår ikke hva dere driver med.

Starter med svindyre høyttalere og kilde for best mulig gjengivelse, og så setter dere rør pre/effekt i mellom, noe som farger(forvrenger) lyden, hvor meget avhenger vel av produkt.

Hvor er logikken i dette? Låter ikke materiale godt nok slik det kommer på mediet?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.650
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
men en del av ideene er veldig gode og stemmer forbausende godt i praksis 8)
testingen av sølv (og gull-)ledere var vedlig interessant
imo
mvh

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.650
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
el_mariachi skrev:
Personelig er jeg til enhver tid ute etter utstyr som tilfører minst mulig egenlyd, så jeg forstår ikke hva dere driver med.

Starter med svindyre høyttalere og kilde for best mulig gjengivelse, og så setter dere rør pre/effekt i mellom, noe som farger(forvrenger) lyden, hvor meget avhenger vel av produkt.

Hvor er logikken i dette? Låter ikke materiale godt nok slik det kommer på mediet?
mener du alvor?
hva er din referanse?
det som står nederst på siden din?

give me a break!
IMO
MVH

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
LMC skrev:
men en del av ideene er veldig gode og stemmer forbausende godt i praksis 8)
testingen av sølv (og gull-)ledere var vedlig interessant
imo
mvh
Hvis du har DCA 2.0 forstår jeg godt din forkærlighed for rør. Det lave Q skriger sikkert på tilføjelsen af noget varme i dit rum.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.650
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
jeg har Avantgarde Trio og custombasser
mvh

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
LMC skrev:
el_mariachi skrev:

mener du alvor?
hva er din referanse?
det som står nederst på siden din?

give me a break!
IMO
MVH
Hva som er min referanse er vel lite relativt i forhold til spørsmålet, men den er langt unna signaturen min i kroner.

Eller er jeg ikke berettiget til å stille spørsmål i og med at jeg nyter musikk på så enkelt utsyr?

Men stemmer det ikke at rør forvrenger/tilfører lyden noe? Vær så snill å ikke ta frasen forvrenger som noe negativt i denne sammenhengen.

Men en hører jo stadig om "varmere lyd og oppløsning i toppen", så noe må da rørene tillføre?

B

bendis

Gjest
net2 skrev:
bendis skrev:
Veldig mange som har gått fra rør og transistor til klasse D også. Betyr det da at de er ute etter "mindre korrekt" lyd?
nei det betyr at de er ute etter en million watt ;)

dessuten bør det påpekes at alle klasse D er transistor :)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.650
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
selvfølgelig er du berettiget til hva du vil
ALT forvrenger i en eller annen form
kunsten er vel å få forvrengning som er mest mulig i "takt med" musikken og minst mulig øretrettende
mVh
Leif

har forresten også hørt ss med behagelig lyd:
JRDG

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
LMC skrev:
selvfølgelig er du berettiget til hva du vil
ALT forvrenger i en eller annen form
kunsten er vel å få forvrengning som er mest mulig i "takt med" musikken og minst mulig øretrettende
mVh
Leif

har forresten også hørt ss med behagelig lyd:
JRDG
2 harmoniske lyder "godt" og camouflerer fejl på det øvrige udstyr.

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
2
Legger rørutstyr nødvendigvis "til" noe?

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
LMC skrev:
jeg har Avantgarde Trio og custombasser
mvh
Ok kender jeg ikke. I det hele taget interesserer jeg mig udelukkende for selvbyg. Med lidt hjælp fra Nelson Pass, Duelund, LC audio og Pioneer. Sidstnævnte en DV 989 Avi er dobbelt så stor som oprindeligt og nærmest ukendelig.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
el_mariachi skrev:
.....
Men stemmer det ikke at rør forvrenger/tilfører lyden noe? Vær så snill å ikke ta frasen forvrenger som noe negativt i denne sammenhengen.

Men en hører jo stadig om "varmere lyd og oppløsning i toppen", så noe må da rørene tillføre?
Nei, jeg tror de virker slik at de suger opp i seg det alt som vondt og hardt. Det er nok derfor det heter "vacuum tube" på engelsk. No

B

bendis

Gjest
høh suger i seg alt som er vondt og hardt?

det du tenker på som vondt og hardt er isåfall den ikke-harmoniske forvrengningen til transistor

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
bendis, det var "just nonsens"

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Antall liker
27
Dr.Evil skrev:
Legger rørutstyr nødvendigvis "til" noe?
Dette er et meget godt og betimelig spørsmål. Kan det være at transistorer trekker fra noe? Hva er fasiten?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Min holdning til dette er at man kan få til et godt resultat med både rør, transistor og klsse D-forsterkere. Derifra blir det mer et spørsmål om smak.

Jeg foretrekker rør, men har ikke noe problem med å forstå at andre vurderer annerledes.

B

bendis

Gjest
Dr.No skrev:
bendis, det var "just nonsens"
ok du skjønner ikke forskjellen på harmonisk og ikke harmonisk? ::) hva skjer når den normale transistorkonstruksjon vrenger på hardt og vondt, og hvorfor skjer det ikke med rør

Topp Bunn