Dr.Evil skrev:
I forhold til fokus, har jeg til gode å høre dette bedre på transistor utstyr enn det jeg har hørt på godt rør utstyr. Etter å ha lest denne tråden med nyskjerrighet, lurer jeg litt på om alle som mener at rør er underlegen transistor faktisk har hørt mye på moderne rør utstyr med velproporsjonerte strømforsyninger......

Jeg har følelsen av at mye baserer seg på myter om hvordan rør utstyr låter.
Her tror jeg du er inne på noe vesentlig, tror faktisk jeg var "en av dem" selv...

Det ligger ett eller annet hos noen at rør er støyete, slapsete, grøtete o.s.v., jeg har som jeg sa tidligere hørt noe "vasse" rørsaker i det siste og det er ikke mindre klar lyd enn en transistorforsterker, faktisk vil jeg si at det er bedre, for i mine ører er det en "riktigere" klarhet, den stemmer bedre med det jeg opplever som virkeligheten, klarheten er mer intrigrert i musikken, den blir ikke lagt til musikken som mange transistorforsterkere gjør og dermed virker mer "oppløst". I mine ører er det heller mer kunstig, du få kontakt med musikken kun på transistorforsterkerens premisser. De rørgreiene jeg har hørt på i det siste ligger heller ikke tilbake når det gjelder slam, punch og ihvertfall ikke dynamikk. Bare så det er sagt, jeg snakker også om voksne transistor greier her.
En annen ting som virker inn tror jeg at i likhet med at produsentene utvikler produktene sine så utvikler også vi oss som lyttere, vi endrer nok preferansen våre i takt med årene og at vi derfor på et senere punkt i lyttekarieren setter mer pris på musikken og ikke så mye detaljer lengre, vi begynner og lytte mer med kroppen enn før.
Har jeg sett lyset? Tror ikke det, bare vokst litt.....