ER RØRFORSTERKERE MER "MUSIKALSKE" ENN TRANSISTORFORSTERKERE?

Høres musikk gjengitt gjennom rørforsterkere mer "riktig" ut enn gjennom transistorforst

• Ja

Stemmer: 0 0.0%
  • Nei

• Vet ikke

• Forstår ikke

• Bryr meg ikke

• Totalt antall stemmer
    0
T

tjn

Gjest
Det som har vært litt fint med denne tråden er at folket har (med noen danske unntak...) holdt seg til diskusjonen om hvilken konstruksjon vi liker best, det har vært veldig lite "prøv det merke jeg har og du blir frelst misjonering", synes det hadde vært veldig fint om det kunne fortsette. For begynner vi med å "misjonere" forsterkermerker er denne tråden slutt....

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
LMC skrev:
i og med at rør har et element av diy over seg mht rørbytter m.m,kan de nok best egne seg for de litt mere viderekomne brukerne ;D
transistorbaserte løsninger kan derimot en hvilken som helst stinn dust klare å sette opp og betjene ::)
IMO
MVH
Rør forsterkere er "dynamiske" med hensyn til å kunne forbedres / endres til det bedre. Ref. egen smak.
Transistorforsterkere er det svært få som kan gjøre noe med. En må ta til takke med det en får over disk.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.759
Torget vurderinger
0
rolfozzy skrev:
Dylan er best på rør og vinyl !
Er det fordi innspillingene hans er sånn midt på treet?

Det samme gjelder Rolling Stones, Bruce Springsteen og Neil Young for min del.

Populære er de................så noe må det være som fenger - ihvertfall IKKE vokalprestasjonene!

R

Roysen

Gjest
rico skrev:
Det som har vært litt fint med denne tråden er at folket har (med noen danske unntak...) holdt seg til diskusjonen om hvilken konstruksjon vi liker best, det har vært veldig lite "prøv det merke jeg har og du blir frelst misjonering", synes det hadde vært veldig fint om det kunne fortsette. For begynner vi med å "misjonere" forsterkermerker er denne tråden slutt....
Men det er vel litt villedende å generalisere alle rørforsterkere mot alle transistorforsterkere. Det finnes da så utrolig mange ulike konstruksjoner av begge kategorier at det eneste korrekte blir vel egentlig å sammenligne enkeltkonstruksjoner mot hverandre eller evt. de ulike merkenes idealer.

Mvh
Roysen

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.471
Sted
'
BT skrev:
Rør er for nerder
Nå ja. Nerdene driver vel med softwaremessig signalbehandling. Aller helst i Assembler eller C uten en eneste kommentarlinje.

Jan E Veiset

B

Back_Door

Gjest
Min pappa er sterkere enn din pappa! Så det så :p

(Bare for å poengtere min personlige nytteverdi av slike "diskusjoner" som dette..)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.653
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
men du har jo likevel hengt med så langt til side 13 ::)
mvh

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.793
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
synes dette er en flott avstemning/tråd, jeg.

viser jo at det er en overvekt av oppegående audiofile (les rørfantaster) her, noe som gir en betryggende bekreftelse av kvaliteten på forumet. ;D

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.653
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
bekrefter jo også det litt treige bruktmarkedet for trisser ;D
mvh

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Back_Door skrev:
Min pappa er sterkere enn din pappa! Så det så :p

(Bare for å poengtere min personlige nytteverdi av slike "diskusjoner" som dette..)
;D
Hvis han tar en gaia under hver arm og går, så er jeg villig til å tro deg.
Men bare vent til far min tar i bruk hjelpemidlene sine! (han jobber på Hjelpemiddelsentralen)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.653
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
da slipper du i alle fall å stå i ventekø for gåstol ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
LMC skrev:
da slipper du i alle fall å stå i ventekø for gåstol ;D
Da dattera mi brakk tåa på spiken på ene Avantien krevde St. Olavs hospital penger for leie av krykker. Da takket jeg bare høflig nei, og ringte far, som var på pletten med et par i skrikende turkis i løpet av få minutter. 8)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Hmmm...

Føles nesten som jeg sporet av diskusjonen litt her nå, men det var kanskje like greit...

Folk som ikke har skjønt rørforsterkernes fortreffelighet ennå er da mennesker de også - bare ikke like lykkelige mennesker. ::)

R

Roysen

Gjest
BT skrev:
[Da dattera mi brakk tåa på spiken på ene Avantien krevde St. Olavs hospital penger for leie av krykker. Da takket jeg bare høflig nei, og ringte far, som var på pletten med et par i skrikende turkis i løpet av få minutter. 8)
Au, det hørtes ikke godt ut.

Mvh
Roysen

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
42.171
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
BT skrev:
Hmmm...

Føles nesten som jeg sporet av diskusjonen litt her nå, men det var kanskje like greit...

Folk som ikke har skjønt rørforsterkernes fortreffelighet ennå er da mennesker de også - bare ikke like lykkelige mennesker. ::)

Har absolutt opplevd rørforsterkerens fortreffligheter - men jeg har også opplevd alle frustrasjonene. Ganske kjedelig når lyttesceansen ender i et gnistregn fra et eller to av utgangsrørene osv. Finnes selfølgelig konstruksjoner som er mere stabile enn andre, men generelt blir rørutstyr litt mere justering og mekking, og driftsutgiftene øker dramatisk med antall rør i konstruksjonen.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
soundscape skrev:
Har absolutt opplevd rørforsterkerens fortreffligheter - men jeg har også opplevd alle frustrasjonene. Ganske kjedelig når lyttesceansen ender i et gnistregn fra et eller to av utgangsrørene osv. Finnes selfølgelig konstruksjoner som er mere stabile enn andre, men generelt blir rørutstyr litt mere justering og mekking, og driftsutgiftene øker dramatisk med antall rør i konstruksjonen.
Holdt på å si at det fort blir kjedelig med transistorforsterkere. Tenker ikke på lyden altså ;)
Jeg tror det vil hjelpe mange å få litt innsikt i virkemåten til rør kontra transistor. Da får en litt mer bakgrunn for meninger. Jeg pratet rør for fem OAS medlemmer sist fredag. Tror ikke de tok skade av det :)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Høytalerene har fått polstret føttene nå, med sånn pakkeplast med luftlommer.

Redigert av bjornh.

B

Back_Door

Gjest
BT skrev:
Kan du ikke heller vise litt hensyn, slik at barna slipper å sparke etter utstyret når de ikke lenger orker å høre på RØRmusikken..? ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Back_Door skrev:
BT skrev:
Kan du ikke heller vise litt hensyn, slik at barna slipper å sparke etter utstyret når de ikke lenger orker å høre på RØRmusikken..? ;D
;D
Ah... Så det er rørene som har skylda?
Ok, jeg skal aldri love å gjøre det mer.

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Antall liker
27
Back_Door skrev:
BT skrev:
Det er nok heller at barna ikke klarer å stå stille og danser ukontrollert etter den deilige RØRmusikken..... :)

B

Back_Door

Gjest
mls skrev:
Back_Door skrev:
BT skrev:
Det er nok heller at barna ikke klarer å stå stille og danser ukontrollert etter den deilige RØRmusikken..... :)
Nei, nå synes jeg du prater mye rør her.. ;D

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
soundscape skrev:
BT skrev:
Hmmm...

Har hatt rør monoblokker i snart 7 år nå, og aldri hatt trøbbel med noe som helst.
Rørbytte er også uproblematisk med autobias, bytter forøvrig rør hvert 3-4 år.

http://www.soundstage.com/revequip/masz06.htm

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.085
Torget vurderinger
1
Tråden er nå åpnet igjen etter lettere moderering. Usakligheter og personangrep vil slettes fortløpende.

bjornh, moderator

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
2
Det var jo fint, nå har den fått flere konkurrenter dog, men da er det fortsatt mulig å stemme!!, det er fortsatt en ganske fersk tråd ;) ;). Det bør komme flere stemmer slik at resultatene ikke skyldes tilfeldigheter som det heter i forskningen....... ;D

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
mls skrev:
Back_Door skrev:
BT skrev:
Hmmm.. Jeg har hørt om hornmusikk (korps, ikke avantgarde), er rørmusikk noe nytt som har kommet?? ;D;D

PK

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!

Rørutstyr er ålreite varme udyr det ;D
Jeg liker de best kalde, men søte er de også, så jeg kjøpte en for å ha til pynt.

Noen som husker denne ::) Svar Lagt ut: 24 august 2007, 21:03:50 »
Ikke så verst resultater på klasse D Bel Canto evo 2.200 (min er siste gen. eVo 2 +betydelig oppdatert) ;)
Heller ikke på transistor sakene. Link nederst.
Min bipolare transistor forsterker+linestage gir meg mye musikalsk glede for tiden, oppvarming ved behov styrer jeg med andre midler.
Når alt dette er sagt så skjønner jeg ikke behovet for å gjøre dette så sort/hvitt, for min del så går det på først og fremst varmeutviklingen at jeg velger bort rør og deretter enkelheten med det jeg har valgt.
Karan lyder i mine ører svært bra. PRØV EN DA VEL ;)
Mvh.KW

www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,13341.msg287552.html#msg287552

Jeg skal lytte til musikk jeg ikke drive å reise tur retur til Audiomix f.eks. ;D

Edit; jeg ser at det har sneket seg inn en trykkleif, det skulle stå utstyr og ikke udyr ::)

Vedlegg

oldman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.07.2005
Antall liker
20
Noe tyder på at noen har alt for god tid. Et øyeblikk var jeg frista til å bringe på bane en konkret problemstilling, for eksempel den gamle ”sannhet” om at forskjeller i design/topologi er overordna forskjellene på rør og transistor. Men jeg har innsett at det ikke er sånne trivialiteter dette handler om. Disse sjelfulle trådene må være uttrykk for at julebordsesongen er godt i gang.

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
2
oldman skrev:
Noe tyder på at noen har alt for god tid. Et øyeblikk var jeg frista til å bringe på bane en konkret problemstilling, for eksempel den gamle ”sannhet” om at forskjeller i design/topologi er overordna forskjellene på rør og transistor. Men jeg har innsett at det ikke er sånne trivialiteter dette handler om. Disse sjelfulle trådene må være uttrykk for at julebordsesongen er godt i gang.
Sjel finner du i en annen tråd (flere faktisk)!

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.653
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
det juggel-bildet over ser ut som en slik kinaimportert cromet og gullbelagt kompostbinge
kanskje tom varmkompost ;D
imo

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Har hørt mange, mange, anlegg siste året i forretninger, på messer, og på hjemmebesøk.
De to anleggene som nok er de beste var:

a) I Drøbak på platespiller og rør
b) I Stockholm på cd-spiller og transistor

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.653
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
Hagto skrev:
Har hørt mange, mange, anlegg siste året i forretninger, på messer, og på hjemmebesøk.

quisling ;D
du hadde vel ikke trengt å nevne stockholm 8)
mvh

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.392
Hagto skrev:

<snip>
Har du noen URL til det evenementet ?

Og hva var det som tok deg med begeistring ?

mvh

JackX

B

Back_Door

Gjest
Hvorfor er det så viktig for noen å slå fast at det ene er bedre enn det andre? Er overforenkling av kompliserte sammenhenger en måte å prøve å forstå hvorfor musikken griper deg? Men hvorfor skal vi forstå..

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.653
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
hvem sier det er viktig?
det er egentlig revnende likegyldig,men det er lettere å lage noe sota i rør enn i transistorer
og så har rør sjel da ::)
imo
mvh

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
LMC skrev:
Hagto skrev:

quisling ;D
du hadde vel ikke trengt å nevne stockholm 8)
mvh
Ville bare fortelle at svenskene får til transistor ::)

S

slowmotion

Gjest
Back_Door skrev:
Hvorfor er det så viktig for noen å slå fast at det ene er bedre enn det andre? Er overforenkling av kompliserte sammenhenger en måte å prøve å forstå hvorfor musikken griper deg? Men hvorfor skal vi forstå..

Du har akkurat beskrevet religion i forskjellige former på en treffende måte, synes jeg. ;)

Beklager OT.

;)

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
LMC skrev:
det juggel-bildet over ser ut som en slik kinaimportert cromet og gullbelagt kompostbinge
imo
Bildet er ekte nok det, tatt for anledningen i ettermiddag her i dette (mitt andre lytte/kjellerrom)

Som akkurat nå ser slik ut.
Oppvarmingen skjer med gulvvarme og "sjelen" står kald og rolig ved siden av meg.

Det er ikke bare bildet som er ekte, det er en fullt i orden rørforforsterker med to svært gode tester bak seg (det konkrete eksemplaret)
Dyrt nok for en pyntegjenstand ;D, fysisk kjælet med av både Audiophile-Arve og G.Brekke, så her ligger det mye sjel ;D
Mvh.KW

Vedlegg

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
2
KW skrev:
LMC skrev:
imo
Bildet er ekte nok det, tatt for anledningen i ettermiddag her i dette (mitt andre lytte/kjellerrom)

Som akkurat nå ser slik ut.
Oppvarmingen skjer med gulvvarme og "sjelen" står kald og rolig ved siden av meg.

Det er ikke bare bildet som er ekte, det er en fullt i orden rørforforsterker med to svært gode tester bak seg (det konkrete eksemplaret)
Dyrt nok for en pyntegjenstand ;D, fysisk kjælet med av både Audiophile-Arve og G.Brekke, så her ligger det mye sjel ;D
Mvh.KW
Fint at flere har "utenomkroppen opplevelse" når det fins rør i nærheten!

Topp Bunn