Synes dette virker som et interessant tema, og det kan være greit av og til å reflektere litt over hvor vi vil hen med denne hobbyen vår, og hva som skal til for å nå målet.
High-end er for meg den lille delen av utstyr som er i stand til å gjenskape et rimelig realistisk bilde av virkeligheten. ALT av utstyr farger lyden mer eller mindre, men for meg må det være en kombinasjon av en viss realisme og engasjement for å kalle det high-end. Som tidligere nevnt i denne tråden så er svært mange innspillinger produsert med et spesielt sound som ikke akkurat er klangnøytralt i forhold til virkeligheten. Realismen vil da ligge i å reprodusere produsentens intensjoner på en best mulig måte. Et high-end system må etter mitt syn kunne gjengi hele frekvensspekteret for å gjenskape den realismen jeg snakker om. Det må selvsagt også være nok dynamikk og volum til å kunne gjenskape ting mest mulig realistisk.
Mitt mål med mitt high-end system (ja, jeg våger å kalle det for det

) er først og fremst musikknytelse, ikke analysering av lyd. Vi er alle forskjellige, og det skal vi respektere, men for meg er det nokså bortkastet med et helt klinisk klangnøytralt system hvis det kun virker som en lydanalysator, og ikke en musikkformidler. Et skikkelig high-end system kan altså være forskjellige ting alt ettersom hvilken lydfilosofi man har, men et system som ikke kan gjenspeile en viss realisme vil aldri etter mitt syn kunne kalles high-end. Noe må jo tross alt være annerledes enn billigsystemer for å fortjene en betegnelse som high-end. Som nevnt så er ikke prisen avgjørende for hva som er high-end, men det er ytterst sjeldent jeg har kommet over komponenter som har spilt med skikkelig realisme til en billig penge. Som regel koster high-end penger
MYE penger dessverre.
Min mening er at det mest fornuftige er å starte med rommet. Er akustikken for ille så vil det aldri bli high-end uansett hvilket utstyr man bruker. Jeg har brukt mange år på å komme frem til det systemet jeg har i dag, både pga kostnadene og pga utprøving av hva som matcher hverandre og gir meg det jeg er ute etter. Det jeg er ute etter er bl.a. å kunne spille de 95% av CDene mine som har rævva lyd. Det utelukker alle systemer som i hovedsak er laget for å analysere lyd. Å kombinere dette med å få frem alle de små mikrodetaljer, dynamikk og ikke minst realisme har vært en langdryg prosess, men jeg føler nå at jeg er kommet i mål.
Jeg er ikke av dem som skifter kabler 3 ganger i året, men jeg har brukt vanvittig mye penger på kabler. Min kabelfilosofi er at kabelen skal få signalet uavkortet frem til nest komponent. Det mener jeg at jeg er kommet i mål med med Nordost Valhalla, og da gidder jeg heller ikke å bruke tid på å teste andre kabler lengre. Strømkablene har jeg ikke brukt like mye penger på. Der bruker jeg LMC og er fornøyd med det. Ikke det at jeg er i tvil om Valhalla er bedre, men jeg tror andre komponenter i systemet vil gi større utslag enn å bytte strømkablene. For eksempel bruker jeg nå en Wadia 850 CD-spiller, og jeg vil tro at den etter hvert blir byttet med den nye Wadia 581i når jeg får råd. Forsterkeren er en Dynamic Precision 5.52HP som videreformidler alle de små mikrodetaljene på en fantastisk både realistisk og musikalsk måte med mye luft rundt hvert enkelt instrument. Til slutt så overføres dette til lyd av Martin Logan Summit. De er fantastisk til å gjenskape en viss realisme uten at de tidligere nevnte 95% av CDene mine blir uspillelige.
Mange stiller seg veldig skeptisk til alle tweaks som gjøres. I utgangspunktet skal jeg si meg enig i at det kan være litt placebo ute og går i enkelte tilfeller, men at det har en liten effekt det er jeg overbevist om. Kanskje ikke den store forskjellen når du bytter en kabel eller setter pulsar points under effektforsterkeren, men når alle kablene er byttet, det står titan pulsar points under alle komponenter, racket er fjernet og anlegget er koblet til en egen 16A kurs så ER det forskjell.
Uttrykket placebo synes jeg dessuten brukes litt ukritisk av mange. Oppfatningen ser ut til å være at hvis man ikke kan skille på det i en blindtest så er det bare placebo hvis man mener man hører forskjell hjemme hos seg selv. Min erfaring er at den forskjellen som har noen betydning er den forskjellen som utgjør den lille ekstra magien i lyden som får meg til å spille CD etter CD. Jeg har vært borti å ikke høre forskjell i blindtest, men allikevel merke relativt stor forskjell over tid. Der det ene produktet får meg til å avslutte musikklyttingen etter kort tid, og heller gjøre noe annet, så får det andre produktet (som i blindtest låt likt) meg til å finne frem mer og mer musikk helt til jeg blir avbrutt av klage fra leieboeren

. Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen
Jeg anser ikke blindtesting for noen vitenskapelig metode for å fastslå om det er forskjell eller ikke. Jeg er fullt overbevist om at den eneste måten å fastslå forskjeller på er ved lengre utprøving i eget system, med mindre forskjellene er så store at de er helt opplagte selvfølgelig.