er hi-end virkelig hi-end ?

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Din seriøsitet kender ingen grænser virkeligt genialt indlæg. ;D ;D ;D

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Poenget var at man ikke kan drive utvikling av kabler, siden vitenskapen sier at det ikke kan være noen forskjell.
Var det ment som en spøk ???

Utvikling av kabler går vel da på de lydmessige aspektene og ikke på de teoretiske?
Altså - for å ta det med teskje - man lytter til ulike kabelkonstruksjoner og finner ut hva som låter best.

Var det en innviklet utvikling?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.219
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hvorfor er dette blitt en kabeltråd ver. n+1? Hvorfor gidder alle å ta enda en fullstendig ørkesløs krangel om dette temaet? Er ikke fasiten allerede gitt, nemlig at ikke EN jævel rikker seg så mye som en nanometer fra sitt opprinnelige standpunkt?
mvh

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
..., nemlig at ikke EN jævel rikker seg så mye som en nanometer fra sitt opprinnelige standpunkt?
                                             mvh
Vi kan sikert være enda mer presis - femto-meter tor jeg er en passe målestørrelse for den gjengse kabeldebatant (undertegnede inkludert). ;D

mvh
KJ

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.267
Torget vurderinger
1
Godt argumentert, Voff.

Jeg klarer imidlertid ikke å fri meg fra at vi snakker om ledninger akkurat nå. Ledninger er enkle saker, sammenliknet med både grammofoner, forsterkere og cd-spillere.
Joda, men jeg snakker prinsippielt. Jeg må bare tilføye at jeg personlig er kabelskeptiker. Det skyldest ikke primært tekniske forhold, men at jeg aldri har hørt større forskjeller på kabler. Jeg innrømmer imidlertid at min erfaring er begrenset.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.267
Torget vurderinger
1
Poenget var at man ikke kan drive utvikling av kabler, siden vitenskapen sier at det ikke kan være noen forskjell. ;)
Slettes ikke! Vitenskapen dokumenterer ikke tings ikke eksistens. F.eks kan det faktum at Gud ikke eksisterer aldri bevises. Kun hans eksistens.
Derfor kan det godt være forskjell på kabler teoretisk selv om teorien (hvilken teori?) sier det ikke børe være det.

K

kbwh

Gjest
Jeg synes ikke det er spesielt vanskelig å høre forskjell på høyttalerkabler dersom en er underdimensjonert og en overdimensjonert.

Men, som tkr var inne på: Hvorfor går denne tråden i kabelmodus? Er kabler high end?

K

kbwh

Gjest
Det var egentlig et fjasete spørsmål jeg stilte der, om.s. Beklager.
Jeg skulle svært gjerne hørt CGR i stedet for de teflonisolerte ELFA-greiene jeg har mekka sjæl i mitt eget oppsett. Invitasjonen står stadig ved lag.  :)

ayaboh, jeg holder meg til de enkle ingeniørparametrene når det gjelder kabler. Da blir det enkelt. Litt mer kompekst å modellere en forsterkerkrets enn en ledning.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Var ikke meningen å gjøre dette til en kabeltråd, men kabelbransjen er blir jo ofte brukt som eksempel... ;D ;D

Jeg står fortsatt for utsagnet mitt (noe moderert):
Man kan ikke drive utvikling av kabler, siden det ikke finnes noen vitenskap å utvikle i forhold til.

En produktutvikling er en prosess der man forsøker å optimalisere en del parametre. Siden alle de viktige parametre er kjent og tilgjengelig for en billig penge, og ingen blindtester viser noen hørbare forskjeller på kabler, mener jeg at det ikke kan finne sted en produktutvikling. Hva er det man utvikler mot? Det er da det er greit at markedsavdelingen tar over og sper på med litt kvasifysikk og vakker prosa.

O

om.s

Gjest
Det var egentlig et fjasete spørsmål jeg stilte der, om.s. Beklager.
Jeg skulle svært gjerne hørt CGR i stedet for de teflonisolerte ELFA-greiene jeg har mekka sjæl i mitt eget oppsett. Invitasjonen står stadig ved lag.  :)
Takker!! og selvsagt er du/dere velkomne her nede og :) :) ......

mvh

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Slettes ikke! Vitenskapen dokumenterer ikke tings ikke eksistens. F.eks kan det faktum at Gud ikke eksisterer aldri bevises. Kun hans eksistens.
Derfor kan det godt være forskjell på kabler teoretisk selv om teorien (hvilken teori?) sier det ikke børe være det.
Du har helt rett og jeg ser at jeg ordla meg litt misvisende (har derfor forandret ordlyden ;)).

Vitenskapen kan faktisk ikke si at det ikke kan være forskjeller. For å bevise at det kan være forskjeller, hadde det vært nok med en godkjent test som viser at man kan høre forskjelle. Poenget er da at siden det ikke er presentert en god blindtest av kabler som overlever kritikk, er det ikke sansynlig at det finnes forskjeller.

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
ayaboh, jeg holder meg til de enkle ingeniørparametrene når det gjelder kabler. Da blir det enkelt. Litt mer kompekst å modellere en forsterkerkrets enn en ledning.
Så lenge ingen vet hva som egentlig forårsaker hørbare forskjeller i kabler (bortsett fra grunnparametrene), kan vi egentlig ikke si at dette er enkelt.

K

knutinh

Gjest
for å omforme det så mener jeg at det høres dødt ut fordi det er små chipper som ETTERLIGNER en lyd, mens en pickup fungerer som en mikrofon/instrument.
...
Det du gjør er ikke å beskrive en erfaring ("CD-mediet låter platt i mine ører"), men en modell for virkeligheten ("chipper etterligner lyd mens en pickup fungerer som et instrument").

Jeg påstår at modellen din er tullball. En vinylplate er et medie for lyd, den lager ingen lyd i seg selv. Du kan bruke fine analogier for "etterligning", men en vinylplate og en CD-plate er veldig like i filosofisk virkemåte. Begge representerer lyd som variasjon i egenskapene til en plate som skal leses av sekvensielt. Forskjellene gjenspeiler primært teknologien tilgjengelig når de ble skapt.

-k

K

kbwh

Gjest
Nei men knutinh da! Komme her og ta gleden fra oss vinylentusiaster på det der viset! Fy skamme seg!

O

om.s

Gjest
Det du gjør er ikke å beskrive en erfaring ("CD-mediet låter platt i mine ører"), men en modell for virkeligheten ("chipper etterligner lyd mens en pickup fungerer som et instrument").

Jeg påstår at modellen din er tullball. En vinylplate er et medie for lyd, den lager ingen lyd i seg selv. Du kan bruke fine analogier for "etterligning", men en vinylplate og en CD-plate er veldig like i filosofisk virkemåte. Begge representerer lyd som variasjon i egenskapene til en plate som skal leses av sekvensielt. Forskjellene gjenspeiler primært teknologien tilgjengelig når de ble skapt.

-k
Knutinh, du behøver en ferie, du skal være velkommen i påsken, litt alkohol, litt mer HiFi og mest musikk, ikke at jeg tror vi blir ens, men alikevel....

mvh

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Er hi-end virkelig hi-end?...var spørsmålet.

Nei, ikke nødvendigvis.

En analogi på et passende svar er at hi-end for hifi-folk er det samme som religiøse sekter er for nervøse sjeler.... Først skapes troen på at akkurat denne sektens livssyn er den eneste rette - akkurat som reklamen skaper troen på at hi-end er det eneste rette. I religionen gis det ikke tilatelse til å tenke selv - akkurat som i hi-end; det er ikke vits i å bruke ørene - du må lese om det i "seriøse" tidsskrifter.

Litt satt på kanten, kanskje, men mange likhetstrekk IMHO.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
Så lenge ingen vet hva som egentlig forårsaker hørbare forskjeller i kabler (bortsett fra grunnparametrene), kan vi egentlig ikke si at dette er enkelt.
Bortsettt fra et lite poeng: pr. dags dato er det «ingen» som vet om eksotiske kabler låter av noe særlig ... så med utgangspunkt i viten er det veldig enkelt igjen - «ingen» vet «noen ting som helst» vedr. eksotiske vs «normale» kabler og lyd, bortsett fra at både eksotiske og normale kabler som oftest virker meget tilfredsstillende. Kanskje det er på tide å se bort i fra eksotiske kabler ...

mvh
KJ

O

om.s

Gjest

-k
Knutinh, du behøver en ferie, du skal være velkommen i påsken, litt alkohol, litt mer HiFi og mest musikk, ikke at jeg tror vi blir ens, men alikevel....

mvh

fibreist

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
2
Heisan!!
Hi- end er jo de produktene som innenfor en gitt kategori,kan gi det beste resultat.Innenfor vårt område,gjelder det produkter som enkeltvis eller samlet kan gjengi det tilførte signal så likt som mulig.Hvordan det tilførte signal er herjet med før det entrer hifien er uinteresant.
At noen vil bruke vinter og vår på å diskutere og tvære ut de samme tingene dag ut og dag inn bidrar jo ikke akkurat til glede og entusiasme rundt hobbyen vår,men hensikten er muligens en annen?
Mvh,litt lei.

K

knutinh

Gjest
Nei men knutinh da! Komme her og ta gleden fra oss vinylentusiaster på det der viset! Fy skamme seg!
Jeg mener ikke at jeg sa noenting om hvorledes vinyl låter i forhold til CD, men at forklaringsmodellen som ble brukt var noget søk?

I motsetning til kabler så har jeg ingen motforestillinger mot at det mellom vinyl og CD ofte er signifikante forskjeller.

Når det først er en hørbar forskjell er det veldig vanskelig å "bevise" hva som er best siden smaken er subjektiv.

Altså har du min fulle tillatelse til fortsatt å dyrke din hobby ;-)

-k

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
...At noen vil bruke vinter og vår på å diskutere og tvære ut de samme tingene dag ut og dag inn bidrar jo ikke akkurat til glede og entusiasme rundt hobbyen vår,men hensikten er muligens en annen?
Mvh,litt lei.
Dersom entusiasmen er så skjør at den forvitres over uenighet om semantikk ... så kan de for min del være det samme ... Jeg trodde entusiasmen for de fleste av oss var (er) forankret i et eller annet sammensurium av musikkglede, duppedittglede og ett eller annet foreløpig udefinert .. jeg sliter litt med at denne skulle forrykkes av litt ensformig pludring på et nettforum ...

mvh
KJ

Topp Bunn