I kretser hvor "hi-end" er populært omtales gjerne andre retninger innen hifi med en viss nedlatende tone, så som "designer-anlegg" fra B&O eller Bose, hvor det at disse er stue-vennlige (og kone-vennlige) i seg selv diskvalifiserer til å være "hi-end".
-k
Det var ingen henvisning til deg.Indirekte trusler? Morsom du !
Jo det er det. Jeg ber deg om å slette referansen til innlegget mitt så er offentliggjøringen reversert.Er det ikke en forumregel mot å offentliggjøre PM også tro?
Spørsmålet mitt var bare ment som et enkelt ja/nei-spørsmål. Det var ikke noe forsøk på å "ta" deg på noe vis. Ville bare avklare det i tilfelle du skulle ha misoppfattet meg.Jeg er i utgangspunktet ikke klar for å ta den diskusjonen her og nå, innlegget mitt kan tolkes som at enkelte audiofile ikke utstår tanken på at noe sånt skulle være mulig (like lite som tanken på at en billig fjernkontroll gir like god lyd som en dyr en), og at prospektet for det i seg selv oppleves som grunn nok til å holde seg til vinyl.
-k
Det er litt skuffende med en objektivist som faktisk har hørt på lyd. Det er også litt skuffende med en objektivist som ønsker å forklare forskjellene i stedet for å si at de ikke finnes. Det ødelegger jo helt mine forestillinger om objektivister.nå nermer vi oss sakens kjerne, egentlig er jeg enig med knutinh, det er bare det forbaskede at jeg jo hører forskjell ( se også første innlegg ) og det iriterende er at det ikke burde vere det.
jeg hører forbasket godt forskjell på cd-spillere, sågar også på rene drivverk. det er her det skorter, hvorfor det da...
og dette gjeller dessverre også på kopierte dc-plater.
for...hvorfor skulle det vere verre med lyd enn andre data ? kopierte nettopp endel opptak jeg gjorde med dvd-kameraet i fjord sommer.
fra kamera til harddisk, fra haddisk til dvd-plate i brenneren, fra dvd-plate tilbake til haddisk osv...
dette kun får å muliggjøre et tap.
resultat......ingen forskjell. (ikke som var mulig å spore eller se ivertfall)
finn meg en årsak til forskjellene, og hvorfor. det er det jeg vil.
Blindtester kan bevise forskjeller, ikke fraværet av forskjeller.Forskjellen er så stor at det ikke finnes fnugg av tvil hos meg. Når det her nevnes placebo blir jeg bare provosert.
...
Og ja... Jeg snakker om så store forskjeller at de lett kan tas i blindtest.
...
Det med blindtest har jeg uttalt meg mye om tidligere, men jeg gjør det gjerne en gang til. Jeg tror absolutt ikke på blindtesting som noen "lyttevitenskap" som kan slå fast at det ikke finnes forskjell på to produkter. Forskjellene kan være så små at de kan utgjøre om den ene lille mikrodetaljen i akkurat den ene låten kommer bedre frem.
Takk for forklarende innlegg. Jeg biter meg bare stadig merke i kommentarer som "Ingen hørte forskjell på dem i blindtest" og "tør du å stille opp i en blindtest å se om du hører forskjell der" osv. Dette har gitt meg det klare inntrykket at blindtesting skulle brukes for å "bevise" at folk tar feil når de hører forskjell på f.eks. kabler, og at man må være komplett idiot hvis man tror det er forskjell på noe som man ikke hørte i en blindtest.Blindtesting handler ikke om å "idiotforklare" folk med sine egne subjektive meninger. Det handler om å sette sammen et kontrollert forsøk som hever over enhver tvil at en forskjell finnes, og deretter å prøve å måle størrelsen på forskjellen og kanskje den bakenforliggende årsaken.-k
I diskusjonens hete så er det vel mange, meg selv inkludert, som ikke tar med hele den bakenforliggende argumentasjonsrekka. Denne burde uansett være kjent for de som har fulgt med i disse debattene en stund.Takk for forklarende innlegg. Jeg biter meg bare stadig merke i kommentarer som "Ingen hørte forskjell på dem i blindtest" og "tør du å stille opp i en blindtest å se om du hører forskjell der" osv. Dette har gitt meg det klare inntrykket at blindtesting skulle brukes for å "bevise" at folk tar feil når de hører forskjell på f.eks. kabler, og at man må være komplett idiot hvis man tror det er forskjell på noe som man ikke hørte i en blindtest.
Din forklaring av blindtesting som et medium for med sikkerhet å konstatere forskjeller gjør meg mindre skeptisk til blindtesting. Er hensikten å med sikkerhet å kunne påvise forskjeller, og ikke å konstatere at det ikke er forskjeller, så kan jeg også se god nytte av blindtesting.
Det er litt skuffende med en objektivist som faktisk har hørt på lyd. Det er også litt skuffende med en objektivist som ønsker å forklare forskjellene i stedet for å si at de ikke finnes. Det ødelegger jo helt mine forestillinger om objektivister.
![]()
ja..tenk at jeg er blitt såpass skeptisk at jeg ikke så det, takker for komplemanget.Tror faktisk BT løftet på hatten til deg, swans.
Og jeg som trodde kverulring og haifai nesten var det samme ...... Hele greia for deg er å kverulere.
Hei! Høres bra ut, er klar og gleder meg, vi tar det så fort du er klar!Og jeg som trodde kverulring og haifai nesten var det samme ...
Jeg er forøvrig imponert over hvor mange sider med «diskusjon» (aka. serie monologer) det kan bli kun på grunnlag av semantikk. Hva er det med dette begrepet som generer så mange motstridende ord? Begrepet har jo ingen ting med hverken haifai eller musikk å gjøre, og er ei heller knyttet til gleden ved de spektive.
mvh
KJ
PS SAL kabelaturet er fortsatt under produksjon, jeg har hatt litt for mange baller i lufta til å gjøre enkle ting, vi kan prøve å avtale en shoot-out etter påske.
Blindtester kan bevise forskjeller, ikke fraværet av forskjeller.-k
vel, jeg skal ikke si hvor mange eller hvor god hørselen er til forskjellige mennesker(dette er egentlig ikke rettet mot deg, det bare ga meg en spore)Riktig! En blindtest kan bevise forskjeller. En blintest der man ikke hører forskjell er inkonklusiv med hensyn på realitetene da testen kun forteller om hva man hører under testen der og da (og vi alle vet jo at hørselen ikke er perfekt).
swan:
Selv om.s. og Espen R (som jeg har diskutert/kranglet mye med) har vel indikert at enkelte sammenhenger er for søke til å vurderes som mulig. Altså skiller vi oss ikke på annen måte enn hvor vi setter terskelen for hva som er mulig.-k
swan:
Jeg forstår ikke helt hvor du vil hen. At det kan være vanskelig å identifisere viner/hifi-komponenter uten å se dem er vel opplagt ut fra det du sier?
vel..utifra det innlegget jeg refererte til, ville jeg bare legge til at blindtest ikke er den eneste saligjørende måte å teste forskjeller(eller likheter) på. det er jeg erfaringsmessig ikke enig i.
vet at du opplever blindtest som best, helt ok...men ikke nødvendigvis best for alle, og ikke minst, ikke i alle settinger.
så det var vel ikke det at jeg ville så langt med dette, bare ett komma i margen![]()
Som jeg har sagt utallige ganger: Blindtester krever veldig liten grad av teknisk forståelse. Faktisk kunne man ha arrangert tålig bra blindtester i 1535 hvis man bare hadde tilgang på de to tingene man ønsket å teste, f.eks to trompetere til sitt renessanse-orkester.Problemet er bare at du synes å sette likhetstegn med hva som er mulig med hva som kan måles eller faktisk måles med eksisterende utstyr/teori. Med en slik logikk eksisterte ikke f. eks elektrisitet som fysisk fenomen i år 1535 da det ikke var forenelig med eksisterende teori og ikke kunne måles. De som observerte f.eks statisk elektrisitet måtte hallusinere (placebo).
Ett annet problem oppstår når vi setter likehetsstegn mellom det vi oppfatter som faktum og det som er faktum. Poenget er å gi rom for at vår forståelse av verden ikke er fullkommen. I erkjennelsen av at vår forståelse av verden ikke er fullkommen så har «menneskeheten», siden de gamle grekere (for såvidt også de gamle egyptere), viet mye tid og energi på å utvikle metoder og rammer for å forbedre vår forståelse av verden - vitenskapsteori og vitenskaplige metoder. Innenfor disse rammene så har vi også vært i stand til å akkumulere og revidere en forholdsvis stor mengde erfaring, informasjon og teoretisk tenking om hvordan vi tror at verden er å forstå. Man kan sikkert si mye galt om vitenskapsteori og vitenskaplig metode (det er forøvrig ikke mitt sterke felt), men å tro at noen nedstøvede selvopptatte haifai-nøttinger (meg selv inkludert) er i stand til å framprovosere radikale endringer i det resten av verden oppfatter som etablert viten ... lykke til ... svaret er forresten 42.Problemet er bare at du synes å sette likhetstegn med hva som er mulig med hva som kan måles eller faktisk måles med eksisterende utstyr/teori. Med en slik logikk eksisterte ikke f. eks elektrisitet som fysisk fenomen i år 1535 da det ikke var forenelig med eksisterende teori og ikke kunne måles. De som observerte f.eks statisk elektrisitet måtte hallusinere (placebo).
....og jeg tilföyer gjerne her, og i hvilken grad av forståelse man kjenner man behöver i sitt praktiske HiFi liv....Selv om.s. og Espen R (som jeg har diskutert/kranglet mye med) har vel indikert at enkelte sammenhenger er for søke til å vurderes som mulig. Altså skiller vi oss ikke på annen måte enn hvor vi setter terskelen for hva som er mulig.
-k
Ett annet problem oppstår når vi setter likehetsstegn mellom det vi oppfatter som faktum og det som er faktum. KJ
Den vitenskapelige metode er mitt sterke felt. High-end industrien støttet av hifi nuts som hører forskjell, har hadd fundamental betydning for hvordan den ortodokse læreboka ser ut i dag.Man kan sikkert si mye galt om vitenskapsteori og vitenskaplig metode (det er forøvrig ikke mitt sterke felt), men å tro at noen nedstøvede selvopptatte haifai-nøttinger (meg selv inkludert) er i stand til å framprovosere radikale endringer i det resten av verden oppfatter som etablert viten ... lykke til ... svaret er forresten 42.
mvh
KJ
På hvilken måte?Den vitenskapelige metode er mitt sterke felt. High-end industrien støttet av hifi nuts som hører forskjell, har hadd fundamental betydning for hvordan den ortodokse læreboka ser ut i dag.
Kan du gi noen henvisninger på det?Selvfølgelig er det ikke nødvendigvis korrelasjon mellom det vi oppfatter som faktum og det som er faktum.
Problemet er jo at enkelte hevder at det aldri er korrelasjon mellom sanseintrykk og virkelighet dersom det ikke understøttes av blindtester
Er det god vitenskaplig metodikk å beskylde de man argumenterer med for å være kranglefanter?... den aktuelle krangelfantens forståelse (eller mangel på sådan) av gjeldene teori.
Jo takk, hyggelig.Dette er jo en ekstremistholdning
Hvilke lærebøker er det du kan og dermed kan korrigere oss i? Snakker vi nå fysikk, informasjonsteori, eller noen av de andre basale fagene som i det siste har fått radikalt nye fortolkninger i tråder her på forumet?som har intet med vitenskapelig metodikk å gjøre til tross for at de påberoper seg dette. Det kan kun sammenlignes på religiøs fanatisme basert på en misforståelse av læreboka.
Frågan er da hvordan vi, muligens enkeltvis og eller kollektivt, kan skille skitt fra kanel, juks fra humbug ... ? Hvordan skal vi kvalifisere, verifisere og akkumulere erfaringer - aka epiri - og skal vi evt. finne ut av hvordan henger disse erfaringene sammen med aktuelle underliggende (reelle) sammenhenger - aka årsakssamenheng: det være seg humør, missforstått reklamejuks fra kabelmakere, totalitær tro på at ingen hører noe annet enn meg og slettes ingen forskjell på ditt og datt, fundamentalistiske ideer om at rørforsterkeren min med 20 % 2. harmonisk forvregning låter mer nøytralt enn «ingen» forvregning, at Johnny Cash er mer eller mindre livsbejaende enn siste nytt fra top 40 ?Selvfølgelig er det ikke nødvendigvis korrelasjon mellom det vi oppfatter som faktum og det som er faktum.
Problemet er jo at enkelte hevder at det aldri er korrelasjon mellom sanseintrykk og virkelighet dersom det ikke understøttes av blindtester og/eller den aktuelle krangelfantens forståelse (eller mangel på sådan) av gjeldene teori. ...
Kall meg gjerne ekstremist, men ofte tror jeg mer på metoden enn på resultatene ... tolk det som du vil. Nettopp fortolkning er jo i stort og smått ofte en subjektiv øvelse ......
Dette er jo en ekstremistholdning som har intet med vitenskapelig metodikk å gjøre til tross for at de påberoper seg dette.
...
Vi har alle våre tros-systemer ... «lære boka» driter jeg i jeg har knapt lest den like vell ... som antydet det er metoden jeg tror på ... nøvendigvis ikke resultatene ... dette forhindrer meg selvfølgelig ikke fra å hevde at platespilleen min med alle sine feil og mangler avtaster AC/DC så jeg kan forbli øltørst i flere dager etterpå ... men på individuelt grunnlag å hevde at min opplevelse av mine akk så feilbarlige vinylskiver på min minst like feilbarlige plattenspieler er uavhengig av den rituelle øvelsen det tross alt er å avspille vinyl, at den er uavhengig av min sympati for det feilbarlige, sammenliknet med CD, for ikke å si heismusikken på PCen ... njet, sorry det går ikke ... og det er nettopp her egne og mange andres subjektive «evalueringer» kommer til kort - skyldes endringer i subjektv vurdering ditt eller datt? Kan en subjektiv vurdering på noe som helst grunnlag skilles fra subjektet? - til bake til utgangspunktet med andre ord - semantikk.Det kan kun sammenlignes på religiøs fanatisme basert på en misforståelse av læreboka.
Det hjelper da ingen ting om et instrumet sier 0, alså ingen forsjell, hvis øret sier noe annet?
Det er faktisk rimelig ekstremt. Metodikk er en kjent tvangstrøye som leder til stagnasjon. Filosofen Paul Feyeraben (professor i Vitenskapsteori ved Berkeley - ikke noe tullegreier funnet på internet) har endog skrevet en bok med tittelen "Against Method". Riktignok er Feyeraben rimelig polemisk, men det hersker ingen tvil om at han bidrar med udiskuterbare eksempler fra historien på hvordan metodikk er en tvangstrøye som hindrer framskritt og hvordan prøving og feiling basert på subjektive sanseinntrykk (ofte uten en klar teori) fører til gjennombrudd i forståelsen. Prøve og feile metoden er vidt utbredt i dag; High-end Audio bruker den; Mercedes Benz bruker det til optimalisere forbrenningskamrene i motorer; optisk industri bruker det for a lage de beste kameralinser (et perfekt objektiv gir ofte et "flatere" bilde, og ikke like realistisk med en 3D effekt som objektiver der prøve og feile metoden er benytten for å gi et mer realistisk look - minner det om audio?). Det praktiseres over alt.Kall meg gjerne ekstremist, men ofte tror jeg mer på metoden enn på resultatene ... tolk det som du vil. Nettopp fortolkning er jo i stort og smått ofte en subjektiv øvelse ...KJ
Siden du er ekspert på vitenskapsteori, hvordan stiller du deg til bevisføring ved lanserng av nye teorier? Har alle krav på å kunne lansere sin teori uten å måtte tåle kritisk gjennomgang? -k
Ditt subjektive standpunkt representerer på ingen måte det foreliggende syn på verden. Du konsekvent opphøyer din subjektive dogmatiske oppfatning til å være noe objektivt og uangripelig.Er det go vitenskaplig metodikk å støvsuge nettet etter informasjon som understøtter et allerede foreliggende syn på verden?
O.t. Nå er det like før jeg blir overtroisk ... jeg skrev ... polemisert ... rabulerte ... what ever ... en liten kort tirade pr. notatsform (jeg er byråkrat må vite) over just det temaet tidligere i dag ... eh ... i går ... eller her omdagen ... noen utga seg for å kunne framstille en sak «mer objektivt» enn «konkurrenten» ... hvor på jeg «måtte» bemerke at objektivitet er en grei rettesnor, men som regel begrenset av avsenders sbujektivitet, og i konteksten dermed ingen realitet (i betydningen av en definert og kjent «størrelse») ... konteksten var en liten historien om rolleforståelse ... min konklusjon var at det øyeblikket «vi» opphever vår egen subjektivitet til en «objektiv sannhet» så er vi ute og kjører langtur, i sammenhengen er det mye enklere å forholde seg til «subjektive» utsagn fordi avsenders interesser og holdninger «pr. automatikk» blir en del av betraktningen og fortolkningsgrunnlaget ......
Du konsekvent opphøyer din subjektive dogmatiske oppfatning til å være noe objektivt og uangripelig.
...