Forsterkere Er analog preamp over og ut?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Er det slik at digitale volumkontroller er blitt så bra at de gjør analoge preamper overflødige? Eller er en god analog preamp fremdeles lydmessig overlegen? Er interessert i meninger om dette.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Ja takk....begge deler funker fint her......både sammen og hver for seg (y)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kommer det ikke litt an på hva man trenger da?
    Om du tenker på analoge potmetere så er det en jobb å sortere ut de som er presise nok, men når Topping klarer i produkter til 1500,- ser jeg ikke det som et stort problem.
    Meeen: Om den analoge kilden din er det som kommer ut av phonoforsterkeren og signalbegandlingen etter stort sett er digital ser jeg ingen grunn til å velge annet enn en "digital" preamp, altså med ADC og digital volumkontroll. Moderne høyttalere har digitale innganger. Ugh.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Øh ... har ikke hatt noen analog preamp siden ... tja .. 1997 ?

    Digitale greier er langt mer presise og mindre degradererende, om i det hele tatt.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bruker strømming og cd som kilde. Har Lumin P1. Den har innebygget volumkontroll/pre som kalles LEEDH. Det låter svært godt. Dette brukes og av Metronome, Soulution og noen andre. Seriøse greier. Men som gammel og konservativ hifii gubbe så så tenker jeg alt var bedre før i tiden. Tror jeg må opp i ganske store penger for å slå denne. Er vel smartere å bruke pengene på et sabla godt effekt trinn. Og så enda en boks. Må ta en test.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bruk heller penger på Lautsprecher und Raum und vielleicht digitaler Signalbehandlung. Om du absolutt bruke penger da.

    (Jeg bruker den snytbillige Yamaha WXC-50 som preamp.)
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Må jo bruke penger. Er hifi nerd…tuller bare. Men har investert mye penger oppigjennom årene, så alt må være på stell/optimalt. Skal sies at jeg har brukt tilsvarende mye på musikk.
     
    Sist redigert:

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nope! Bin there, done that. Vil ikke bruke penger på damplokomotiv…
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hegel presenterte ny toppmodell preamp for noen dager siden, og den var helt analog. Jeg synes det var litt overraskende, men ser jo at toppmodeller fra feks McIntosh pg PassLabs også er helt analoge så mulig disse mener dette er mest mulig kompromissløst.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Ser den! Men det har vært vist såpass mange ganger nå at digital signalbehandling er analog overlegen, så volumpotmetre havner om ikke helt i dampmaskinland så i det minste i jagerfly med stempelmotor-land.

    På den annen side tviler jeg på at det er mye forskjell å høre på en ordentlig bygget helanalog preamp og en som bruker digital signalbehandling. Om kilden din er en heidundrandes SACD-spiller med digitale innganger ser jeg ikke særlig stort poeng i å velge preamp med DSP. En søt liten Topping L30 eller L50 hadde gjort jobben.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Å slippe den støv volumpot lyden, samt få justert stegvis nøyaktig innenfor 0.1dB på volumet også har man også software som gjør det progressivt kjappere når man holder inn knappen eller snurrer på hjulet. Tenker analog er ganske ute ja.. Potmetre alene har vel også uansett ganske store feilmarginer, noe "analog folket" ikke tenker så veldig mye på og nevrosene blir som regel viktigere enn teknikken.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    0,1 dB? Det kan ikke min. 0,5 dB klarer den. Nok til lytting, men ikke nok til testing.
    Hvilke preamper er det der ute som gjør trinnvis 0,1 dB?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    0,1 dB? Det kan ikke min. 0,5 dB klarer den. Nok til lytting, men ikke nok til testing.
    Hvilke preamper er det der ute som gjør trinnvis 0,1 dB?
    Anbefaler deg å teste Lyngdorf akkurat der, og ikke minst pga. feelingen på volume hjulet! Her har de fått til noe andre ikke har klart, alle ampene jeg har testet i etterkant føles billig sammenlignet på akkurat dette området.. Helt klart verdt noen tusenlapper alene bare for feelingen sin del.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Men, alle de som sier at en dyr preamp «henter ut» av de nedre oktaver så man nesten skulle tro man tilkoblet en sub…!
    Ikke rent få, her på sentralen, som opp gjennom årene har fremmet dyre preampers egenskaper som en av de viktigste «aha opplevelser» de har hatt, og når jeg sier dyr så er det fordi disse som alt annet bra ofte koster litt mer.
    Mitt inntrykk er at disse preampene har store kondensatorbanker og store strømforsyninger til å være preamper.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Du skulle hørt min til 3000. (Strømme kan den også.)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    De har ingen tokanalspreamp?
    Den er integrert! :geek:
    Men har brukt den jeg hadde som pre, de har jo både xlr og digital ut etc. og den fungerte finfint å bruke bare som en pre imot klasse A monoblokk beist også skal sies.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Takker! Blir til at P1 får gjøre jobben som streamer/dac/ pre. Den er jo virkelig utrolig god og fleksibel. Øverst på poweramp siklelisten står Luxman m900u. Sacd spilleren er Marantz SA 10, så er bra dekket der og…
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke hatt annet enn digital preamp de siste 10 årene. Funker helt fint. Du kan jo ta en tur utover og høre selv.

    Mvh
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det gjør jeg gjerne. Sender pm i kveld.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Har eide flere top notch pre både med rør og transistor samt passive som aktiv og med digital volumkontroll. Alle låter forskjellige og har sine kvaliteter, spørs litt hva man er ute etter av opplevd lydkvalitet. En viktig funksjon med analog pre er multitilkoblings muligheter både for XLR og RCA samt andre type innganger, noe som ofte ikke er på digitale volumkontroller.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Derfor er det greit at P1 har disse inngangene, både xlr og rca. Den er veldig fleksibel. Anbefaler ellers at man sjekker ut LEEDH volumkontrollen. Finner omtaler på nettet.
     

    Oriel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2004
    Innlegg
    222
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    7
    Ja takk begge deler. Har både rør preamp og Lumin med LEEDH. Jeg foretrekker lyden gjennom preampen.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og da forstår jeg bedre hvorfor produsenter som Luxman og Accuphase legger ned så mye arbeid og ressurser for å få en optimal volumkontroll. Bare å sjekke f.eks Luxman c900u sin volumkontroll.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Sist redigert:

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    616
    Antall liker
    426
    Foretrekker Ec 4.8 forforsterkeren i forhold til ECD2.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Noen DAC'er har 10-12-18dB mer gain enn de strengt tatt trenger for å drive effekttrinnet til klipping og det er ikke optimalt sammen med digital volum. For eksempel Lyngdorf-prosessoren min med 16V RMS output... Låter fint likevel da (mer enn nok DNR er igjen til alt av reell musikk), og det er gjort for å ha tilstrekkelig DSP headroom for romkorreksjon osv...
    Andre derimot har justerbar gain (for eksempel som min dCS Batrok med 0,4V, 1V, 2V, og 6V RMS output for 0dBFS). Tilsvarende som Benchmark skryter av sin løsning:
    Benchmark's unique passive output attenuators provide distortion-free gain reduction without reducing the dynamic range of the converter. The attenuators optimize the gain staging between the DAC3 and the power amplifier. This optimization is absolutely essential for maximizing the dynamic range of the entire playback system. Much of the success of the DAC1 and DAC2 converters can be attributed to the passive output attenuators. Musical details can be obscured by system noise whenever a preamplifier and power amplifier are improperly matched. The" HGC " system will make full use of your power amplifier's dynamic range.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Topping Pre90 er vel der. Analog preamp med ultralav støy og bedre enn deres digitale volumkontroll. Bruker denne selv og opplever at den er umulig å identifisere i kjeden. Ren wire with gain. Har brukt digital volumkontroll også med stort hell, men synes at kvaliteten reduseres hørbart på lave volumer ift Pre90.
    Har liknende erfaringar, men ein arc sp 10 rørslede må også vere med...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Litt artig da at den 3000-kronersdingsen min bruker ESS sin DAC-volumkontroll.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn