K
kbwh
Gjest
Ja, sirkuskabelselgerne virker i motsetning fullstendig seriøse.
Ja i forhold til det der gjør de faktisk det.Valentino skrev:Ja, sirkuskabelselgerne virker i motsetning fullstendig seriøse.
Roysen skrev:JaValentino skrev:Ja, sirkuskabelselgerne virker i motsetning fullstendig seriøse.
Mvh
Roysen
Nei, jeg synes ikke Fidelity skal innføre blindtester. De beskriver subjektive lytteinntrykk på en god måte, og det er greit. Jeg synes Fidelity skal holde fast på den redaksjonelle profilen de har, siden den har funket siden salige Audio's dager og fortsatt får oss til å skrive lange diskusjonstråder hver gang et nytt nummer kommer ut. (Mitt kom i dag!) Da gjør de noe riktig.Roysen skrev:Hvor små nyansene er avhenger av individet og ikke bare det men det er også situasjonsavhenig. Som Tom-a her beskriver er ikke hjernen en stabil upåvirkelig entitet. Dette har jeg forsøkt å påpeke en rekke ganger med mine hentydninger til kjent rom, kjent musikk, stress etc. etc. Uansett hvor godt man forbereder seg for å utelukke slike påvirkningsfaktorer vil ikke hjernen være helt stabil og det kan påvirke resultatet på en blindtest like mye som ved seende lytting.
Svaret fra målemafiaen på dette er at mange nok iterasjoner av testen er nok for å skaffe et vitenskapelig grunnlag hvor man kan beregne påvirkningsfaktoren og dermed ta hensyn til den når man beregner resultatet. Dette er sikkert korrekt, men uansett hvor mange iterasjoner man foretar av testen vil testen kun være gyldig for de to testobjektene man benytter. Man kan ikke generalisere resultatet for alle objekter av samme type som testobjektene.
Av den grunn hjelper all verdens blindtester for å finne ut om det er forskjell på Transparent Opus og Monster svært lite når jeg står i butikken og skal vurdere om jeg skal kjøpe en Tara Labs eller Wireworld kabel som er i mitt prisleie. Jeg kan selvfølgelig ta med meg begge hjem og kjøre blindtester, men hvor mange blindtester må jeg da utføre for at grunnlaget skal være så pålitelig at man kan ved kalkulasjon utelukke påvirkningsfaktorene og er dette praktisk mulig ved hjemlån eller enda verre dersom man ikke får love å låne hjem av butikken?
Det samme gjelder dersom magasinene skal utføre blindtester på sine testobjekter. Antall iterasjoner en slik test må gjennom er så stort for at blindtesten skal ha den ønskede effekten (å utelukke yttre påvirkningsfaktoerer) at dette ikke lar seg praktisk gjennomføre. Jeg synes det er fullstendig tull å anbefale Fidelity å innføre blindtester og hevde at de ikke er troverdige dersom de ikke gjøre det. Faktisk så er det slik at ved å innføre blindtester og ikke gjøre dette grundig nok kan villede mer enn rettlede ved at det skaper en illusjon av at man har gått vitenskapelig til verks for å finne en løsning når testgrunnlaget er alt for lite til å kunne foreta noen gode konklusjoner.
Så konklusjonen kan ikke bli noen annen enn at blindtester ikke er egnet for å evaluere hi-fi utstyr.
Har man råd, så er det vel alltid kjekkere med en Rolex enn en Timex....selv om de viser den samme tidenSAL skrev:Nå er det vel rett før det ikke er forskjell på kabler alikevel, si det noen ganger til og så tenker jeg alt låter likt......... Inkludert resten av alt dette dyre skrotet! :![]()
Blir for dumt å sammenligne med! Man overlever på brød og vann også...........realist skrev:Har man råd, så er det vel alltid kjekkere med en Rolex enn en Timex....selv om de viser den samme tidenSAL skrev:Nå er det vel rett før det ikke er forskjell på kabler alikevel, si det noen ganger til og så tenker jeg alt låter likt......... Inkludert resten av alt dette dyre skrotet! :![]()
![]()
Overleveja, men det noen som vil leve også, ikke bare overleve..SAL skrev:Blir for dumt å sammenligne med! Man overlever på brød og vann også...........realist skrev:Har man råd, så er det vel alltid kjekkere med en Rolex enn en Timex....selv om de viser den samme tidenSAL skrev:Nå er det vel rett før det ikke er forskjell på kabler alikevel, si det noen ganger til og så tenker jeg alt låter likt......... Inkludert resten av alt dette dyre skrotet! :![]()
![]()
På hodet? Jeg? Det kan da umulig stemme...asbjbo skrev:Nei! Det er faktisk motsatt. Blindtest som metode går ut fra at sanseopplevelsen er subjektiv og usikker, at ulike lyttere kan få ulik subjektiv opplevelse, og at den samme lytteren kan oppleve det samme fenomenet ulikt fra gang til gang. Det er selve poenget. Det kreves ingen argumentasjon eller begrunnelse, ikke at lytteren på noen måte skal gjette "riktig" eller "forsvare" det svaret vedkommende lander på, bare å svare så oppriktig som mulig på et enkelt spørsmål av typen "Hører du noen forskjell mellom disse to?" eller "Foretrekker du A eller B?" Det er derfor man gjør en hel serie forsøk for å se om det er noen statistiske mønstre i resultatet, sånn at det eventuelle "signalet" trer frem fra "støyen". Hadde det vært som du tror, at metoden forutsatte en maskinmessig lytter, så hadde det jo vært tilstrekkelig med en lytter og ett forsøk - og dett var dett.tom-a skrev:Blindtesting er en vitenskapelig metode, ja, men dens utsagnskraft antar at:
- Lytteren er en konsistent og kontinuerlig likt kalibrert innretning under blindtestens
gjennomføring (i forhold til hans erfarte lytterinntrykk).
Altså: Hvis denne forutsetningen ikke holder, faller resultatets utsagnskraft.
Jeg synes at målerne glemmer å tenke på denne forutsetningen - lytterens kvalitet individet med ører og en fungerende hjerne. Hjernen er etter det jeg forstår både en analytiker, en multi-korreksjonsmekaniker, en følsom dåre for musikkens referanser, en stresset og prestasjonsorientert dåre, en selvillusjonist. Kan vi kalle lytteren en kontinuerlig likt kalibrert innretning under en blindtest? Hvilke hjerneprosesser pågår egentlig?
Det ligger her en iboende selvmotsigende i målernes argumentasjon altså: Først mener man meget tydelig at lytteren er en subjektiv innretning som lar seg bedra av ingenting, men forutsetter så at han som lytter under blindtesten oppfører seg konsekvent for å kunne argumentere resultatet. Altså: Om det er slik at lytteren under testen oppfører seg som et instrument som for hver testsekvens kalibreres forskjellig, hvilken utsagnskraft har så testen? Ikke annet enn at en lytter under slike omstendigheter er en labil innretning. At blindtesten ikke er egnet for lytterens funksjonalitet.
Dette er basics, og jeg blir litt oppgitt når folk setter det sånn på hodet (men det var et riktig velskrevet innlegg, så det finnes fortsatt håp for menneskene). Les denne artikkelen + mine to-tre siste innlegg om igjen, og se om du begriper litt mer.
http://www.harman.com/wp/pdf/AudioScience.pdf
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,18525.msg356093.html#msg356093
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,18525.msg356302.html#msg356302
Det er jo nettopp derfor det er så viktig å screene testdeltagerne, slik at de som deltar faktisk mener å kunne høre forskjell ved seende lytting.tom-a skrev:Problemet ligger i en lytter som mener at han selv hører signifikant forskjell på A og B i en serie tester. Så viser det seg at det lytteren trodde seg systematisk å høre forskjell på, ikke stemmer. Hva kan man slutte?
For å slutte at kabel A er hipp som happ med kabel B for lytteren, må lytteren hver gang formidle det han opplever på en systematisk måte i forhold til sine opplevelser. Han kan ikke forveksle A og B tilfeldig som en analfabet, kan han vel? Altså må lytteren forutsettes å være rasjonell i forhold til A og B når han avgir svar ved hver testsekvens (og han må si vet ikke når han faktisk ikke mener å kunne skille). Denne rasjonaliteten forutsetter blindtesten! Uten slik rasjonalitet vet vi at resultatet ikke kan bli annet enn random walk. (hvilket er noe annet enn maskinmessigheten du tillegger meg).
Lyden i seg selv er jo uansett uten betydning. Denne lyden vil vi jo aldri høre? Skal man kunne høre en lyd, sier det seg selv at det man hører er lyden + hjernens tolkning.Hvis så denne rasjonaliteten egentlig er en funksjon av hjernes ubevisste modus ved hver testsekvens (hvor modus ved en av disse testfrekvensene f.eks. kan være: litt korreksjonstype 1 og 3, en dash nytelse, litt prestasjonsangst, litt tro på at testen går godt, mv), så svarer ikke mediet/lytteren på lyden i seg selv, men lyden gjennom hjernemoduset under lyttingen. Du som blindtester tror lytteren svarer på lyden (så tror også lytteren selv), men det han svarer på tracker (eller er dominert av) noe annet en lyden i seg selv, nemlig lyden + hjernemodus (i stadig omstilling). Så brukes dette resultatet til å tolke nettopp lyden og at kabel A ikke er signifikant forskjellig fra B.
Dette vil ikke en slik test kunne si noe om. Men det er jo nærliggende å tro at om en godt utført test viser at det ikke er lydmessig forskjell på noe, skyldes disse opplevde forskjellene i egen stue noe annet enn selve lyden. Slik sett ser jeg dette siste avsnittet mer som en støtte til kontrollerte testdesign?En annen forutsetning som gjøres (hvis blindtesten brukes til å si at kabel A er hipp som happ som kabel B) er at lytteren hjemme i sin egen stue vil oppfatte kablene på samme måte der som under testen, dvs. testlytting = langtidslytting. På nytt tas det lekende lett på lytteren og hans menneskelige aspekter. (Det er svært mange parametre involvert, hvor langtidslytting heller ikke er en stabil faktor (strømbelastning i nettet, luftfuktighet, mørketid...).
Men synes du ikke det er litt underlig at du må vite hva du spiller på for å høre det?Espen R skrev:Jeg har mang en gang vært tilstede på forsamlinger hvor HiFi folk samles, hjemmebesøk og messer som eksempler. Når det skal A-B lyttes er det for mange viktig at byttet skjer raskt sånn at dem "husker" hvordan det låt. For meg er det ikke noe problem å huske lydbilder, gjerne ukesvis imellom.
Jeg kjøpte meg nettopp en Whistler Coanda signalkabel. dette kjøpet ble gjort på bakgrunn av en Cerise signalkabel fra samme produsent, som jeg lyttet på 1-og en halv time i Juli måned i år. Men allikavel hadde jeg ikke noen problemer med å gjenkjenne selve den lydlige signaturen mellom de to kablene. Men jeg kunne også detektere de mest åpenbare ulikhetene mellom kablene lett.
At testen ikke lyktes i å forkaste null-hypotesen. Hvis du snakker om en blind ABX-test hvor null-hypotesen er at det er ingen hørbar forskjell mellom A og B.tom-a skrev:På hodet? Jeg? Det kan da umulig Problemet ligger i en lytter som mener at han selv hører signifikant forskjell på A og B i en serie tester. Så viser det seg at det lytteren trodde seg systematisk å høre forskjell på, ikke stemmer. Hva kan man slutte?
Avhengig av hvilken test-metodikk man velger:For å slutte at kabel A er hipp som happ med kabel B for lytteren, må lytteren hver gang formidle det han opplever på en systematisk måte i forhold til sine opplevelser. Han kan ikke forveksle A og B tilfeldig som en analfabet, kan han vel? Altså må lytteren forutsettes å være rasjonell i forhold til A og B når han avgir svar ved hver testsekvens (og han må si vet ikke når han faktisk ikke mener å kunne skille). Denne rasjonaliteten forutsetter blindtesten! Uten slik rasjonalitet vet vi at resultatet ikke kan bli annet enn random walk. (hvilket er noe annet enn maskinmessigheten du tillegger meg).
Men kjære vene, vi har da resultater fra blindtester utført i lytterens egen stue, med lytterens eget kjente anlegg, med lyttere som sannsynligvis er mer interessert i lyd enn folk flest. Er det ikke rart at disse samsvarer med andre blindtester, hvis det var luftfuktigheten som vippet andre tester av pinnen?En annen forutsetning som gjøres (hvis blindtesten brukes til å si at kabel A er hipp som happ som kabel B) er at lytteren hjemme i sin egen stue vil oppfatte kablene på samme måte der som under testen, dvs. testlytting = langtidslytting. På nytt tas det lekende lett på lytteren og hans menneskelige aspekter. (Det er svært mange parametre involvert, hvor langtidslytting heller ikke er en stabil faktor (strømbelastning i nettet, luftfuktighet, mørketid...).
Det finnes seende seanser hvor lytter har kommet med klare uttalelser om kvalitet og forskjeller, hvor nevnte forskjeller beviselig fysisk ikke har eksistert. Dette er i mine øyne et godt bevis på at den bevisste tankes oppfatning av virkeligheten ikke alltid er en god logg for hva som faktisk har skjedd. Hvis du virkelig er så interessert i dette som du later til (og evner å uttrykke deg såpass interessant) så burde du vel i det minste slå opp på slike tester? Jeg registrerer at bruk av vitner i rettssaker er ganske omstridt om dagen - nettopp fordi folk har en tendens til å smelte sammen forventning med presise sanse-inntrykk og hukommelse.Det er en iboende logisk dissonans mellom det å forusette en rasjonell lytter (med tydelige meninger) og så benytte den samme lytters adferd som bevis for at han tar feil og ikke er rasjonell men vet ikke hvordan jeg skal få formidlet den tanken klart men det som å si at naturen tar feil i sin normalmodus. Og det tror jeg ikke på som en grunnleggende tanke. Derfor leter jeg etter en plausibel forklaring på resultater fra blindtesting vs. erfaringsbaserte opplevelser.
Jeg har hittil ikke deltatt i vitenskapelig baserte blindtester.Rhesus skrev:Men synes du ikke det er litt underlig at du må vite hva du spiller på for å høre det?Espen R skrev:Jeg har mang en gang vært tilstede på forsamlinger hvor HiFi folk samles, hjemmebesøk og messer som eksempler. Når det skal A-B lyttes er det for mange viktig at byttet skjer raskt sånn at dem "husker" hvordan det låt. For meg er det ikke noe problem å huske lydbilder, gjerne ukesvis imellom.
Jeg kjøpte meg nettopp en Whistler Coanda signalkabel. dette kjøpet ble gjort på bakgrunn av en Cerise signalkabel fra samme produsent, som jeg lyttet på 1-og en halv time i Juli måned i år. Men allikavel hadde jeg ikke noen problemer med å gjenkjenne selve den lydlige signaturen mellom de to kablene. Men jeg kunne også detektere de mest åpenbare ulikhetene mellom kablene lett.
Vil ikke si det definitivt, men det er absolutt grunn til å stille spørsmål med nytterverdien av blindtester i relasjon til det vi diskuterer her.Valentino skrev:Er det et godt grunnlag for å forkaste dem?
Vel - det avhenger vel av hva du er ute etter?Espen R skrev:Vil ikke si det definitivt, men det er absolutt grunn til å stille spørsmål med nytterverdien av blindtester i relasjon til det vi diskuterer her.
Men hva HVIS det er noe i dette som jeg har sagt hele tiden: At når du blir satt på en jobb, altså du kommer til en blindtestsituasjon hvor du skal løse en oppgave. I denne sistuasjonen tar du i bruk (i større grad enn ellers) din analytiske venstre hjernehalvdel, og du har da selv lagt inn "sperrer" for din sansning som din høyre hjernehalvdel tar seg av.Soundproof skrev:Espen R - med ditt presise auditive langtidsminne så er jo du en selvfølgelig kandidat for å mose all skepsis omkring kablers ytelser. Du burde gjort karriere av å reise rundt og demonstrere forskjeller -- og du kan begynne med å hente en million dollar hos James Randi.
Det siste du skriver er jeg helt enig i. Selv løser jeg problemet ved å kun bruke profesjonelle musikere når jeg skal ha bedømt lyd, og filmfotografer når jeg skal ha bedømt billedgjengivelse -- for endelig uttalelse. Men det er også interessant å høre hva entusiaster måtte mene.Espen R skrev:Men hva HVIS det er noe i dette som jeg har sagt hele tiden: At når du blir satt på en jobb, altså du kommer til en blindtestsituasjon hvor du skal løse en oppgave. I denne sistuasjonen tar du i bruk (i større grad enn ellers) din analytiske venstre hjernehalvdel, og du har da selv lagt inn "sperrer" for din sansning som din høyre hjernehalvdel tar seg av.Soundproof skrev:Espen R - med ditt presise auditive langtidsminne så er jo du en selvfølgelig kandidat for å mose all skepsis omkring kablers ytelser. Du burde gjort karriere av å reise rundt og demonstrere forskjeller -- og du kan begynne med å hente en million dollar hos James Randi.
Men denne "casen" nekter objektivistene å ta et mulig hensyn til, fordi selve casen er umulig å løse på det nåværende stadiet i vår utvikling. Skal du iverksette blindtester for å se om det er hold i mitt statement?
Derfor syns jeg det hadde vært interessant å prøvd å se om det er signifikante forskjeller mellom de "høyrevendte" og de "venstrevendte" m.h.t. evnen til å huske lydbilder. Som et neste steg på veien til å skjønne mere.
Ny på sentralen? Placebo var inn for noen mnd. siden.... Kabel-politiet har det travelt om dagen, 75% av hi-fi folket er jo helt gale og vet ikke sitt eget beste! :Ste-Reo. skrev:PLACEBO er det noe som heter. Hvis forskjellige tidsskrifter hadde gått ut med artikkler om at de ikke greide å skille mellom dyre og billige kabler i en blindtest, hva hadde skjedd da? Jo bransjen hadde fått et solid krakk og det er det vel mange ihvertfall her på forumet som vil unngå. Folk hadde gått i harnisk etter å ha "sløst" ti tusenvis av gla-kroner. + Bransjen hadde fått et solid seriøsitets problem osv. Kjøp dere lykke folkens. Så lenge dere selv er fornøyd spiller vel ingen verdens blindtest noen ting i det hele så lenge dere selv vil... (???)
Jeg vil vel heller si at de er menneskelige - som oss andre.SAL skrev:Ny på sentralen? Placebo var inn for noen mnd. siden.... Kabel-politiet har det travelt om dagen, 75% av hi-fi folket er jo helt gale og vet ikke sitt eget beste! :![]()
"The results show that self-proclaimed audiophiles could better hear the differences between the three grades of audio better than non-audiophile listeners.". Lønner seg å lese hele artikkelen før man setter seg til doms over testmetodikken (som for øvrig er elendig beskrevet i tillegg til det statistiske grunnlaget). I tillegg kan man jo lure på om musikkutvalget var avslørende nok. Santanas gitar har som regel en fuzz-effekt som innebærer forvrengning i utgangspunktet. Det står for lite om det klassiske stykket til å finne ut om det er avslørende i forhold til forskjellene. For egen del synes eg det som ofte er mest avslørende er klare sibilanter (lydene s, f, sj etc) i vokal, samt symbaler og lignende. Ved lave bitrater blir disse ofte redusert til hvit støy. Videre kan man også ofte høre den lydmessige varianten av det som i bildeverdenen kalles makroblokking, altså unaturlige "kanter" i musikken, nærmest som en liten "kvitring".Espen R skrev:Fra før har vi lest at blindtester viser at folk ikke hører forskjell på SACD og CD. Og mellom CD og Mp3 256 kb/s.
Den siste undersøkelsen viser at vanlige folk har vansker med å høre forskjell på Mp3 256 kb/s og Mp3 64 kb/s.
Folkens, vitenskapen har vist oss at om du lytter til CD/SACD eller Mp3 64 kb/s (som er DAB-lyd på sitt aller verste), så viser blindtestresultatene at det er hip-som-happ hva som låter best. Dette er nok også sant for deg, eller..?
http://www.avrev.com/news/1207/13.mp3study212.shtml
Men min gode herremann er mennesket et mindre objektivt, upåvirkelig måleinstrument for å registrere absolutte fysiske verdier når man setter det inn i en blindtest?knutinh skrev:Jeg vil vel heller si at de er menneskelige - som oss andre.SAL skrev:Ny på sentralen? Placebo var inn for noen mnd. siden.... Kabel-politiet har det travelt om dagen, 75% av hi-fi folket er jo helt gale og vet ikke sitt eget beste! :![]()
Det jeg vil til livs er troen på at mennesket er et objektivt, upåvirkelig måleinstrument for å registrere abolutte fysiske verdier. Det ironiske er jo at de som er mest skeptisk til vitenskapen, teori, målinger og blindtester, ofte er de samme som legger mye prestisje inn i at mennesket skal være nettopp et "kaldt" måleinstrument. Hvorfor?
Hva er så galt med at mennesket lar seg lure, at vi har gode og dårlige dager, at vi lar synet av en imponerende forsterkerfront påvirke oss til at også lyden er bra. Gjør det dine opplevelser dårligere?
-k
Verden vil bedras heter det, men innen Hi-Fi verden tas dette litt lenger.Ste-Reo. skrev:PLACEBO er det noe som heter. Hvis forskjellige tidsskrifter hadde gått ut med artikkler om at de ikke greide å skille mellom dyre og billige kabler i en blindtest, hva hadde skjedd da? Jo bransjen hadde fått et solid krakk og det er det vel mange ihvertfall her på forumet som vil unngå. Folk hadde gått i harnisk etter å ha "sløst" ti tusenvis av gla-kroner. + Bransjen hadde fått et solid seriøsitets problem osv. Kjøp dere lykke folkens. Så lenge dere selv er fornøyd spiller vel ingen verdens blindtest noen ting i det hele så lenge dere selv vil... (???)
Tiltedes, HiFi er eneste feltet jeg vet om hvor herremenn er interessert i noe med teknikk, og det faktisk å skjønne noe av hva som skjer inni eller mellom appratene nærmest ses på som et handicap. DET er ganske unikt.loFi skrev:Verden vil bedras heter det, men innen Hi-Fi verden tas dette litt lenger.Ste-Reo. skrev:PLACEBO er det noe som heter. Hvis forskjellige tidsskrifter hadde gått ut med artikkler om at de ikke greide å skille mellom dyre og billige kabler i en blindtest, hva hadde skjedd da? Jo bransjen hadde fått et solid krakk og det er det vel mange ihvertfall her på forumet som vil unngå. Folk hadde gått i harnisk etter å ha "sløst" ti tusenvis av gla-kroner. + Bransjen hadde fått et solid seriøsitets problem osv. Kjøp dere lykke folkens. Så lenge dere selv er fornøyd spiller vel ingen verdens blindtest noen ting i det hele så lenge dere selv vil... (???)
En mer ukritisk konsumentgruppe finnes knapt, ikke bare vil man bedras men man dyrker og forsvarer bedraget! Det er f eks symptomatisk at alle andre enn hifi-nuts skjønner og aksepterer den enkle logikken bak en blindtest.
Dette er jo tull fra ende til annen. Årsaken til at "hifi-nuts" ikke aksepterer logikken skyldes ikke at vi ikke skjønner den men at viser betydelige svakehter ved den.loFi skrev:Verden vil bedras heter det, men innen Hi-Fi verden tas dette litt lenger.Ste-Reo. skrev:PLACEBO er det noe som heter. Hvis forskjellige tidsskrifter hadde gått ut med artikkler om at de ikke greide å skille mellom dyre og billige kabler i en blindtest, hva hadde skjedd da? Jo bransjen hadde fått et solid krakk og det er det vel mange ihvertfall her på forumet som vil unngå. Folk hadde gått i harnisk etter å ha "sløst" ti tusenvis av gla-kroner. + Bransjen hadde fått et solid seriøsitets problem osv. Kjøp dere lykke folkens. Så lenge dere selv er fornøyd spiller vel ingen verdens blindtest noen ting i det hele så lenge dere selv vil... (???)
En mer ukritisk konsumentgruppe finnes knapt, ikke bare vil man bedras men man dyrker og forsvarer bedraget! Det er f eks symptomatisk at alle andre enn hifi-nuts skjønner og aksepterer den enkle logikken bak en blindtest.
knutinh skrev:Det jeg vil til livs er troen på at mennesket er et objektivt, upåvirkelig måleinstrument for å registrere abolutte fysiske verdier. Det ironiske er jo at de som er mest skeptisk til vitenskapen, teori, målinger og blindtester, ofte er de samme som legger mye prestisje inn i at mennesket skal være nettopp et "kaldt" måleinstrument. Hvorfor?
Hva er så galt med at mennesket lar seg lure, at vi har gode og dårlige dager, at vi lar synet av en imponerende forsterkerfront påvirke oss til at også lyden er bra. Gjør det dine opplevelser dårligere?
-k
Venter i spenning på den artikkelen der du på en saklig og metodisk måte påviser betydelige svakheter ved dobbeltblindtesting som testprotokoll.Roysen skrev:Dette er jo tull fra ende til annen. Årsaken til at "hifi-nuts" ikke aksepterer logikken skyldes ikke at vi ikke skjønner den men at viser betydelige svakehter ved den.