Roysen skrev:
knutinh skrev:
Roysen skrev:
Så konklusjonen kan ikke bli noen annen enn at blindtester ikke er egnet for å evaluere hi-fi utstyr.
For fjerde gang i denne tråden:
Hvorfor synes JAES å mene noe annet?
-k
Har JAES uttalt seg om hvilken metode som er best for personer som står i butikken og skal kjøpe kabler?
Mvh
Royen
Tråden heter "Endelig: Blindtester kan sies å ha mistet all troverdighet". Den heter såvidt jeg kan se ikke "Endelig: blindtester er utroverdige når Ola Nordmann skal kjøpe kabler på hifi-klubben, men god som gull ellers".
Jeg må be deg om å holde deg til topic og enten besvare spørsmålet mitt eller innrømme at du ikke har kunnskap og/eller grunnlag til å gjøre det (evt fortsette å overse det).
Spørsmålet mitt er som følger:
"Hvis du ønsker å publisere noe i JAES eller JASA eller lignende vitenskaplig publikasjon som omhandler lyd, persepsjon og deriblant opptak og reproduksjon av musikk for konsumenter. Er da blindtester en test-form som gjør at du kan få publisert artikkelen?"
Hvis så er tilfellet, kan vi da fastslå at din uttalelse:
Roysen skrev:
Så konklusjonen kan ikke bli noen annen enn at blindtester ikke er egnet for å evaluere hi-fi utstyr.
Ikke er i samsvar med gjeldende praksis i JAES og lignende? Vil du bidra til å oppklare dette slik at vi evt kan sende inn en artikkel til JAES og forklare dem hvor de tar feil slik at verdens forskere innen lyd og persepsjon kan dra nytte av dine nyvinninger?
Hvis vi tar dette ett trinn videre, tror du at du med din test-metodikk ville fått publisert noe i slike magasiner? Hvorfor ikke? Er det ikke slik at dine holdninger savner støtte i vitenskaplige fora? Siden denne diskusjonen alltid dreier inn på "vitenskaps-kritikk", "vitenskapsfilosofi" etc. Er det ikke litt rart at du må søke støtte i hifi-klubben og på hifisentralen for å finne meningsfeller i din kritikk av vitenskap? Uten å snakke nedsettende om hverken butikker for salg av hifi, eller åpne diskusjonsfora på internett (hvor jeg er ett av medlemmene), så er vel ikke dette nødvendigvis de største kildene til vitenskaplig tankegang og kvalitetssikret informasjon? (derimot mye annet bra).
-k