En sånn bil vil jeg ha!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.364
    Torget vurderinger
    1
    hel-elt skrev:
    Enig, helt enig! Disse store brede og lave dekk er kun til pynt på parkeringsplassen! De lager en masse støy og fjerner det som er igjen av comfort i moderne biler. Motorjournalistenes krav til presis styring og dynamiske egenskaper har sendt mange gode egenskaper vekk fra bilen.
    Rettelse; motorjournalister krever høy utveksling på styringa gjerne på bekostning av alt annt inkludert retningsstabilitet. Ett godt eksempel er overgangen til Audis "A" modeller (bortsett fra første A6 som var en ansiktsløftet 100). Her ble den perfekte retningsstabiliteten til eldre Audier ofret for en styring med større utveksling men dårlig retningsstabilitet. Fra å være biler som gikk på skinner fikk vi en biler som må korrigeres fortløpende ved kjøring rett frem (lik BMW på 80- og tidlig 90-taller - har ikke kjørt senere BMW'er). Til full applaus fra motorjournaliser.

hel-elt

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Antall liker
    101
    Voff skrev:
    hel-elt skrev:
    Enig, helt enig! Disse store brede og lave dekk er kun til pynt på parkeringsplassen! De lager en masse støy og fjerner det som er igjen av comfort i moderne biler. Motorjournalistenes krav til presis styring og dynamiske egenskaper har sendt mange gode egenskaper vekk fra bilen.
    Rettelse; motorjournalister krever høy utveksling på styringa gjerne på bekostning av alt annt inkludert retningsstabilitet. Ett godt eksempel er overgangen til Audis "A" modeller (bortsett fra første A6 som var en ansiktsløftet 100). Her ble den perfekte retningsstabiliteten til eldre Audier ofret for en styring med større utveksling men dårlig retningsstabilitet. Fra å være biler som gikk på skinner fikk vi en biler som må korrigeres fortløpende ved kjøring rett frem (lik BMW på 80- og tidlig 90-taller - har ikke kjørt senere BMW'er). Til full applaus fra motorjournaliser.
    Utveksling på styringen har ingenting med retningsstabilitet å gjøre, det påvirker bare hvor mye en må røre på rattet for å korrigere retningen. Faktisk vil størrelsen på rattet og ha litt å si.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.364
    Torget vurderinger
    1
    hel-elt skrev:
    Utveksling på styringen har ingenting med retningsstabilitet å gjøre, det påvirker bare hvor mye en må røre på rattet for å korrigere retningen.
    Det har jeg da heller ikke sagt. Det jeg prøver å si er at motorjournalister synes å vektlegge utveksling på styring som det eneste kriterium.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.262
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Fatter hadde en gammel Audio 80 for endel år siden, husker da den ble anskaffet, ikke helt ny men ganske oppegående den gang. (Den siste av de gamle kantete, uten servo) Det første jeg reagerte på (negativt) var den underlige styringen! Ja, du kunne sitte med en lillefinger og du kunne også "skumpe borti" uten at bilen endret retning men når man først SKULLE endre retning så krevde det en unormalt stor rattbevegelse, noe jeg synes føltes veldig upresist og "ekkelt". Katastrofalt understyrt også, ikke rart med langsplassert motor hengende omtrent foran forakselen. Husker også motorpressen (som Voff skriver) kritiserte Audi for veldig "daue" styringer frem til A serien men de hadde mye rett i dette også.
    "Korrigerende" styringer eller "bråkete" som mange kaller dem er å foretrekke IMO, kjørt endel 911 uten servo og synes disse har en utrolig styrefølelse.

Edit: Kjørte BMW 528i E28 i noen år, digert ratt med god kommunikasjon men ja, mange omdreininger lock to lock slik at den føltes veldig lite vinglete allikevel. Noe av det bedre IMO

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.338
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    En Audio 80?

Jeg kunne virkelig tenkt meg et velholdt eksemplar av denne. Ascona 400, har den faktisk som model på mitt bord.
    Hmm, virker ikke bildet...

Vedlegg

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    Når vi først er inne på Audi - Jeg forstår bare ikke hva Audi tenkte på, eller hvorfor biljournalistene ropte hurra for, når de innførte de "nye" multilink forstillingene på slutten av 90-tallet. En ting var at de ikke holdt, en annen ting er at det hjelper fint lite å vite at hjulgeometrien er nær perfekt uansett humper og dumper når man må sitte å korrigere bilen hele tiden. Minner meg sterkt om gamle MB 280SE og dens like med vinglete servosnekke-styring. For å prøve å rette på noe av det innførte de en tyngre styring (mindre servohjelp) som hjalp en smule helt til de begynte med lavprofildekk og større felger..........
    På Norske godt slitte veier er komboen av forstilling, lavprofil og dype hjulspor i grov asfalt alt annet enn behagelig.
    Riktignok ser det ut til at de etter 20 år med videreutvikling har fått det en smule bedre. Min 2004 modell med 235/45-17 originalt er dessverre ikke av dem..........

Uansett har Audi virkelig kommet seg når det gjelder design så lekre å se på er de! :)

Vedlegg

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Dette var jo interessant lesning for meg, dette med styring.
    Etter 15 år nylig å ha gått fra en 95 modell Audi A6 2,6 avant til ny BMW X1 så føler jeg at jeg nå med den nye må sitte å korrigere med ratttet stadig vekk.
    Dette er ganske så anderledes enn min gamle A6 og beskrivelsene stemmer godt.
    Med A6 så følte jeg at nesten at den fulgte veien for egen maskin, med X1 så kommer jeg jo ut av kjørebanen om jeg ikke korrigerer, ganske uvant for meg.
    Har trodd at dette mest dreier seg om bredere hjul/dekk 225 mot 205/195(sist), kanskje det er helt andre grunner?

Jeg trodde i starten at bilen (feilaktig) dro mot en av sidene helt i starten, men skjønte jo fort ;D at det ikke var konsekvent til en av sidene.

Har dette noe med utslag (på rattet) å gjøre?
    Jeg føler jo samtidig at X1 er mer gokart i styringa (om dere skjønner) selv om jeg aldri har kjørt gokart 8)

Mvh.KW

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    hifiguru skrev:
    Fatter hadde en gammel Audio 80 for endel år siden, husker da den ble anskaffet, ikke helt ny men ganske oppegående den gang. (Den siste av de gamle kantete, uten servo) Det første jeg reagerte på (negativt) var den underlige styringen! Ja, du kunne sitte med en lillefinger og du kunne også "skumpe borti" uten at bilen endret retning men når man først SKULLE endre retning så krevde det en unormalt stor rattbevegelse, noe jeg synes føltes veldig upresist og "ekkelt". Katastrofalt understyrt også, ikke rart med langsplassert motor hengende omtrent foran forakselen. Husker også motorpressen (som Voff skriver) kritiserte Audi for veldig "daue" styringer frem til A serien men de hadde mye rett i dette også.
    "Korrigerende" styringer eller "bråkete" som mange kaller dem er å foretrekke IMO, kjørt endel 911 uten servo og synes disse har en utrolig styrefølelse.

Edit: Kjørte BMW 528i E28 i noen år, digert ratt med god kommunikasjon men ja, mange omdreininger lock to lock slik at den føltes veldig lite vinglete allikevel. Noe av det bedre IMO
    Forskjellen mellom 911 og 80 ligger nok i to fakta;
    1: Det er Porsche vs Audi personbil.
    2: Det er tannstang vs styresnekke.

Styresnekke var/er noe herk, men nødvendig i personbiler uten servo. Jeg husker styresnekken på gamle Opel Rekord. Ganske upresise saker, for å si det slik. Typisk for styresnekke er kraftig slark, og det er faktisk endel som ble godtatt før det var for mye upresishet. Derav understyringen, antar jeg.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.262
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    KW skrev:
    Dette var jo interessant lesning for meg, dette med styring.
    Etter 15 år nylig å ha gått fra en 95 modell Audi A6 2,6 avant til ny BMW X1 så føler jeg at jeg nå med den nye må sitte å korrigere med ratttet stadig vekk.
    Dette er ganske så anderledes enn min gamle A6 og beskrivelsene stemmer godt.
    Med A6 så følte jeg at nesten at den fulgte veien for egen maskin, med X1 så kommer jeg jo ut av kjørebanen om jeg ikke korrigerer, ganske uvant for meg.
    Har trodd at dette mest dreier seg om bredere hjul/dekk 225 mot 205/195(sist), kanskje det er helt andre grunner?

Jeg trodde i starten at bilen (feilaktig) dro mot en av sidene helt i starten, men skjønte jo fort ;D at det ikke var konsekvent til en av sidene.

Har dette noe med utslag (på rattet) å gjøre?
    Jeg føler jo samtidig at X1 er mer gokart i styringa (om dere skjønner) selv om jeg aldri har kjørt gokart 8)

Mvh.KW
    Opplever mye av det samme med Taxi'n jeg kjører, en 3mnd gammel Huyndai IX 35. Denne er levert med 225/55/18 og jeg tror noe av syndromet ligger der, samtidig som at bilen skal være litt sportslig og "stiv" Snart tid for 17" vinterdekk, skal bli interessant....

hel-elt

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Antall liker
    101
    Her er det blitt noen interssante diskusjoner, dette med brede dekk er stort sett ei pest og plage på slitte veier, bilene søker fra side til side og vi ikke kjøre beint fram. Jeg vi igjen påstå at den dekkdimmensjonen som er standard gir de beste kjøreegenskaper, men de er vanligvis ikke de som tar seg best ut på parkeringsplassen.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.721
    Torget vurderinger
    0
    Hentet brosjyre på denne nå på fredag:

Brosjyre er vel egentlig "The understatement of the year!" En staselig bok med stive permer. Det eneste som er litt kjedelig er prislisten. :p

Når det gjelder styring så husker jeg at jeg etter å ha kjørt min egen SAAB96 V4 med tannstagstyring, fikk fnatt da jeg lånte fatter sin Amazon, en bil jeg hadde kjørt et par år før jeg fikk min egen. Der SAABen gikk rett fram uten kurskorreksjoner måtte Amazonen gjetes og passes på. Den kunne ikke kjøre rett fram uten kontinuerlige små korreksjoner. Jeg antok den gangen at dette skyldtes at Amasonen hadde snekkestyring og at den i utgangspunktet var mindre presis enn tannstagstyringen på SAABen.

Prøvekjørte midt på 80 tallet en BMW320 av første generasjon og hadde under hele kjøreturen en vemmelig følelse av at bakparten hele tide prøvde å kjøre forbi framparten. Veldig ubehagelig, kunne selvsagt skydes feil på denne bilen, men....? Etter disse to opplevelsene har jeg i grunnen foretrukket forhjulsdrift selv om 7'eren jeg hadde ikke viste slike tendenser, den hadde derimot mange andre dårlige egenskaper.

hel-elt

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Antall liker
    101
    Spiralis skrev:
    Hentet brosjyre på denne nå på fredag:

Brosjyre er vel egentlig "The understatement of the year!" En staselig bok med stive permer. Det eneste som er litt kjedelig er prislisten. :p

Når det gjelder styring så husker jeg at jeg etter å ha kjørt min egen SAAB96 V4 med tannstagstyring, fikk fnatt da jeg lånte fatter sin Amazon, en bil jeg hadde kjørt et par år før jeg fikk min egen. Der SAABen gikk rett fram uten kurskorreksjoner måtte Amazonen gjetes og passes på. Den kunne ikke kjøre rett fram uten kontinuerlige små korreksjoner. Jeg antok den gangen at dette skyldtes at Amasonen hadde snekkestyring og at den i utgangspunktet var mindre presis enn tannstagstyringen på SAABen.

Prøvekjørte midt på 80 tallet en BMW320 av første generasjon og hadde under hele kjøreturen en vemmelig følelse av at bakparten hele tide prøvde å kjøre forbi framparten. Veldig ubehagelig, kunne selvsagt skydes feil på denne bilen, men....? Etter disse to opplevelsene har jeg i grunnen foretrukket forhjulsdrift selv om 7'eren jeg hadde ikke viste slike tendenser, den hadde derimot mange andre dårlige egenskaper.
    Forundrer meg ikke om Saaben var mer retningsstabil enn Amazonen, men hvis du måtte "gjete" den hele tiden var nok ikke forstillingen riktig justert, eller var slitt. Opplevelsen med 320`en er nok og en justeringssak, Feil i vinkler i bakhjulsoppheng merkes mye mer enn feil framme.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.103
    Torget vurderinger
    1
    Fant denne på et gårdstun i dag:

Vedlegg

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.515
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Denne var fin, helt til den møtte sin overmann på en EU-kontroll.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.515
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    room skrev:
    Aston Martin One-77
    Fine biler de A-Mene.

Han som bor ytterst i veien der jeg vokste opp er sjef hos Jaguar Norge. Mange smukke Jaguaere, Rollser, A. Martiner som har prydet oppkjørselen hans de siste 20 åra.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I den lille forstaden La Storta, der vi bodde i de årene vi hadde bopel i Roma, hadde vi en Bentley/Audi-forhandler. De hadde også noen brukte RR og Bentley av de mer klassiske modellene. Men den åpenbart mest populære bilen de solgte så ut til å være denne, Continental GT.

Det stod også en parkert i bakgården til kontoret jeg sliter æsen min ut på, men den er nå skiftet ut med en sort Range Rover. Det er en litt vulgær G-Unit brutalitet over GT, men jeg klarer ikke å misslike den heller. Til det er den for majestetisk. Og når italienerne liker den, så må de ha gjort noe riktig.

Og det hadde ikke vært meg imot å ta en guttetur på kontinentet med arveprinsen i en slik. Da hadde jeg overlevd et par dager på Euro Disney også.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn