En sånn bil vil jeg ha!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.633
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    De gjør jo ikke det da. Men oppmerksomhet får de.

Slabbedask

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    34
    bambadoo skrev:
    De gjør jo ikke det da. Men oppmerksomhet får de.
    Det er det som er problemet, de tøffeste bilene blir aldri satt i produksjon. :(

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.262
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Voff skrev:
    hifiguru skrev:
    Jeg for min del liker Maserati Quattroporte kontra tyskernes "elefantdesign" (S-klass, A8, 7-serie)
    Skal du vise en Quattroporte må du velge en farge som gjør at det går an å se hvordan den ser ut; sort får enhver bil til å forsvinne! ;D

Enig i at Quattroporte er en nydelig bil. Kun glasshusets fasong, litt for mye Datsun anno 1975, hindrer den i å være absolutt perfekt. Den er spesielt pen bakfra.
    UUUUU, den vinrøde qp'n var ekkel, som du skriver, farge gjør mye og den fargen ødela bilen aldeles.

Nye XJ'n er litt rar, nesten som de streber etter å putte alle nye "designtricks" inn i en og samme bil

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.919
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Voff skrev:
    Nye Jaguar XJ er en av de peneste nye bilene. Desverre skjemmes den av tidens hang til ornamenter; baklyktene som trekkes opp på bagasjeromlokket er en gimmick; det samme er er den spisse avslutingen på frontlyktene som nesten kutter forskjermen; den detaljen er for mye Ford New Edge ute av kontekst (selv om fasongen gjenspeiler linjene på bakre sidevindu).
    Ellers er det mye Audi over glasshuset. Nydelig bil og noe jeg ville ha valgt foran de tyske konkurrentene om jeg skulle ha hatt så mye penger å bruke på bil....noe jeg definitivt ikke har ;D
    Jaguar XJ ser ut som en deilig bil, men må innrømme at tilliten min er svak til indiske eiere. Hvor står man om 10 år når problemene tårner seg opp? Tenker egentlig det samme om Volvo, skal jeg være ærlig.
    Marked i Asia, joda, men det de etterspør først og femst vil være "made in Europe".

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.988
    Sted
    Østfold
    Shit! Dette var jo bare verdensrekord i komplett smakløshet! Rosa skinn og polert mahogny! :eek:

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.362
    Torget vurderinger
    1
    Snickers-is skrev:
    Shit! Dette var jo bare verdensrekord i komplett smakløshet! Rosa skinn og polert mahogny! :eek:
    Det er nok rødt i virkeligheten; ikke rosa. Synes rødt i interiøret er tøft i sportsbiler. Klassisk er jo tysk sportsbil i sølvgrå med rødt interiør.
    Jeg foretrekker igrunnen hva som helst foran sort kullbingeinteriør; faktisk vil jeg ikke kjøpt en bil med sort interiør i det hele tatt. Lite pent og deprimerende....
    Men det er da valgmuliheter; tror jeg foretrekker blått + hudfarge slik som i Audien min... 8)
    Eller brunt skinn kanskje?

Vedlegg

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.362
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat denne her kunne jeg godt tenkt meg.... :p 8)
    Synd at jeg må vente 27år før jeg kan importere den avgiftsfritt som veteranbil... :(

Vedlegg

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.262
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Daytona.....sukk.....Top-gear kjørte en slik i race mot en båt på den franske rivieraen for et par sesonger siden, nyyyyydelig...

http://turl.no/b7x

Edit: Ble vel av konkurrentene kalt verdens raskeste lastebil, Lambo hadde lansert midtmotor med sin enorme Miura men likevel.....

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    Snickers-is skrev:
    Kunne ikke vært mer enig!
    Minnet meg om gamledagers Volvo 740 med rødt interiør (og 760 sitt blå).

Og treverk er vel ut egentlig, selv om "karbon-look" plastlister ikke er stort penere enn "plasttre" i mange biler. Audi sine shitdyre biler med svart skinn, svart plast og nesten svart karbonplast er kjedelige greier.

Der er jo ekte ABS-tre i min tsjekker langt penere! ;D

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    JENO skrev:
    Gratulerer!

Først klasse D, og nå el-bil..? ;D
    Ja, og ikke bare det, men jeg holder på å rippe CDer til en Netgear-server også. Hjelp, er jeg i ferd med å bli moderne?

Foreløpig er den bilen en kalkulert risiko. Realistisk leveringsdato er høsten 2012. Hvem vet hvordan avgiftsregimet ser ut om to år, og selve bilen er ikke ferdigutviklet ennå, så her er det mange ukjente. Depositumet er i det minste refunderbart inntil tre måneder før leveringsdato, så det går an å baile ut hvis Fru Halvorsen får det for seg at sånt som dette må skattlegges. 1800 kg og 300 kW, pluss moms. Det kan bli mye avgifter, det.

U

utgatt60135

Gjest
    orso skrev:
    Kunne tenke meg denne. Billig i drift siden det er elbil og ellers sikkert god nok for meg.

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=558929
    Jeg har i de siste dagene ergret meg over hvor tregt det går med miljøbiler, men når vi snakker om sola. Dette var oppløftende nyheter! Jeg har vært billøs siden jeg var 22 og har tenkt at jeg skal ha en ren bil neste gang. Nå begynner å nærme seg. Så spørs det på prisnivået da. Og norske myndigheters melkere. Så en sånn bil vil jeg også ha om det det er oppnåelig for lommeboka.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.374
    El-biler er jo i realiteten drevet med kullkraft ....

Uansett, de store fabrikkene jobber med saken.
    De vil jo selge biler, så da må de lage det folket vil ha.
    Og miljø er et moteord for tiden.

;)

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.374
    Vapor skrev:
    Eier bilen jeg vil ha allerede....
    Jeg håper du tar det med et smil,
    men etter min mening bør alle 2CVer smeltes om til spiker ....

Sorry, men jeg har jobbet som mekaniker på et Citroën verksted.
    Håper du nyter bilen din! :D

;)

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.374
    nb skrev:
    slowmotion skrev:
    Men virkningsgraden i et kraftverk er høyere enn i en forbrenningsmotor.
    Vi har langt igjen før el-biler kan konkurrere med konvensjonelle biler.
    Men det er en fin drøm.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.374
    Det største problemet i dag er rekkevidden,
    8 eller 12 mil ettersom.
    Og oppladingstiden. De reklamerer med hurtiglading, men det krever i praksis 3-fase.
    I virkeligheten er det 8 timer eller så. Og hva gjør du om vinteren?
    Dessuten er de små el-bilene jævlige å kjøre. Og bråker som et lite helvete
    i motorveisfart. Jeg har kjørt litt større biler med el-motor, de er ikke så ille.
    Omtrent som å kjøre sporvogn.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    slowmotion skrev:
    Tja. Planen er å lade den stille og fredelig i garasjen over natten, altså på tidspunkter det er lav belastning på nettet, sånn at behovet for å importere kullkraft vil være begrenset. Det går selvsagt an å si at de vanndråpene kunne ligget i magasinet til neste morgen, for så å eksporteres som strøm for å erstatte kullkraft andre steder. Men hvis man først skal holde på med sånne marginalbetraktninger, er det sannsynligvis like riktig å si at den ekstra etterspørselen vil drive opp strømprisen ørlittegranne, sånn at en og annen vindmølle og ett og annet småkraftverk i en bekk noested tipper over til å bli lønnsomme prosjekter, og vips, så kan jeg påstå at det er 100 % fornybar energi i stedet. Det vil være like riktig som å si at det er kullkraft. Eller så kan jeg abonnere på "grønn strøm" fra en eller annen leverandør. Likevel, hvis man først skal regne på det, er det eneste etterprøvbare å ta utgangspunkt i den faktiske fordelingen på nettet, og der er ca 50 % vannkraft. Resten er en herlig blanding av atom-, kull- og gasskraft, omtrent like store deler av hvert. Tilsammen ca 1/3 fossilt, kanskje, men med 75-80% effektivitet fra gruve/brønn til hjul, heller enn de 25-28 % en stempelmotor kan få til.

http://news.discovery.com/tech/lithium-ion-batteries-better-than-gas.html

Men jeg er ikke så miljøvennlig at det egentlig er hovedpoenget. Vis meg en annen lekker 4-dørs sedan med plass til 5 voksne + 2 barn + bagasje, med 300 kW motor som gjør 0-100 på 5,6 sek, og som kan kjøpes ny i Norge for ca 500 000, så kan vi diskutere hva som egentlig er greia med en slik. Og hvis det ikke holder, går det an å vente på AWD-utgaven en gang rundt 2014-15. Enklest mulige løsning: Putt nedi enda en motor av samme sort for å drive den andre enden av bilen og synkroniser motorene i software. Det burde holde...

Rekkevidden, tja igjen. Det antydes 480 km på det største batteriet, men da tror jeg nok det skal kjøres ganske pent. Uansett, jeg har ca 40 km til jobb, 90 km til flyplassen, 140 km til hytta, og alt det burde gå helt fint. Det hender at jeg skal på langtur, og da går det an å legge inn en times spise- og ladepause et sted hvor det finnes 3-fas 380 eller 400 V - standard industristikkontakt. Eller å leie en dieselbil hvis jeg absolutt må kjøre Oslo-Trondheim non-stop. Jeg har 3-fas 240 V i garasjen, så det er ikke noe problem å lade hjemme over natten.

Har du innlagt bensinpumpe i din garasje for å kunne starte med full tank hver morgen? ;)

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.374
    haha :)

Tro meg, jeg er den første som ville kjøpt elbil hvis det hadde vært gjennomførbart.
    Jeg har 7,5 mil til jobben, det er 15 mil tur-retur.
    Og jeg trenger en bil som er behagelig å kjøre, og har automatgir,
    siden jeg kjører gjennom Oslo hjem fra jobb. Dvs kø.
    Og den bør være forholdsvis lydløs ved vanlig kjøring,
    siden jeg er glad i det som er igjen av hørselen min.
    Og jeg har faktisk kjørt endel elbiler.
    Og ingen av dem er brukbare, slik jeg ser det.

Men utviklingen går fort ....... ;)

Og re

Har du innlagt bensinpumpe i din garasje for å kunne starte med full tank hver morgen?
    Nei, men det tar et minutt å fylle bensin eller diesel .....

;)

S

Stereo_Mono

Gjest
    slowmotion skrev:
    I følge NAF sine målinger går bilindustrien baklengs på lydnivåer. En 20 år gammel Sierra har lavere innvendig støy en 2010 Mondeo ved 80Km/h på landvei. Dette skyldes selvfølgelig de enorme hjulene som skal på død og liv monteres på dagens biler.
    Sportsbil er greit nok da støynivå ikke er en stor prioritet for kjøper, men å montere store lavprofil 235 dekk på en familiebil som f.eks Mondeo fra fabrikk er jo bare tull.

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10036300

N

nb

Gjest
    Lyngen skrev:
    Å kalle miljøbevissthet for mote er idioti.
    I den formen det gjerne tar blant den øvre, hvite, akamdemiske rettenkende middelklasse så er det temmelig ofte reinspikka idioti. FrP har de mest klimavennlige velgerene av alle partier i Norge av den enkle grunn at velgerene deres har lavest disponibel inntekt og følgelig forbruker minst.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Denne kunne jo vært grei å ha ::)

To i en, greit å ha med en liten en til utflukter fra de forskjellige stopp/overnattingsplassene ;D

Mye lekkert å se på caravan/bobilmessa i dag.

Jeg festet meg vel mest ved div. Challenger som hadde gode løsninger i forholdsvis kompakte biler.

Mvh.KW

Vedlegg

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.515
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har lyst på en Lada Niva eller Mercedes W124 stasjonsvogn.

Skal jeg kjøre fin bil, får jeg stikke innom mine foreldre.

zerum

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2005
    Antall liker
    215
    I enkelte svake øyeblikk kunne jeg tenkt meg og hatt tilbake første bilen min..Men med helt nytt elanlegg..

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    KOL69 skrev:
    -63 250 GTO. Alt annet er bare tull!!!

MVH
    KOL69
    All time favourite! Vakrest da, vakrest nå. Et mesterverk av de sjeldne, som etter min smak er umulig å overgå.

Pixy

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.07.2003
    Antall liker
    12
    Herlig bil Zerum!! Jeg hadde også en sånn en i mange år (Triumph 2500 TC).
    Utrolig nok var den konge på vinterføre også.

mvh Pixy

hel-elt

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Antall liker
    101
    digiman skrev:
    slowmotion skrev:
    I følge NAF sine målinger går bilindustrien baklengs på lydnivåer. En 20 år gammel Sierra har lavere innvendig støy en 2010 Mondeo ved 80Km/h på landvei. Dette skyldes selvfølgelig de enorme hjulene som skal på død og liv monteres på dagens biler.
    Sportsbil er greit nok da støynivå ikke er en stor prioritet for kjøper, men å montere store lavprofil 235 dekk på en familiebil som f.eks Mondeo fra fabrikk er jo bare tull.

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10036300
    Enig, helt enig! Disse store brede og lave dekk er kun til pynt på parkeringsplassen! De lager en masse støy og fjerner det som er igjen av comfort i moderne biler. Motorjournalistenes krav til presis styring og dynamiske egenskaper har sendt mange gode egenskaper vekk fra bilen. Stort sett er standart dim på hjul det mest fornuftige. Har ikke tall på hvor mange som forteller meg at bilen er mye bedre å kjøre på vinterdekk, det sier jo litt. Dette gjelder og personer som har valgt bil utifra hva tester har sagt om kjøreegenskaper. Å kjøre med vinterdekk om sommeren ser jeg på som uforsvarlig!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn