slowmotion skrev:
El-biler er jo i realiteten drevet med kullkraft ....
Tja. Planen er å lade den stille og fredelig i garasjen over natten, altså på tidspunkter det er lav belastning på nettet, sånn at behovet for å importere kullkraft vil være begrenset. Det går selvsagt an å si at de vanndråpene kunne ligget i magasinet til neste morgen, for så å eksporteres som strøm for å erstatte kullkraft andre steder. Men hvis man først skal holde på med sånne marginalbetraktninger, er det sannsynligvis like riktig å si at den ekstra etterspørselen vil drive opp strømprisen ørlittegranne, sånn at en og annen vindmølle og ett og annet småkraftverk i en bekk noested tipper over til å bli lønnsomme prosjekter, og vips, så kan jeg påstå at det er 100 % fornybar energi i stedet. Det vil være like riktig som å si at det er kullkraft. Eller så kan jeg abonnere på "grønn strøm" fra en eller annen leverandør. Likevel, hvis man først skal regne på det, er det eneste etterprøvbare å ta utgangspunkt i den faktiske fordelingen på nettet, og der er ca 50 % vannkraft. Resten er en herlig blanding av atom-, kull- og gasskraft, omtrent like store deler av hvert. Tilsammen ca 1/3 fossilt, kanskje, men med 75-80% effektivitet fra gruve/brønn til hjul, heller enn de 25-28 % en stempelmotor kan få til.
http://news.discovery.com/tech/lithium-ion-batteries-better-than-gas.html
Men jeg er ikke så miljøvennlig at det egentlig er hovedpoenget. Vis meg en annen lekker 4-dørs sedan med plass til 5 voksne + 2 barn + bagasje, med 300 kW motor som gjør 0-100 på 5,6 sek, og som kan kjøpes ny i Norge for ca 500 000, så kan vi diskutere hva som egentlig er greia med en slik. Og hvis det ikke holder, går det an å vente på AWD-utgaven en gang rundt 2014-15. Enklest mulige løsning: Putt nedi enda en motor av samme sort for å drive den andre enden av bilen og synkroniser motorene i software. Det burde holde...
Rekkevidden, tja igjen. Det antydes 480 km på det største batteriet, men da tror jeg nok det skal kjøres ganske pent. Uansett, jeg har ca 40 km til jobb, 90 km til flyplassen, 140 km til hytta, og alt det burde gå helt fint. Det hender at jeg skal på langtur, og da går det an å legge inn en times spise- og ladepause et sted hvor det finnes 3-fas 380 eller 400 V - standard industristikkontakt. Eller å leie en dieselbil hvis jeg absolutt må kjøre Oslo-Trondheim non-stop. Jeg har 3-fas 240 V i garasjen, så det er ikke noe problem å lade hjemme over natten.
Har
du innlagt bensinpumpe i din garasje for å kunne starte med full tank hver morgen?