En nybegynners første bygg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Mikker med parametre. Er det rimelig å anta 7% «økning» av volumet i kassa som følge av demping, og en samlet QL på 7 i et kabinett der baffel og bakplate felles inn i sidene med trelim + innvendig fuging og evt forsegling med lakk?

    Klarer i så fall f3 på 50 med 2 stk 94mm rør, en god bedring av tidligere respons. 30 Hz ca 12,5 dB ned bør også la seg tune ganske bra med aktiv deling?
     

    Vedlegg

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Har søkt en del etter gode kalkulatorer på nett. Til nå har jeg brukt micka.de, men synes ikke den funker så bra til å beregne med store kasser og langt ned i frekvens, så lurer på om noen har tips til hvilke kalkulatorer eller programmer som egner seg.

    Planen har vært å få hver kasse til å yte lavt, men har ca 260l (brutto) av stua der jeg kan trykke inn en sub, og grubler på hvordan jeg best kan beregne, dele og integrere med resten. Planen er å gi den en egen plateforsterker, helst en som har inngang for høynivå input da jeg liker gamle forsterkere.

    Hva jeg bør se etter av element til sub er også ganske ukjent for min del. Ute etter clean basslyd, men tenker en såpass stor kasse bør kunne gå dypt også med bassrefleks ved moderate lydtrykk.
    https://kimmosaunisto.net/Software/Software.html Vituixcad synes jeg fungerer god. Det har i det minste vært god sammenheng mellom simulert resultat. Og målt resultat her hos meg.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Da har det blitt litt mikking i dag også. Foreløpig resultat av vituixcad er å sjekke lufthastigheten i porten, ved 110dB er den 10 m/s, så tenker det ikke er noe poeng å bruke noe annet enn papprør.

    Nå ser det slik ut:
    1615579843887.png


    Har kjøpt en overfres på tilbud på clas (https://www.clasohlson.com/no/Bosch-POF-1200-AE-overfres-/p/40-7852), som sammen med en lånt dykksag og en stikksag bør tilsi at jeg kan lage kabinettene selv. Akkurat nå virker det største hinderet for kabinettene å være at det ikke er noe mdf i fornuftig tykkelse å oppdrive rundt Hamar, men det bør la seg løse på et vis.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg så på den simuleringen din, med et volum på 68l..... jeg regner med du har simulert det som evt skal bygges???
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Jeg så på den simuleringen din, med et volum på 68l..... jeg regner med du har simulert det som evt skal bygges???
    Ja, er bare litt uklart om jeg kan legge på prosenter med tanke på fylling av kabinettet, eller om det påvirker andre forhold? Har testet redusert volum, og det virker å ha lite å si for frekvensgangen ihvertfall. Litt avhengig av hva jeg finner ut til slutt er det ikke noe i veien for å gjøre kabinettet noen cm dypere, det er bra mhp resonans internt også.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar

    Da skal det være mulig å laste ned fil med Arai 480 for hvem som helst. Jeg garanterer på ingen måte for noe som helst med denne modellen, men den er så ryddig og presis som jeg har klart å få den.

    1615657663512.png


    Den inneholder to varianter av hals/adapter, 4 ulike for fresing i 2 biter (inkludert finner, med 5mm hull for sentrering av finner, med utfresing (3mm) for plassering av finner (mest aktuelt om man bygger av mange tynne sjikt, f.eks med en laserkutter), og en uten finner. Finner for bruk med sentreringshull og for innfelling (3mm). Disse har hull for innfesting av halsadapter.

    1615658210758.png

    1615658449970.png


    Så er det en type egnet for produksjon uten CNC, her er det tre varianter av den også, uten, med hull og for innfelling av finner.

    1615658244748.png


    De to variantene av hals er den vanlige, rett fra sirkel til kvadrat, og min variant som beskrevet lenger opp i tråden med konstant tverrsnittsareal før utvidelse til kvadrat med tangente vegger til hornets vinkel.

    1615658153837.png

    1615658330113.png


    Ikke usannsynlig at jeg lager en dwg eller liknende etterhvert, det kommer helt an på hva som funker best mhp produksjon. Har spammet alle bortimot alle lokale møbelsnekkere, så får jeg vente og se om noen svarer...
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    https://kimmosaunisto.net/Software/Software.html Vituixcad synes jeg fungerer god. Det har i det minste vært god sammenheng mellom simulert resultat. Og målt resultat her hos meg.
    Da har jeg kommet noen steg videre i vituixcad, har fått lagt inn kassa med monacordriveren uten større problemer, har laget diffraksjonsplot og responsplot og lagt inn i simuleringen, samt tuklet litt med noen enkle filtere.

    1615724041178.png


    Men støter på problemer når jeg vil legge inn horn/driver for diskanten... Ikke finnes parametrene som trengs for å legge inn kompresjonsdrivere og ikke finner jeg diskanter med nok respons til å fake et bra resultat heller. Har kikket på hornresp for dette slik at reslutat derfra evt kan importeres i vituix også, men der er det fryktelig komplisert å få til å modellere noe annet enn sirkulære horn, som vil gi en helt annen respons enn araihornet.

    Jeg har gjort en god del søk, men finner ikke noe om temaet hverken her eller der. Noen pointers?
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Da har jeg kommet noen steg videre i vituixcad, har fått lagt inn kassa med monacordriveren uten større problemer, har laget diffraksjonsplot og responsplot og lagt inn i simuleringen, samt tuklet litt med noen enkle filtere.

    Vis vedlegget 705261

    Men støter på problemer når jeg vil legge inn horn/driver for diskanten... Ikke finnes parametrene som trengs for å legge inn kompresjonsdrivere og ikke finner jeg diskanter med nok respons til å fake et bra resultat heller. Har kikket på hornresp for dette slik at reslutat derfra evt kan importeres i vituix også, men der er det fryktelig komplisert å få til å modellere noe annet enn sirkulære horn, som vil gi en helt annen respons enn araihornet.

    Jeg har gjort en god del søk, men finner ikke noe om temaet hverken her eller der. Noen pointers?
    Det kan nok bli vanskelig å kombinere. Det blir litt sånn i samme gate som når jeg satset på Seos30 horn sammen med BMS 15n630. Men det vi vet er at hornet har høy effektivitet. Bassen din bør simulere godt oppover for å møte hornets cut off. Driveren du skal bruke i hornet har vel også noen fabrikksmålinger. Som kan brukes som biter i puslespillet.Etter det er jeg redd du må krysse fingrene å håpe det måler ok når alt er oppe å spiller
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Det kan nok bli vanskelig å kombinere. Det blir litt sånn i samme gate som når jeg satset på Seos30 horn sammen med BMS 15n630. Men det vi vet er at hornet har høy effektivitet. Bassen din bør simulere godt oppover for å møte hornets cut off. Driveren du skal bruke i hornet har vel også noen fabrikksmålinger. Som kan brukes som biter i puslespillet.Etter det er jeg redd du må krysse fingrene å håpe det måler ok når alt er oppe å spiller
    Bør vel la seg gjøre å skrive sine egne spl-plot, ettersom de er rene txt-filer og laste inn i simuleringen... Gjør et forsøk på det.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Det var ganske enkelt, og funker fint. Fant ikke impedansmålinger noe sted ennå, eller noe med faseplot, men mulig det lar seg oppdrive. Kommer uansett til å bruke dsp og 4 kanaler på dette, så vil finne ut av det da og evt bygge passive filtre etterpå. Med LR-filtre, samt notchfilter og L-pad på diskanten ser det sånn halvveis ok ut.

    Det var en ganske kjapp sak, ca 80 verdier å skrive inn etter guesstimering fra JBLs egen graf.

    How it started:
    1615740190662.png

    How it´s going (med 1/3 oktav smoothing):
    1615740164403.png
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Kult. Dette har du tydeligvis god kontroll på. Tenker det blir ett knakende godt prosjekt
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Virker som det skal ordne seg med fresing av horn en gang i april... Og samme sted skaffer meg MDF til kassene, så da er det bare å bestille opp elementer før det blir snekring etterhvert. Om flere vil ha et Arai480, så send en PM, så kan jeg formidle kontakt til møbelsnekkeren.

    Nå har jeg muligheten til å prosjektere sub. Har en ytre ramme som tilsier ca 260L bruttovolum, og et krav om at kassa skal ha hjul. Ellers er jeg ganske så blank på subwoofer, og sliter med å få bra resultater når jeg forsøker meg på simulering (har ikke prøvd så mye, men det virker vanskelig enn så lenge). Det jeg trenger er en sub som kan spille OK opp mot 3-500Hz dersom den skal kunne krysses fornuftig uten å bruke mye EQ.

    Plot uten EQ med LR-filtre på 1200Hz og 12dB L-pad på hornet:
    1615975511652.png


    Spørsmål:
    Er løsningen for å komme langt ned mot 20Hz å bruke driver med høy wattrating og masse EQ, eller er det mulig å spille dypt ned uten i en kasse på ~180L?

    Bør jeg bruke mer EQ på mellombassene for å kunne krysse lavere?

    Hva ville du/dere valgt: én sub på 180L eller to småtasser i stereo?
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Hvilke krav har du nedover i det aller dypeste?
    Det er plenty med drivere som kan møte hornet ditt, men oftes på bekostning av den dypeste bassen..
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Tanken er ikke å møte hornet, jeg bygger som følger:

    Arai 480 med JBL 2425h
    Monacor SP-30/200NEO i 65-70 BR-kasse
    Sub, med bruttovolum 260, evt små suber i stereo

    Tenker å sette en egen plateforsterker på suben, så krefter er i utgangspunktet ikke noe problem, men ønsker å komme ned mot 20Hz i normale lyttenivåer, ikke rive ned huset da det svært sjelden spilles veldig høyt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Jeg skjønner fortsatt ingenting når jeg forsøker å simulere sub...

    Ettersom jeg akkurat kan få plass til 18" i kassa har jeg fokuset på slike, men har testet ymse 18sound, beyma, jbl etc uten å få f3 til å krype under 30Hz. Netto volum minus port, vegger etc på ca 160L, porttuning etter anbefaling fra produsenter for gitt element, gjerne omkring 30-25Hz.

    Er det romresponsen som mangler?
    Bruker man masse Eq?

    Det er jo ikke egentlig noe problem å fikse med dsp og masse watt, men skjønner ikke hva det er jeg ikke skjønner. 🤯
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Har ca 50x50x105 tilgjengelig... Men er konklusjonen at det ikke går dypere, så får jeg leve med det. Tror ikke jeg skal forsøke meg med større kasse enn dette.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Tapped horn.

    ...men de kan ikke gå høyt i frekvens.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Tapped horn.

    ...men de kan ikke gå høyt i frekvens.
    1616102405461.png


    Sånn ca. Får lære meg hornresp, men med en 15" er det plass. Dette ser jo rimelig enkelt ut å bygge selv også (forutsatt at jeg klarer å finne rett element og ekspansjon for ønsket frekvensområde).
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Jeg skjønner fortsatt ingenting når jeg forsøker å simulere sub...

    Ettersom jeg akkurat kan få plass til 18" i kassa har jeg fokuset på slike, men har testet ymse 18sound, beyma, jbl etc uten å få f3 til å krype under 30Hz. Netto volum minus port, vegger etc på ca 160L, porttuning etter anbefaling fra produsenter for gitt element, gjerne omkring 30-25Hz.

    Er det romresponsen som mangler?
    Bruker man masse Eq?

    Det er jo ikke egentlig noe problem å fikse med dsp og masse watt, men skjønner ikke hva det er jeg ikke skjønner. 🤯
    Dette er helt vanlig, -3db ved 50-60hz og jevnt fallende kurve passer gjerne bra med hva normalt rombidrag gir. Ellers er det vel slik at tung membran (høy mms), mykt oppheng (høy vas) og slapp magnet (lav BL) er med på å senke fs. Qts sier noe om dette, som er en faktor for kombinasjonen av mekanisk demping (qms) og elektrisk demping (qes) i elementet.

    Det er null stress å få dypbass av 160L bassrefleks :)
     
    Sist redigert:

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Kan det være så enkelt som å beregne responsen i 1/4 eller 1/8 -space? Rakk såvidt i går å sette opp en TH i hornresp, artig opplegg det og. Hvis jeg er litt smart så venter jeg med sub til jeg har på plass 12" + horn og har målt litt.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Simuler heller flere 12" i den kassen hornet skal stå på. Mye mulig du er nærme mål nedover med en god 12" Å blir det ikke nok for din smak. Så integrerer du sub. Når du har målt å satt opp hovedht i rommet
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Simuler heller flere 12" i den kassen hornet skal stå på. Mye mulig du er nærme mål nedover med en god 12" Å blir det ikke nok for din smak. Så integrerer du sub. Når du har målt å satt opp hovedht i rommet
    Det blir vel fort en avveinning mellom høy følsomhet/lett membran/god respons oppover i frekvens kontra dypere bass...
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det er en balansegang mellom drivers egenskaper, kassevolum og tuning.
    Som en veiledning kan du simulere etter -3dB ved 50-60hz og -6dB ved 30-35hz.

    Selv har jeg ca 150 liters kasser, men 15" drivere med for lette membraner og stramt oppheng så ender med å måtte booste med EQ.
    Effekt fra forsterker er ikke noe problem, samme effekt må benyttes for å drive tyngre drivere, faktisk gjerne mer, har dog ikke finreinet på den saken :)
    Det fungerer dog helt fint med EQ, brukt riktig og fornuftig selvsagt.
    Det en må passe på er å ha tilgjengelig nok gain i effekttrinn så en kan dempe oppover i frekvens med DSP istedenfor øke nedover i frekvens, dette for å unngå digital klipping.

     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Det blir vel fort en avveinning mellom høy følsomhet/lett membran/god respons oppover i frekvens kontra dypere bass...
    Joda riktig det. Du må finne ett element som møter hornet. Men som på samme tid klarer seg ok nedover. Eq nedover i en viss grad må til. Men det er ok så lenge forsterkeren leverer. Å man ikke overdriver rattingen. Jeg mener bestemt at dette prosjektet ditt. Har potensiale til å stå godt på egne ben
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hornet er vel har vel cutoff som det fremgår av benevnelsen ved 480hz.
    En god regel er holde seg en oktav over cutoff, så 1khz burde fungere som nedre grense i lag med 1" driveren.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Litt sånn løst så kan hornet simuleres som et rundt horn, gir en pekepinn på loading gjerne.
    Fant noen data på TAD 2001 en gang i tiden.

    Her er det jeg finner ut i hornresp.

    1616168330901.png



    Cutoff på 510 er i området, men det jeg får når legger inn oppgitt lengde og munningsareal (S2)

    1616168405351.png


    Cutoff ned mot 500hz, fallet oppover er nok ikke helt riktig i realiteten


    1616168492458.png


    En ser loading (sort) dropper ved 800, reaktansen stiger bratt fra 1k og ned. Tyder på det kan være fornuftig holde seg til 1k eller over. En 1" driver trives nok ikke sørlig under 1khz heller.

    Dette var bare klattet sammen veldig kjapt for å vise, kan sikkert finpusses den simuleringen :)
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Hornet er vel har vel cutoff som det fremgår av benevnelsen ved 480hz.
    En god regel er holde seg en oktav over cutoff, så 1khz burde fungere som nedre grense i lag med 1" driveren.
    Ja. Og driveren liker seg ikke under 800 i følge jbl, så i plottet lenger opp har jeg krysset på 1200. Jeg skrev inn verdier fra jbl sitt datablad i vituix, men det er ikke riktig horntype, så sikkert litt annerledes i virkeligheten.

    Det ser bra ut så lenge jeg ikke forskyver hornet sine nødvendige 20cm bak fra wooferen, da blir det helt grusomt pga fase.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Horn og driver må sees i sammenheng så resultatet blir et annet enn det du finner i databladet til JBL ja.
    Som en pekepinn kan det kanskje benyttes, men ikke som fasit

    Skal du dele passivt?
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Horn og driver må sees i sammenheng så resultatet blir et annet enn det du finner i databladet til JBL ja.
    Som en pekepinn kan det kanskje benyttes, men ikke som fasit

    Skal du dele passivt?
    Ikke i første omgang. Har en minidsp 2x4 å bruke.

    Men har lyst til å lage passive filtre etterpå hvis jeg klarer å simulere noe overbevisende. Men i første omgang blir det aktivt.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Bør sikkert ta en kveld og plotte inn dette. Riktignok en TAD 2001...
    FABF7474-DBFD-4717-ABBE-9D1B5819D2F1.jpeg
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Behold det aktivt du. Så sparer du deg for mange grå hår 😎😎
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Passive filtre kan fort bli en lek...men det kan være morro og lærerikt også :)
    Må nesten hver enkelt bestemme hva en vil, jeg vil dog anbefale DSP.
    Det gir flere muligheter.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Da er jeg i gang med å teste litt annet. I tillegg fant jeg ut at SPL-responsen for Monacoren var plottet til 4pi og ikke 2pi, så nå ser det litt bedre ut. Her er det brukt 3 EQ-punkter på hornet (3000/-3, 6250/+3, 12000/-3).

    Monacor, f3 54,2Hz, f6 41,8Hz.
    1616227263573.png


    18soundLW1400, f3 49,7Hz, f6 44,3Hz.
    1616227572853.png


    18sound er her i 50 liters kasse og trenger noe mer justering av port/volum, og dette er uten tilpasninger av deling eller noe mer padding på hornet.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Foreløpig konklusjon av en haug simuleringer.

    1. Jeg kan ikke nok om parametere.
    2. Søkefunksjonene og kategoriseringen av elementer hos produsenter er helt utrolig dårlig.
    3. Jo lenger ned i frekvens jeg kommer med f3, jo brattere avrulling, som logisk sett øker behovet for sub. You can't beat physics, it's the law.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    1: Egentlig så må du bare lese og se sammenheng, du ser også gjerne litt sammenheng når du simulerer.
    2: Ja, en må egentlig bare leite.
    3: Kasse, tuning og driver i sammenheng.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Nå begynner det å hjelpe. Faital virker å kunne være tingen.

    Faitalpro 12PR320, f3 48,3Hz, f6 41,2:
    1616258819487.png


    Faitalpro 12RS550, f3 36,2, f6 32,7... Da blir det en del lavere SPL, men fortsatt plenty trøkk, lurer bare på om det fører til tapt dynamikk og at det blir mindre uanstrengt:
    1616261209862.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn