En nybegynners første bygg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Oppdatert sketchup-fil med alle varianter (noen nye hull for dybler til sammenlinming):

    Lenke til dwg-versjon med alle varianter:

    Lenke til dwg-versjon for prising (ett sett normale og 2 sett "mine" halser, for eksperimentering):

    Da har jeg sendt dwg til to møbelsnekkere for å få priset fresing av horn og halser. Om noen er interessert så har jeg også spurt om det er tenkelig med kvantumsrabatt, skal poste prisene her når jeg får de. Om noen er interessert og kjenner noen bra i sitt nærområde, så er det bare å sende de filene og be om prising... Jo flere, jo bedre og billigere.

    Ellers tror jeg jeg har bestemt meg for å bruke FaitalPro 12PR320, med mindre noen har et genialt forslag til et bra alternativ, prioriterer dynamikk, lydtrykk og overskudd over subbass, så kan jeg heller supplere med en skikkelig sub om det blir behov for det. Ser supersonic.se har agenturet på det for Norge, men skulle gjerne bestilt fra LEAN, som er en god del billigere, men virker ikke som de sender til Norge... Om noen har tips til bra forhandler(e), så er det supert.

    Har fått en idé til avstiving av kassa som 1) dreper resonanser mer effektivt, 2) er selvavstivende og 3) krever mindre råmateriale... Så hvis det blir tid i løpet av kvelden kommer det noen screenshots av dét. Takk for alle tips og råd så langt! :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Den Faital Pro driveren ser faktisk ikke dum ut til formålet :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Tror du er på god vei her. Når det kommer til avstiving av kasse. Er jeg tilhenger av diagonale lekter over de store plate flatene. Og 45° klosser i hjørner. Fremfor matrix avstiving. Sånn er det. Vi har alle våre kjepphester 😊😊
     

    Vedlegg

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Salg på TLHP, så dette blir billigere enn forventet, normalpris inkl moms er €229/stk:
    1616402716011.png
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Hornresp er gøy. Tester litt tapped horn, bare sånn i tilfelle det trengs sub. Konseptet her er ikke optimalt, men et artig sted å starte.

    1616443825243.png


    1616443849899.png

    1616443870070.png


    Skal jobbes med, men kan jo bli bra. Dette er 2pi, og vil ikke trenge mer enn fra rundt 40 og nedover.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Ryddigere kasse, men kan ikke si det hjelper stort på responsen... :ROFLMAO:

    1616451961161.png


    1616451987096.png

    1616452008573.png

    1616452053112.png


    Får lære mer i morgen...
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    I påvente av å komme i gang med selve høyttalerne har jeg bygget et rack.

    Selvsagt modelleret i sketchup først.

    1616923462899.png


    Underhengt.
    1616923492002.png


    image_67129601.JPG


    image_50384897.JPG


    Det er skrudd 4mm polykarbonat oppunder benken, så det skal litt mer til å vanne forsterkeren. Nå mangler bare en forsterker til for å kunne biampe, samt en passende trekasse for å gjemme kabler, sonos og minidsp.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Linkwitz 521 bunn eller? :unsure:

    Jeg har flere 10" i diy kasser jeg altså, men skal du ha bass kan du like godt klaske til med 18" eller større, et par slike i litt store bassrefleks så har man ikke bruk for så mye annet .... Dayton Kraken 21" er jo spennende i litt stor bassrefleks kasse ....
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Linkwitz 521 bunn eller? :unsure:

    Jeg har flere 10" i diy kasser jeg altså, men skal du ha bass kan du like godt klaske til med 18" eller større, et par slike i litt store bassrefleks så har man ikke bruk for så mye annet .... Dayton Kraken 21" er jo spennende i litt stor bassrefleks kasse ....
    Ja, det var tanken. Dette er et stueanlegg, så digre konstruksjoner er heller uaktuelt, særlig om det skal være i stereo.

    Litt inspirert av @Valentino sin dD og for å gjøre sløyden så enkel som mulig. Bygge sub først og bruke sammen med ht jeg har er tanken, da kan jeg lære meg aktiv deling i fire kanaler og jobbe litt med det før det eventuelt bygges dipoltopper. Opplever det ikke som noe problem å få "nok" bass selv med en enkelt pv1d, selv om den selvsagt kan bli bedre enn den er.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.729
    Antall liker
    21.591
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det der er en bra start altså! Du vil få meget god bass ned til 40 Hz minst.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Kan jo alltids ta deg en tur til Brøttum for å høre på mitt stue-anlegg, der er det 2* 10" Seas l26rfx/p (trykkammer) på hver side i tillegg til mtm stativhøyttalere oppå. Ikke noe horn hos meg, men keramikk diskant/mellomtone. ;)
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Kan jo alltids ta deg en tur til Brøttum for å høre på mitt stue-anlegg, der er det 2* 10" Seas l26rfx/p (trykkammer) på hver side i tillegg til mtm stativhøyttalere oppå. Ikke noe horn hos meg, men keramikk diskant/mellomtone. ;)
    Takk for tilbudet! Det kan bli aktuelt utover våren. :) Ser fine ut de XTZene og seasene. Og subanlegget i kjelleren er jo next level.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Stua ser slik ut. Forlot det forrige prosjektet mye pga ny sofa, som står i veien for venstre ht om den ikke er minst 60 cm opp fra gulvet.

    Spørsmålet er om det er langt nok vekk fra frontvegg for en dipol, samt om sub-delen vil funke som stativ uten den stygge ramma rundt. Om det blir topper alá lx521 må jeg finne en måte å unngå at de blir uhorvelig stygge på, evt gå i retning av Valentino med 2-veis heller.

    2A6AA161-A772-40F8-86B4-2F0FCAFDF176.jpeg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.729
    Antall liker
    21.591
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Om du kunne sette ette sofaen der lyttepunktet ditt er, flytte løsstolene til området hvor sofaen sto, og flytte de nye dipolbassene fram 40 cm...

    Videre: Et treveis dynamisk dipolsystem fungerer, men hva som fungerer/kan spille høyt annet enn mine topper vet jeg ikke. 4-veis er kanskje enklere å bli helt fornøyd med.
    Har tanker om en liten AMT-dipol, SEAS MU10RB-SL og W22EX, alt hengede i en galge montert på en sirkulær plate. Passende myk avfjæring mot bassenes V-ramme, toppen kan så dreies uavhengig av basskabinettet (mine kan ikke det). Lag en kalott trukket med høyttalerstoff over hele greia, ca. 35x35x110cm.

    Og @SiSt: Hjertelig velkommen hit om du vil høre og prate dynamisk stuedipol.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Om du kunne sette ette sofaen der lyttepunktet ditt er, flytte løsstolene til området hvor sofaen sto, og flytte de nye dipolbassene fram 40 cm...

    Videre: Et treveis dynamisk dipolsystem fungerer, men hva som fungerer/kan spille høyt annet enn mine topper vet jeg ikke. 4-veis er kanskje enklere å bli helt fornøyd med.
    Har tanker om en liten AMT-dipol, SEAS MU10RB-SL og W22EX, alt hengede i en galge montert på en sirkulær plate. Passende myk avfjæring mot bassenes V-ramme, toppen kan så dreies uavhengig av basskabinettet (mine kan ikke det). Lag en kalott trukket med høyttalerstoff over hele greia, ca. 35x35x110cm.

    Og @SiSt: Hjertelig velkommen hit om du vil høre og prate dynamisk stuedipol.
    Ommøblering er nok uaktuelt. Her er faktisk kona og jeg helt på linje. 😀 Så må jeg heller finne en løsning som passer med stua som den er.

    Tar svært gjerne turen til Ottestad en kveld!

    Edit: Jeg har et par W12CY-001 som kanskje kan funke også?
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.729
    Antall liker
    21.591
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner!
    W12CY er fine de, men du vil antakelig få trøbbel med å spille høyt nok om den skal møte bassene alene, og du får dem neppe høyere opp enn 1800 hz pga dipolpeaken.
    Send meg en PM så finner vi en kveld!
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Skjønner!
    W12CY er fine de, men du vil antakelig få trøbbel med å spille høyt nok om den skal møte bassene alene, og du får dem neppe høyere opp en 1800 hz pga dipolpeaken.
    Send meg en PM så finner vi en kveld!
    Will do.

    Tanken med w12cy var å bruke de i stedet for MU10RB i ideen din.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Ja. I så fall. Kommer garantert til å ta en stund bare å få på plass subbene, så masse tid til å gruble ut noe bra.
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Ettersom den er så liten og relativt billig... Kunne man kjøpt 2 pr side og hengt opp foran/bak w22 eller w12? Litt avhengig av hvor bra dempet det bakkammeret egentlig er. Mer tilnærmet punktkilde.

    Fra 5,5-6kHz låter de meget bra, og de passer godt til en hjemmelaget coaxløsning. Som du sier er de veeeldig små. Flat impedanse og mye avrulling under 5kHz gjør delefilteret til en lek også.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Noe slikt kanskje? Skissert her med W22, W12 og 2x AMT mini-8.

    Om mulig bare dra en nylonstrømpe over toppene, og lage enkle gitter festet med magnet foran subbene. Hele greia på gummihjul fra Clas, en form for myk avkobling med gummi eller fjærer mellom topp og sub.

    1644915146040.png

    1644915175266.png
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Her fortsetter ting å bevege seg sidelengs...

    Trodde egentlig jeg ville handle 1 eller 2 nye suber og tenke at jeg var ferdig, men så fikk kona en idé om å handle kryssfinér i råformat og male de som utsmykning i stua... Jeg synes det var en god idé, men etter 5 minutter dukket det opp en tanke om å bygge hornsubber inn i samme format (takk til @medister) for insp.

    Noen iterasjoner senere ser det omtrent slik ut:
    1673426241773.png


    Hornresp sier ca dette:

    Hvis tapped horn:
    1673426348456.png


    1673426362479.png


    Hvis bakladet (nok 0,5 π, mot 2 π over):
    1673426379545.png


    1673426401338.png


    Jeg har 2 stk av 12pr320 liggende, men tenker to til, slik at det blir en stk dobbel pr side. Har en mindsp 2x4 og en 4-kanals klasse D jeg kjøpte av Arne M for noen år tilbake.

    Montere på vegg ca slik (tykk rød strek):
    1673426570797.png


    Mulig å få noe bra ut av dette???
     
    Sist redigert:

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Og sideveisforskyvningen fortsetter...

    Tanken er mellombasshorn i hjørnene, med diskanthorn oppå. Insp av emokid sine, men bygget med 6" slik at de blir små og søte. Primærspørsmål er om dette kan bli noe særlig, eller om hjørneplassering trenger annen utforming? Vil det f.eks kunne funke med "halvåpen" bakside, eller bør det bygges som små trykkammer?

    Diskanthorn kan være ganske lite og krysses inn høyt opp, men her er jeg utenfor egen komfortsone. Har jo noen JBL 2425...

    Har sett på faitalpro 6pr122, men har ikke forsøkt å simluere noe ennå. FaitalPRO | LF Loudspeakers | 6PR122 (8Ω)

    1673966185946.png


    Simulering av hornsub har vist at det er bedre med 1 pr side og dobbelt volum enn som først tenkt med 2 pr side.

    Minikid?

    1673966137588.png


    Og selvsagt noen ideer fra gulv til tak, som nok må bli evt versjon 2/skilsmissegrunn. :LOL:

    1673966452983.png


    Lovende? Fullstendig på jordet? IDK.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Hornresp (freeware) har klart å simulere det jeg får ut av mine horn ganske nøyaktig. Det er bare knappe inn thiele small parameters til forskjellige drivers i Hornresp å kan du teste ut så mange horndimensjoner du. Med Faital 6PR122 så får du antageligvis ikke 80Hz. Jeg gjetter 120Hz, men jeg kan teste i hornresp senere.
    Jeg brukt hornresp litt, men ikke på denne driveren/hornet. Tenker ikke å nå helt ned til 80 Hz egentlig, men krysse noe høyere. Mulig det er her det ligger en misforståelse hos meg i hva man regner for "midbass"...

    Jeg har JBL 2425 som jeg tenker for høyere frekvenser (kanskje skifte med noe som ikke spiller like langt ned, heller lenger opp), og å bygge bakladet/foldet/tapped horn med 12pr320.

    Takk for tilbud om simulering, jeg tar gjerne imot en start, så kan jeg kopiere inn parametre og tweake selv etterhvert.
     

    Rewind

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    67
    Antall liker
    29
    Torget vurderinger
    2
    Mitt førsøk å simulere din design. Back to the drawing board?
    6PR122.jpg


    Her er en conical som din første design, men tilpasset driver parameters. Blir ikke mer midbass enn så her hvis du har bestemt deg for conical.
    6PR122 2.jpg



    Hvis du er åpen for å bli singel:
    120cm dyp tractrix horn med 7500cm^2 munn. Det er dobbelt så stort som du tenkte først.
    Men JBL 2425 kanskje ikke når ned till 500Hz. Se etter en midrange driver og et midrange horn fra 500Hz og oppover. Radian PB 850 og et 200-300hz horn kan kjøpes of the shelf. Her kan du finne hvor dyre drivers og horn du bare ønsker.
    6PR122 3.jpg

    Dette blir sikkert klart og fin lyd, spesiellt med en 6" driver. Men jeg liker egentlig å bruke samme driver for hele midbassen fra 70-80Hz og oppover, og ikke stoppe opp ved 105-120Hz som det blir her. Hos meg ble det litt tynt, og min subwoofer var ikke bra nok till å deles på 120Hz. Nå har jeg bytt til W26FX002 som subwoofer og de kan deles opp till 500Hz med god nok lyd, hvis jeg ønsker, men jeg håper å bruke midbass horn ned till 70-80Hz - en dag.
     
    Sist redigert:

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Mitt førsøk å simulere din design. Back to the drawing board?
    Vis vedlegget 885668

    Her er en conical som din første design, men tilpasset driver parameters. Blir ikke mer midbass enn så her hvis du har bestemt deg for conical.
    Vis vedlegget 885669


    Hvis du er åpen for å bli singel:
    120cm dyp tractrix horn med 7500cm^2 munn. Det er dobbelt så stort som du tenkte først.
    Men JBL 2425 kanskje ikke når ned till 500Hz. Se etter en midrange driver og et midrange horn fra 500Hz og oppover. Radian PB 850 og et 200-300hz horn kan kjøpes of the shelf. Her kan du finne hvor dyre drivers og horn du bare ønsker.
    Vis vedlegget 885670
    Dette blir sikkert klart og fin lyd, spesiellt med en 6" driver. Men jeg liker egentlig å bruke samme driver for hele midbassen fra 70-80Hz og oppover, og ikke stoppe opp ved 105-120Hz som det blir her. Hos meg ble det litt tynt, og min subwoofer var ikke bra nok till å deles på 120Hz. Nå har jeg bytt til W26FX002 som subwoofer og de kan deles opp till 500Hz med god nok lyd, hvis jeg ønsker, men jeg håper å bruke midbass horn ned till 70-80Hz - en dag.
    Tusen takk for hjelp og tips. Jeg skal ta til meg parametre og simuleringer og se hva jeg klarer å komme opp med av alternativ geometri og drivere. :)
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    405
    Antall liker
    480
    Sted
    Brøttum
    Tanken om "linjekilde" med horn tror jeg er et godt konsept (dersom du får det til å fungere som tiltenkt), personlig ønsker jeg å prøve ut "vinger" på trykkammer-konstruksjoner for å se hva det tilfører ift smal baffel, jeg har lyst til å prøve det samme på basstårna mine forøvrig for å se om det måler noe annerledes og om jeg evt liker det bedre lydmessig. Noe teori bak har jeg ikke, men de gangene jeg har hørt åpne bafler med brede bafler (eller "vinger" i glass) så kobler de bassen veldig godt i rommet, men det tar jo unødvendig mye plass, har sett litt rundt på nettet også, men det jeg har funnet er at betydningen av brede bafler (ved åpen baffel) ikke har noen effekt, det var vel mer i midbass/mellomtone enn ren bass for så vidt så mulig det er en forskjell der på hvilke frekvenser man prøver å gjengi med en slik konstruksjon. Uansett et spennende prinsipp i mine øyne, ikke veldig vanlig design for "linjekilder" heller ....

    Jeg har jo fått i hus en litt spennende kreasjon som Willy har laget, IDS_25 med en bånddiskant i midten (det låter ikke som horn), men kanskje noe slikt kunne vært aktuelt? De ser ikke helt forferdelige ut heller, forholdsvis smalt fotavtrykk og drives aktivt, de må dog ha sub-støtte, men med denne vegg-løsningen du har tenkt på så ville det kanskje ha fungert.

    Rommet ditt er vel av det vriene slaget mtp plassering, refleksjoner og akustikk, det jeg ser/leser av tegningene i alle fall. En god dsp (noe du sikkert må ha uansett) kan jo rydde opp i en del da (i alle fall hvis du velger riktig på veien), men å få noe knall-lyd i det rommet tror jeg blir utfordrende, ingenting er skrevet i stein eller umulig, men jeg tror du kommer til å drive på ei stund før du blir fornøyd, dersom du har høye forventninger.

    Har du noen tanker om drivere til disse mellomtone-tårna du skisserte, er tanken i så fall åpne bafler eller trykkammer? :)
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Mitt førsøk å simulere din design. Back to the drawing board?
    Vis vedlegget 885668

    Her er en conical som din første design, men tilpasset driver parameters. Blir ikke mer midbass enn så her hvis du har bestemt deg for conical.
    Vis vedlegget 885669


    Hvis du er åpen for å bli singel:
    120cm dyp tractrix horn med 7500cm^2 munn. Det er dobbelt så stort som du tenkte først.
    Men JBL 2425 kanskje ikke når ned till 500Hz. Se etter en midrange driver og et midrange horn fra 500Hz og oppover. Radian PB 850 og et 200-300hz horn kan kjøpes of the shelf. Her kan du finne hvor dyre drivers og horn du bare ønsker.
    Vis vedlegget 885670
    Dette blir sikkert klart og fin lyd, spesiellt med en 6" driver. Men jeg liker egentlig å bruke samme driver for hele midbassen fra 70-80Hz og oppover, og ikke stoppe opp ved 105-120Hz som det blir her. Hos meg ble det litt tynt, og min subwoofer var ikke bra nok till å deles på 120Hz. Nå har jeg bytt til W26FX002 som subwoofer og de kan deles opp till 500Hz med god nok lyd, hvis jeg ønsker, men jeg håper å bruke midbass horn ned till 70-80Hz - en dag.
    Den siste der har satt meg på sporet av om det er mulig å lage en slags hjørneversjon av Klipsch la Scala, trekantet liten tett kasse til hver driver, og så tre trinns økning fra en driver som fyrer inn mot hjørnet gjennom en slot. Lengde på ca 70 - 75 cm er mulig innenfor de avgrensningene jeg har valgt meg og noenlunde enkel konstruksjon.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Noe slikt.

    1674810017722.png


    Evt med sider.

    1674810041643.png


    Edit, snitt:

    1674821925448.png


    Hvis man regner horn til spissen av kassa blir effektiv lengde rundt 1 meter, og areal pr driver i exit ca 2000 cm².

    Har ikke testet i Hornresp ennå, men synes det begynner å likne noe nå.
     
    Sist redigert:

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    1674857900350.png

    1674857927285.png
    +
    1674857974502.png

    1674858022884.png


    Med EQ burde dette kunne bli brukbart fra rundt 100 til 6-700? Har ikke brydd meg med at det blir 2 eller 3 ulike ekspansjonsrater ennå, mye rom for små tweaks der.

    1674858387509.png


    Svart valchromat på finnene og resten finért med eik? Tror forresten ikke omrammingen skal fases av, heller være en litt kraftig ramme.

    Edit:
    Demping av bakkammer rydder greit i resonansene, og litt større kammer gir noe mer nedover.

    1674858646594.png


    Edit 2:

    Grå kurve er foreløpig beste versjon av veggsubbene. Bør kunne bli noe av dette og.

    FF1C26C0-DCD6-4056-874E-489CB7188FEE.jpeg
     
    Sist redigert:

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Ikke fått jobbet noe mer i hornresp, men grubler på om ikke det bør være en annen type horn til kompdriveren. Rent estetisk vurdering foreløpig, men om jeg skal unngå at den står ute på trekanten blir dybden begrenset til ca 25 cm (med 2425). Det kan jo holde, men blir kanskje litt høy cutoff. Ut til tuppen av trekanten er det ca 16 cm ekstra å gå på. Litt justeringsrom med tanke på vinkel ut i rommet bør det nok også være, så den største utgaven her er nok ikke aktuell uansett.

    1675334381047.png
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Jeg kikket litt på disse basshornplanene dine. Har du beregnet hvor i kanalen du kan ha fordel av å ha driverens fremside i tapped horn? Det finnes jo en del maler på slikt, men jeg har mer tro på god gammeldags hardcore matematikk der man sjekker de ulike modale frekvensene vs polaritet. Man kan også gjøre strategisk demping i et slikt horn for å slå ut flowpunktene til modene oppover i frekvens, uten at det i nevneverdig grad berører trykksonene ved lave frekvenser.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Jeg kikket litt på disse basshornplanene dine. Har du beregnet hvor i kanalen du kan ha fordel av å ha driverens fremside i tapped horn? Det finnes jo en del maler på slikt, men jeg har mer tro på god gammeldags hardcore matematikk der man sjekker de ulike modale frekvensene vs polaritet. Man kan også gjøre strategisk demping i et slikt horn for å slå ut flowpunktene til modene oppover i frekvens, uten at det i nevneverdig grad berører trykksonene ved lave frekvenser.
    Nei, har ikke sett på det og kan ikke teorien godt nok ennå til å beregne. Har begynt å lure på å lage bakkammer, men har ikke simulert det heller.

    (Jeg leser det du skriver, men skjønner ca 35%.) :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Hehe, om du setter opp en sim, og skriver på dimensjonene (avstand fra driver til lukket ende og åpning, lengde på kanal osv) så kan jeg forsøke å forklare litt hva som skjer inni der. Tar du da med skisse (fra Hornresp) og skriver litt på den i Paint, også evt også acoustic power-graf og acoustic impedance-graf, så kan vi forsøke å knytte det mot selve modellen.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Takk. Det kommer etterhvert. Sånn jeg har tenkt det til nå er det jo ikke et ekte tapped horn, da elementet ikke ligger inne i hornet, men rett ved siden av munningen. Har tenkt det ville vært kult å legge munningen på kortsiden av hele subben, slik at den spiller inn i/inn mot hjørnet over mellombassene, uten at det har all verden å si hverken visuelt eller akustisk.

    1675337007218.png
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Det der er jo en enkel transmisjonslinje. Det er veldig forutsigbart hva funksjon og utfordringer i en slik konstruksjon er.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Tenker på metode for bygging av diskanthorn, begrensningen er fres med lav dybde, samt at det er kult med lite svinn. Har ca 25 cm dybde til selve hornet og munning på ca 2.400 cm² (37 h x 64 b).

    Hva ser jeg etter mhp kurve/spredning for en slik plassering i hjørne? Ideelt sett skulle det vært 90 grader spredning, eller vil det gi problemer med veggene? Noen som har erfaring med 1.000 - 10.000 Hz og noenlunde jevn spredning i det området?

    1675763248359.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn