En 15" bassdriver blir til

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Vi har jo tross alt laget høyttalerelementer i over hundre år. At et nytt element konseptuelt skulle sett helt annerledes ut enn et annet element ville jo vært litt pussig. Det er et mindre antall design som typisk går igjen. Fra det perspektivet ligner de alle sammen.
     
    L

    larsmartin

    Gjest

    Her er det store likheter.... samme dim. (15"), begge er for bass, begge er runde. Tilfeldigheter?

    Vis vedlegget 751015
    Forstå meg rett. Kan være at samme fabrikk har produsert elemente til Snickers som de stereo integrity. De er ikke like store, helt annen oppbygning, men detaljer er like. Jeg trodde stereo integrity laget alt selv, men er kanskje få fabrikker som lager for selv design?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Forstå meg rett. Kan være at samme fabrikk har produsert elemente til Snickers som de stereo integrity. De er ikke like store, helt annen oppbygning, men detaljer er like. Jeg trodde stereo integrity laget alt selv, men er kanskje få fabrikker som lager for selv design?
    Stort sett alle ferdigprodukter er et konglomerat av underleverandørers komponenter, uansett vare nær sagt. Forøvrig så betyr ikke det at alle slike komponenter ER like- de kan bestilles skreddersydde og med totalt forskjellige egenskaper og fortsatt "se" ganske like ut på overflaten. Men hvor vil du egentlig med alt dette - i en seriøs kompetansepreget tråd som er startet av en person som på en seriøs måte driver utvikling?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Om du setter deg ned å tegner et element og lager alt selv. En annen gjør det samme. Mener du fortsatt at de blir så påfallende like?
    Les deg litt opp på hvordan et dynamisk høyttalerelement fungerer. De største synlige forskjellene vil være om kurven er presset eller støpt, og om magnetsystemet er basert på ferritt eller neodymium. Hvis det er Nd har man litt fler frihetsgrader til formen på magneten, inkludert innvendig slug eller utvendige stabler. Uansett er ikke dette de viktigste egenskapene eller designvalgene for en driver. De er på innsiden og ikke synlige.

    Slik kan et ferrittelement se ut, her franske PHL 3340:
    32FCFB54-F7F6-47D9-9CB0-BD26B1EDF29F.jpeg

    Noen ganger tilbyr produsenter samme høyttalerelement med enten ferritt eller neodym. Da er forskjellen fort mindre enn den ser ut til. Det kan f eks se slik ut, her fra tyske BMS:
    1BAD609D-E81F-44B3-B472-9D0CFF4EB1E0.jpeg

    1D1ECD83-49F0-47EA-885A-3A2B7F8039FB.jpeg

    I beste mening: Du dummer bare ut deg selv. Gå og lek et annet sted enn i denne tråden.
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Vet dere at det det ikke er laget på samme fabrikk som stereo integrity?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Les deg litt opp på hvordan et dynamisk høyttalerelement fungerer. De største synlige forskjellene vil være om kurven er presset eller støpt, og om magnetsystemet er basert på ferritt eller neodymium. Hvis det er Nd har man litt fler frihetsgrader til formen på magneten, inkludert innvendig slug eller utvendige stabler, men med ferritt er frihetsgradene mer på innsiden og ikke like synlige.

    Slik kan et ferrittelement se ut, her franske PHL 3340:
    Vis vedlegget 751025
    Noen ganger tilbyr produsenter samme høyttalerelement med enten ferritt eller neodym. Da er forskjellen fort mindre enn den ser ut til. Det kan f eks se slik ut, her fra tyske BMS:
    Vis vedlegget 751028
    Vis vedlegget 751029
    I beste mening: Du dummer bare ut deg selv. Gå og lek et annet sted enn i denne tråden.
    vi avslutter, ikke dette som var ment.Trodde faktisk han amerikaner satt å laget alt hjemme og ser detaljer er like. Det var alt. Jeg er ferdig.

    Det er bare å slette alt om mulig.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Les deg litt opp på hvordan et dynamisk høyttalerelement fungerer. De største synlige forskjellene vil være om kurven er presset eller støpt, og om magnetsystemet er basert på ferritt eller neodymium. Hvis det er Nd har man litt fler frihetsgrader til formen på magneten, inkludert innvendig slug eller utvendige stabler. Uansett er ikke dette de viktigste egenskapene eller designvalgene for en driver. De er på innsiden og ikke synlige.

    Slik kan et ferrittelement se ut, her franske PHL 3340:
    Vis vedlegget 751025
    Noen ganger tilbyr produsenter samme høyttalerelement med enten ferritt eller neodym. Da er forskjellen fort mindre enn den ser ut til. Det kan f eks se slik ut, her fra tyske BMS:
    Vis vedlegget 751028
    Vis vedlegget 751029
    I beste mening: Du dummer bare ut deg selv. Gå og lek et annet sted enn i denne tråden.
    Synes ligesom LarsMartin at der er mange ligheder pånær lige magnetsystemet.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Vet dere at det det ikke er laget på samme fabrikk som stereo integrity?
    Fra SI sine nettsider: Each IB-24 subwoofer is hand-built here in North Carolina.

    Hva tror du?

    Edit: ser siste setning kan oppfattes som krass, det er ikke meningen.
     

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    258
    Antall liker
    156
    Om du setter deg ned å tegner et element og lager alt selv. En annen gjør det samme. Mener du fortsatt at de blir så påfallende like?
    Men et element består jo av x antall forskjellige komponenter. Mener du at Snickers burde lage et element som ikke består av delene som trengs for å bygge et element?
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror @Snickers-is kan fortelle litt om hvordan høyttaler elementbransjen opererer.

    Det finnes leverandører i asia som kan selge deg "ferdige" løsninger (søk på Alibaba.com) med ditt navn på elementet, til de store "komplette" høyttaler produsenter som designer alt in-house og setter sammen dette selv for sine egne høyttalere.

    Det finnes en stor underleverandørbransje som lever kun av å levere del-elementer som fekse chassis, membraner osv.
    Dvs du "lett" kan designe og få bygget ditt eget element (Dette ligner litt på på Stereo Integrity).

    Voice coil magazine er magasinet som ser på underliggende deler i en høyttaler. De har annonser fra underleverandører til elementbransjen

    Her er en oversikt på leverandører til den delen av bransjen

    https://www.loudspeakerindustrysourcebook.com/liscategories

     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jeg tror @Snickers-is kan fortelle litt om hvordan høyttaler elementbransjen opererer.

    Det finnes leverandører i asia som kan selge deg "ferdige" løsninger (søk på Alibaba.com) med ditt navn på elementet, til de store "komplette" høyttaler produsenter som designer alt in-house og setter sammen dette selv for sine egne høyttalere.

    Det finnes en stor underleverandørbransje som lever kun av å levere del-elementer som fekse chassis, membraner osv.
    Dvs du "lett" kan designe og få bygget ditt eget element (Dette ligner litt på på Stereo Integrity).

    Voice coil magazine er magasinet som ser på underliggende deler i en høyttaler. De har annonser fra underleverandører til elementbransjen

    Her er en oversikt på leverandører til den delen av bransjen

    https://www.loudspeakerindustrysourcebook.com/liscategories

    Takk for svar. Dette jeg lurte på.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg tror @Snickers-is kan fortelle litt om hvordan høyttaler elementbransjen opererer.
    Som flere er inne på her finnes det en stor industri for dette, og det kan utvikles drivere på mange ulike nivåer.

    Det mest vanlige er at man spesifiserer en custom variant av en driver produsenten allerede produserer. Da spør man gjerne hva produsenten har som ligger i nærheten av gitte parametere. Ofte skyldes dette at man ønsker å putte driveren inn i en kasse med et annet volum, ønsker en annen tuning, eller kanskje mer slaglengde. Men minst like ofte skyldes dette at man ønsker at driveren skal se annerledes ut enn den andre har tilgang på å kjøpe.

    En prosess som minner om ovenstående er der man ønsker en driver med gitte egenskaper og spør produsenten om dette. Da vil man som regel få en driver basert på noe produsenten har laget fra før, med mindre man har veldig spesifikke ønsker som ikke lar seg forene med eksisterende komponenter.

    I tillegg har vi underleverandørene. De har en del å si for hvor mye custom man i hvert enkelt tilfelle kan eller bør gjøre. Det er for eksempel ganske enkelt å lage en ny variant av en membran med et nytt materiale på eksisterende tooling. Må man over på annen tooling begynner det å koste. Men utvalget av former er enormt, og det aller meste kan kuttes. Det betyr for eksempel at vi kunne velge en membran under gitte kriterer, i dette tilfellet en kurvet membran med en viss radie, og få den kuttet til riktig inner og ytterdiameter. Det er mange pulp-varianter å velge i, så her gikk vi for den hardeste som i kombinasjon med en spesiell coating gir en, til papir å være, ekstremt hard membran. Man justerer da massen ved å justere konsentrasjonen og prosesstiden.

    Chassis var det aldri aktuelt å åpne ny tooling for. Det valgte chassiset har stor åpenhet, stor spider-landing, stor høyde fra spider landing til bunn, og jeg synes det ser bra ut. Samme produsent lager veldig mange av de chassisene vi er vant til å se fra ulike produsenter.

    For surround og spider var det litt som med membranen, man velger ut fra eksisterende toolinger i den grad det lar seg gjøre.

    Magneter og spoler er i stor grad "nullkostnad" selv om det er utenfor standard. Så selv om magnetene lages i formverktøy er det ikke noe problem å få laget sine egne. Materialene er i stor grad standardisert i bransjen, selv om det eksisterer 2-3 ulike spesifikasjonsstandarder som det ikke er like lett alltid å oversette mellom.

    Ståldelene og kortslutningsringene er 100% custom da disse er maskinert. Det finnes også noen støpte varianter, og noen stansede, men jeg bruker ikke slike deler. Dette har både med materialene, formbarheten og formfriheten å gjøre.

    Det man ser når man ser på motoren er en topplate med en aluminiumsring oppå. Begge er ganske "uinteressante" da de er helt flate. Diameteren på aluminiumsringen er tilpasset innfestingen til chassis selv om den også er en kortslutningsring. Diameteren på topplata er justert til magnetenes diameter fordi dette er den løsningen som gir høyest fluxtetthet. Mange tenker intuitivt at 100% lik diameter som ringene gir høyest flux, men slik er det altså ikke. Derfor kan det se ut som at disse delene ikke er nøyaktig laget. Men tykkelsen på topplata er nøye valgt ut fra tilgjengelig magnetkapasitet og motorgeometrien forøvrig.

    Men den kanskje mest komplekse delen er T-yoken, altså kombinasjonen av bakplate og polstykke. Denne er 100% designet fra bunnen av. Den er 18mm tykk inn mot polstykket, og da jeg designet den tenkte jeg "den likner på en typisk langslags driver med bumped back". En bumped back er en løsning man bruker for å gi litt mer plass til spolen når den skal slå langt. I denne motoren var det ikke behov for det, men det var behov for å unngå at den gikk i metning for tidlig, derfor måtte den bli tykkere på vei inn mot polstykket. Videre er polstykket designet med variabel tykkelse, og en forlengelse, som til sammen fyller 3 oppgaver. Den ene er å balansere kraftfaktoren rundt nullpunktet, både for positiv og negativ polaritet. Den andre er å balansere induktansen rundt nullpunktet. Når disse to er på plass får man bort DC-faktorene i motoren. Den tredje faktoren er at det er lagt inn massiv metning rundt magnetgapet. Utenfra, altså via topplata, er dette enkelt fordi arealet blir mindre og mindre på vei inn mot gapet. Men fra innsiden må man designe polstykket så man får maksimalt effektiv overføring av flux fra bunnen av magneten.

    Det er faktisk veldig lett å merke at mange av produsentene ikke er vant til å få alle delene i motoren 3D-tegnet med toleranser, materialkvaliteter og alt ferdig. Men straks de innså at de ikke skulle designe noe, eller avvike fra tegningene, var det plain sailing. Da fungerte driverne også slik i praksis som på simuleringer. På de to første prototypene var det gjort feil, altså fulgte rett og slett ikke prototypene tegningene, og da leverte heller ikke driveren slik den skulle.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Kameraten min skal ha 15» til mellombass.
    4 sett av 2 stk elementer mot hverandre uten kasse.
    Kan dine brukes? Mener jeg leste dine er designet for kasse, men om motorstøyen er lav kan de kanskje brukes likevel?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Kameraten min skal ha 15» til mellombass.
    4 sett av 2 stk elementer mot hverandre uten kasse.
    Kan dine brukes? Mener jeg leste dine er designet for kasse, men om motorstøyen er lav kan de kanskje brukes likevel?
    Er det SLOB/Ripol-løsning han planlegger?

    Ja, de er designet for en kasse på 150 liter og tilpasset bassrefleks. De var ment som drop-in replacement for TAD 1601b, og de vet jeg har vært benyttet i åpen baffel, uten at jeg har hørt dette selv.

    Men ja, motorene er støysvake. Kaviteten under støvhetta er kalkulert og det er gjort beregning av helmholzresonans og flow i ventileringen. Det er også lagt inn ekstra lufting for å punktere kaviteten så man får lavere Q på alle eventuelle resonanser. Så dette skal være noe av det mer stille, også ved lange slaglengder. Det er også noe av det aller mest stabile både mht slaglengde og strøm som noen sinne er designet. Som man ser på dette diagrammet er de omtrent totalt upåvirket av høye strømmer i motoren:

    bl_3d.png
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Noe lignende dette med 4 stk 24» og 4 stk 15» 8 stk Neo10 og 2,2m høy Magnepan diskant på hver side.

    Kommer ditt element for salg i nær fremtid?
    Han har nok en jobb foran seg å få dette til å harmonere..
     

    Vedlegg

    L

    larsmartin

    Gjest
    Jada drossel. Ikke tradisjonelt, men han har fokus på oppløsning og trenger ikke den tunge bassen. Får være nok om det i denne tråden.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Man kan trygt si at der lager han seg en del utfordringer ja. Det blir noen enorme moder ved dipol-peaken for hver driver, og de kommer ganske høyt i frekvens. Det gjør heller ikke saken enklere med så mange delefrekvenser.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Første reaksjon fra min side var «…men hvorfor?» Syntes likevel linken var interessant, inntil de begynte å snakke om kortslutningsring av sølv, kryogenisk behandling, og Ansuz Darkz føtter under kreasjonene. Prislisten ser ut deretter - ting man rolig kan avvise som sludder nesten dobler prisene. Da blir jeg også ganske mistenksom til «teknologien» deres, og det hjelper ikke at det ikke ser ut til å finnes noen uavhengige målinger noe sted. Skeptisk…

    1632769972827.png

    Men Snickers har langt bedre forutsetninger for å si noe om hvorvidt en høyttalermotor bestående av Nd-ringer og en kobberring i det hele tatt gir mening. For meg ser det mer ut som historiefortelling om noe som stort sett er lagd for å være «annerledes».

    Det de kaller «planar ribbon» diskant (og skryter av at den er fri for trafoer) ser veldig ut som en AMT pleated diaphraghm diskant, som er noe annet enn en bånddiskant, og som aldri har behøvd noen trafo med mindre man har tenkt å drive den fra en rørforsterker. Impedansen på en AMT er gjerne resistive 5 ohm eller så, flatt gjennom audiobåndet. Historiefortelling.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Det er selvsagt mye man kan si om det konseptet. Aller først er det jo interessant i seg selv å bli kvitt stålet. Da forsvinner DC-koblingen mellom spole og motor. Og selv om en motor egentlig aldri skal jobbe i DC er det enkelte ting som kan slå positivt ut oppover i frekvens også. Det som ofte er utfordringen er å finne magneter som er magnetisert radielt. Det kan kanskje høres trivielt ut, men en magnet bør også være sintret i samme retning. Børresen har valgt aksiale magneter, og da er det egentlig ikke matematisk mulig å få noe særlig slaglengde. Den som sitter i modellen under har jeg sett på dimensjonene på og satt opp en simulering av Bl(x) som ser sånn ut:

    Borresen BLx.png


    På bass/mellomtoner regner vi ofte grensen ved 82%, så i området rundt 5mm hver vei. Det kan være mindre endringer på lengde på magneter, spole og mellomparti, men jeg tror ikke forskjellen er større enn at den eventuelt har noe rundere topp, og i såfall har den litt mindre slaglengde. Om den har litt mer nedtrykt topp har den potensielt litt mer slaglengde.

    Det som er interessant med motorer uten stål er at en permanentmagnet er mettet. Da har man ingen deler med høyere permeabilitet enn luft. Børresen hevdet at dette fører til at det ikke er noen impedanstopp, men det stemmer ikke. Impedanstoppen kommer av den mekaniske resonansen og at spolen ligger i et magnetfelt. Når den forsvinner er det fordi man har bygget en driver med veldig høy demping. Men dette har ikke noe å gjøre med at man har en motor uten stål.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Hvis man først skal ut med en skarve million for en høyttaler, hvorfor ikke gå for cryo og sølv i samme slengen for bare 66% ekstra? Pyttsann.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Det de kaller «planar ribbon» diskant (og skryter av at den er fri for trafoer) ser veldig ut som en AMT pleated diaphraghm diskant, som er noe annet enn en bånddiskant, og som aldri har behøvd noen trafo med mindre man har tenkt å drive den fra en rørforsterker. Impedansen på en AMT er gjerne resistive 5 ohm eller så, flatt gjennom audiobåndet. Historiefortelling.
    Slik jeg har forstått er det en isodynamisk tweeter der alle magnetene er plassert bak membranen. Mener dette skal være mye samme konstruksjon som begynte sitt liv i Raidho og Eben i sin tid.

    Her er et bilde av blant annet membranene:
    1632771488823.png
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Første reaksjon fra min side var «…men hvorfor?» Syntes likevel linken var interessant, inntil de begynte å snakke om kortslutningsring av sølv, kryogenisk behandling, og Ansuz Darkz føtter under kreasjonene. Prislisten ser ut deretter - ting man rolig kan avvise som sludder nesten dobler prisene. Da blir jeg også ganske mistenksom til «teknologien» deres, og det hjelper ikke at det ikke ser ut til å finnes noen uavhengige målinger noe sted. Skeptisk…

    Vis vedlegget 751394
    Men Snickers har langt bedre forutsetninger for å si noe om hvorvidt en høyttalermotor bestående av Nd-ringer og en kobberring i det hele tatt gir mening. For meg ser det mer ut som historiefortelling om noe som stort sett er lagd for å være «annerledes».

    Det de kaller «planar ribbon» diskant (og skryter av at den er fri for trafoer) ser veldig ut som en AMT pleated diaphraghm diskant, som er noe annet enn en bånddiskant, og som aldri har behøvd noen trafo med mindre man har tenkt å drive den fra en rørforsterker. Impedansen på en AMT er gjerne resistive 5 ohm eller så, flatt gjennom audiobåndet. Historiefortelling.
    Jeg har begrenset kunnskap på temaet, men det virker jo som et seriøst prosjekt, blir usikker på om det er lagt faktorer til grunn som ikke er rent matematiske, linolje og silke har jo også svorne tilhengere og de kan ikke beskyldes å være plaget av forfengelighet, som det er nok av i hifi bransjen. Nå skal det tilføyes at jeg har tro på både kabelforskjeller og kryobehandling. Synes uansett at dette var et friskt tilskudd - takker for et mer objektivt syn !
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Mener kanskje at man bør være forsiktig med å mene for mye i slike fora, har heller ikke hørt lenge nok til å gjøre meg opp en mening. Generelt flott med produsenter som vil gå egne veier, så får det bli en individuell vurdering om man " biter på" , lett å bli blasert på ting man kan lite om.

    Jeg ble nok mest interessert pga. driverdesignet, da er det fint å ha snickers til å komme med fakta.

    Dette er jo uansett en avsporing ifht. 15" driver diskusjonen, mente vel det sneiet innom temaet !
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Man kan trygt si at der lager han seg en del utfordringer ja. Det blir noen enorme moder ved dipol-peaken for hver driver, og de kommer ganske høyt i frekvens. Det gjør heller ikke saken enklere med så mange delefrekvenser.
    Ja, er nok en lang vei, men kjapt å gjøre om til baffel om det går helt skeis. Det er laget en sub som er tilsvarende konsept.

     

    Vedlegg

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Det er jo interessant at de lager en driver uten jern, men uten målinger som viser litt resultater er det lov å være skeptisk.
    Må si jeg gleder meg stort til å se noen målinger fra Snickers' siste kreasjoner. Hvis han klarer å produsere en driver med den BL kurven i post 460 så snakker vi om en driver som har seriøst lite forvrengning selv ved høye lydtrykk. Utrolig spennende!
    1632780206100.png

     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Som flere er inne på her finnes det en stor industri for dette, og det kan utvikles drivere på mange ulike nivåer.

    Det mest vanlige er at man spesifiserer en custom variant av en driver produsenten allerede produserer. Da spør man gjerne hva produsenten har som ligger i nærheten av gitte parametere. Ofte skyldes dette at man ønsker å putte driveren inn i en kasse med et annet volum, ønsker en annen tuning, eller kanskje mer slaglengde. Men minst like ofte skyldes dette at man ønsker at driveren skal se annerledes ut enn den andre har tilgang på å kjøpe.

    En prosess som minner om ovenstående er der man ønsker en driver med gitte egenskaper og spør produsenten om dette. Da vil man som regel få en driver basert på noe produsenten har laget fra før, med mindre man har veldig spesifikke ønsker som ikke lar seg forene med eksisterende komponenter.

    I tillegg har vi underleverandørene. De har en del å si for hvor mye custom man i hvert enkelt tilfelle kan eller bør gjøre. Det er for eksempel ganske enkelt å lage en ny variant av en membran med et nytt materiale på eksisterende tooling. Må man over på annen tooling begynner det å koste. Men utvalget av former er enormt, og det aller meste kan kuttes. Det betyr for eksempel at vi kunne velge en membran under gitte kriterer, i dette tilfellet en kurvet membran med en viss radie, og få den kuttet til riktig inner og ytterdiameter. Det er mange pulp-varianter å velge i, så her gikk vi for den hardeste som i kombinasjon med en spesiell coating gir en, til papir å være, ekstremt hard membran. Man justerer da massen ved å justere konsentrasjonen og prosesstiden.

    Chassis var det aldri aktuelt å åpne ny tooling for. Det valgte chassiset har stor åpenhet, stor spider-landing, stor høyde fra spider landing til bunn, og jeg synes det ser bra ut. Samme produsent lager veldig mange av de chassisene vi er vant til å se fra ulike produsenter.

    For surround og spider var det litt som med membranen, man velger ut fra eksisterende toolinger i den grad det lar seg gjøre.

    Magneter og spoler er i stor grad "nullkostnad" selv om det er utenfor standard. Så selv om magnetene lages i formverktøy er det ikke noe problem å få laget sine egne. Materialene er i stor grad standardisert i bransjen, selv om det eksisterer 2-3 ulike spesifikasjonsstandarder som det ikke er like lett alltid å oversette mellom.

    Ståldelene og kortslutningsringene er 100% custom da disse er maskinert. Det finnes også noen støpte varianter, og noen stansede, men jeg bruker ikke slike deler. Dette har både med materialene, formbarheten og formfriheten å gjøre.

    Det man ser når man ser på motoren er en topplate med en aluminiumsring oppå. Begge er ganske "uinteressante" da de er helt flate. Diameteren på aluminiumsringen er tilpasset innfestingen til chassis selv om den også er en kortslutningsring. Diameteren på topplata er justert til magnetenes diameter fordi dette er den løsningen som gir høyest fluxtetthet. Mange tenker intuitivt at 100% lik diameter som ringene gir høyest flux, men slik er det altså ikke. Derfor kan det se ut som at disse delene ikke er nøyaktig laget. Men tykkelsen på topplata er nøye valgt ut fra tilgjengelig magnetkapasitet og motorgeometrien forøvrig.

    Men den kanskje mest komplekse delen er T-yoken, altså kombinasjonen av bakplate og polstykke. Denne er 100% designet fra bunnen av. Den er 18mm tykk inn mot polstykket, og da jeg designet den tenkte jeg "den likner på en typisk langslags driver med bumped back". En bumped back er en løsning man bruker for å gi litt mer plass til spolen når den skal slå langt. I denne motoren var det ikke behov for det, men det var behov for å unngå at den gikk i metning for tidlig, derfor måtte den bli tykkere på vei inn mot polstykket. Videre er polstykket designet med variabel tykkelse, og en forlengelse, som til sammen fyller 3 oppgaver. Den ene er å balansere kraftfaktoren rundt nullpunktet, både for positiv og negativ polaritet. Den andre er å balansere induktansen rundt nullpunktet. Når disse to er på plass får man bort DC-faktorene i motoren. Den tredje faktoren er at det er lagt inn massiv metning rundt magnetgapet. Utenfra, altså via topplata, er dette enkelt fordi arealet blir mindre og mindre på vei inn mot gapet. Men fra innsiden må man designe polstykket så man får maksimalt effektiv overføring av flux fra bunnen av magneten.

    Det er faktisk veldig lett å merke at mange av produsentene ikke er vant til å få alle delene i motoren 3D-tegnet med toleranser, materialkvaliteter og alt ferdig. Men straks de innså at de ikke skulle designe noe, eller avvike fra tegningene, var det plain sailing. Da fungerte driverne også slik i praksis som på simuleringer. På de to første prototypene var det gjort feil, altså fulgte rett og slett ikke prototypene tegningene, og da leverte heller ikke driveren slik den skulle.
    3 uforståelige ting...

    Uforståelig 1. Sittet på utenlandsterminalen på Heathrow noen ganger, inntatt noen øl i påvente av en flight videre til Tennessee. Sett A-380 bli lastet full, passasjerer i to høyder + bagasje under der igjen, er det ikke tett på 600 tonn alt veier? OK, så taxer den plutselig av gårde, passerer 737'er som ser ut som privatfly i forhold. Forsvinner ut av syne, kommer inn i synsfeltet igjen på vei for å ta av - tanker det samme hver eneste gang - må dere f... i meg få opp farta skal dere ha den minste sjanse til å få den opp i lufta! Så, plutselig, fortsatt uten den fart man forventer, liksom, løfter snuta seg - så forsvinner hele klumpen opp i lufta og det er da f... ikke mulig det man ser!

    Uforståelig 2. Når man står ytterst i containerhavna i Rotterdam, ser de aller største containerbåtene komme inn. Flere tusen containere, hver av dem med vekt opp til 25 tonn. Skipet, lasten - ja begge deler aldeles et "firkanta stålmonster" som f... ikke kan flyte eller unngå å velte rundt i hardt vær fra andre siden a v kloden og dit! Men, men den flyter jo, og jadda har hørt om Arkimedes lov men det stritter bare så i mot det som øyet ser...

    Uforståelig 3. Kort og godt at ingen høyttalerprodusent har hentet inn Snickers-Is til utviklingsavdelingen (han bor faktisk ikke så mange minuttene fra Seas fabrikken... i Indre Østfold er det fri fart) Well, nå kommer han med sine egne drivere - trolig utviklet uten innkjøpssjefer & markedsfolk hengende over ryggen. Gleder meg like mye som da jeg telte opp konfirmasjonpengene, i sin tid - 760 kroner skal vite - nøyaktig det en Tandberg TP-41 kostet den gangen! Og med dette starten på interessen for musikk & musikkutstyr. Har forresten hørt en uttalelse fra en en av verdens ledende OEM produsenter av drivere, som mente Snickers-Is hadde en av klodens skarpeste hjerner hva forståelse for høyttalere angår.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det blir nok en veldig god bassdriver dette :)
    En har jo allerede 15`drivere med god slaglengde, og 15`drivere som spiller bra i mellomtonen.
    Men begge deler er ikke mange av.

    Eldre konstruksjoner, også noen av de nyere er uten kortslutningsringer.
    Hvor høy induktans er det i din driver før kortsluntingsringene kommer inn?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Om ikke før jul med dagens situasjon mht transport og alt så i hvertfall ikke så lenge etter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn