En 15" bassdriver blir til

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvor langt i utviklingen er du, er det ferdige produkter eller prototyper vi venter på nå?
     

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    379
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Fint om det blir vist specs også, så slipper jeg å gå igjennom hele tråden en gang til😂
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Kan jo alltids gjøre det:

    Parameters.png

    SPL.png


    (Resonans i målekammeret rundt 240, 320 og 480)


    THD.png


    BL x.png


    Impedance.png


    Kms x.png


    Le x.png


    Det blir noen mindre oppdateringer. Det blir DVC på 2x16 ohm, litt lavere Le (relativ til Re), og det vil påvirke impedanskurven osv. Men om man simulerer med disse dataene får man nøyaktig det samme.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Lov å gratulere? Håper det blir en suksess!🥳

    Har du noen large signal parameters på den?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Lov å gratulere? Håper det blir en suksess!🥳

    Har du noen large signal parameters på den?

    Takk!
    Alt dette er Klippel-målt. For eksempel ville nok en småsignal Qms ligget noe høyere for denne driveren. Men for de fleste parametrene her vil ikke forskjellen på småsignal og for eksempel 10-50W være særlig merkbar. Det er også mye av poenget med at den er laget akkurat slik den er.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.989
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har bestilt 200 nå i første omgang, og det skal etter planen være en del igjen på lager etter første utsendelse.
    Meget bra😀👍 Kan du si noe om FS/QTS og lukket kabinett? Ser en kommer i 109 som kanskje er litt uheldig. Vet ikke hvor tungt en skal vektlegge dette😀
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Tenke snarere på typ xmax, etc
    Ah, sånn sett ja. Jeg har lagt meg på 12mm, men typisk bransjestandard for subwoofere gir en x-var på omkring 15-16mm, noe jeg synes er mindre interessant. Innenfor 12mm med Fb i 24-25Hz-området skal man egentlig aldri havne der at dopplereffekten er hørbar.

    Suspension drar til noe tidligere enn motorens ulineariteter, men så vet vi at opphenget er kritisk for stabiliteten, spesielt sentreringsstabiliteten. Den har også svært lav Fs, så som faktor i et forvrengnings regnestykke er opphenget kun dominant for svært lave frekvenser. I og med at maksimal slaglengde ikke inntreffer før godt over 30Hz vil dermed aldri opphenget spille en signifikant rolle i dette regnestykket. Da vil heller ikke opphenget påvirke IMD nevneverdig. Massen vil i prinsippet alltid være den dominante motkraften, unntatt under Fb der vi ønsker at opphenget skal ta jobben seriøst.

    Le(x) er noe lavere i denne siste versjonen ift den målingen jeg ha ut her. Spesielt i senter, så den blir også generelt jevnere, men den er jo allerede godt egnet til passiv deling oppover i frekvens med så lav Le som varierer så lite som dette her.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Meget bra😀👍 Kan du si noe om FS/QTS og lukket kabinett? Ser en kommer i 109 som kanskje er litt uheldig. Vet ikke hvor tungt en skal vektlegge dette😀
    Dersom du ønsker at en driver skal ta hånd om LF-responsen gjennom sine parametre så er forholdet mellom kraftfaktor, resistans og masse for høyt. Det vil si at om vi beregner Le/Re^2 og deler massen på dette så får vi et tall som er lavt. Det er tilpasset bassrefleks. Til lukket kasse er det litt for høy motorkraft, noe som gjør at følsomheten i passbandet blir såpass høyt ift følsomheten i den lave enden at du må regne med litt EQ. Med en svakere motor ville virkningsgraden gått ned, og i passbandet, der den er nær resistiv, ville dermed følsomheten gått ned. I den lave enden, der høy virkningsgrad betyr høy impedans, ville følsomheten blitt uendret da den domineres av kabinettet.

    Så nei, jeg ville ikke bekymret meg et øyeblikk, men du må regne med litt EQ i bunnen.

    Kort sagt kan man si at om vi kunne flyttet hele Re ut av driveren ville vi fått en ekstremt effektiv driver, men med spenningsforsterkere ville man trengt mye EQ. Om vi hadde lagt EQ inn som en del av forsterkerens kontroll-loop, og løst det ved at den reagerte på driverens impedanskurve, ville vi endt opp med en forsterker som hadde en utgangsimpedans lik den Re vi fjernet fra driveren. I realiteten ville ekvivalensdiagrammet sett identisk ut, og en driver med "helt feil" Fs/Qts ville plutselig vært perfekt til lukket kasse uten videre EQ.

    Når du EQ-er før forsterkeren gjør du faktisk egentlig akkurat det samme, og den resulterende impulsresponsen blir også helt lik.

    Håper ikke dette ble altfor komplisert, spør gjerne.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Da venter jeg bare på 18 tommers versjonen.🤣 Håper du selger godt og føler på presset for å få ræva i gir med noe slikt.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Det og finne skikkelige 18" er enklere enn og finne gode 15" !!!
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Det er et større marked for 18" innen PA enn 15" dvs mer fokus på de større størrelsene. I tillegg blir en 15" gjerne mer et midbass element for PA verdenen.
    15'ern til Snickers-is er mer "hifi" dvs litt lavere virkningsgrad og noe mer bass support enn hva som er på det åpne markedet nå.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.989
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det er et større marked for 18" innen PA enn 15" dvs mer fokus på de større størrelsene. I tillegg blir en 15" gjerne mer et midbass element for PA verdenen.
    15'ern til Snickers-is er mer "hifi" dvs litt lavere virkningsgrad og noe mer bass support enn hva som er på det åpne markedet nå.
    Skjønner😀 Takk for svar.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.989
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Dersom du ønsker at en driver skal ta hånd om LF-responsen gjennom sine parametre så er forholdet mellom kraftfaktor, resistans og masse for høyt. Det vil si at om vi beregner Le/Re^2 og deler massen på dette så får vi et tall som er lavt. Det er tilpasset bassrefleks. Til lukket kasse er det litt for høy motorkraft, noe som gjør at følsomheten i passbandet blir såpass høyt ift følsomheten i den lave enden at du må regne med litt EQ. Med en svakere motor ville virkningsgraden gått ned, og i passbandet, der den er nær resistiv, ville dermed følsomheten gått ned. I den lave enden, der høy virkningsgrad betyr høy impedans, ville følsomheten blitt uendret da den domineres av kabinettet.

    Så nei, jeg ville ikke bekymret meg et øyeblikk, men du må regne med litt EQ i bunnen.

    Kort sagt kan man si at om vi kunne flyttet hele Re ut av driveren ville vi fått en ekstremt effektiv driver, men med spenningsforsterkere ville man trengt mye EQ. Om vi hadde lagt EQ inn som en del av forsterkerens kontroll-loop, og løst det ved at den reagerte på driverens impedanskurve, ville vi endt opp med en forsterker som hadde en utgangsimpedans lik den Re vi fjernet fra driveren. I realiteten ville ekvivalensdiagrammet sett identisk ut, og en driver med "helt feil" Fs/Qts ville plutselig vært perfekt til lukket kasse uten videre EQ.

    Når du EQ-er før forsterkeren gjør du faktisk egentlig akkurat det samme, og den resulterende impulsresponsen blir også helt lik.

    Håper ikke dette ble altfor komplisert, spør gjerne.
    Prøver å henge med. Forstod halvparten. Sånn er livet til en løk🤓
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Det kommer jo litt an på hva man ser etter. Er man ute etter linearitet, lav forvrengning, stabilitet, dypbass, detaljering, resonansfrihet osv så er det mye i PA-verdenen som blir litt sånn "nesten", men mangler en del på veldig mye. Men ser man bare etter en driver med ball park samme T/S-egenskaper så er det jo en del å finne der ute.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Det er et større marked for 18" innen PA enn 15" dvs mer fokus på de større størrelsene. I tillegg blir en 15" gjerne mer et midbass element for PA verdenen.
    15'ern til Snickers-is er mer "hifi" dvs litt lavere virkningsgrad og noe mer bass support enn hva som er på det åpne markedet nå.
    Jeg tror du har rett i at 18"-markedet er større for subwoofere innen PA, men generelt er det flere 15" å velge i enn 18" der ute. Og, som du sikkert prøver å få frem her, disse 18" er bedre egnet til hifi sub enn 15" ofte er siden 15" ofte ikke egner seg til den tuningen som skal til for å komme skikkelig ned i bassen. En god tommelfingerregel er at høy virkningsgrad gir lite dypbass.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Dette er skikkelig spennende. For oss som for øyeblikket ikke har plass til 150L BR... Hvis man har tilgang til DSP og en god del effekt, hvor liten lukket kasse kan man slippe unna med og allikevel få god respons nedover samtidig som dynamikken og smekket beholdes? Er det mulig å si noe om?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Dette er skikkelig spennende. For oss som for øyeblikket ikke har plass til 150L BR... Hvis man har tilgang til DSP og en god del effekt, hvor liten lukket kasse kan man slippe unna med og allikevel få god respons nedover samtidig som dynamikken og smekket beholdes? Er det mulig å si noe om?
    Det er et spørsmål med en viss kompleksitet, men la meg forsøke:

    Aller først, om vi tenker oss at linjær displacement er 2 liter og at vi har en kasse på 3 liter, så vil man vekselvis fortrenge 1 liter, og ekspandere den med 1 liter, slik at den varierer mellom 2 og 4 liter. Om vi ser på kraften som skal til for å flytte membranen ytterligere 1mm frem i en kasse på 4 liter vs kraften som skal til for å flytte membranen 1mm bakover i en kasse på 2 liter er det intuitivt forståelig at det kreves mer kraft og vil være mer progressive egenskaper ved X-minus vs ved X-pluss. Vi får med andre ord et misforhold i motkraften.

    Dette er med andre ord en faktor som avhenger av kassevolum og displacement, i utgangspunktet relativt til hverandre.

    Videre er det slik at over Fb er massen den dominerende motkraften til motoren, mens under Fb er compliance den dominerende motkraften til motoren. I en 150 liters kasse er summen av compliance slik at oppheng og kabinett begynner å ta over oppgaven fra omkring 45Hz og ned. Halverer vi kassevolumet går dette opp til 60Hz. Halverer vi det en gang til flytter Fb seg videre til 80Hz. Da begynner veldig mye av arbeidsområdet å havne innenfor området der compliance er dominerende, men selve kassevolumet vs displacement er ikke spesielt lite, så vi får ikke en veldig stor økning i 2. harmonisk som følge av dette. Vi vil derimot få et lite bidrag til 3. harmonisk. Samtidig vet vi at dette ikke er en betydelig faktor for IMD som inkluderer frekvenser vesentlig over da i dette tilfellet 80Hz.

    Så kort sagt, om man lager en kasse på 25 liter, og satser på å dele ved 100Hz har man laget en subwoofer som forvrenger mye som følge av compliance. Derimot forvrenger den ikke spesielt mye som følge av motoren. Men så vil det for eksempel kreves omkring 3kW for å nå x-max i denne kassa. Det er ikke driveren bygget for.

    Når det gjelder power handling er det verdt å merke seg at en crest faktor på 8 eller høyere er vanlig. Jeg har beskrevet denne driveren som en 500W driver, og da menes det at den er beregnet til 500W musikksignal. Det betyr at nominell effekt som vi kan beregne termiske egenskaper ut i fra er 62,5W, og det har ikke en 3" spole noe problem med. Den trolig kraftigste driveren på markedet i dag er B&C IPAL21. Den er testet i 20sek sin burst on/off i 2 timer til 700W. Tilsvarende for 18SW115 skal være ca 400W. Her snakker vi hhv 6" og 4,5" spoler. Tilsvarende har Eighteensound noen tetracoil som skal tåle mye, men de tusenvis av watt de oppgir er altså ikke noe i nærheten av kontinuerlig.

    Poenget mitt her er at en 3" spole ikke kan forventes å klare mer enn omkring 350W kontinuerlig. Videre er ikke dette en superhøy temperatur-variant, fordi det er simpelthen ikke ønskelig å kjøre en slik driver i termisk komprimering. Jeg vil derfor ikke anbefale å designe en kasse der man ikke klarer x-max med rundt 1000W inn, for da vil det fort bli varmere enn hva som er ideelt, og man får enda en forvrengningskomponent å forholde seg til. Med 1000W ved x-max ligger vi altså på omkring 125W nominelt, og om man tenker seg 2 stk 60W glødepærer sittende inni motoren er det lett å forestille seg at dette blir ganske greit varmt det også.
     
    • Liker
    Reaksjoner: fry

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.006
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har 4 x 150 liter refleks kasser stående ubrukt i garasjen.
    Tunet til ca. 25-30 Hz tror jeg.
    Om noen har lyst å låne kasser for testing av Snickers basser...send PM.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.622
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Men å halvere volumet én gang er ikke nødvendigvis krise da kanskje?

    Spør på vegne av @fry som nå sitter sånn "Nå har jeg lest det to ganger men er fortsatt usikker på om Snickers egentlig svarte på det jeg spurte om? 🤷‍♂️ " :D
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Utgangspunktet er 150 liter bassrefleks, så jeg forholdt meg til det når jeg svarte på Sigberg sitt innlegg. Altså burde 75 liter være fullstendig overkommelig.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.006
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Blir det ikke sånn at jo mindre kasser, jo mer eq og watt må til for å opprettholde nok nivå i dypbassen?
    ...eller er jeg på glatta nå?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.006
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hvor mye koster 2 stk 15" ?
    Kunne vært artig å prøve...siden jeg har kasser stående klar.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Blir det ikke sånn at jo mindre kasser, jo mer eq og watt må til for å opprettholde nok nivå i dypbassen?
    ...eller er jeg på glatta nå?
    Halvert kassevolum = dobbelt effekt for samme SPL nedover.

    Eksakt pris kommer straks, men jeg antydet tidligere ca 6000kr/stk som lanseringspris.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.006
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Interessant.
    Kunne vært gøy å mekke en slem to-veis konstruksjon med denne driveren.
    15" i 150 liter refleks delt på 800 Hz med ett større horn over med 2"/1,4" Be driver videre helt opp.
    ... eventuelt en T-500 eller lignende over, men da blir det tre-veis.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Interessant.
    Kunne vært gøy å mekke en slem to-veis konstruksjon med denne driveren.
    15" i 150 liter refleks delt på 800 Hz med ett større horn over med 2"/1,4" Be driver videre helt opp.
    ... eventuelt en T-500 eller lignende over, men da blir det tre-veis.
    Eller som jeg tenker, Jmlc 400 og 1000 horn med GPA drivere og 15" I bassrefleks.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Tusen takk for en aldeles flott tråd. Her finner jeg informasjon som går langt utenfor min kompetanse, men allikevel klarer jeg å henge med på de store linjene. Jeg har lest om og om igjen dine innlegg Snickers-is. Takk... Denne tråden kunne vel vært kåret som årets mest lærerike tråd.

    Jeg vurderer sterkt ett par av elementene for mine kasser på 140L/35Hz porttuning. Går elementet rett inn her?
    IMG_0857.jpg
    Skilt.jpg
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Er 150 liter bruttovolum? Eller må man ta høyde for driveren og? Tar vel noen liter den og
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Driveren tar svært lite. Det skal jo være et hull i baffelen også, og, avhengig av hvor tykk den er, det legger jo gjerne til noen liter. Så som fraksjon av 150 liter er det stort sett neglisjerbart.

    @Zerostat Takk for det! Det er neppe noe problem med 140 liter, men 35Hz-tuningen blir i høyeste laget er jeg redd. Tror du bør forlenge portene litt.

    @Bergfinn og @Haavard Det er jo egentlig grunntanken med driveren. Det er også en 2,89" carbon ringradiator med den nye Ipheion-fasepluggen på vei, samt et horn som er en slags hybrid mellom tractrix, OSWG og constant directivity med 46cm bredde, ment for rundt 700Hz deling.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Driveren tar svært lite. Det skal jo være et hull i baffelen også, og, avhengig av hvor tykk den er, det legger jo gjerne til noen liter. Så som fraksjon av 150 liter er det stort sett neglisjerbart.

    @Zerostat Takk for det! Det er neppe noe problem med 140 liter, men 35Hz-tuningen blir i høyeste laget er jeg redd. Tror du bør forlenge portene litt.

    @Bergfinn og @Haavard Det er jo egentlig grunntanken med driveren. Det er også en 2,89" carbon ringradiator med den nye Ipheion-fasepluggen på vei, samt et horn som er en slags hybrid mellom tractrix, OSWG og constant directivity med 46cm bredde, ment for rundt 700Hz deling.
    Så det eneste som mangler er at dere selger to pakkeløsninger :)

    1 aktiv variant med feks hypex fusion ferdig med dsp/delefilter og kassetegning
    1 passiv variant med delefilterskjema og kassetegning
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn