En 15" bassdriver blir til

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Det ser jo ikke akkurat ut til å være noe spesielt i den motoren der. Den har riktignok omsluttende jernkappe og lange sylindriske magneter, og derfor også akustisk demping inne i jernkappa, men dette er jo ikke dyrt å lage, om det da ikke er permendur i hele dritten. @Sluket , dette har sikkert du svaret på?
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Hva i all verden får dem til å sette en sånn pris?
    Jeg håper det er prisen for en deres komplette høyttelere. Men siden de sammenlikner seg med JBL og TAD men med 20 til 30år nyere design, er jeg ikke så sikker på det. Vet ikke hvordan dette ligger i forhold ALE?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Så vidt meg bekjent så er det ikke spesifisert noe Permendur i elementet. Jeg ble foresourt om jeg ville selge disse i Norge helt tilbake til 2012. Netto eks. frakt så kostet de da 427.000 Yen - med kursen den gang ca. 26' / stk. Ingen ublu pris egentlig. Dagens priser blir helt gale her til lands, krona er på trynet samtidig som japanske Yen har styrket seg.
    Elementet er en videreføring av SONY sitt element SUP-L11 - de sluttet å produsere dette og Mr. Gotoh fikk tillatelse til å fortsette prod./salg. Samme gjaldt for
    kompresjonsdriveren SUP-T11 (Altec 288 ved siden av - til sammenligning)

    SUP-L11

    sony-sup-l11.jpg



    SUP-T11 og Altec 288

    e7070976.jpg

    2020-07-03 00_47_14-GSU-W16 WOOFER 構造図(ENG).pdf - Adobe Acrobat Reader DC.png

    2020-07-03 00_46_42-GSU-W16 WOOFER 構造図(ENG).pdf - Adobe Acrobat Reader DC.png



    Elementet har mye til felles med Fostex' største 15" - som forøvrig er mitt førstevalg dersom jeg måtte nøye meg med en single driver i et kabinett.

    w400a-hr.jpg
     

    Vedlegg

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hmm - straks japanerne får dilla på et eller annet småeksotisk, så går prisene rett i taket - omtrent som disse "sounding rockets" som de skyter i store mengder på Oksebåsen...

    Johan-Kr
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Jeg klarer ikke helt å glemme den plasseringen av kortslutningsringen der. Den strider mot all sunn fornuft, den er plassert et sted der den ikke kan utrette noe som helst.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.265
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Det står bare at ringen er kort (ikke shorting), og det stemmer jo ;)
    Antagelig bare et "gjerde" for å holde magnetene i posisjon.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Fostex bassen koster 35.000,- sek på hifikit.se
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg klarer ikke helt å glemme den plasseringen av kortslutningsringen der. Den strider mot all sunn fornuft, den er plassert et sted der den ikke kan utrette noe som helst.
    Litt samme plassering gjerne som i sfg motorene til jbl, der dem har intensjon om flux stabilisering?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    SFG-motorene er jo ferrittmotorer. Ferritt har en helt annen BH-kurve enn Alnico. Selv om plasseringen er veldig gammeldags har den i det minste noe effekt i JBL sitt tilfelle. Der er den i tillegg pakket inn i stål på 3 sider.

    Eneste fornuftige jeg kan komme på er at magnetene ikke er elektrisk sammenkoblet, så de vil ikke ha en innbyrdes naturlig kortslutningseffekt slik en ringmagnet har. Men da legger jeg virkelig mye godvilje til.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Men....tilbake til Snickers bassene.
    Når tror du første batch er klar for levering?
    ila 2020?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Kanskje du lager plass til et slikt lite kort et smart sted? Kunne finne på noe moro med denne.
    Det må stå på høykant (se sensitivity på bildet) og må være 1.6mm tykt pluss chippen som er 2mm tykk. 12mmx12mm stort.
    Lineær båndbredde på 11kHz og resonanspeak på 21kHz gjør at vi kunne finne på å linearisere langt opp frekvens. Linearitet på 0,1%. Analog output. Støy på 30mikro-g
    Usikker på hvor sensitiv den er på magnetiske felter.
    Prisen er en drawback, men 500 kroner kan være greit allikevel hvis ytelsen blir "legendary"
    1593794228071.png
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Kanskje du lager plass til et slikt lite kort et smart sted? Kunne finne på noe moro med denne.
    Det må stå på høykant (se sensitivity på bildet) og må være 1.6mm tykt pluss chippen som er 2mm tykk. 12mmx12mm stort.
    Lineær båndbredde på 11kHz og resonanspeak på 21kHz gjør at vi kunne finne på å linearisere langt opp frekvens. Linearitet på 0,1%. Analog output. Støy på 30mikro-g
    Usikker på hvor sensitiv den er på magnetiske felter.
    Prisen er en drawback, men 500 kroner kan være greit allikevel hvis ytelsen blir "legendary"
    Vis vedlegget 648861
    Det burde jo egentlig la seg gjøre enten under eller over spider:

    Skjermbilde 2020-07-03 22.49.49.png


    Skjermbilde 2020-07-03 22.50.04.png


    Det er nok tryggest å legge den over, der beveger alt seg i samme retning.
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    260
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje du lager plass til et slikt lite kort et smart sted?
    Tenkte du på hastigheitstilbakekopling (MFB), eller måling av vibrasjon i kassen? Om ein klarer å festa eit akselerometer på drivaren kan ein laga tilbakekopling både for aksellerasjon, og senka nedre grensefrekvens, og hastigheitstilbakekopling, for å kontrollera dempinga. Regulatoren er ikkje så komplisert, men å festa ait akselerometer til drivaren er verre. Å festa det til støvhetta går ikkje, så det måtte - på eit eller anna vis - festast til røret i svingspolen. Da måtte ein festa berre ICen, ikkje hile kortet.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Armand har gjort det der før han. Siden dette kortet skal stå på høykant, og er så lite som det er, kan det festes på spoleformen. Dette er vel et akselerometer, og ikke en hastighetsmåler, og siden lydbølgene er en direkte funksjon av akselerasjonen til driveren får man en veldig direkte tilbakemelding med akselerometer.

    Det skulle vært interessant se hvor mye man faktisk trenger å korrigere om man tar bort alle frekvenskorreksjon.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Det er MBF ja. Jeg har jobbet med slike system tidligere og har laget 2 modeller som fungerer fint. Disse brukte en piezo sensor som veier 4g og det var en utfordring. Maksimal g på en bassdriver driver blir fort 100g og 4gram blir da 400 gram som helst ikke skal skape ubalanse. En krone veier omtrent 4 gram og det fungerte greit.
    1593811849174.png


    Jeg fikk ned forvrengningen på en Peerless XLS 10" med rundt 15dB.

    På en billig 15" lagde jeg en "plattform" av karbonfiber som jeg limte inne i spoleformen. På denne monterte jeg også et varmeelement og temperatursensor for å holde temperaturen stabil.
    1593812006920.png

    På denne versjonen klarte jeg nesten 20dB reduksjon av THD ved 25Hz
    1593812139100.png


    Spenningen ut fra akselerometeret er det samme som spenningssignalet så her er det bare å forsterke og summere helt til fasedreiningen gjør systemet ustabilt.
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    260
    Torget vurderinger
    1
    Det er MBF ja. Jeg har jobbet med slike system tidligere og har laget 2 modeller som fungerer fint. Disse brukte en piezo sensor som veier 4g og det var en utfordring. Maksimal g på en bassdriver driver blir fort 100g og 4gram blir da 400 gram som helst ikke skal skape ubalanse. En krone veier omtrent 4 gram og det fungerte greit.

    Jeg fikk ned forvrengningen på en Peerless XLS 10" med rundt 15dB.

    På en billig 15" lagde jeg en "plattform" av karbonfiber som jeg limte inne i spoleformen. På denne monterte jeg også et varmeelement og temperatursensor for å holde temperaturen stabil.

    På denne versjonen klarte jeg nesten 20dB reduksjon av THD ved 25Hz


    Spenningen ut fra akselerometeret er det samme som spenningssignalet så her er det bare å forsterke og summere helt til fasedreiningen gjør systemet ustabilt.
    20 dB er ikkje dårleg. Å nytta eit akselerometer er ei mykje betre løysing enn å måla hastigheita (ved å måla spenninga over ein liten motstand i serie med drivaren), for ein slepp då å derivera hastigheitssignalet for å få få eit signal som er proporsjonal med akselerasjonen. Sjekka du kor mykje resonansfrekvensen vart redusert? Men aksellerasjonstilbakekopling fører til at dempingsfaktoren vert redusert, så ein lyt òg ha hastigheitstilbakekopling for å innføra meir demping. Men det er greit å få til ved å integrera signalet frå akselerometret. Det finst mange interessante publlikasjonar om MFB [1], [2], [3], [4]. J. Klaasen and S. Koning arbeidde hjå Philips i Eindhoven, og i ein kort periode på 70-talet produserte Philips ein liten MFB-høgtalar (lukka kasse).

    Referansar
    [1] W. Clement, “A new approach to loudspeaker damping,” Proc. IEE, vol. 35, pp. 20 – 22, Aug. 1951.
    [2] E. de Boer, “Theory of motional feedback,” IRE Trans. on Audio, pp. 15 – 21, Jan.-Feb. 1961
    [3] J. Klaasen and S. Koning, “Motional feedback with loudspeakers,” Philips Technical Review, vol. 29, pp. 148 – 157, 1968.
    [4] J.A.M. Catrysse, On the design of some feedback circuits for loudspeakers, J. Audio Eng. Soc., Vol. 33, No. 6, juni 1985, ss. 430-435.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.236
    Antall liker
    2.415
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Kanskje du lager plass til et slikt lite kort et smart sted? Kunne finne på noe moro med denne.
    Det må stå på høykant (se sensitivity på bildet) og må være 1.6mm tykt pluss chippen som er 2mm tykk. 12mmx12mm stort.
    Lineær båndbredde på 11kHz og resonanspeak på 21kHz gjør at vi kunne finne på å linearisere langt opp frekvens. Linearitet på 0,1%. Analog output. Støy på 30mikro-g
    Usikker på hvor sensitiv den er på magnetiske felter.
    Prisen er en drawback, men 500 kroner kan være greit allikevel hvis ytelsen blir "legendary"
    Vis vedlegget 648861
    Ser at du lenger nede diskuterte temp stabilisering, jeg har ikke rukket å lese datasheeten, kan den ha innebygd tempregulering direkte på silisiumdie'en (?) Tilbake i 78-79' ble det gjort på noen trykk og akselrometer jeg var med på å sette sammen. Ble løst ved å diffundere inn effektmotstander og en tempfølsom diodeovergang direkte i den mikromaskinerte die'en. Ekstern elektronikk ble så brukt til å regulere pådraget i effektmotstandene...
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Så er det frekvensrespons:

    SPL.png


    Så zoomer vi inn på den:

    SPL zoom.png


    Her har vi noe uro ved 320 og 480 som vi fra før vet er relatert til målekammeret. Så kommer første antydning til resonans ved ca 1400Hz. De som er vant til å lese slikt vet at det som skjer ved 73 Hz ikke har noe med driveren å gjøre, og at det er helt uinteressant å spekulere i både det og frekvensresponsen forøvrig nedover. Her vil man i praksis havne spot on ift det man simulerer.

    Ser vi på impedansen ser vi at den lave dempingen gir oss en impedanstopp på nesten 200 ohm:

    Impedance.png


    Zoomer vi inn 4 ganger på denne ser vi at her er det ro. Legg merke til at de tre avvikene som kommer fra målekammeret ikke kan sees på impedanskurven...:

    Impedance 4x zoom.png


    Vi får også igjen disse tingene på forvrengningskurven. Her er det med andre ord fullstendig ro helt opp til over oppbrytningen.

    THD.png


    Til dere som er uvant med slike kurver. Det er helt vanlig at man har 10% THD på rimelige drivere, og å holde seg under 1% over et større område er over hodet ikke noe man ser ofte. Peaken ved 480Hz kommer av at en refleksjon i målekammeret blander seg med direktelyden.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Så de små 700+ og 1400+ hz toppene som sees både på impedanse- og frekvensplottet har ikke noe med hverandre, og er ikke høyttaler relatert?
    Ellers så ser det relativt flatt ut på THD plottet, ved hvilken spenning / lydtrykk er denne målt?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Vil det være lignende parametere på 12" utgave? Noen anelse om utsalgspris (beklager hvis det har vært tatt opp før, har ikke finlest alle ni sidene her)? :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Jo, 700 og 1400 er reelle avvik, men de er så små at de er helt i tråd med hva man finner i andre påkostede drivere. Husk at disse kurvene er helt uten smoothing, og det finner man ikke så ofte i datablader.
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Gratulerer med fine resultater Snickers. Noen bilder av prototypen hadde vært veldig gøy å se.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Etter siste endringer, vil den fortsatt fungere i en 180 liter refleks kasse?
    Jeg får respons ned til ca. 25 Hz med de 15" jeg bruker i dag i 180 liter.
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.454
    Antall liker
    957
    Alle vet jo at det er magnetstørrelsen som sier noe om hvor bra elementet er ;)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Nei, variasjonen i opphenget på Purifi-driveren gjør at motstanden langs kanten på membranen varierer. Dette gir opphav til såkalte bell modes. Dette er ikke noe tema på en driver der både membran og oppheng har samme egenskaper hele veien rundt.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.265
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Nei, variasjonen i opphenget på Purifi-driveren gjør at motstanden langs kanten på membranen varierer. Dette gir opphav til såkalte bell modes. Dette er ikke noe tema på en driver der både membran og oppheng har samme egenskaper hele veien rundt.
    Det er vel mer relevant for mellomtoner hvor disse modes likevel opptrer i et høyere frekvensområde. Ref. Troels kantforsegling av Seas 5" og Satori 6,5"
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Mulig vi snakker litt forbi hverandre nå. Den typen resonanser jeg tenker på minner om nr 3 her. Purifi-driveren er noe sårbar mot den typen resonanser. For 15-tommeren er det den typen vi ser i nr 4 som er mer aktuell, og der er ikke den typen avstiver effektiv.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn