Politikk, religion og samfunn Elon Musk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    17.141
    Nå begynner du kraftig å minne om "Heisann Montebello"
    Mine venner i den alderen er stort sett ganske forgjeldet, og selv om de ikke har bolig gjeld så holder det å ha en bil på avbetaling og litt rest på studielånet for ikke å ha skattemessig formue
    Som sagt: Man skal ha gjort ganske mye galt.

min innflytelse på norsk politikk er eksakt lik null utover stemmeseddelen ved valg hvert fjerde år. Hvorfor jeg skal betale formuesskatt fordi ett eller annet er ikke for meg veldig opplagt utover det rent fiskale.skal ikke klage, mitt jordiske gods har aldri økt mer enn med rødgrønn regjering, noe som ikke har noe med norsk politikk å gjøre men det illustrerer også poenget mitt.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    9.023
    Sted
    Au recherche du futur perdu
    Innslagspunkter er satt så komisk lavt at dersom man er i 40-50-årene og ikke betaler den har man gjort ganske mye galt i livet.
    Det gjeld altså rundt 80% av hushaldningane i aldersgruppa.

Jf fig 5

1781385409837.png

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    18.628
    Sted
    Almost there
    Mange mulige feil her i livet. Samlivsbrudd og stå utenfor arbeidslivet en kortere eller lengre periode er to ganske så vanlige.

Hvilke virkemidler har man til rådighet da? Ikke sikkert formuesskatt, eller utbytteskatt for den saks skyld, er veien å gå. Stadig større verdier er i stadig færre
    hender, og hva skal man så gjøre med det?

Vår hjemlige oppdrettsnæring har vunnet frem, etter å formodentlig ha brent av betydelige summer på lobbyvirksomhet, og slipper grunnrenteskatten.
    Videre skal de ha seg frabedt formuesskatt, og utbytteskatten dreper angivelig næringslivet. Så hva sitter vi igjen med, skal de rikeste virkelig få diktere eget
    skattenivå, og det skal faen meg være lavt.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    17.141
    Det gjeld altså rundt 80% av hushaldningane i aldersgruppa.
    Det er fordi den vanlige Normann putter alt av midler i egen bolig og ikke i ting som gir langsiktig avkastning utover mikke-mus penger i egen residens. Det ville vært fullt mulig å velge noe annet men den norske folkesjela sier njet.. De langt fleste boligeiere i Norge er for øvrig reelt formuende men det trylles bort i skattesystemet siden egen bolig ligningsføres til langt under reell verdi.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    15.750
    Sted
    Oslo
    Det er fordi den vanlige Normann putter alt av midler i egen bolig og ikke i ting som gir langsiktig avkastning utover mikke-mus penger i egen residens. Det ville vært fullt mulig å velge noe annet men den norske folkesjela sier njet.. De langt fleste boligeiere i Norge er for øvrig reelt formuende men det trylles bort i skattesystemet siden egen bolig ligningsføres til langt under reell verdi.
    De siste 20-30 årene er det ikke mange verdier som har steget mere i verdi enn bolig.
    Tar du med verdien av å bo i egen bolig tror jeg ingen verdiklasser i Norge har steget mere, itillegg totalt skattefrihet ved salg.
    I bakspeilet ville det vært lurt å sette 1 mill på Oslo børs for tjue år siden og leid en leilighet, eller ville 1 mill i leilighet gitt større avkastning?
    At det for samfunnet er suboptimalt å salte penger ned i boliger er en ting, for individer har det vært optimalt og politikere fra enhver fargesjattering har oppmuntret til det.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn