Politikk, religion og samfunn Elon Musk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.400
    Regnekraft angis ikke i Kw ! Joda, det er mulig å kjøle, men ikke ved konveksjon. Det vil si ved kun stråling .Men det er mye, mye mindre effektivt og vil spise en uforholdsmessig stor del av strømforbruket. Og vi må ikke glemme soloppvarming av kjølepanelene. De må være i skyggen.

Soloppvarming i rommet kan jo gi overflatetemperaturer på opptil 120 grader.

Men hele prosjektet er jo far fetched, og som sagt laget for å blåse opp aksjene. Som Måne- og Mars-koloniene.

Og hvor lenge varer en slik satelitt ? Starlink lever i ca 5 -7 år før de til slutt møter sin skjebne i jordas ytre atmosfære. Ikke uproblematisk det, bl.a mht forurensningen der oppe. Det er pr i dag ca 10.000 av de der oppe. Siste versjon veier 800kg.

Det nevnte fantasiprodukt veier 2 tonn !
    Så da er du likevel enig at kjøling i verdensrommet er fullt mulig og er teknologi som håndteres idag.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    5.178
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Regnekraft angis ikke i Kw ! Joda, det er mulig å kjøle, men ikke ved konveksjon. Det vil si ved kun stråling .Men det er mye, mye mindre effektivt og vil spise en uforholdsmessig stor del av strømforbruket. Og vi må ikke glemme soloppvarming av kjølepanelene. De må være i skyggen.

Soloppvarming i rommet kan jo gi overflatetemperaturer på opptil 120 grader.

Men hele prosjektet er jo far fetched, og som sagt laget for å blåse opp aksjene. Som Måne- og Mars-koloniene.

Og hvor lenge varer en slik satelitt ? Starlink lever i ca 5 -7 år før de til slutt møter sin skjebne i jordas ytre atmosfære. Ikke uproblematisk det, bl.a mht forurensningen der oppe. Det er pr i dag ca 10.000 av de der oppe. Siste versjon veier 800kg.

Det nevnte fantasiprodukt veier 2 tonn !
    Og lett å slå ut
    slik vi tildels ser med noen norske satellitter der russerne med vilje navigerer farlig nært. Så dermed er det bare å kjøre på med litt rom kollisjoner.
    eller har muskern fsd på satellittene og full turbo med antikollisjon slik at de ikke kan kollidere

ups, glemte en stund at disse jo er bestiser med russerne

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    13.785
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    17
    In space no one can hear you scam

Screenshot 2026-06-12 at 14.58.34.jpg

Personlig tror jeg at det er mange som kommer til å sko seg godt på dette eventyret. Om det er liv laga i det lange løp vil tiden vise. Liker også at enkelte har vyer og ideer. Løgn og brutte løfter klarer jeg meg fint uten.

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    5.178
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ingen som har lest Krugmans kloke innlegg som jeg postet?
    Joda
    lest og forstått
    men det betyr nok ikke så mye i dag eller i morra
    Kanskje om litt
    jeg tviler
    tror heller det blir den nye normalen over there
    dessverre

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn