Politikk, religion og samfunn Elon Musk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.598
    Torget vurderinger
    1
    Det siste er solid bevist av et par kommuner her til lands som benyttet KI i utredninger. Bl.a en om evt skolenedleggelser (Bodø?) Med kildehenvisninger som ikke fantes.
    Jeg opplever det stadig vekk igjennom jobb, for finne info om teknisk informasjon. Da må man gjerne dypdykke litt, og AI er gjerne bare kortfattet info som ikke duger. Der dikter den opp mye rart, som ikke fungerer. Ser legit ut i første øyekast, men det fungerer ikke i det hele tatt når man graver dypere og faktisk trykker på kilden.

Som nevnt så er AI bare en språkmodell, den fungerer til sitt bruk. Men man bør alltid kvalitets sjekke og ikke ta alt for god fisk.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    9.003
    Sted
    Au recherche du futur perdu
    AI-kraft blir som en hær med uendelig IQ og behovet vil være uendelig. Se dagens NRK artikkel om Anthropic som sammenlignes med kraften til en atombombe. Anthropic har tilsvarende avtale med SpaceX som Google rundt tilgang til AI-kraft. En trillion dollar per måned i betaling.
    Det Google leiger av SpaceX er ikkje "AI-kraft og undeleg IQ". Det er korttidsleige av maskinvare, som Google treng no for utviklinga av Gemini.

Det er ikkje noko skam å levera maskinvare. Nvidia gjer gode pengar på sin del av av det, og det manglar ikkje på norske kommunar som gjerne vil ha eit KI-datasenter. Nabokommunen, til dømes, men dei har i det minste skamvit nok til å vedgå at ringverknadene først og fremst kjem i bygg og anlegg, ikkje som "kunnskapsarbeidsplassar".

SpaceX-xAI hadde overinvestert i maskinvare, og får no løyst problemet.

Eg har framleis ikkje sett noko som overtyder meg om at datasenter i bane er ein kjempegod idé, og kvar gong nokon har ein innfløkt forretningsidé som kviler på uendeleg tilgang på gratis energi, byrjar science fiction-varsellampa mi å blinka (faktisk, det som kjenneteiknar science fiction er at spørsmålet om energi vert hand-waved).

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.168
    Jeg opplever det stadig vekk igjennom jobb, for finne info om teknisk informasjon. Da må man gjerne dypdykke litt, og AI er gjerne bare kortfattet info som ikke duger. Der dikter den opp mye rart, som ikke fungerer. Ser legit ut i første øyekast, men det fungerer ikke i det hele tatt når man graver dypere og faktisk trykker på kilden.

Som nevnt så er AI bare en språkmodell, den fungerer til sitt bruk. Men man bør alltid kvalitets sjekke og ikke ta alt for god fisk.
    Vil nå påstå at AI er ekstremt mye mer enn en språkmodell, og selv om språkmodellene er i vinden akkurat nå så er det kanskje det minst interesante AI feltet fremover

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.393
    Det Google leiger av SpaceX er ikkje "AI-kraft og undeleg IQ". Det er korttidsleige av maskinvare, som Google treng no for utviklinga av Gemini.

Det er ikkje noko skam å levera maskinvare. Nvidia gjer gode pengar på sin del av av det, og det manglar ikkje på norske kommunar som gjerne vil ha eit KI-datasenter. Nabokommunen, til dømes, men dei har i det minste skamvit nok til å vedgå at ringverknadene først og fremst kjem i bygg og anlegg, ikkje som "kunnskapsarbeidsplassar".

SpaceX-xAI hadde overinvestert i maskinvare, og får no løyst problemet.

Eg har framleis ikkje sett noko som overtyder meg om at datasenter i bane er ein kjempegod idé, og kvar gong nokon har ein innfløkt forretningsidé som kviler på uendeleg tilgang på gratis energi, byrjar science fiction-varsellampa mi å blinka (faktisk, det som kjenneteiknar science fiction er at spørsmålet om energi vert hand-waved).
    Bare nysgjerrig på om du så podcasten?

Hvis du legger 2 milimetre med godvilje så forstår du hva jeg mener med AI-kraft. I artikkelen til NRK får du et innblikk hva AI med maskinkraft kan gjøre; artikkelen refererer til den nye atombomben.

Hvor har du det fra at SpaceX har overinvestert i maskinvare? AI-sentre på jordkloden stopper opp pga mangel på elektrisk kraft. Hvorfor reserverer Google, Anthropic mm fremtidig AI-kraft hos nettopp SpaceX? Kan det være at det har gått opp et lys for dem at nødvendig utbygging av AI-kraft ikke lar seg gjøre på jordkloden?

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    5.662
    hmmm... ikke helt bra all tid SpaceX kjører datasenter på ulovlige gassturbiner

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    5.535
    Sted
    Liten by på Østlandet
    hmmm... ikke helt bra all tid SpaceX kjører datasenter på ulovlige gassturbiner
    Kom det som et sjokk? :)

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.598
    Torget vurderinger
    1
    Hvor har du det fra at SpaceX har overinvestert i maskinvare? AI-sentre på jordkloden stopper opp pga mangel på elektrisk kraft. Hvorfor reserverer Google, Anthropic mm fremtidig AI-kraft hos nettopp SpaceX? Kan det være at det har gått opp et lys for dem at nødvendig utbygging av AI-kraft ikke lar seg gjøre på jordkloden?
    Tull, minneprisene har skutt i været og gjør det mye mindre lønnsomt å investere i hardware til datasentre. Så de kjøper bare regneplass der det er rimeligst, det er ikke noe mer avansert/komplisert enn det.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    9.003
    Sted
    Nei, og det har eg ingen planar om. Men du må gjerne oppsummera poenga derifrå betre, eller senda meg ein tekst eg kan lesa i staden. Han her hadde eit par gode poeng (og ikkje er han einsidig negativ til Musk/SpaceX, heller)

Hvis du legger 2 milimetre med godvilje så forstår du hva jeg mener med AI-kraft. I artikkelen til NRK får du et innblikk hva AI med maskinkraft kan gjøre; artikkelen refererer til den nye atombomben.

Tja. Det spørst korleis ein ser det. Det er tydeleg at Grok/xAI (som var utgangspunktet for å byggja datasenteret Anthropic leiger) ikkje verkar vera i tetgruppa når det gjeld utvikling av KI-modellar eller plattformer for å kapitalisera på desse.

At SpaceX er gode på å setja saman bygg med hardware (først og fremst frå Nvidia) for å leiga ut til dei som utviklar KI, er det lite vits å nekta for, og det er jo fjør i hatten at dei finn ut at dei kan tena like gode (betre) pengar på å leiga dei ut. Så overinvestert er kanskje ei overdrive retorisk framstilling. Og, det skal Musk ha: Han er god på å forandra forretningsmodell.

Når Google og Anthropic kjøper kapasitet hjå SpaceX, neppe på grunn av science fiction, men fordi SpaceX har tilgjengeleg kapasitet her og no. Sjølv om kapasiteten går på gass.

Men, ja, det er klart at reint fysiske faktorar som både tilgjengeleg maskinvare og tilgjengeleg straum begrensar utbygging av tilgjengeleg reknekraft (eller KI-kraft, som du skriv). Dimed er det ikkje berre eit spørsmål om pengar og tid, men også om politiske prioriteringar.

Og godt er det. Det er openbert at ein del av det som KI kan gjera, er imponerande, men ressursbruken er så abnorm at eg meiner det er gode grunnar til å spørja om dette verkeleg er ein farbar veg framover.

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    5.662
    Og godt er det. Det er openbert at ein del av det som KI kan gjera, er imponerande, men ressursbruken er så abnorm at eg meiner det er gode grunnar til å spørja om dette verkeleg er ein farbar veg framover.
    Når jeg ser hva vår familie benytter AI til tenker jeg mer enn 90% kunne vært løst med vanlige databaseoppslag om det ikke var for at søkemotorne var blitt så shitifiserte.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    4.478

Angående rombaserte KI senter, så er det science fiction på lik linje med romkolonien til Musk.
    Skal de gå i bane rundt jorden, eller skal de være på månen ? Hva skal lage den enorme energien som disse datasentrene krever ? Og de har også et enormt kjølebehov.

Ingen av delene er løsbart i uoverskuelig fremtid. Sci - Fi rett og slett.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.393
    Angående rombaserte KI senter, så er det science fiction på lik linje med romkolonien til Musk.
    Skal de gå i bane rundt jorden, eller skal de være på månen ? Hva skal lage den enorme energien som disse datasentrene krever ? Og de har også et enormt kjølebehov.

Ingen av delene er løsbart i uoverskuelig fremtid. Sci - Fi rett og slett.
    Som nevnt over. Satelittdesignet er klart og enklere enn å lage enn dem 10000 Starlinksatelittene som allerede er der oppe:
    IMG_5581.jpeg

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    9.003
    Sted
    Når jeg ser hva vår familie benytter AI til tenker jeg mer enn 90% kunne vært løst med vanlige databaseoppslag om det ikke var for at søkemotorne var blitt så shitifiserte.
    Einig.

Frå eit forbrukarperspektiv handlar det delvis om at KI er raskare til ein del heilt banale operasjonar. Sidan det einaste ein investerer i bruken er tid (ressursbruken/-kostnaden er usynleg for oss), er det dimed hendig å spørja KI heller enn å søkja og pirka ut informasjonen.

Eg trur også det er mykje å henta på meir spesialiserte modellar i mange tilfelle.

Men så var eg også sur den gongen Google-søk avløyste dei nennsamt utarbeidde katalogane (som AltaVisa). Ikkje fordi Google-søka gav dårlegare resultat: grunnen til at alle bytta til Google var jo fordi resultata var betre, men fordi det var å kasta på båten menneskeskapt informasjonsstruktur.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn