Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    12.141
    Antall liker
    4.587
    de kan jo starte med å lage biler mange nok vil ha og til en pris mange nok har råd til. De har fått det til mange ganger før og har alle muligheter til å gjøre det igjen
    Problemene er sammensatte. Og en god del har sammenheng med Kina hvor 50 ulike bilfabrikanter kriger om å overleve og ta markedsandeler i europa

    Ford sliter.
    Stellantis med alle sine bilmerker i porteføljen sliter. Et kjapt google søk:
    «Stellantis sliter med en omfattende krise preget av fallende salg, enorme nedskrivninger og overkapasitet. Konsernet, som eier 14 merkevarer som blant annet Peugeot, Citroën, Opel, Jeep og Fiat, har måttet bokføre milliardbeløp i tap, skalere ned elbil-satsingen og varsle produksjonsstans.»
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    7.988
    Antall liker
    3.282
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Problemene er sammensatte. Og en god del har sammenheng med Kina hvor 50 ulike bilfabrikanter kriger om å overleve og ta markedsandeler i europa

    Ford sliter.
    Stellantis med alle sine bilmerker i porteføljen sliter. Et kjapt google søk:
    «Stellantis sliter med en omfattende krise preget av fallende salg, enorme nedskrivninger og overkapasitet. Konsernet, som eier 14 merkevarer som blant annet Peugeot, Citroën, Opel, Jeep og Fiat, har måttet bokføre milliardbeløp i tap, skalere ned elbil-satsingen og varsle produksjonsstans.»
    sammensatte, men til syvende og sist så handler det om produkt og pris, derfor taper feks vw i konkurranse med kineserne. De klarer rett og slett ikke å lage biler folk vil ha, til en pris der mange nok har råd.
    Men såvidt meg bekjent så konkurrerer kineserne kun i elbil segmentet og det er en liten del av bil segmentet worldwide, og da havner vi igjen på produkt og pris. Jeg kunne gjerne tenke meg en ny vw, men de har ingenting jeg vil ha
    lag en liten golf (som de gjorde med lupo) med en hissig 2ltr turbo eller aller helst en 2,5ltr rekkefemmer, firehjulstrekk og til en pris som ikke er hårreisende
    de gjør forsåvdi det med rs3 (audi men samme konsern), men denne er større enn en 20år gammel passat og den koster godt over millionen, hvem gidder å betale det for noe som taper seg med 15% i året..
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.692
    Antall liker
    9.896
    Torget vurderinger
    1
    sammensatte, men til syvende og sist så handler det om produkt og pris, derfor taper feks vw i konkurranse med kineserne. De klarer rett og slett ikke å lage biler folk vil ha, til en pris der mange nok har råd.
    Europeisk bilindustri er ikke statssubsidiert. Kineserne har gjort dette før: De subsidierer industrier til de dominerer markedene og får tilnærmet monopol.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    8.187
    Antall liker
    17.628
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    En urovekkende nyhet er at VW forbereder seg på å sparke 100.000.
    Lav lønnsomhet, pressede marginer, sviktende salg.
    Kan knapt kalles en nyhet og jeg har nevnt dette tidligere i denne tråden. Dem begynte med 40k ansatte, så ble det 60k og nå 100k. Dette er å forvente og en nødvendig om dem skal ha en fremtid.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    7.988
    Antall liker
    3.282
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Europeisk bilindustri er ikke statssubsidiert. Kineserne har gjort dette før: De subsidierer industrier til de dominerer markedene og får tilnærmet monopol.
    nærmest alle bilproduserende land i europa har gitt ut redningspakker til bilindustrien sin opp igjennom åra så den er subsidiert i aller høyeste grad.
    kineserne vinner mye marked fordi de har et system som premierer "juksing", og de har ikke så strenge regler på alt mulig som gjør at de kan ta snarveier
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    856
    Antall liker
    565
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Legg det på forsikringen og les av en gang per år?
    Blir en veldig høy sum som plutselig skal betales inn årlig.

    Hehe
    Det toget(!) har dessverre gått for lenge siden. Bilen følger med på alt du gjør og rapporterer til bilprodusenten. Om Staten får samme informasjon live 24/7 fra bilen spiller nok liten rolle. Fartsovertredelse blir historisk, bare å legge inn automatisk fartssperre iht den til enhver tid gjeldende fartsgrense der du til enhver tid befinner deg. Bare se til FSD….
    Vi er ikke helt der enda, men bilene har dataene som staten trenger for å overvåke deg. Fortsatt er det ikke "lov" å dele disse dataene/bruke dem for det du nevner.

    Veibruksavgift proporsjonalt med bruken av veier har vi allerede, innbakt i drivstoffprisen, så det er ikke ubegrenset bruk for en fast sum, for fossilbiler. Jo mer drivstoff en bruker, jo mer veibruksavgift betaler man via drivstoffet en må kjøpe, og bensinslukere betaler derfor mer enn gjerrig-biler for samme kjørelengde.
    Innføring av gps-målt kjøreavstand-avgift vil medføre at elbiler blir med på kjøpefesten av veibruk.
    Jeg er for dagens veibruksavgift/forurensningsavgift som legges på bensin/diesel. Når jeg velger å kjøre en bil som bruker litern eller mer på mila må jeg ut med mer i avgift enn om jeg hadde en bil som brukte halvlitern.

    Kanskje noe lignende kunne vært en vei å gå for elbiler.
    Legge inn en veibruksavgift på hurtigladere?
    Kunne så vært videreført til hjemme ladestasjoner?
    Sånn praktisk hvordan det skal løses: om bilen skal rapportere hvor mange kw mottatt (personvern) eller om det skal legges til i veggladere og nødladere blir en annen diskusjon.

    Å legge det over på gps åpner for for mye storebror ser deg i mitt hode.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    8.049
    Antall liker
    9.117
    Sted
    Au recherche du futur perdu
    Blir en veldig høy sum som plutselig skal betales inn årlig.
    Ikkje så veldig høg. Det er snakk om eit par-tre tusen i året, avhengig av sats/årsforbruk, eller nokre hundre i månaden. Dei fleste betalar vesentleg meir i parkering, bompengar og ferje.

    Eg trur, sjølv om eg er open for at avgifter faktisk regulerer åtferd i stort, at vegbruksavgifta regulerer veldig lite. For diesel var td avgifta mindre enn dei periodiske og ikkje minst geografiske svingingane i pumpepris.

    Så eg må gå litt i meg sjølv jf eigen argumentasjon i mars: Dette er hovudsakleg fiskalt.

    Då treng vi ikkje vera så frykteleg presise, heller: Auk forsikringsavgifta for el-bil: Anten flatt, eller proporsjonalt med km. Gjer det same for fossil.

    (Svært forkorta frå #19144)
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    6.013
    Antall liker
    5.643
    Torget vurderinger
    1
    Fossil er det jo avgift på avgiftene og balansert nok på bruken. Elbiler bør bidra også nå, bomveiene er jo et sted å starte med å legge noen kroner som avgift tenker jeg. Det er jo bomveier der det kjøres mest og det er flest folk. La oss si man putter på en krone ekstra i avgift på Oslo bommen, det drar jo sikkert inn noen millioner pr. Dag, og ikke akkurat merkbart for de som faktisk kjører der heller. Avgifter som straffe metode derimot er jeg veldig imot, bil er dyrt nok i dag uansett hvilket drivstoff man velger. Forsikringene har allerede lagt til en tusenlapp i året allerede på elbiler også, men usikker på om det er avgift eller direkte grunnet mye feil på elbiler. Forsikring har faktisk mer eller mindre doblet seg de få siste årene, noe som egentlig er ganske ulogisk.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    8.049
    Antall liker
    9.117
    Sted
    Au recherche du futur perdu
    Forsikringene har allerede lagt til en tusenlapp i året allerede på elbiler også, men usikker på om det er avgift eller direkte grunnet mye feil på elbiler.
    Eg trur det kjem av at årsavgift og trafikkforsikringsavgift vart skrudd opp til same døgnpris som fossil.

    Eg er usikker på effekten av å gjera avgifter til ein del av eit produkt det allereie er konkurranse på (slik vegbruk har vore ein del av prisen på diesel/bensin). Vil det pressa ned profitten til forsikringsbransjen (i den teoretiske løysinga på problemet)?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.892
    Antall liker
    1.923
    Torget vurderinger
    1
    Deleprisen på en støtfanger hos merkeforhandler er ikke høy fordi det er en elbil, den er høy av helt andre grunner.
    Deleprisen på støtfangeren/plastskall på Picantoen min var ikke 25k-ish i rå-format fordi den var verd det, men fordi BOS har tilordnet seg slik at det er det de skal ha for den.
    Thansen har tilordnet seg slik at de solgte meg akkurat samme støtfanger/plastskall i rå-format, altså uten siste småflikking, plastgrunning og lakk, for den nette sum av kr 1750,- mener jeg det var.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    5.529
    Antall liker
    5.718
    Det er blitt sagt at nybilsalg i dag best sammenlignes med blekkskrivere. Man gir bort bilen med tap, og henter gevinsten ved delesalg i ettertid. 30.000,- for en frontlykt til BMW 2 serie gir da mening.
     

    Nex

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2007
    Innlegg
    418
    Antall liker
    142
    Det er blitt sagt at nybilsalg i dag best sammenlignes med blekkskrivere. Man gir bort bilen med tap, og henter gevinsten ved delesalg i ettertid. 30.000,- for en frontlykt til BMW 2 serie gir da mening.
    Pluss at alle deler med en datachip i må parres med bilen, ellers vil den ikke starte. Noe som dreper gjenbruk...
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.790
    Antall liker
    1.655
    Min 2002 Renault Laguna hadde deler som var kodet til bilen. En ting når bilen er ny kanskje, noe ganske annet når bruktverdien på bilen knapt overstiger prisen for å få kodet inn den nye delen...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn