Problemene er sammensatte. Og en god del har sammenheng med Kina hvor 50 ulike bilfabrikanter kriger om å overleve og ta markedsandeler i europade kan jo starte med å lage biler mange nok vil ha og til en pris mange nok har råd til. De har fått det til mange ganger før og har alle muligheter til å gjøre det igjen
Ford sliter.
Stellantis med alle sine bilmerker i porteføljen sliter. Et kjapt google søk:
«Stellantis sliter med en omfattende krise preget av fallende salg, enorme nedskrivninger og overkapasitet. Konsernet, som eier 14 merkevarer som blant annet Peugeot, Citroën, Opel, Jeep og Fiat, har måttet bokføre milliardbeløp i tap, skalere ned elbil-satsingen og varsle produksjonsstans.»



