Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.348
    Det som är lite ironiskt och ganska humoristiskt, är att trots denna maniska missioneringen för Tesla så kör din far en EQB @Ole_Martin 🤭
    Hva med å bidra med noe i tråden her som er elbilrelatert, misjonerende eller ikke, kontra personkarakteristikker og annet irrelevant.

Min far er som å snakke til en stein som stort sett alle foreldre oppi årene er når dem har satt seg i en tanke. Litt sånn som her i tråden. Tror han angret samme dag han tok over EQB, men for stolt til å si det ikke høyt. Min mor klager mer åpenbart. Polestar dem byttet inn hadde både trådløs lading, frunk og bedre akselerasjon. Rekkevidden var også den samme. Det blir også som her i tråden, når lidar plutselig ikke er så skrikende nødvendig lengre så bytter man argument. Det er slik hjernen virker for å støtte opp om egne mer eller mindre dårlige valg. Min far står vel igjen med at han er veldig fornøyd med at han kan sette seg inn i bilen (EQB) kontra ned i bilen (Polestar).

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    13.418
    Sted
    Trondheim
    Pakker man ladekabel under gulvet bak, skal jeg love deg glosene kommer når du er på ferietur med bilen full og du må ut med halvparten av bagasjen for å komme til kablene.
    Det gjør man jo ikke. Hvor stor plass tar egentlig en ladekabel? Når man er på reise og har masse bagasje legger man selvfølgelig kablene oppå bagasjen. Rommet under brukes til ting du ikke trenger å ta ut så ofte.
    Hvor vanskelig kan det være?

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.348
    Det gjør man jo ikke. Hvor stor plass tar egentlig en ladekabel? Når man er på reise og har masse bagasje legger man selvfølgelig kablene oppå bagasjen. Rommet under brukes til ting du ikke trenger å ta ut så ofte.
    Hvor vanskelig kan det være?
    Er frunk utelukkende noe positivt eller ikke?

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.199
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Akkurat det med oppbevaring av ladekabel er et godt argument for oppbevaring foran.
    Men noe særegent for elbiler er ikke oppbevaring foran. Den første folkebilen vi hadde her til lands hadde også det (bobla)
    Men en ting jeg ikke forstår er hvorfor man må ha ladekabel med seg hele tiden, den brukes vel ikke når man lader på ladestasjoner?

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    16.224
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    15
    Hva med å bidra med noe i tråden her som er elbilrelatert, misjonerende eller ikke, kontra personkarakteristikker og annet irrelevant.

Min far er som å snakke til en stein som stort sett alle foreldre oppi årene er når dem har satt seg i en tanke. Litt sånn som her i tråden. Tror han angret samme dag han tok over EQB, men for stolt til å si det ikke høyt. Min mor klager mer åpenbart. Polestar dem byttet inn hadde både trådløs lading, frunk og bedre akselerasjon. Rekkevidden var også den samme. Det blir også som her i tråden, når lidar plutselig ikke er så skrikende nødvendig lengre så bytter man argument. Det er slik hjernen virker for å støtte opp om egne mer eller mindre dårlige valg. Min far står vel igjen med at han er veldig fornøyd med at han kan sette seg inn i bilen (EQB) kontra ned i bilen (Polestar).
    Är väl inte säker på att det är så stor vits. Oavsett vad som skrivs som inte passar in i din verklighet om Teslas förträfflighet så avfejar du det som vatten på gåsen. För min del handlar det inte om Tesla som bil, den kan vara så bra den bara kan den, men så länge Musk är en del av Tesla är det märket helt uaktuell.

Har förövrigt en EQB själv. Fin bil med fysiska knappar och en lagom stor skärm som visar det jag behöver och resten jag vill ställa in gör jag som sagt via knapparna på ratten eller på mittpanelen, som AC/temperatur/sätesvärme osv. Kunde varit en smula bättre räckvidd om vinter, men fungerar fint till mitt behov. Frunk kunde jag inte brytt meg mindre om.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.486
    Torget vurderinger
    1
    Är väl inte säker på att det är så stor vits. Oavsett vad som skrivs som inte passar in i din verklighet om Teslas förträfflighet så avfejar du det som vatten på gåsen. För min del handlar det inte om Tesla som bil, den kan vara så bra den bara kan den, men så länge Musk är en del av Tesla är det märket helt uaktuell.

Har förövrigt en EQB själv. Fin bil med fysiska knappar och en lagom stor skärm som visar det jag behöver och resten jag vill ställa in gör jag som sagt via knapparna på ratten eller på mittpanelen, som AC/temperatur/sätesvärme osv. Kunde varit en smula bättre räckvidd om vinter, men fungerar fint till mitt behov. Frunk kunde jag inte brytt meg mindre om.
    Og der skrev du såpass mye negativt om tesla/musk at han satte deg på blokkeringslisten sin. :rolleyes:

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.348

Jeg skriver om Tesla og tildels andre biler jeg har prøvd feks EQB og Polestar. Jeg har null erfaring med Kia og skriver av den grunn ikke så mye om dem.

Du skriver derimot noe om Tesla uten å ha noe ønske om å prøve bilen engang. Argumentene mot Tesla er heller ikke saklige her i tråden. Det er en vesentlig forskjell. Da kan du vel heller la være?

Videre syns jeg ikke jeg bare genererer støy, men formidler endel saklig rundt Tesla.

Sist redigert:

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    16.224
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    15
    Jeg skriver om Tesla og tildels andre biler jeg har prøvd feks EQB og Polestar. Jeg har null erfaring med Kia og skriver av den grunn ikke så mye om dem.

Du skriver derimot noe om Tesla uten å ha noe ønske om å prøve bilen engang. Argumentene mot Tesla er heller ikke saklige her i tråden. Det er en vesentlig forskjell. Da kan du vel heller la være?

Videre syns jeg ikke jeg bare genererer støy, men formidler endel saklig rundt Tesla.
    Blir inte en speciellt fruktbar diskussion ut av dessa självmotsägningarna och premisserna. I tillägg erkänner du också att du genererar støy, inte bara støy riktig nog, men dock.

Tror bara jag drar mig tillbaka så skal du få ha din ekokammare i fred.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.191
    Torget vurderinger
    4
    BMW`s 800V teknologi gir også "feed to grid" teknologi. Jeg finner samspillet mellom de ulike energikilder og "laster" som svært spennende.
    Det koster!
    Kan de levere til nettet eller det V2L det er snakk om?

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    13.604
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    17
    Ble nesten en moderator mindre idag. På vei fra trening E6 Furuset, jeg på MC og en Tesla meide meg nesten ned. Hun svingte plutselig over rett ved siden av meg og jeg måtte fløyte og ta unnamanøver. Tesla Model y. Kanskje FSD hadde hjulpet likevel?
    Men jævli irriterende å hytte med neven og vise fing dersom en AI sitter bak rattet....

Men det er alltid en Tesla. Beryktet i MC miljø nå i flere år. Ja, mange på veien er klar over det.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    21.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    ^ Om årsaken er bilen eller førerne må gudene vite, men noe man lærte ganske fort når man ferdes på 2 hjul er å være ekstra på vakt når man (ofte) har en Tesla rundt seg.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    5.074
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så et av teslas bidrag til verden er kraftig polarisering innenfor en rekke områder…

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    13.604
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    17
    Ikke alle som kjører Tesla er rasshøl men alle rasshøl kjører Tesla var det en som sa til meg. :)

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    5.074
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ååååh, tusen takk
    Da kan vi som kjører BMW og biler fra VAG endelig slappe av og oppføre oss som tidligere uten angsten av å bli oppfattet som bøller i trafikken
    Kjenner at nakkemusklene ble litt slappere nå

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    13.604
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    17
    dere har hatt deres epoke med samme type kommentarer ;) (jeg har også vært endel av den)

Bonus

Hi-Fi- entusiasmen ebber ut!
    Ble medlem
    23.09.2024
    Antall liker
    627
    Sted
    Trondheim
    Kan de levere til nettet eller det V2L det er snakk om?
    Forsøkte meg på en ChatGpt analyse (av det enkle slaget).

Kortversjonen først: BMW sin «feed-to-grid» (V2G) i nye BMW iX3 Neue Klasse er i praksis et skifte fra «bil som forbruker strøm» til «bil som aktiv del av kraftsystemet». Det er teknologisk modent – men i Norge er det rammevilkårene, ikke teknologien, som avgjør hvor nyttig dette blir.

La oss sette det i norsk kontekst!

🔌 Hva BMW faktisk introduserer

* Bilen kan lade og levere strøm tilbake til huset (V2H), apparater (V2L) eller strømnettet (V2G)
    * Effekter rundt opptil ~11 kW tilbakelevering
    * Krever:
    * toveis wallbox
    * smartmåler/integrasjon
    * strømavtale som støtter dette
    * I Tyskland får eiere betaling/bonus (opptil ~720 €/år) for å bidra til nettet

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.348
    Interessant at Tesla gir mer premium følelse enn tyskerne, og har bedre kjøreegenskaper. Vinner på stort sett alle parametre, og er en superior SUV som dem sier, og da er ikke FSD ihensyntatt engang.

Denne Y-utgaven ligger vel dessuten 2-300.000,- under iX3.

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.199
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Man har gått fra at tesla er luksusbil til å gi en premium følelse nå ja...
    Er i allefall mere riktig
    Men når man må velge mellom pest eller kolera så er det vel egentlig samme hva man kjøper. Dårlig er det uansett, bare mindre dårlig.

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.853
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Interessant at Tesla gir mer premium følelse enn tyskerne, og har bedre kjøreegenskaper. Vinner på stort sett alle parametre, og er en superior SUV som dem sier, og da er ikke FSD ihensyntatt engang.

Denne Y-utgaven ligger vel dessuten 2-300.000,- under iX3.

"Tesla gir mer premium følelse enn tyskerne"

Ja, leter man febrilsk så kan man finne en skvett positivitet rundt Muskboksen - men det er nok ikke mange som går på denne.... 😁

Husk at det finnes folk som mener at Trump er "gaven" kloden trenger.

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.872
    Torget vurderinger
    1
    På vei hjem fra arbeidet, denne aktiviteten som gir lønn i påsan og salt på bordet, så syklet jeg forbi en temmelig ny, rød Tesla mod Y.
    Synes bilen er lekker jeg. De hvite og svarte er kjedelige, men akkurat i rød er den pen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn