Not really som Chatgpt sier.
iX3 er nok en bra bil. Men det viktigste mangler; pris og selvkjøring.
Bilen koster fra 800’ med vinterhjul og da er ikke engang rattvarme inkludert. Bilen kommer ikke til å en volummodell som heller ikke Tesla S og X var. Vi vet jo hva som skjedde med disse modellene når dem hadde gjennomført sin misjon.
Bilen kommer aldri til å få selvkjøring. Det eneste den har er en form for lane assist/cruise controll.
For 3-400’ mindre får man alt inkludert via en Tesla Y.
Jeg eier (litt motvillig) en Kia som har alt utstyr, inkludert en temmelig avansert autopilot som default'er "on" hver gang jeg velger cruise control.
Jeg lurer veldig på sikkerhetsaspektet med disse variantene over automatikk; en ting er at det popper fram en masse pip og ping hele tiden av for meg nokså uforklarlige årsaker, og dette tar fokus bort fra kjøringen... Verre er det at bilen først ber om kontrollen (nevnte default), men dersom du lar den kontrollere ved å holde løst i rattet, så setter den i gang å beklage seg over at du ikke holder godt nok i rattet. Min sterke overbevisning er at dagens alskens sikkerhetsanordninger fullstendig fjerner fokus fra trafikk og sikker kjøring, ettersom man hele tiden er nødt til å forholde seg til hva den forbanna automatikken vil og ikke vil, fremfor å la føreren føre bilen.
Jeg har intet i mot at mulighetene er der, men at det er default situasjon er fullstendig på jordet. Det er ganske enkelt farlig!
Min sjåførhistorikk fra Volvo Amazon til Kia "alt-i-ett-maskin" forteller meg at dagens førermiljø har tatt store steg i helt feil retning. Gi oss gjerne autopilot, men la nå føreren selv få bestemme når den skal benyttes, ved å slå den PÅ, ikke be oss om en evig krangel om hvem som bestemmer hvor du skal!