Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    13.376
    Sted
    Trondheim
    Nettopp. "Selvkjøringen" i min BMW fungerer utmerket. Jeg kan slippe rattet. Bilen sier fra når jeg må ta over. Ved automatisk fartsholding bremser den ned foran skarpe svinger (den er mer konservativ enn meg - jeg kjører svingene fortere enn det bilen vil i automodus). Bilen bremser selv ved behov. Kamera oppfatter om jeg lukker øynene og varsler hvis den tror jeg ikke følger med. Osv...

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    9.120
    Torget vurderinger
    0
    Nettopp. "Selvkjøringen" i min BMW fungerer utmerket. Jeg kan slippe rattet. Bilen sier fra når jeg må ta over. Ved automatisk fartsholding bremser den ned foran skarpe svinger (den er mer konservativ enn meg - jeg kjører svingene fortere enn det bilen vil i automodus). Bilen bremser selv ved behov. Kamera oppfatter om jeg lukker øynene og varsler hvis den tror jeg ikke følger med. Osv...

Det høres ut som når Husvaranen kjører bil med meg bak rattet!

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.327
    Tesla varsler dem skal slutte å lage personbiler:

I Kina falt leveransene med 15 prosent, og i USA var nedgangen på 20,5 prosent. Leveransene av helelektriske biler falt hele 64 prosent i Kina og 80 prosent i USA.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.327
    Dette fungerer overraskende, nærmest sjokkerende,godt.

Jeg tror også eventuelle passasjerer i bilen vil oppleve FSD-Teslaen som mer komfortabel å sitte på med enn sjåfører flest.

Kort oppsummert: Jeg er imponert.

Elon Musk har blitt latterliggjort for sine stadige påstander om at selvkjøring er like rundt hjørnet, også av undertegnede, men det er mulig jeg må spise i meg noen av mine tidligere ord.

Dette fungerer nemlig så godt at det er vanskelig å ikke kalle det en liten revolusjon, og nå blir det spennende å se hvor raskt det går med utrulling i resten av Europa.

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.828
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.568
    Sted
    Au recherche du temps perdu
    Det er bare å vente på skaderapportene.... :ROFLMAO:
    Eg trur det stort sett kan gå greitt, iallfall dagtid på sumarføre.

Mitt inntrykk er at norsk trafikk generelt sett har ganske greie toleransar. Vi ventar stort sett heller ti sekund ekstra enn å sjansa på at luka er lang nok, og ventar til vi er heilt sikre på kva den andre skal gjera før vi handlar. Sjølv om nokon blinkar inn, er det vanleg å vurdera både fart, plassering og kanskje til og med oppnå augnekontakt før ein legg det til grunn at vedkomande skal inn der.

Altså: Eg trur trafikkbiletet vårt har kapasitet til å takla at det køyrer rundt ein del auto-automobilar.

Det skumle kan kanskje vera siste. Det er ganske mange situasjonar der ein faktisk prøver å oppnå blikk-kommunikasjon med andre førarar. «Har du sett meg?» «Skal du inn der?»

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.760
    Torget vurderinger
    1
    Det er bare å vente på skaderapportene.... :ROFLMAO:
    På sikt er det all grunn til å tro at automatiserte systemer vil redusere skadene. Er jo lite sannsynlig at dette skjer nå, men hvordan tror du selv utviklingen blir på dette? Er vel ikke helt utenkelig at kvaliteten blir eksponentielt bedre med årene? Om 10-20 år tror jeg at dette er så utbredt at man rister på hodet av at man torde å kjøre på veiene uten slike systemer. Om det er Tesla eller andre som leverer disse systemene er nok alt for tidlig å si.

PUKK OG GRUS

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Antall liker
    1.021
    Sted
    Aarhus
    Mange kjører rundt på veiene med systemer som griper inn i situasjoner og har gjort det i mange år. Fra det til å sette seg i baksetet og be bilen kjøre fra Oslo til flisa på vinterføre. Er det noen dager til

Sist redigert:

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.327
    På sikt er det all grunn til å tro at automatiserte systemer vil redusere skadene. Er jo lite sannsynlig at dette skjer nå, men hvordan tror du selv utviklingen blir på dette? Er vel ikke helt utenkelig at kvaliteten blir eksponentielt bedre med årene? Om 10-20 år tror jeg at dette er så utbredt at man rister på hodet av at man torde å kjøre på veiene uten slike systemer. Om det er Tesla eller andre som leverer disse systemene er nok alt for tidlig å si.
    Jeg tror vi kommer til å riste på hodet at vi kjørte rundt med full kontroll over ratt og gasspedal. Dvs rattet og pedalene kommer til å forsvinne.

Aktøren som burde ha grunnlag for å si om Tesla FSD er tryggere enn mennesker, er den nederlandske ekvivalenten til Statens Vegvesen, RDW. At Tesla FSD utkonkurrerer menneskene er jo nettopp grunnen til at dem tillater FSD på veien.

Tesla tilbyr idag i praksis nivå 5 selvkjøring fra 299’. Så det blir ihvertfall ikke tyskerne slik vi kjenner dem idag som vil levere autonome systemer for selvkjøring.

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.864
    Torget vurderinger
    1
    Enda en ting elbil-mislikere kan bruke i argumentasjonen mot elbiler. Det er altså en risiko for at elbiler ikke oppfører seg likt som lettere fossilbiler ved et sammenstøt med rekkverk langs veien. Hentet fra intranettet hos SVV.

1776420121657.png

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn