Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.901
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det sto nå vitterlig i en av disse sakene at endel fikk bruksforbud på stedet.
    Ang bremseveske så er det fuktinnhold de måler
    Og poenget med bremser er å bremse, og på en elbil er det jo mest for kraftige nedbremsinger. Da må de funke 100% hver gang du kjører for du vet aldri når du får bruk for de.
    Hjelper i å bare sleppe gassen hvis det løper en unge i veien

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.362
    Det er jo ikke det at ikke Tesla vet hvordan man bygger biler som har mindre feilprosent. Serieproduksjon av biler har man drevet med i ovet 100 år.

Spørsmålet er bare i hvor stor grad man lager biler som kvalitetsmessig skal nå opp til en gitt standard, eller om man mer strikt går for at bilene skal produseres ned til et gitt prispunkt.

Elon Musk har jo flere ganger uttalt Kina som en trussel for bilmarkedet. Og er det sånn at statssubsidierte kinesiske bilprodusenter i utgangspunktet leverer mer bil for pengene i et gitt prissegment, så vil Tesla presses på marginene og da er jakten i gang på å spare en én dollar her og én dollar der i fremstillingen av den ferdige bilen. Man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne det. Det fins mange eksempler på tilsvarende i bilbransjen, blant annet i VW på 90-tallet hvor man «sparte seg til fant» i jakten på de billigste underleverandørene av bildeler til visse modeller med dertil mange misfornøyde kunder og tap av renomé.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.225
    Hvor har du det fra. Kan du vise til en oversikt. Jeg finner ikke så mye detaljert, kun dette:
    Vegvesenet har ikke oversikt over hvilke typer feil dette er.
    Type feil fremkommer av artiklene. Lys, bremser og foring i bakstilling. Noen ganger driver man å røsker i rattet (mon tro om Tesla er eneste produsent hvor røsker i rattet slik, det er ihvertfall ikke endel av EU sjekkpunktene men hva gjør man ikke for sjokkartikler)

Sikker på at SVV kan finne ut av typiske feil i Norge, hvis dem vil.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.225
    Det sto nå vitterlig i en av disse sakene at endel fikk bruksforbud på stedet.
    Ang bremseveske så er det fuktinnhold de måler
    Og poenget med bremser er å bremse, og på en elbil er det jo mest for kraftige nedbremsinger. Da må de funke 100% hver gang du kjører for du vet aldri når du får bruk for de.
    Hjelper i å bare sleppe gassen hvis det løper en unge i veien
    Link til bruksforbud?

Dem måler kokepunktet såvidt jeg vet. Jo mer vann jo lavere kokepunkt.

1-pedalkjøringen til Tesla har bra regnerering og tvinger bilen til full stopp kjapt. Bremser må til selvsagt men i langt mindre grad.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    21.452
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Sikker på at SVV kan finne ut av typiske feil i Norge, hvis dem vil.
    Det kan de sikkert.
    Samtidig kan man jo merke seg at det nok skiller en del mellom feil/mangler i Norge og Tyskland. Både mht hvor raskt de fremstår - og andre skader/mangler.
    Årsaken er forskjellen i de klimatiske forhold.

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.748
    Torget vurderinger
    1
    jeeezz…

Løsningen er å bruke bremsene uka før EU samt å ta bilen til Tesla for første EU og før 100.000km.
    -Slik at bremsene er blanke og fine akkurat ved PK-kontrollen.
    Hva med de 52++ ukene FØR uka før PK? Mener du virkelig at noen kraftige oppbremsinger før PK 'reparerer' glidebolter som har satt seg og andre feil i hjulopphenget?
    Jeg registrerer at du mener at feilene på Teslaer, som gjør at urovekkende mange av dem stryker på PK, er bagateller. Dårlige bremser, dårlig hjuloppheng og lys som blender andre trafikanter er altså bagateller. -fordi bremser og hjuloppheng kan fikses én gang hvert 4. år etter PK?
    Du fremstår som en parodi på en ansvarlig bileier med slik holdning.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.901
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ja, og derav måles kokepunktet til væsken.
    Men kokepunktet er avhengig av type veske både produsent og hvilken klasse. Fuktinnhold er likt. Bremsevesketesteren jeg har feks den måler fukt innhold, ikke kokepunkt. Kokepunkt forteller deg egentlig ikke noe. Fuktinnhold har også noe å si for korrosjon på calipere, stempler og rør.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.901
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Link til bruksforbud?

Dem måler kokepunktet såvidt jeg vet. Jo mer vann jo lavere kokepunkt.

1-pedalkjøringen til Tesla har bra regnerering og tvinger bilen til full stopp kjapt. Bremser må til selvsagt men i langt mindre grad.
    Det har vært så mange artikler om dette så har ikke snøring på hvem av de som er postet her, i tesla tråden eller noen av de andre trådene som nevner musk, tesla, elbil eller trump..
    Var 236stk eller noe hvis jeg husker riktig.

Uansett, å stryke på eu kontroll er flause uansett hvilken bil det er. Eu kontroll er et kjapt overblikk og et form for minimumskrav.
    Egentlig skal man forvente at alle biler er i såpass god stand at man aldri får 2er feil på en eu kontroll.
    I tillegg eu kontroll kontrollerer kun sikkerhets og miljø funksjoner (så kan man jo diskutere hvor mye av dette som er fornuftig, feks fartsgrensegjennkjenning)

Enten så sjekker man bilen regelmessig selv eller så får man andre til å gjøre det. Og de typiske servicene som folk betaler for er gjerne ikke det. ( unntaket er vel inspeksjoner som kommer med jevne mellomrom ihht serviceplanen)
    Mitt inntrykk (og det er nok feil) er at man typisk ber om oljeskift og man drar til verkstedet hvis noe er åpenbart galt. Men jeg har knapt brukt verksted og de gangene jeg har gjort det så har jeg følt meg lurt. ( med unntak av verkstedet som en bekjent driver, da vet jeg i allefall at ting blir gjort)

Men igjen, hvis foringene dine er så dårlige at du får feil på eu så skulle de vært bytta for lenge siden. Og sannsynligvis har man allerede merket noe i form av spissing utenfor spec, ulyder/vibrasjoner eller andre indikatorer

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    13.304
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hvorfor ikke respondere som en normal forbruker ville gjort "ja dette var begredelig statistikk og den lyger ikke. Tenker det er smart å kvitte seg med bilen før det er gått lang tid og problemene hopes opp" i stedet for hvisomatte, brukerfeil, frivillig service, har aldri opplevd dette, software oppdateringer løser alt, Elon Musk er et geni etc.

Min 10 år gamle MB elbil gikk også rett gjennom EU kontroll uten anmerkninger denne gangen (NAF). Stoler likevel ikke på den etter 3 (eller var det 4?) motorskifter. Forrige EU kontroll fikk den en 2ér feil pga. for mye rust på bremseskiver, da stolte jeg ikke på den beskjeden jeg fikk fra BOS Lørenskog (siden den var på garantiutløpskontroll hos NAF 2mnd tidligere). Kontaktet NAF og fikk de til å sjekke og evt. godkjenne. Jeg ble til og med tilkalt inn på verkstedet for å se selv mengde rust på skivene. "Ser det ut som 25% rust på disse?" sa verkstedfyren. Nei... Resultatet var at enten kunne de godkjenne for et par hundrelapper eller så kunne jeg gå runden med klaging, forbrukerombudet etc. med BOS Lørenskog som åpenbart forsøker å lure kunder. Jeg valgte det første. Mistenker at det er ganske mye sånn i bransjen og nettopp dette med å underkjenne pga subjektiv vurdering av mengde runst på skiver skaper mye merinntekter til firmaet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn