Om du mener jeg skal dokumentere at du tar feil i påstanden din så kan jo du starte med å dokumentere (fra pålitelige kilder) din påstand først? Jeg har sett mange batteritrailere, 12T planbiler fulle av maskinkult, traktorer, asfaltutleggere og andre anleggsmaskiner som går på strøm, og folka som håndterer dem mener de funker bra med litte grann logistikk for kjøring/lading.
Brodtkorb forteller at medlemsbedriftene som har tatt i bruk elektriske maskiner stort sett er fornøyd, men at det fortsatt er mange barnesykdommer med relativt ny teknologi.
– Fordelene med elektriske maskiner er blant annet lavt støynivå og Ingen tomgangskjøring.
Ulempene er for liten batterikapasitet og for lang ladetid. Dette fører til at prosjekter må beregne lenger tid enn før, fordi maskinene som er i drift ikke klarer å produsere mer enn 80 prosent av tiden man er vant med fra dieselmaskiner.
– I tillegg må anleggsområdet planlegges annerledes for å få effektive ladeplasser, eller det må etableres egne strømtårn der maskinene jobber. Det finnes også mobile ladecontainere for å lade maskinene hvor det ikke finnes kraftledning fra før. Disse krever store investeringer, men gjør det mulig å jobbe i områder som ikke er utbygd fra før, sier hun.
Brodtkorb mener også utslippene fra maskiner veies uforholdsmessig høyt sammenlignet med andre klimagassutslipp fra et anleggsprosjekt.
–
Det største utfordringen for entreprenørene er byggherrer og offentlige oppdragsgivere som ikke forstår at elektrisk maskiner koster 3 ganger så mye som en dieselmaskin, men forventer samme pris per anleggstime som før. Samtidig strammes kravene til maskinparken inn, både gjennom anskaffelsesregelverket og forurensningsmyndighetene, uten at det finnes budsjetter i fylker eller kommuner til å betale for merkostnadene.
Krav om bruk av elektriske anleggsmaskiner i anbud er blitt stadig mer utbredt i Norge, spesielt innen offentlige anskaffelser. Flere kommuner, inkludert Oslo, har innført krav om fossilfrie bygge- og anleggsplasser, noe som i praksis betyr bruk av elektriske anleggsmaskiner og kjøretøy...
www.samferdselinfra.no
Et uferdig produkt hvor nytten ikke er umiddelbart påtrengende.
Det kan bli langt bedre, og det blir det sikkert også. Men per nå er dette et uferdig produkt som vil kreve mye omlegging!
Personlig tror jeg det kan være store fordeler med elektrisk på slike arbeidsplasser, men om de må lades med store diesel argegater, så forsvinner vel noe av poenget. Vi har hverken nett eller ladestruktur til å ta dette raskt, så målsettingene må endres.