Godt argument.Feil....
Godt argument.Feil....
Bedre enn å fare med usannheter...Godt argument.
Få høre hva slags argumenter du har da?Bedre enn å fare med usannheter...
Ja, det finnes - både maskiner og lastebiler - og under gitte forutsetninger fungerer det helt greit. Utfordringen for næringsbruk/kjøring er i hovedsak for dårlig utbygd ladeinfrastruktur tilpasset kjøretøygruppene - og prisen/kostnaden pr kwt. Skal man få "butikk" av dette, så må man basere seg på ladeinfrastruktur i egen regi og ikke betale 5-6 kr/kwt på ladestasjoner.Finnes det mange traktorer, langtransport kjøretøy, elektriske gravere, buldozere og hjullastere som duger i den jobben de skal brukes til?
Om du mener jeg skal dokumentere at du tar feil i påstanden din så kan jo du starte med å dokumentere (fra pålitelige kilder) din påstand først? Jeg har sett mange batteritrailere, 12T planbiler fulle av maskinkult, traktorer, asfaltutleggere og andre anleggsmaskiner som går på strøm, og folka som håndterer dem mener de funker bra med litte grann logistikk for kjøring/lading.Få høre hva slags argumenter du har da?
Finnes det mange traktorer, langtransport kjøretøy, elektriske gravere, buldozere og hjullastere som duger i den jobben de skal brukes til?
Og hva skjer med prisen på disse?
Brodtkorb forteller at medlemsbedriftene som har tatt i bruk elektriske maskiner stort sett er fornøyd, men at det fortsatt er mange barnesykdommer med relativt ny teknologi.Om du mener jeg skal dokumentere at du tar feil i påstanden din så kan jo du starte med å dokumentere (fra pålitelige kilder) din påstand først? Jeg har sett mange batteritrailere, 12T planbiler fulle av maskinkult, traktorer, asfaltutleggere og andre anleggsmaskiner som går på strøm, og folka som håndterer dem mener de funker bra med litte grann logistikk for kjøring/lading.
Tesla semitrailer har allerede rekkevidde på 800 km med last og Huawei jobber med batterier som skal ha 3 ganger så høy energitetthet, da snakker vi om rekkevidde på 3000 km for elbiler. Verden går fremover...Problemet er idiot drømmer om ting som aldri kan bli virkelighet! Tungtransport og store maskiner er ikke innen rekkevidde for dagens el teknologi.
Det varierer.De bruker portable ladestasjoner, ikke dieselagregater.
Det samme gjelder for transportbransjen. Deres oppdragsgivere, dvs de som kjøper transporttjenester, er ikke villig til å betale en høyere pris, snarere tvert i mot.Brodtkorb forteller at medlemsbedriftene som har tatt i bruk elektriske maskiner stort sett er fornøyd, men at det fortsatt er mange barnesykdommer med relativt ny teknologi...osv
– Det største utfordringen for entreprenørene er byggherrer og offentlige oppdragsgivere som ikke forstår at elektrisk maskiner koster 3 ganger så mye som en dieselmaskin, men forventer samme pris per anleggstime som før. Samtidig strammes kravene til maskinparken inn, både gjennom anskaffelsesregelverket og forurensningsmyndighetene, uten at det finnes budsjetter i fylker eller kommuner til å betale for merkostnadene.
Tror vi skal ta reklameinfo'n med en klype salt. 800km på flate sletter i USA m/30 grader temp og jevn hastighet på 70-80km/t er litt annerledes enn Oslo - Bergen vinterstid med en snitthastighet på under 50km/t.Tesla semitrailer har allerede rekkevidde på 800 km med last
Poenget var å ha en mening mot "idiotdrømmer som aldri kan bli virkelighet" Tesla eksisterer allerede og kommer mest sanTror vi skal ta reklameinfo'n med en klype salt. 800km på flate sletter i USA m/30 grader temp og jevn hastighet på 70-80km/t er litt annerledes enn Oslo - Bergen vinterstid med en snitthastighet på under 50km/t.
Så dette er nok litt "optimistiske tall, frem til vi ser en på norske veier - om den i det heletatt kommer.
Tesla har siden 2017 snakket om lansering, men selv nå er det knyttet usikkerhet til evt levering til Europa. Mulig i løpet av 2026.
Skal ikke se bort fra at Windrose lanseres først av de to.
Er som i arbeidslivet, enkelte jobber kun under press.Nicht die Bohne, men bak det opphavelege vedtaket låg det nok ei førestilling om at omstillinga til el ville vera betydeleg lettare enn han var, både for produsentar og konsumentar.
Det handler ikke om dette. Det er narrativet tyskerne prøver å selge. Problemet er at tyskerne ikke er konkurransedyktige. Og jeg vil anta at hybridene heller aldri kommer til å bli konkurransedyktige; to kompliserte drivlinjer istedetfor en enkel?
Golf GTE hybrid koster 50kEUR mens en ribbet elbil ID3 fra 33kEUR på den tyske hjemmesiden til VW. Tesla 3 koster fra 36kEUR. Sistnevnte går oppmot 50 mil. VW taper penger, Tesla tjener penger.Visst er de konkurransedyktige. De er også markedsledere på elbiler i Europa. Poenget er at 85% av markedet fremdeles er fossilt og noen må ta seg av hoveddelen av markedet. Det er en stund til at bilmarkedet er 100% elektrisk.....
Hva slags bil bruker du i Praha?Det er veldig mange som ikke er klar for overgangen til el enda. Det har bl.a. med infrastruktur å gjøre.
I dag telte jeg antall elbiler i jeg så i Praha på 3 lengre turer ute. 11 stk, hvorav 2 Tesla, 3 BMW (i5 og i3), en Mercedes, 2 VW, 1 Skoda og 2 Kia. Hvor mange andre biler? Tusenvis.
i et helt fritt valg mellom id3 og Tesla 3, om jeg så hadde fått dem gratis, så hadde jeg valgt id3. Så jo, på et eller annet plan er Europeiske biler konkurransedyktige så det holder. Og om jeg bare hadde hatt komfortabel økonomi, hadde det stått en elektrisk Mercedes i garasjen, fremfor den Nissan Leaf som står der i dag. Som jeg valgte LANGT før Tesla 3, for øvrig.Golf GTE hybrid koster 50kEUR mens en ribbet elbil ID3 fra 33kEUR på den tyske hjemmesiden til VW. Tesla 3 koster fra 36kEUR. Sistnevnte går oppmot 50 mil. VW taper penger, Tesla tjener penger.
Teknologisk er tyskerne i bakevja, ref. software og selvkjøring.
Så de er ikke konkurransedyktige.
Javel?Feil....