Godt argument.Feil....
Godt argument.Feil....
Bedre enn å fare med usannheter...Godt argument.
Få høre hva slags argumenter du har da?Bedre enn å fare med usannheter...
Ja, det finnes - både maskiner og lastebiler - og under gitte forutsetninger fungerer det helt greit. Utfordringen for næringsbruk/kjøring er i hovedsak for dårlig utbygd ladeinfrastruktur tilpasset kjøretøygruppene - og prisen/kostnaden pr kwt. Skal man få "butikk" av dette, så må man basere seg på ladeinfrastruktur i egen regi og ikke betale 5-6 kr/kwt på ladestasjoner.Finnes det mange traktorer, langtransport kjøretøy, elektriske gravere, buldozere og hjullastere som duger i den jobben de skal brukes til?
Om du mener jeg skal dokumentere at du tar feil i påstanden din så kan jo du starte med å dokumentere (fra pålitelige kilder) din påstand først? Jeg har sett mange batteritrailere, 12T planbiler fulle av maskinkult, traktorer, asfaltutleggere og andre anleggsmaskiner som går på strøm, og folka som håndterer dem mener de funker bra med litte grann logistikk for kjøring/lading.Få høre hva slags argumenter du har da?
Finnes det mange traktorer, langtransport kjøretøy, elektriske gravere, buldozere og hjullastere som duger i den jobben de skal brukes til?
Og hva skjer med prisen på disse?
Brodtkorb forteller at medlemsbedriftene som har tatt i bruk elektriske maskiner stort sett er fornøyd, men at det fortsatt er mange barnesykdommer med relativt ny teknologi.Om du mener jeg skal dokumentere at du tar feil i påstanden din så kan jo du starte med å dokumentere (fra pålitelige kilder) din påstand først? Jeg har sett mange batteritrailere, 12T planbiler fulle av maskinkult, traktorer, asfaltutleggere og andre anleggsmaskiner som går på strøm, og folka som håndterer dem mener de funker bra med litte grann logistikk for kjøring/lading.
Tesla semitrailer har allerede rekkevidde på 800 km med last og Huawei jobber med batterier som skal ha 3 ganger så høy energitetthet, da snakker vi om rekkevidde på 3000 km for elbiler. Verden går fremover...Problemet er idiot drømmer om ting som aldri kan bli virkelighet! Tungtransport og store maskiner er ikke innen rekkevidde for dagens el teknologi.
Det varierer.De bruker portable ladestasjoner, ikke dieselagregater.
Det samme gjelder for transportbransjen. Deres oppdragsgivere, dvs de som kjøper transporttjenester, er ikke villig til å betale en høyere pris, snarere tvert i mot.Brodtkorb forteller at medlemsbedriftene som har tatt i bruk elektriske maskiner stort sett er fornøyd, men at det fortsatt er mange barnesykdommer med relativt ny teknologi...osv
– Det største utfordringen for entreprenørene er byggherrer og offentlige oppdragsgivere som ikke forstår at elektrisk maskiner koster 3 ganger så mye som en dieselmaskin, men forventer samme pris per anleggstime som før. Samtidig strammes kravene til maskinparken inn, både gjennom anskaffelsesregelverket og forurensningsmyndighetene, uten at det finnes budsjetter i fylker eller kommuner til å betale for merkostnadene.
Tror vi skal ta reklameinfo'n med en klype salt. 800km på flate sletter i USA m/30 grader temp og jevn hastighet på 70-80km/t er litt annerledes enn Oslo - Bergen vinterstid med en snitthastighet på under 50km/t.Tesla semitrailer har allerede rekkevidde på 800 km med last
Poenget var å ha en mening mot "idiotdrømmer som aldri kan bli virkelighet" Tesla eksisterer allerede og kommer mest sanTror vi skal ta reklameinfo'n med en klype salt. 800km på flate sletter i USA m/30 grader temp og jevn hastighet på 70-80km/t er litt annerledes enn Oslo - Bergen vinterstid med en snitthastighet på under 50km/t.
Så dette er nok litt "optimistiske tall, frem til vi ser en på norske veier - om den i det heletatt kommer.
Tesla har siden 2017 snakket om lansering, men selv nå er det knyttet usikkerhet til evt levering til Europa. Mulig i løpet av 2026.
Skal ikke se bort fra at Windrose lanseres først av de to.
Er som i arbeidslivet, enkelte jobber kun under press.Nicht die Bohne, men bak det opphavelege vedtaket låg det nok ei førestilling om at omstillinga til el ville vera betydeleg lettare enn han var, både for produsentar og konsumentar.
Det handler ikke om dette. Det er narrativet tyskerne prøver å selge. Problemet er at tyskerne ikke er konkurransedyktige. Og jeg vil anta at hybridene heller aldri kommer til å bli konkurransedyktige; to kompliserte drivlinjer istedetfor en enkel?
Golf GTE hybrid koster 50kEUR mens en ribbet elbil ID3 fra 33kEUR på den tyske hjemmesiden til VW. Tesla 3 koster fra 36kEUR. Sistnevnte går oppmot 50 mil. VW taper penger, Tesla tjener penger.Visst er de konkurransedyktige. De er også markedsledere på elbiler i Europa. Poenget er at 85% av markedet fremdeles er fossilt og noen må ta seg av hoveddelen av markedet. Det er en stund til at bilmarkedet er 100% elektrisk.....
Hva slags bil bruker du i Praha?Det er veldig mange som ikke er klar for overgangen til el enda. Det har bl.a. med infrastruktur å gjøre.
I dag telte jeg antall elbiler i jeg så i Praha på 3 lengre turer ute. 11 stk, hvorav 2 Tesla, 3 BMW (i5 og i3), en Mercedes, 2 VW, 1 Skoda og 2 Kia. Hvor mange andre biler? Tusenvis.
i et helt fritt valg mellom id3 og Tesla 3, om jeg så hadde fått dem gratis, så hadde jeg valgt id3. Så jo, på et eller annet plan er Europeiske biler konkurransedyktige så det holder. Og om jeg bare hadde hatt komfortabel økonomi, hadde det stått en elektrisk Mercedes i garasjen, fremfor den Nissan Leaf som står der i dag. Som jeg valgte LANGT før Tesla 3, for øvrig.Golf GTE hybrid koster 50kEUR mens en ribbet elbil ID3 fra 33kEUR på den tyske hjemmesiden til VW. Tesla 3 koster fra 36kEUR. Sistnevnte går oppmot 50 mil. VW taper penger, Tesla tjener penger.
Teknologisk er tyskerne i bakevja, ref. software og selvkjøring.
Så de er ikke konkurransedyktige.
Javel?Feil....
Nå tar jeg trikken (er på en liten kort førjulsvisit). Det er virkelig ingen god grunn til å kjøre bil lokalt. Fantastisk kollektivtilbud her. Der jeg bor går det trikk inn til sentrum hvert 4de minutt. Fra der jeg bor nå til den andre enden av byen (fra Břevnov til Strašnice) tar det ca 45 minutter med kollektivtransport (enten trikk-trikk eller trikk-metro-trikk) og 35 minutter med bil.Hva slags bil bruker du i Praha?
Hehe det skulle egentlig være et retorisk spørsmål siden jeg mener å ha lest at du kjører elbil til Praha. Men du bekrefter ihvertfall lademulighet i blokken din, det er jo en start på at en overgang til en elektrisk bilpark er igang. Hvem vil tilbake til hybrid eller diesel etter å ha kjørt elbil?Nå tar jeg trikken (er på en liten kort førjulsvisit). Det er virkelig ingen god grunn til å kjøre bil lokalt. Fantastisk kollektivtilbud her. Der jeg bor går det trikk inn til sentrum hvert 4de minutt. Fra der jeg bor nå til den andre enden av byen (fra Břevnov til Strašnice) tar det ca 45 minutter med kollektivtransport (enten trikk-trikk eller trikk-metro-trikk) og 35 minutter med bil.
Men jeg har faktisk lademulighet i gården i huset jeg har leilighet, så kanskje jeg kjører en tur til sommeren.
Jeg vil freidig påstå at det er umulig for at tyskerne er bedre enn Tesla FSD supervised versjon 14.Så forøvrig en test av den nye BMW iX3 nettopp. Der fremheves selvkjøringen som i en helt annen klasse enn bl.a. Tesla.
Ja, noen velger bil basert på en irrasjonell tankegang. Min far for eksempel bytta nettopp sin 4 år gamle Polestar med en sprett ny Mercedes EQB. Han fikk panikk for at garantien gikk ut på Polestar og har en hang fra ungdommen at Mercedes er bilen man bare skal ha. Når han henta bilen sleit selgeren i ett par timer med å få konfiguert bilen og app’en til han. 5 minutter etter at min mor kjørte bilen utbrøt hun at bilen er jo mer gammeldags enn Polestaren hun kjørte før. Min far innrømmer også at bilen fremstår gammeldags men det er vel sålangt innrømmelsene kommer.i et helt fritt valg mellom id3 og Tesla 3, om jeg så hadde fått dem gratis, så hadde jeg valgt id3. Så jo, på et eller annet plan er Europeiske biler konkurransedyktige så det holder. Og om jeg bare hadde hatt komfortabel økonomi, hadde det stått en elektrisk Mercedes i garasjen, fremfor den Nissan Leaf som står der i dag. Som jeg valgte LANGT før Tesla 3, for øvrig.
Og hva driver disse ladestasjonene?De bruker portable ladestasjoner, ikke dieselagregater.
Tar hvilken som helst "tysker" fremfor en "selvkjørende" (Teknologisk er tyskerne i bakevja, ref. software og selvkjøring.
Strømnettet. Det er en mobil powerbank som kan lades opp og plasseres ut det det ikke er tilgang til strøm.Og hva driver disse ladestasjonene?
De lades med egen kabel fra kullkraft i Polen. Schvææææær, schvart røyksky der som dreper alle dyra har jeg lest i pålitelige kilder på Fakebook og i Toten Tankesmie og Budstikke, i en vitenskapelig artikkel skrevet av sauebonden Kjell-Arne Kåre Krokballe. Det er visst ikke mulig å lade disse store batteriladestasjonene på tilhenger med strøm fra hurtigladere og å sirkulere to-tre slike portable lade-batterier, og dersom det likevel går så kommer strømmen fra kullkraftverk eller dieselaggregater som visstnok ødelegger kloden. Strøm fra forurensende produksjonskilder har visst en tendens til å ende opp i ladbare doninger her i Norge.Og hva driver disse ladestasjonene?
Det er vel på absolutt akkurat nøyaktig samme nivå?Bedre enn å fare med usannheter...
Og når strømnettet ikke klarer å gi nok, noe som er et reelt problem?Strømnettet. Det er en mobil powerbank som kan lades opp og plasseres ut det det ikke er tilgang til strøm.
Dei brukar også biogass, men her kan du lese meir:Og når strømnettet ikke klarer å gi nok, noe som er et reelt problem?
Gi meg en link til en slik powerbank som fungerer på en stor byggeplass?
https://www.nordicbooster.com/Og når strømnettet ikke klarer å gi nok, noe som er et reelt problem?
Gi meg en link til en slik powerbank som fungerer på en stor byggeplass?
Belchatow, Polen:De lades med egen kabel fra kullkraft i Polen. Schvææææær, schvart røyksky der som dreper alle dyra har jeg lest i pålitelige kilder på Fakebook og i Toten Tankesmie og Budstikke, i en vitenskapelig artikkel skrevet av sauebonden Kjell-Arne Kåre Krokballe. Det er visst ikke mulig å lade disse store batteriladestasjonene på tilhenger med strøm fra hurtigladere og å sirkulere to-tre slike portable lade-batterier, og dersom det likevel går så kommer strømmen fra kullkraftverk eller dieselaggregater som visstnok ødelegger kloden. Strøm fra forurensende produksjonskilder har visst en tendens til å ende opp i ladbare doninger her i Norge.
Ah....det var faktisk interessant. Takker for link, det understøtter nok ditt poeng mere enn mitt.Dei brukar også biogass, men her kan du lese meir:
Historien om utslippsfrie byggeplasser i Oslo
Ikke nå, men til sommeren kjører jeg kanskje nedover. Min sønn som bodde her har flyttet til Tokyo, så behovet for å dra hit er blitt mindre. Laderen på min parkeringsplass her nede har jeg ordnet selv, jeg ser ikke så mange andre ladere i nærheten. Dette er en AC-lader som bruker en del timer på å fylle opp bilen. Max 16A tror jeg. For 3 år siden ble jeg advart mot å ha elbil, da lademulighetene var dårlige. Hvordan det er nå vet jeg ikke - finner det sikkert ut til sommeren.Hehe det skulle egentlig være et retorisk spørsmål siden jeg mener å ha lest at du kjører elbil til Praha. Men du bekrefter ihvertfall lademulighet i blokken din, det er jo en start på at en overgang til en elektrisk bilpark er igang. Hvem vil tilbake til hybrid eller diesel etter å ha kjørt elbil?
