Mulig du har rett. Mulig han har rett.«Billig kinamikk» i dag er vel like nedsettende som hva norske bilforhandlere på 80-tallet prøvde å få folket til å tro om japanske biler; «billige riskokere»
Sjefen for Ford Motor tegnet nylig et dystert bilde av vestlig bilindustri. Minnet meg om et slags Nokia mobile øyeblikk hvor konsernet prøvde på en analogi om at dem stod på en brennende plattform.
Ford-sjefen har reist mye til Kina de senere år og det han har sett har rystet ham. Det er ydmykende. Vi ønsker å være i samme rom som kinesisk bilindustri, men i dag er vi ikke engang i samme hus, sier han. Innovasjon og kvalitet ligger langt foran vestlig bilindustri, ifølge Ford-sjefen.
Artikkelen kan leses i Bilnorge.
Han har HELT rett og har GOD grunn for å være bekymret. De store europeiske og amerikanske bilprodusentene sov i timen samtidig som Kina bestemte seg for at dem skulle ta over elbilmarkedet. You snooze - you looze. Forspranget til kineserne er bortimot umulig å ta igjen.Mulig du har rett. Mulig han har rett.
Men jeg har vært i Kina, besøkt fabrikker som lager bil deler og sett på bilene de lagde da (ca. 10 år siden) og kvaliteten var urovekkende lav på stål og produksjon. Det har sikkert bedret seg, men jeg er usikker på hvor mye.
. Denne har jeg hatt en stund. Bra plass i den og den går det greit . Kjører fint over 40 mil med denne. Disse går som Taxi i Halden og er ikke mye feil med disse. Tesla ville jeg ikke ha pgr av kvaliteten.https://www.msn.com/nb-no/nyheter/o...1&cvid=68b98db3691f4f248eea37e66daa43d0&ei=12
Alle vil nok ikke ha tesla.
Eg trur du har heilt rett i det.Når det kommer til kvalitet så kan kineserne lage biler med samme kvalitet som alle andre - hvis det er ønskelig. Dem kan også lage biler med både bedre og dårligere kvalitet hvis man heller ønsker det. Her er den nye og toppmoderne fabrikken til Geely for produksjonen av Volvo og Polestar:
Eg er sikker på at ein slik mentalitet (også overført på andre område) er sikraste vegen for å verta fullstendig forbikøyrde, og det å tru at vi automatisk betalar for kvalitet ved å halda oss unna Kina er verkeleg å lura seg sjølv.«Billig kinamikk» i dag er vel like nedsettende som hva norske bilforhandlere på 80-tallet prøvde å få folket til å tro om japanske biler; «billige riskokere»
Verden - altså kloden vi lever på er lykkelig over at det er elbiler Kineserne kjøper. Tenk om alle valgte fossilbiler istedenfor. I. 2025 var 51% nybilsalget i Kina elektriske biler.Ikke glem fordelen av et enormt hjemmemarked de kan selge til. Selv om de ikke klarer et stort nok volum på eksport kan de leve av hjemmemarkedet ganske lenge. Det potensielle kinesiske hjemmemarkedet er dobbelt så stort som hele Europa, og 5 ganger større enn USA.
Og her er den nye BMW fabrikken i Debrecen som foreløpig kun produserer den nye iX3.Han har HELT rett og har GOD grunn for å være bekymret. De store europeiske og amerikanske bilprodusentene sov i timen samtidig som Kina bestemte seg for at dem skulle ta over elbilmarkedet. You snooze - you looze. Forspranget til kineserne er bortimot umulig å ta igjen.
Når det kommer til kvalitet så kan kineserne lage biler med samme kvalitet som alle andre - hvis det er ønskelig. Dem kan også lage biler med både bedre og dårligere kvalitet hvis man heller ønsker det. Her er den nye og toppmoderne fabrikken til Geely for produksjonen av Volvo og Polestar:
Vis vedlegget 1143875
Dette fekk meg til å tenkja på motsetnadenBilfabrikker blir STORE.
Hvis du har sett sjekklisten verkstedet bruker så ville du kanskje synes det er et overtramp å kansellere garantien på drivlinjen. VW har feks et sjekkpunkt at klistremerkene på batteriet er intakte. Hva har klistremerker, bremsevæske, pollenfilter, mønsterdybde på dekk osv med garanti på batteriet å gjøre?For å vera heilt ærleg ser eg ikkje på det som eit grotesk overtramp at ein bil til over ein halv million skal ha årleg inspeksjon til 5000 for å behalda garantien. At det må telja med i totalkostnaden: sjølvsagt. Skulle eg betalt premiumpris for ein ny bil, med garanti, så hadde det ærleg talt ikkje bekymra meg så veldig.
fjern over the air så er jeg enig, men å koble en bil til internett eller være avhengig av internett for å fungere er et feilstegHvis du har sett sjekklisten verkstedet bruker så ville du kanskje synes det er et overtramp å kansellere garantien på drivlinjen. VW har feks et sjekkpunkt at klistremerkene på batteriet er intakte. Hva har klistremerker, bremsevæske, pollenfilter, mønsterdybde på dekk osv med garanti på batteriet å gjøre?
Dessuten spør deg selv; hvorfor kan ikke BMW, MB osv hente ned bilens diagnostikk over the air dersom det er så kritisk for opprettholdelse av garanti? Kan det være lysten på å tjene mer penger (siden elbilene dems stort sett selges med tap) eller kan det være at de ikke får til OTA som Tesla?
Nada, vil eg tru. Har også inntrykk av at «service» på elbilar er ganske mykje ingenting. Men ikkje berre.Hvis du har sett sjekklisten verkstedet bruker så ville du kanskje synes det er et overtramp å kansellere garantien på drivlinjen. VW har feks et sjekkpunkt at klistremerkene på batteriet er intakte. Hva har klistremerker, bremsevæske, pollenfilter, mønsterdybde på dekk osv med garanti på batteriet å gjøre?
Og så får du en detaljert video av alt de har gjort. Det får jeg i hvert fall hos Sulland når bilen har vært på service.Nada, vil eg tru. Har også inntrykk av at «service» på elbilar er ganske mykje ingenting. Men ikkje berre.
Eg berre tenkjer det er ei ikkje-sak. Prisen er i realiteten servicekostnaden i tillegg til prisen, og den tilsvarar eit tullete tilval av eitkvart slag, som litt bøsare felgar eller forkromma eksosanlegg.
Servicen er eit oppmøte, og då får ein bremseveskesjekk, spylarveske, pollenfilter og overprisa vatn, samtidig som dei kan utføra litt pjask.
Betalar du 1,5 mill for ein bil, så er jo dette trivialitetar.
Kan være hele meningen; bruk (kort) og kast (mye)
En Tesla som ikke får oljeskift kan ende opp slik. Ikke bare Elbilmek som mener det. 'Fint' med bil uten påkrevd service. Bare å kjøre til den forkortede levetiden tar slutt.
Debunked; her har eier gitt blaffen i advarsler bilen har gitt, og deretter en haug med ulyder og så har tilslutt motor havarert etter 220.000km.
En Tesla som ikke får oljeskift kan ende opp slik. Ikke bare Elbilmek som mener det. 'Fint' med bil uten påkrevd service. Bare å kjøre til den forkortede levetiden tar slutt.
Litt lausrive, så trur eg ikkje den tilsynelatande korte levetida (i praksis, gjerne pga vpå elbilar no er berekraftig på lang sikt.må jo bilprodusentene leve av noe, eller skal vi bare fortsette med bruk-og-kast av biler også?
Motoren byttes jo ut og bilen lever videre, men det er fascinerende å observere teslafolk som tror at en bil som brukes er vedlikeholdsfri som følge av at Tesla-systemet ikke krever det, men overlater ansvaret til brukerens (manglende) mekanisk forståelse og intelligens.Kan være hele meningen; bruk (kort) og kast (mye)
miljø
det grønne skiftet
Debunked igjen; det er forskjell på vedlikeholdsfri og ikke krav til service for å opprettholde normale garantirettigheter. Fasinerende at krav til servicer er blitt positivt her i tråden; lurer på om det hadde vært det samme om Tesla krevde årlige servicer mens Mercedes ikke.Motoren byttes jo ut og bilen lever videre, men det er fascinerende å observere teslafolk som tror at en bil som brukes er vedlikeholdsfri som følge av at Tesla-systemet ikke krever det, men overlater ansvaret til brukerens (manglende) mekanisk forståelse og intelligens.