Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    15.998
    Sted
    Sørlandet
    At eiere, direktører, salgsjefer og selgere får bonus ved oppnåelse er en ting. At Elon får opptil 1000 milliarder dollar er noe annet og det kalles ofte for galskap og ren idioti.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.323
    Sted
    Liten by
    «Billig kinamikk» i dag er vel like nedsettende som hva norske bilforhandlere på 80-tallet prøvde å få folket til å tro om japanske biler; «billige riskokere»

Sjefen for Ford Motor tegnet nylig et dystert bilde av vestlig bilindustri. Minnet meg om et slags Nokia mobile øyeblikk hvor konsernet prøvde på en analogi om at dem stod på en brennende plattform.
    Ford-sjefen har reist mye til Kina de senere år og det han har sett har rystet ham. Det er ydmykende. Vi ønsker å være i samme rom som kinesisk bilindustri, men i dag er vi ikke engang i samme hus, sier han. Innovasjon og kvalitet ligger langt foran vestlig bilindustri, ifølge Ford-sjefen.

Artikkelen kan leses i Bilnorge.
    Mulig du har rett. Mulig han har rett.
    Men jeg har vært i Kina, besøkt fabrikker som lager bil deler og sett på bilene de lagde da (ca. 10 år siden) og kvaliteten var urovekkende lav på stål og produksjon. Det har sikkert bedret seg, men jeg er usikker på hvor mye.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    15.998
    Sted
    Sørlandet
    Mulig du har rett. Mulig han har rett.
    Men jeg har vært i Kina, besøkt fabrikker som lager bil deler og sett på bilene de lagde da (ca. 10 år siden) og kvaliteten var urovekkende lav på stål og produksjon. Det har sikkert bedret seg, men jeg er usikker på hvor mye.
    Han har HELT rett og har GOD grunn for å være bekymret. De store europeiske og amerikanske bilprodusentene sov i timen samtidig som Kina bestemte seg for at dem skulle ta over elbilmarkedet. You snooze - you looze. Forspranget til kineserne er bortimot umulig å ta igjen.

Når det kommer til kvalitet så kan kineserne lage biler med samme kvalitet som alle andre - hvis det er ønskelig. Dem kan også lage biler med både bedre og dårligere kvalitet hvis man heller ønsker det. Her er den nye og toppmoderne fabrikken til Geely for produksjonen av Volvo og Polestar:

1757077867326.png

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Antall liker
    126
    Sted
    Halden

Vedlegg

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.969
    Sted
    Market Snodsbury
    Når det kommer til kvalitet så kan kineserne lage biler med samme kvalitet som alle andre - hvis det er ønskelig. Dem kan også lage biler med både bedre og dårligere kvalitet hvis man heller ønsker det. Her er den nye og toppmoderne fabrikken til Geely for produksjonen av Volvo og Polestar:
    Eg trur du har heilt rett i det.

Det er heilt ufatteleg å lesa om både dimensjonane på produksjonsanlegga (BYD byggjer eit anlegg større enn San Fancisco) og om korleis dei har sikra leverandørkjedene i påvente av handelskonfliktar.

Ikkje at det er så rart, eigentleg. Ei viktig forklaring på kvifor USA og Tyskland gjekk forbi Storbritannia i den andre industrielle revolusjonen, var at dei hadde fordelen av å ikkje slita med gamal industri som eigentleg var tilpassa andre produksjonsforhold.

Eg tykkjer det er rart å framleis sjå på bilindustrien som krona i den industrielle revolusjonen, og å tenkja at berre vi i Europa (ok, dei i Europa, då) har unike evner til å byggja bilar av ordentleg kvalitet. Sjølv om vitterleg folk har erfart at både japanske og koreanske bilar kan vera billige, gode og driftssikre (og det motsette).

«Billig kinamikk» i dag er vel like nedsettende som hva norske bilforhandlere på 80-tallet prøvde å få folket til å tro om japanske biler; «billige riskokere»
    Eg er sikker på at ein slik mentalitet (også overført på andre område) er sikraste vegen for å verta fullstendig forbikøyrde, og det å tru at vi automatisk betalar for kvalitet ved å halda oss unna Kina er verkeleg å lura seg sjølv.

Det sagt, det er framleis gode grunnar til å ikkje handla bilar frå Kina, akkurat som det er gode grunnar til å ikkje handla Tesla.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.154
    Sted
    Trondheim
    Ikke glem fordelen av et enormt hjemmemarked de kan selge til. Selv om de ikke klarer et stort nok volum på eksport kan de leve av hjemmemarkedet ganske lenge. Det potensielle kinesiske hjemmemarkedet er dobbelt så stort som hele Europa, og 5 ganger større enn USA.

Sist redigert:

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    15.998
    Sted
    Sørlandet
    Ikke glem fordelen av et enormt hjemmemarked de kan selge til. Selv om de ikke klarer et stort nok volum på eksport kan de leve av hjemmemarkedet ganske lenge. Det potensielle kinesiske hjemmemarkedet er dobbelt så stort som hele Europa, og 5 ganger større enn USA.
    Verden - altså kloden vi lever på er lykkelig over at det er elbiler Kineserne kjøper. Tenk om alle valgte fossilbiler istedenfor. I. 2025 var 51% nybilsalget i Kina elektriske biler.

• Liker
    Reaksjoner: AOC

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.154
    Sted
    Trondheim
    Han har HELT rett og har GOD grunn for å være bekymret. De store europeiske og amerikanske bilprodusentene sov i timen samtidig som Kina bestemte seg for at dem skulle ta over elbilmarkedet. You snooze - you looze. Forspranget til kineserne er bortimot umulig å ta igjen.

Vis vedlegget 1143875
    Og her er den nye BMW fabrikken i Debrecen som foreløpig kun produserer den nye iX3.
    1757084692511.png 1757084725654.png

Og BMWs fabrikk i Dingolfing der de bl.a. produserer i5:

1757084950333.png

Bilfabrikker blir STORE.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.635
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Er det pga volum eller pga mere innsourcing av produksjon? Det er vel fortsatt store leverandører som bosch, continental (vdo) etc
    I kinesiske biler er det vel gjerne kinesiske produsenter, eller finnes det ikke felles leverandører for komponenter for de kinesiske merkene slik at hver enkelt bil produsent blir å produsere nesten alle delene selv?
    edit:
    Klarte ikke å finne tall på eu vs kina
    men fant ut at en typisk bil inneholder 85% deler fra eksterne produsenter

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.981
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    mye greier.. men det er verdt å legge merke til Fordsjefen sine ord (sånn ca): behøvde ikke synche mobilen engang når man satte seg inn i bilen, hel digital..
    dette kan kineserne
    og dette liker nok den litt "yngre" delen av bilkøperne, mer en oss GGG

også en viktig ting å legge merke til lift. rapportene fra kinesernes militærparade:
    stor skala industriproduksjon, på alle nivå
    kan kjapt tilpasse og legge om
    legg til kopieringskulturen
    utdanning av 3 mill ingeniører årlig

alle skjønner hva det betyr når Sjefen predikerer vekst og velstand for alle innbyggerne

jeg har involvert i tekniske forhandlinger med kineserne og europere ift anskaffelse av et lite, men ganske så avansert produkt til sitt bruk ift. hva man tradisjonelt har vært vant til.. men ikke sende folk til månen..

vi ønsket et litt annet design og noen spesifikke funksjoner:
    de europeiske måtte ta saken hjem og brukte nesten 14 dager på å bestemme... noen klarte rett og slett ikke å endre
    kineserne møtte ikke til lunsj den dagen, og når vi kom tilbake etter lunsj (45 min) var nytt design på plass med de nye funksjonene
    og sånn ble det..

tøff konkurranse, og med slike hurtige prosesser er de litt mer, kanskje, sedate europeiske dømt til å tape

og ifm covid var det i elpais et intervju med sjefen for et av de store telkom selskapene i spania, og nå skjønte han hva teknologien han hadde ansvaret for kunne gjøre.... altså i 2021/22... da snakker vi vel racerfart .. not

ad tesla;
    det skal vel selges uhorvelige mange biler for å tjene inn lønna til musken, eller er det håpet om direkte sugerør ned i statskassen i usa som gjør at styret beslutter slikt

for meg, er bare det et argument for ikke å støtte de gærningene der.
    Gi meg heller stålfjærer og stålfelger, det funker meget godt på norske veier, og spesielt her på vestlandet hvor jeg må kjøre i ca en halvtime før jeg treffer på en 80 sone.. 0-100 er treigt.. jada jada, vi har vel 10 km i noen tunneler hvor det er lovlig hastighet

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.054
    For å vera heilt ærleg ser eg ikkje på det som eit grotesk overtramp at ein bil til over ein halv million skal ha årleg inspeksjon til 5000 for å behalda garantien. At det må telja med i totalkostnaden: sjølvsagt. Skulle eg betalt premiumpris for ein ny bil, med garanti, så hadde det ærleg talt ikkje bekymra meg så veldig.
    Hvis du har sett sjekklisten verkstedet bruker så ville du kanskje synes det er et overtramp å kansellere garantien på drivlinjen. VW har feks et sjekkpunkt at klistremerkene på batteriet er intakte. Hva har klistremerker, bremsevæske, pollenfilter, mønsterdybde på dekk osv med garanti på batteriet å gjøre?

Dessuten spør deg selv; hvorfor kan ikke BMW, MB osv hente ned bilens diagnostikk over the air dersom det er så kritisk for opprettholdelse av garanti? Kan det være lysten på å tjene mer penger (siden elbilene dems stort sett selges med tap) eller kan det være at de ikke får til OTA som Tesla?

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.981
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    helt sikkert OTA
    det er nok bilens viktigste funksjon

det er vel heller slik at kunnskap, og interesse, for det tekniske med bilen er sterkt dalende. da kan det være greit at noen voksne kvalifiserte følger litt med
    selv apper kan være vanskelig å få til
    når OTA skjærer seg midt i oppdatering og blå skjermen hopper opp

når man så pusher autop så sier det seg selv at til om litt tid sitter det noen aspeløv inne i bilen og ser på tiktok som intet skjønner når bilen, av en eller annen grunn, ikke funker og appen ikke starter fordi du ikke har oppdatert os som nekter din versjon av appen å kjøre...

et par andre utviklingstrekk:
    arbeid, det tar tid å omstille fra den gamle bil verden til den nye, når mange nok blir oppsagt vil det skae sosial uro. Så dette er litt politiker og samfunns styrt
    når bilene er så billig at de koster det samme som en melkesjokolade så må jo bilprodusentene leve av noe, eller skal vi bare fortsette med bruk-og-kast av biler også? Tror nok jorden setter pris på at alle bytter bil hvert 2. år fordi de er så innmari billig

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.635
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hvis du har sett sjekklisten verkstedet bruker så ville du kanskje synes det er et overtramp å kansellere garantien på drivlinjen. VW har feks et sjekkpunkt at klistremerkene på batteriet er intakte. Hva har klistremerker, bremsevæske, pollenfilter, mønsterdybde på dekk osv med garanti på batteriet å gjøre?

Dessuten spør deg selv; hvorfor kan ikke BMW, MB osv hente ned bilens diagnostikk over the air dersom det er så kritisk for opprettholdelse av garanti? Kan det være lysten på å tjene mer penger (siden elbilene dems stort sett selges med tap) eller kan det være at de ikke får til OTA som Tesla?
    fjern over the air så er jeg enig, men å koble en bil til internett eller være avhengig av internett for å fungere er et feilsteg
    det er typisk en bilprodusent å fraskrive seg ansvar så fort de har en dårlig unnskyldning.
    på fossil bil finnes det mange unnskyldninger, "chip tuning", uorginale deler, ikke nrukt riktig verksted osv

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.969
    Sted
    Market Snodsbury
    Nada, vil eg tru. Har også inntrykk av at «service» på elbilar er ganske mykje ingenting. Men ikkje berre.

Eg berre tenkjer det er ei ikkje-sak. Prisen er i realiteten servicekostnaden i tillegg til prisen, og den tilsvarar eit tullete tilval av eitkvart slag, som litt bøsare felgar eller forkromma eksosanlegg.

Servicen er eit oppmøte, og då får ein bremseveskesjekk, spylarveske, pollenfilter og overprisa vatn, samtidig som dei kan utføra litt pjask.

Betalar du 1,5 mill for ein bil, så er jo dette trivialitetar.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.536
    Jeg har en liten følelse av at vesten har gjort en blemme ved å legge produksjonen av sine produkter til Kina. Kineserne har produsert til oppgitte normer fra de vestlige og lært uhorvelig mye på kort tid.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.154
    Sted
    Trondheim
    Nada, vil eg tru. Har også inntrykk av at «service» på elbilar er ganske mykje ingenting. Men ikkje berre.

Eg berre tenkjer det er ei ikkje-sak. Prisen er i realiteten servicekostnaden i tillegg til prisen, og den tilsvarar eit tullete tilval av eitkvart slag, som litt bøsare felgar eller forkromma eksosanlegg.

Servicen er eit oppmøte, og då får ein bremseveskesjekk, spylarveske, pollenfilter og overprisa vatn, samtidig som dei kan utføra litt pjask.

Betalar du 1,5 mill for ein bil, så er jo dette trivialitetar.
    Og så får du en detaljert video av alt de har gjort. Det får jeg i hvert fall hos Sulland når bilen har vært på service.

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.629
    Torget vurderinger
    1

En Tesla som ikke får oljeskift kan ende opp slik. Ikke bare Elbilmek som mener det. 'Fint' med bil uten påkrevd service. Bare å kjøre til den forkortede levetiden tar slutt.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.981
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

En Tesla som ikke får oljeskift kan ende opp slik. Ikke bare Elbilmek som mener det. 'Fint' med bil uten påkrevd service. Bare å kjøre til den forkortede levetiden tar slutt.
    Kan være hele meningen; bruk (kort) og kast (mye)
    miljø
    det grønne skiftet

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn