Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.763
    Antall liker
    20.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ikke imponert...
    Hmm... Litt "merkelig". Har bil m/samme midtkonsoll, men generasjonen etter (2021) og det finnes ikke opplevt knirk i nærheten av det (nivået) som vises på den videoen i min bil :unsure:

    Men, at plastdetaljer festet med klips mot plast knirker noe, er jo ikke helt uvanlig - og vanskelig å unngå.
    Knirking som fremkommer når man bikker, presser og bender på ting har jo i praksis begrenset betydning. Noe annet er knirking som fremkommer fra alt mulig når man kjører.
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.756
    Antall liker
    1.052
    For en el-bil er det jo relativt få faktorer som påvirker en sammenlikning av rekkevidde.
    a) Tilgjengelig energi
    b) Energibruk utover fremdrift
    c) Luftmotstand - både teoretisk beregnet og målt, og i praktisk bruk
    d) Vekt
    e) Dekk og rullemotstand
    f) Friksjon i drivverk - som i praksis er energi som går bort i varmeutvikling
    g) Evne til regenerering, som i praksis og i hovedsak er en reversjering av c) - f)
    Akkurat, og da må Renault være eksepsjonelt dårlig på å lage bil siden Tesla trenger bare 75kWh for å nå 702km mens Renualt trenger 87kWh?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    6.400
    Antall liker
    2.598
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    renault har vel aldri vært flinke til å lage biler. Må isåfall være minst 50år siden...
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.763
    Antall liker
    20.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Fant ingen spec på Megane E-Tech m/ 87 kwh batteri - Kun 60 kwh?!?.
    Scienic virker å være modell som kan leveres med 87 kwh
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    23.030
    Antall liker
    12.566
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kjørt mye kollektivt. Blir plukket opp av Tesla stadig vekk. Hhv. model 3 og y. 3érn kan du få billig av meg. Y var mye bedre for passasjerer.
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.756
    Antall liker
    1.052
    Falt av etter 4 minutter når introen var skriking og fyren satt og røykte sigar. Ved hvilke tidspunkt er det noe interessant?

    Forøvrig; hvilke bilprodusenter har blitt bailed out av myndighetene for å unngå konkurs? Det er ikke Tesla…
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    14.181
    Antall liker
    10.602
    Sted
    Holmestrand
    Hmmm….
    El-biler har ei luke over ladekontakt.
    Den kan bil «kost» med opptil flere ganger daglig.
    Burde man sette på en beskyttelsesfolie eller noe slikt?
    Noen som har erfaringer rundt dette?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.680
    Antall liker
    1.617
    Torget vurderinger
    1
    Ikke noe problem. Enten åpnes luka innenfra, og dersom den må trykkes inn for å åpnes, som på feks Kona, kan en sette på en liten usynlig/markert synlig tapebit der en trykker, dersom en ikke vil risikere ripe på luka.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    15.256
    Antall liker
    12.067
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes forøvrig at det er underlig at når noe skjer med en elbil er det produsenten som blir satt til å undersøke om noe kan skyldes feil med bilen. I alle saker med Volvoer som har hatt plutselig akselerasjon er det Volvo selv som skal undersøke om det kan skyldes noe med bilen. Og, utrolig nok, kommer de hver gang fram til at de ikke finner noen feil. Hvorfor det, mon tro?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.766
    Antall liker
    3.130
    Hvem andre skal egentlig gjøre det? er jo neppe en mekanisk feil det er snakk om
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    15.256
    Antall liker
    12.067
    Sted
    Trondheim
    Så loggen sier at alt er bra og det er selvfølgelig aldri noe feil med sofrware. For den feiler aldri. Loggen viser jo bare det softwaren rapporterer, men hva hvis det er en feil som gjør at softwaren reagererfeil? Det vil man jo da aldri oppdage. Vi har jo aldri opplevd feil i den programvaren vi bruker, ikke sant?
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.766
    Antall liker
    3.130
    Så loggen sier at alt er bra og det er selvfølgelig aldri noe feil med sofrware. For den feiler aldri. Loggen viser jo bare det softwaren rapporterer, men hva hvis det er en feil som gjør at softwaren reagererfeil? Det vil man jo da aldri oppdage. Vi har jo aldri opplevd feil i den programvaren vi bruker, ikke sant?

    Har ikke sagt noe i nærheten av hva du kommer med her, spørsmålet jeg stillte var hvem som egentlig skal kontrollere proprietær programvare om utvikler av programvaren sier alt er ok
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    15.256
    Antall liker
    12.067
    Sted
    Trondheim
    Jeg regner med at loggen bare skriver det som kommer fra sensorene, men sjekkes da sensorene? Fungerer de korrekt? Er det andre sensorer som kan ha påvirket hva som er registrert?
    Jeg er skeptisk til at en av partene, i dette tilfelle produsenten, skal stå for undersøkelsene og man så bare skal akseptere det som kommer derfra. I 2 av tilfellene med Volvo er det jo funnet mangel ved tettingen til boksen der kjørekomputeren er. Fukt der kan jo føre til hva som helst, men dette blir jo ikke undersøkt hvis det er produsenten som står for undersøkelsen. En slik mangel vil de jo helst ikke at skal avdekkes.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.756
    Antall liker
    1.052
    Nå tror jeg ikke Volvo bare sier til Statens Vegvesen at «alt iorden her» men synliggjør hvordan mekanikken og softwaren er bygd, og sannsynligheten for feil skal skje slik at SVV selv kan vurdere saken. Jeg vil dessuten tro det ligger regulative krav for å få bilen typegodkjent, hvorav testing av sensorfeil er en del av godkjenningen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn