Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.012
    En ting skal Tesla ha; den er bygd for å være billigst mulig. Det ser man tydelig over hele bilen.
    De har hatt enorm (skadelig) innflytelse i og med at de har bevist at det går an å selge biler hvor interiørdesign og ergonomi ikke tillegges noen vekt - utelukkende hvor billig det kan gjøres. Der har andre tatt etter desverre.
    Vil ikke kalle state of the art software, drivlinje og brukergrensesnitt som billigst mulig. Heller ikke aluminiumskarosseri, lydanlegg og måkevinger som billig. Så hva du hevder vil jeg påstå faller på sin egen urimelighet

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.814
    Sted
    Trondheim
    Da tok jeg Tesla taxi hjem fra winemakers dinner. Satt i baksetet. Der tror jeg ikke jeg ville like å sitte lenge. Utrolig dårlige seter.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.502
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da tok jeg Tesla taxi hjem fra winemakers dinner. Satt i baksetet. Der tror jeg ikke jeg ville like å sitte lenge. Utrolig dårlige seter.
    Min erfarinf fra noen få turer i bakseter på Modell S, 3 og Y. Men jeg skal innrømme at baksetene ikke er særlig viktige når jeg som pensjonist kjøper bil.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.994
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Om demonteringen ikke er intuitiv søker man bare opp serviceinstruksen på nett:
    Prøv det samme med hvilken som helst annen bil.
    Ja, når det gjelder f.eks nødåpning av dører innenfra er jo det noe man bør øve seg på - opptil flere ganger.
    Makan til kompliserte løsninger - i en potensiell nødsituasjon.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.012
    Ja, når det gjelder f.eks nødåpning av dører innenfra er jo det noe man bør øve seg på - opptil flere ganger.
    Makan til kompliserte løsninger - i en potensiell nødsituasjon.
    På Tesla S og X frem til 2021 er det bare å trekke i dørhåndtaket som hvilket som helst bil. På senere årsmodeller er det et elektrisk og et mekanisk håndtak rett ved siden av hverandre.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.012
    Nå selges Tesla Y LR 4WD med null prosent rente.

Forøvrig registrert 108 stk Y idag.

eldo472

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Antall liker
    312
    Sted
    Tranby
    BMW har allerede laget "cutting-edge" - teknologi biler. Passasjer modul i carbon forsterket polymer plast limt til en aluminium plattform. Drivverket og batteriet er integrert i aluminium plattformen. Platene uten på karosseriet er laget i termoplast.
    De er mye mer motstandsdyktig mot rust en gammeldagse stål karosserier.
    Dagens BMW'r er konvensjonelle.
    i3 og i8 het de moderne bilene.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.303
    Nå selges Tesla Y LR 4WD med null prosent rente.

Forøvrig registrert 108 stk Y idag.
    De sliter, ja.

108 stk. registrert, det er biler som er solgt når? Tesla pleier jo å levere ut bilene i større grupper nettopp for å kunne imponere med "150 biler registrert på en dag"

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.616
    Sted
    Bergen
    Hvis en lever av å selge Tesla har en vel interesse av å fokusere på det positive.
    Tror man bør våkne opp og se hva man hiver penger på og ta noen valg for å sikre egen livsform
    Men kapitalismen, også i noe, virker å være rimelig immun mot å sikre egen velferd som praksis har gjort at kapitalistene kan vekse
    Man skulle kanskje plassert de fremst i skyttergraven et par dager slik at de får stille og rolig får tenkt seg om

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.994
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    På Tesla S og X frem til 2021 er det bare å trekke i dørhåndtaket som hvilket som helst bil. På senere årsmodeller er det et elektrisk og et mekanisk håndtak rett ved siden av hverandre.
    Det er vist til noe tidligere i denne tråden der man må demontere og fjerne deksler for å komme til utløser. Gidder ikke leite frem, Tesla er jo uber perfekt uansett.

Edit. Fant en YT video som viser noe

Sist redigert:

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.012
    Det er vist til noe tidligere i denne tråden der man må demontere og fjerne deksler for å komme til utløser. Gidder ikke leite frem, Tesla er jo uber perfekt uansett.
    Ja, for all del ikke spør noen som faktisk har en Tesla men spre noen forutinntatte meninger, Tesla er jo ubernazi uansett.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.459
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    BMW har allerede laget "cutting-edge" - teknologi biler. Passasjer modul i carbon forsterket polymer plast limt til en aluminium plattform. Drivverket og batteriet er integrert i aluminium plattformen. Platene uten på karosseriet er laget i termoplast.
    Som @Valentino har antydet tidligere: Det er forbausende mange likheter mellom en BMW i3 og en videreutviklet Th!nk City…

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.814
    Sted
    Trondheim
    Det kan du si. Det er fremdeles gøy å kjøre bil, men jeg merker at jeg ikke reagerer like raskt som før. :(

Det er typisk at når man begynner å få god råd har man ingen ting å bruke pengene på. Skulle hatt god råd for 20 år siden.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.994
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ja, for all del ikke spør noen som faktisk har en Tesla men spre noen forutinntatte meninger, Tesla er jo ubernazi uansett.
    Video lagt til innlegget. Du kan jo se den.

Limer den inn her også

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.814
    Sted
    Trondheim
    Ja, dagens BMWer er konvensjonelle. BMW, som alle andre etablerte bilprodusenter som må forholde seg til mange forskjellige motortyper, har jo en hemsko i forhold til nystartede produsenter som bare produserer elbiler (og i Kina får stor støtte fra staten). "Neue klasse" tror jeg blir ganske moderne. Og spennende.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.511

Limer den inn her også
    Som jeg har påpekt flere ganger. Tesla har gjennomsyret krav til lav produksjonskostnader som trumfer sikkerhet. Men hvordan slikt dumskap kommer gjennom godkjenningssystemer for nye biler gjør jo at en stiller spørsmål og hvordan dette systemet fungerer?

For meg virker dette like opplagt at på ordnes med recall tilsvarende airbag etc som jo gjøres nettopp for å forebygge skade.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.012

Limer den inn her også
    Dersom 12V anlegget har gått i knas, begge fremdørene virker ikke, ingen foran er tilstede, ingen tilstede utenfor, personen bak klarer ikke krabbe frem og bilen brenner samtidig kan jeg se det er litt kinkig å åpne bakdørene. Vi får håpe en slik situasjon samt å bli truffet av en meteoritt i hodet ikke skjer så ofte.

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    19.758
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Dersom 12V anlegget har gått i knas, begge fremdørene virker ikke, ingen foran er tilstede, ingen tilstede utenfor, personen bak klarer ikke krabbe frem og bilen brenner samtidig kan jeg se det er litt kinkig å åpne bakdørene. Vi får håpe en slik situasjon samt å bli truffet av en meteoritt i hodet ikke skjer så ofte.
    Eller man kan designe en god løsning. Husk at det skal kunne betjenes av et barn i en nødsituasjon.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.459
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.526
    Jeg vet ikke helt hvordan det fungerer på andre modeller, men dette er de mekaniske backup’ene i Model S.
    Det er til og med mekanisk utløser med selvlysende håndtak i bagasjerommet hvis man greier kunststykket å bli innestengt der.
    Eneste jeg har vært utsatt for at dersom man glemmer nøkkelen i bilen så får man ikke åpnet dørene utenfra men man kan åpne bagasjerommet og ved litt lett akrobatikk derfra åpne dørene i baksetet som da sender alle dørhåndtakene ut og man kan gå inn i bilen. Ellers kan man selvagt åpne den med mobilen om man er et sted med dekning, men det kan jo hende at man ikke er eller man har den ikke på seg og gidder ikke hente den.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.303
    På mine lett tilårskommende biler er det ikke mulig å låse nøkkelen inne i bilen da jeg er avhengig av å bruke nøkkelen for å låse bilen. Enkelt og greit.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.526
    På mine lett tilårskommende biler er det ikke mulig å låse nøkkelen inne i bilen da jeg er avhengig av å bruke nøkkelen for å låse bilen. Enkelt og greit.
    Min nå 10 år gamle TMS er såpass moderene at man ikke trenger nøkkel for å låse bilen. Men jeg er litt fascinert over at dørene er "låst" mens bagasjerommet ikke er det. Litt i samme gate var det, før de åpenbart fikk orden på det, et fasicnerende skue å se alle som åpnet en eller annen dør innenfra fordi dørhåntaket var røket. Jeg har byttet alle av sorten minst en gang på bilen (kun ett utenfor garanti skal sies så har ikke kostet allverdens) men nå er det rundt fem år siden sist et røk så det virker som de har funnet et konsept som faktisk virker. Fritt etter hukommelsen røk det (foreløbig....) siste en måned eller to etter at garantien var ute og jeg har totalt bytter fem håndtak - to på førerdøren og de andre en gang.

Har også byttet lukkemekansimen til bagasjerommet en gang men det er en kjent svakhet fra delekassen til Mercedes hvor den aktuelle delen kommer fra. Svigerfar hadde Merce og hadde saamme problemet en gang. Akkurat der skal Telsa ha cred for at hele jobben inkl arbeid og deler kostertca 300 kroner mer enn hva jeg kunne kjøpt den samme delen for på eBay.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn