Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.196
    Sted
    Tid og rom
    ^ Hm, @duc916, OT, men eg vågar eit pittelite spørsmål:

Eine jentungen, som snart skal i gang med å ta lappen, har forelska seg i eldre Corvette.

«Då får du få deg ein jobb», seier eg, «i tillegg til å tileigna deg nokre basisferdigheiter om bilmotorar [frå nokon andre enn meg]» men det hindrar ikkje meg i å orientera meg litt på Finn. Ser at veldig mange har bytta ut motoren i ein moderne frå 2000-talet, for å få noko som liknar på krefter?

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.040
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    amerikanske v8`ere har jo tradisjonelt vært veldig slappe og ineffektive, men fordelen med de er at det er et hav av deler å velge i. Ikke noe problem å få 70-80hk pr liter hvis man gjør litt

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.543
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Hva er "gammel" (?). Det motorbytteregelverket jeg nevnte gjelder biler som er eldre enn 30 år.
    Du/dere er klar over at corvetten er støpt i glassfiber med stål støtterammer (?)
    Bør sjekkes nøye for overflate problemer + rustskader på rammen.
    Ellers er selve motorblokkene som regel ganske skuddsikre. Forgasser og injection systemene kunne ha sine særegenheter for å si det slik.
    Det har vist seg at de lm7 / lq4 motorene er ganske trimmings villige, og er relativt lette å få til å snurre i andre biler enn de opprinnelige.
    De har blitt litt som det 350 var for noen år siden.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.598
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så fremt bilen er bygd om og godkjent registrert i et EU/EØS-land først kan ikke norske myndigheter nekte - sånn omtrentlig, mener jeg å huske. Gjør man alt selv er det fremdeles en ballett mellom ulike instanser for å få dokumentasjon, for deretter å eksportere, registrerere og deretter reimportere bilen. Sikkert noe enklere om man ber et firma i Tüskland eller Nederland om å bare bygge ferdig og registrere, for deretter å kjøpe bilen av dem etterpå.
    Den regelen forsvant dessverre for noen år siden, så vidt jeg vet. Jeg funderte på en Caterham CSR med italienske skilter, men uten felleseuropeisk typegodkjennelse. Hjelper ikke om det står lovlige tyske eller italienske skilter på den. Nå er det norsk typegodkjenning som gjelder, evt CoC-dokumentasjon på europeisk typegodkjenning. I så fall må bilen som importeres fortsatt stemme med typegodkjenningen for å kunne registreres i Norge.

Sist redigert:

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.543
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Den regelen forsvant dessverre for noen år siden, så vidt jeg vet. Jeg funderte på en Caterham CSR med italienske skilter, men uten felleseuropeisk typegodkjennelse. Hjelper ikke om det står lovlige tyske eller italienske skilter på den. Nå er det norsk typegodkjenning som gjelder, evt CoC-dokumentasjon på europeisk typegodkjenning. I så fall må bilen som importeres fortsatt stemme med typegodkjenningen for å kunne registreres i Norge.
    En kan jo alltids kjøre et amatørbygge. Men det krever også sin tid og innsats...

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.186
    Torget vurderinger
    4
    Prøvekjørte BYD Tang denne uka, snakk om mye bil for pengene.

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.775
    Torget vurderinger
    1
    Her har vi enda en strålende fornøyd teslaeier, der Tesla Norge fikser feilen som koster omtrent det samme som verdien på bilen, som faktisk er å regne som en veteran ettersom den ennå ikke har havnet i bilpressa etter 9 år.
    Uttalelsen fra Tesla Norge må være skrevet av en som hverken har peiling på juss eller peiling på bil. -eller klarspråk. -eller logikk. -eller at vrøvl blandet med kansellispråk = "finn deg en jobb du behersker".

Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.337
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Men å kjøpe en Tesla ute av garanti uten å tegne en forsikring som dekker det vesentligste er og litt hode under armen. Alle vet hvordan Tesla forholder seg til slikt og at folk forsatt handler Tesla som de gjør forundrer meg...

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.196
    Sted
    Tid og rom
    Jøss, kinavolvoen ser jo ganske ok ut. Et friskt pust blant (stort sett) kjedelige batteriholdere....
    Konkurrent til den elektrisk Porsche 718 i 2025?

1721248990513.jpeg

Einig i at Polestar-en er artig, og eg liker generelt det eg har sett av merket (når det kjem til design). Det er fint at det kjem litt ufornuftige elbilar. Men samtidig er det noko med linjene og proporsjonane ved Polestar 6 (prototyp?) som ikkje er heilt der?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    For alle som vurderer Polestar og BYD:

Fra cornucopia.se:

Kina hjälper aktivt Ryssland i kriget genom optisk och radarsatellitspaning från drygt hundra kinesiska satelliter rapporteras. Spaningen används både för kriget i Ukraina och mot Natoländer. Bloomberg skriver också att den kinesiska diktaturen i Beijing också ger omfattande stöd till den ryska krigsmaterielindustrin, inklusive med tillverkningsverktyg, optik, nitrocellulosa, mikroelektronik och turbojetmotorer.

Lykke til med å hjelpe Kina med å true vår sikkerhet og tvinge norsk ungdom inn i verneplikt igjen. Og med å tvinge staten til å bruke penger som ellers kunne vært brukt på velferd, på våpen.

Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.337
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Vi ser jo nok en gang at Tesla Norge har vært særdeles heldig med ansettelsen av kundekontakt, når målet åpenbart er svada-krig og BS mot eiere av dette greiene.
    Problemet sitter nok på toppen !

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.775
    Torget vurderinger
    1
    Idiotien er folk som fortsatt sier at elbiler skal redde planeten når de prøver å være morsomme. Planeten redder seg selv, etter at den har blitt ubeboelig i store deler av den pga utslippene av karbon i eksosen ved forbrenning av olje. Jorden har hatt vesentlig høyere gjennomsnittstemperatur enn den vi er på vei inn i om 100 år, men da var den også fint lite levelig for mennesker.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.196
    Sted
    Tid og rom
    Kjøper en sånn neste år hvis banken vil....
    Veldig fin. Trass all min motvilje mot Møller og VW: Audi har alltid har hatt pent design (og pene specs).

Interessant at Audi vil levera ein tradisjonell sedan/stasjonsvogn akkurat det året BMW går over til den vesentleg meir eksperimentelle NK-plattforma.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.466
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke forsikringsselskap er det best å kontakte for å få tilbud på forsikring av elbiler? Forslag/erfaringer?

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.775
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke forsikringsselskap er det best å kontakte for å få tilbud på forsikring av elbiler? Forslag/erfaringer?
    Watercicles har i alle år gitt meg veldig gunstige priser på forsikring av e-biler.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    13.034
    Sted
    Trondheim
    Veldig fin. Trass all min motvilje mot Møller og VW: Audi har alltid har hatt pent design (og pene specs).

Interessant at Audi vil levera ein tradisjonell sedan/stasjonsvogn akkurat det året BMW går over til den vesentleg meir eksperimentelle NK-plattforma.
    Enig i det du sier. Jeg har alltid likt designet på Audi, men er skeptisk til Møller etter dårlige erfaringer.
    Det blir spennende å se hva BMWs NK blir. Jeg skal ikke bytte bil på lenge enda (om enn i det hele tatt), men det er jo spennende å følge med. Så langt har i5-en vært en glede, og den er mer effektiv og har lenger rekkevidde enn det BMW selv oppgir (etter egen erfaring).

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    13.034
    Sted
    Trondheim
    Det neste blir vel en modell som heter Cortina. Så kommer vel Anglia og til slutt T.
    For den der har jo ingen ting til felles med den opprinnelige Caprien, akkurat som Mustang Mach-E som ikke har noe til felles med en "ekte" Mustang.

Nå kommer det sikkert snart en Ford ET (Elektrisk T-Ford). ;)

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn