Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    855
    Antall liker
    850
    Sted
    Rogaland
    Ja, folk reagerer. Da han har bygd et casino hus 1995 til 14 mill på Jessheim? Med badebasseng? Og så har de barnepasser/stuepike ansatt? Kona jobber ikke og har ikke lært seg norsk etter 7 år i Norge.

    Han har i ettertid fjernet videoen hvor han klager over at banken ikke vil gi ham så høyt lån noen år tilbake.

    Får håpe ikke sponsorer trekker seg også..
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.526
    Antall liker
    1.432
    Torget vurderinger
    1
    Screenshot_20240703_150600_Chrome.jpg
    Screenshot_20240703_150623_Chrome.jpg
    Screenshot_20240703_150644_Chrome.jpg
    Screenshot_20240703_150718_Chrome.jpg Screenshot_20240703_150747_Chrome.jpg Screenshot_20240703_150847_Chrome.jpg Screenshot_20240703_150833_Chrome.jpg Screenshot_20240703_150816_Chrome.jpg Screenshot_20240703_150747_Chrome.jpg Screenshot_20240703_150801_Chrome.jpg Screenshot_20240703_150732_Chrome.jpg

    Vet ikke helt om skjermdumpene kommer i riktig rekkefølge. Vær overbærende med meg.
    De stygge kommentarene i kom.felt fra trygdebøndene/NAVer-eliten på Romerike gidder eg ikke ta skjermdump av.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.727
    Antall liker
    4.894
    Sted
    Sunnmøre
    Det er jo kjipt for han typen, då (kjenner han ikkje, og følgjer ikkje Youtube-kanalen hans).

    Eg har aldri bygd hus, men hugsar alt styret då foreldra mine gjorde det (ca 1988, så dette med høge renter og vanskeleg å verta kvitt det gamle minnest eg òg).

    Det å pressa grensene heilt til det ytste er det vel mange som gjer når det gjeld huskjøp, og det vert meir risikabelt når det er snakk om å byggja nytt (teksten får det godt fram). Eg hadde ikkje teke risken utan både stort olbogerom og stor vilje til å faktisk ikkje velja premium-løysingar over heile linja.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.511
    Antall liker
    3.456
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Så gjør også VW helomvending, skal investere nette 60mrd i videre utvikling av forbrenningsmotorer. :oops:

    VW - ble ikke de dømt nord og ned for en "periode" siden..? ;)
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.526
    Antall liker
    1.432
    Torget vurderinger
    1
    Prøvekjører en Ariya, 87 kWh awd. Noen med erfaring med den her?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.625
    Antall liker
    39.809
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Samtidig går VW tungt inn i Rivian, med på sikt 50 mrd NOK.

    Det er interessant. VAG har fått til fysisk elektrisk plattform, men ikke programvaren. Det ser ut til at de sliter såpass mye med det at både JV med Rivian og en refresh av utgående fossilplattformer kan være en nødvendighet for å holde seg flytende. De ser egentlig nokså desperate ut.

    1720694129979.png
    1720694188440.png
     
    Sist redigert:

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    592
    Antall liker
    419
    Torget vurderinger
    1
    Fra linken over: "En konkurs hos en produsent av elektriske kjøretøy er så til de grader annerledes enn lignende konkurser hos produsenter av fossilbiler. Plutselig må bilen snakke med USA for å få ned soltaket, fordi programvaren ikke fungerer lenger. Og det går jo ikke, sier Guthe."

    Er dette i det hele tatt sant? Har det faktum at bilen får sin fremdrift fra elektrisitet noe som helst med at Fisker har gjort tidenes mest bedritne beslutning og gjort styring av soltaket cloud-basert for å ta betaling i form av abonnement senere?

    Bilen min er fra 2010 så jeg har lite peiling på nye biler. Er det sånn, generelt sett, at i elbiler er det puttet inn mer software-greier som gjør at konkurs for et elbil-selskap er verre, eller ville det vært sånn for en annen ny bil og?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.542
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Du har et poeng, dette gjelder mye av fossilbiler også, det er en uting at en bil må koble seg til nettet for å gjøre noe som helst. En bil skal fungere hele tiden, uavhengig av vær, internett dekning osv
    Kan kanskje ha noe med at el bil produsenter skal være enda mere "tech" enn de som produserer fossilbiler for å appellere til kundene?
    Fisker har jo floppa før, også da pga "tech", den forrige bilen de produserte var jo veldig vakker i linjeføringen men ble en flopp og hadde mye problemer
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.526
    Antall liker
    1.432
    Torget vurderinger
    1
    Bilen funker hele tiden, men betaler man ikke for at påmontert stæsh skal funke, så funker det ikke før en betaler. Fisker har softwareifisert takluka og Renault har også begynt med dette, på Scenic elbil for fartsholder etter 5 år. Det er også underkommunisert (som det heter på fint) at appene til VW, Porsche, Hyundai, Kia, Seat, Audi++ slutter å virke dersom en ikke betaler for det etter 3-5 år, men å betale for drift av et simkort i bilen må en vel kunne forvente.
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    592
    Antall liker
    419
    Torget vurderinger
    1
    Betale for SIM-kort er greit, betale for abonnement til billeverandør for å åpne takluka er ikke greit 😬
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.625
    Antall liker
    39.809
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Betale for SIM-kort er greit, betale for abonnement til billeverandør for å åpne takluka er ikke greit 😬
    Enda bedre: Ikke behøve betale for nytt SIM-kort på 2013-modellen da 3G stengte ned. Fikk en tekstmelding av typen «Det er et par småting vi vil fikse på bilen din. Passer det om vi kommer på mandag?» Det gjorde det jo, jeg bekreftet at bilen sto på hjemmeadressen, og det kom en snubbe og byttet SIM-kort, en minnebrikke og noen lekkasjeutsatte gummiplugger i bakluken. På en 10 år gammel bil. Free of charge. Of course.

    Jeg hadde egentlig regnet med at jeg ville bli nødt til å betale for Spotify-abonnement og datatrafikk etter noen år, men så langt har det ikke skjedd.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.542
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Nok en gang er tesla overlegen alt annet, rart at ikke hver eneste solgte bil er en tesla egentlig, virker jo være raskeste veien til nirvana.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.625
    Antall liker
    39.809
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Neida, men all sytingen om hvor dårlig service man får hos Tesla er nokså overdrevet. Det er mest folk som ikke har en selv som syter, har jeg lagt merke til.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.526
    Antall liker
    1.432
    Torget vurderinger
    1
    Å? Jeg har lest mest om sytere som eier en Tesla jeg, på motor og broom, og om motsøksmål fra Tesla når div kunder har klaget videre til forbrukermyndigheten. Selv er jeg nøytral ovenfor Tesla, elbiler er potensielle kostnadsbomben etter garantiutløp uansett merke.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.402
    Antall liker
    1.248
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Enda bedre: Ikke behøve betale for nytt SIM-kort på 2013-modellen da 3G stengte ned. Fikk en tekstmelding av typen «Det er et par småting vi vil fikse på bilen din. Passer det om vi kommer på mandag?» Det gjorde det jo, jeg bekreftet at bilen sto på hjemmeadressen, og det kom en snubbe og byttet SIM-kort, en minnebrikke og noen lekkasjeutsatte gummiplugger i bakluken. På en 10 år gammel bil. Free of charge. Of course.

    Jeg hadde egentlig regnet med at jeg ville bli nødt til å betale for Spotify-abonnement og datatrafikk etter noen år, men så langt har det ikke skjedd.
    Du har vel en avtale om å skrive slik hver gang temaer rundt Tesla kommer opp - derfor Tesla ikke trenger å annonsere i dagspressen.. Så når noe dukker opp hos deg så slår de bare opp og finner Asbjørn på Hifisentralen - nei han skal ikke betale, har gjort det allerede..:)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.515
    Antall liker
    10.726
    Sted
    Trondheim
    BMW har en kraftig økning av salget av elbiler, Mercedes går en del tilbake og Audi står på stedet hvil. De selger jo biler i premium segmentet, og det er jo ikke der det store salget er. Jeg er litt overrasket over at BMW gjør det så bra - de har jo ikke spesielt billige biler, men det forklarer jo det at de lot mange i5 bli stående på importkaia i Drammen og nektet å selge dem med rabatt, de visste de ville bli kvitt dem. Jeg var heldig som fikk min med 300 Kkr i avslag.
    Noen har kritisert utseende på i5, men jeg synes min er ganske fin:

    1720768027390.png

    Jeg ville nok i dag valgt litt mindre hjul (20" heller enn 21"), men det utgjør maks 3 mil på rekkevidden, så egentlig spiller det ingen rolle.
    Langt panser, men det er jo litt typisk for BMW, og det skal jo også være plass til en rekkesekser der. Det blir spennende å se hva "Neue Klasse" bringer.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.822
    Antall liker
    1.821
    Sted
    Sunndalsøra
    Det er nesten bare hær inne de snakker positivt om El-Bil. At det blir alternativt drivstoff og biler i fremtiden, er sikkert. Produksjonen vil nok gå tilbake til fosil. Nede i europa så er situasjonen den samme :) Problemene er mange når det gjelder elbil. Hører ikke noe annet. Man må bare følge med og innsjå. Det er ikke nok at en mann skal si at Tesla er plettfri på service. Ute i verden er situasjonen en annen.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.526
    Antall liker
    1.432
    Torget vurderinger
    1
    Rekkevidde er egentlig ikke noe issue lenger, mener jeg. Det er CCS-hurtigladere nærmest overalt
    Vil slå et slag for gammel-Ioniq. Min tilårskomne Ioniq, med 113k km på teller'n går fortsatt 240-245 km på blandet kjøring og HV-batteriet har tapt seg svært lite, og forbruket tilsvarer ca 0,09-0,1 l diesel/mil.
    På langtur for 2 uker siden fra Oslo -> Bjørkelangen -> Charlottenberg -> Kongsvinger -> Finnskogen -> Oslo, ca 35 mil og en del 100-110 sone, så brukte den 39 kwh og vi hadde kun ett 25 min ladestopp i Kongsvinger.

    20240712_092504[1].jpg
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.727
    Antall liker
    4.894
    Sted
    Sunnmøre
    Problemene er mange når det gjelder elbil. Hører ikke noe annet
    Eg høyrer eigentleg veldig lite om alle desse problema andre stader enn her inne. Møter frykteleg få som byter frå elbil til fossil.

    Elles har triste historier om eige bilhald alltid vore populære i selskapslivet, så det er nok ikkje rart at stadig fleire av dei handlar om elbil.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.542
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Er det noen som har gått veien med ombygging av gammel fossilbil til elbil i Norge og fått det godkjent?
    Man har jo kommet langt rundt godkjenninger i Norge, men innbiller meg at el bil konvertering er nymotens og tradisjonelt har jo biltilsynet vært veldig hands off rundt det å ta egne avgjørelser / beslutninger
    Mulig største problemet er vekt?
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.822
    Antall liker
    1.821
    Sted
    Sunndalsøra
    Er det noen som har gått veien med ombygging av gammel fossilbil til elbil i Norge og fått det godkjent?
    Man har jo kommet langt rundt godkjenninger i Norge, men innbiller meg at el bil konvertering er nymotens og tradisjonelt har jo biltilsynet vært veldig hands off rundt det å ta egne avgjørelser / beslutninger
    Mulig største problemet er vekt?
    Tror neppe at en får godkjent en ombygg fra fosil til EL. Må ha et nytt vognkort. Har sett at de har bygget om en Tesla i USA med V8 motor. Der går det sikkert greit i enkelte stater. Men det ha blitt bedre i Norge de siste årene, men det har hendt at de må utenlands for å få en ''ombygd'' henger godkjent. Og det er i et EU land :)
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.632
    Antall liker
    1.337
    Så fremt bilen er bygd om og godkjent registrert i et EU/EØS-land først kan ikke norske myndigheter nekte - sånn omtrentlig, mener jeg å huske. Gjør man alt selv er det fremdeles en ballett mellom ulike instanser for å få dokumentasjon, for deretter å eksportere, registrerere og deretter reimportere bilen. Sikkert noe enklere om man ber et firma i Tüskland eller Nederland om å bare bygge ferdig og registrere, for deretter å kjøpe bilen av dem etterpå.

    Synd at ikke myndighetene åpner mer opp for elektrifisering, men direkte overrasket er jeg ikke..


    Artig video fra Hagerty forresten: Dodge Challenger SRT Demon 170 vs Lucid Air Sapphire. Interessant et stykke ut over bare "bænsinbil vs dildobuss"; litt om trackbite, hvorfor man bruker rollout, osv. Og tipp topp produksjonskvalitet da - bedre enn TopGear, bare helt gratis på Youtube:
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.542
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    ja kjenner til den bøtteballetten med myndighetene, har hatt flere biler jeg har gitt opp å få godkjent grunnet firkanthet. Nødløsningen er som nevnt her å få den feks godkjent hos tüv.
    Kommer nok mer av dette etterhvert, men gjerne batteriteknologien må komme litt lenger først. Dersom man hiver ut org drivlinje (si 250kg motor og gir, 60kg bensintank) så må man vel gjerne inn med det dobbelte i vekt for batteri og elmotor, kabler etc. Da blir nyttelasten veldig liten med mindre man klarer å få skrevet opp den og det er de veldig strikse med. Selv hvis man bygger om en bil (med samme karroseri, men tyngre motor og mere hester) så nekter de fortsatt å oppjustere til vektene som brukes for bilen du bygger om til
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.515
    Antall liker
    10.726
    Sted
    Trondheim
    Jeg ser ikke helt poenget med dette styret om hvilken bil som går fortest rett fram og som kjører quarter mile rett fram fortest. Man kan selvfølgelig skryte av det, men det har jo utrolig lite praktisk betydning. Selv min i5 gjør quarter mile på 11,6 sek, 0-200 på litt over 12 sek. (litt imponerende på en bil som med fører veier rett under 2,5 tonn), men hvilken praktisk betydning har det for en bil som skal brukes på vanlige veier?
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.632
    Antall liker
    1.337
    Jeg tror ingen påstår at det har noen praktisk betydning. Og det kan jo lett kontres med videoen av Micha Charoudin som antenner bremsene på nye Model 3 Performance på mindre enn 3 minutter (er det vel) på Nordschleife. Det er litt naturlig følge av egenskapene til et stort batteri og elmotor; voldsom akselerasjon og mye vekt.

    Men jeg synes det er fascinerende at bilen som blir tilnærmet parkert her har 1025 hk. Luciden skal ha 1234 hk, men uansett?

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.515
    Antall liker
    10.726
    Sted
    Trondheim
    Luciden brukte 9 sek. Hvor mye brukte den andre?
    Det er jo uansett litt morsomt at en familiebil (i hvert fall en som er lagd for det) gjør quarter mile raskere enn en bil som er spesielt lagd for akkurat det.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.222
    Antall liker
    6.800
    Jeg ser ikke helt poenget med dette styret om hvilken bil som går fortest rett fram og som kjører quarter mile rett fram fortest. Man kan selvfølgelig skryte av det, men det har jo utrolig lite praktisk betydning. Selv min i5 gjør quarter mile på 11,6 sek, 0-200 på litt over 12 sek. (litt imponerende på en bil som med fører veier rett under 2,5 tonn), men hvilken praktisk betydning har det for en bil som skal brukes på vanlige veier?
    Skulle vi ikke ha det kjekt? Ingen biff på lørdag?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.515
    Antall liker
    10.726
    Sted
    Trondheim
    Jo, men jeg ser bare ikke hva som er så kjekt med biler som bare kjører rett fram? Da er rally mye kjekkere.
    Hver sin lyst selvfølgelig.
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.632
    Antall liker
    1.337
    Jo, men jeg ser bare ikke hva som er så kjekt med biler som bare kjører rett fram? Da er rally mye kjekkere.
    Hver sin lyst selvfølgelig.
    Tar gjerne en Renault Twizy med lang fjæringsvei, grove dekk og Powerbox fremfor veldig mye annet 😇
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    2.978
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Tror neppe at en får godkjent en ombygg fra fosil til EL. Må ha et nytt vognkort. Har sett at de har bygget om en Tesla i USA med V8 motor. Der går det sikkert greit i enkelte stater. Men det ha blitt bedre i Norge de siste årene, men det har hendt at de må utenlands for å få en ''ombygd'' henger godkjent. Og det er i et EU land :)
    Vet kun om en bil som er godkjent ombygd til el, og det er av alle ting en mini pickup. Og det ble såvidt jeg husker gjort for en del år siden.
    Ellers så har vi fått et mer lempelig regelverk for fossilt motorbytte i bil. I dag tillates det inntil 15kw pr 100 kg. For min -86 CJ 7 betyr det akkurat rundt 300 hk. Som tilfeldigvis treffer ganske perfekt på en Chevy lm7 / 5.3 V8'er av ca. 2000-2003 årsmodell. Og den motoren er en del lettere enn støpejerns6'ern den nå har, dette bla fordi den har alu topper som standard. For å få det godkjent må en ha større/bedre bremser, men de har laget et regneark hvor en kan sette inn div parametre og få regnet ut hva dimensjons kravet vil bli. Skal jeg ha de 300 hk, så må jeg nok bytte til 17" felger for å få plass til store nok skiver. 15" som jeg nå har blir nærmest uansett for lite med hva jeg velger av 8'ere. 16" kan gå, men da må jeg en del ned i effekt...
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.822
    Antall liker
    1.821
    Sted
    Sunndalsøra
    Vet kun om en bil som er godkjent ombygd til el, og det er av alle ting en mini pickup. Og det ble såvidt jeg husker gjort for en del år siden.
    Ellers så har vi fått et mer lempelig regelverk for fossilt motorbytte i bil. I dag tillates det inntil 15kw pr 100 kg. For min -86 CJ 7 betyr det akkurat rundt 300 hk. Som tilfeldigvis treffer ganske perfekt på en Chevy lm7 / 5.3 V8'er av ca. 2000-2003 årsmodell. Og den motoren er en del lettere enn støpejerns6'ern den nå har, dette bla fordi den har alu topper som standard. For å få det godkjent må en ha større/bedre bremser, men de har laget et regneark hvor en kan sette inn div parametre og få regnet ut hva dimensjons kravet vil bli. Skal jeg ha de 300 hk, så må jeg nok bytte til 17" felger for å få plass til store nok skiver. 15" som jeg nå har blir nærmest uansett for lite med hva jeg velger av 8'ere. 16" kan gå, men da må jeg en del ned i effekt...
    Høres lovende ut dette :) Det kan bli bedre orginalt . Ellers så var det et tilfelle at en liten elektrisk bil ''made in Kina'' som var godkjent i Sverige. Så var det mye som ikke virket etter kontroll av en mekaniker. Selve sikkerhets selene var forankret i selve sete, som bare var noe sarv. Ellers så var det mye som rett og slett var trafikkfarlig. Det kan også gå motsatt vei ;) Mye sarv som kommer fra Kina også.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.625
    Antall liker
    39.809
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du har vel en avtale om å skrive slik hver gang temaer rundt Tesla kommer opp - derfor Tesla ikke trenger å annonsere i dagspressen.. Så når noe dukker opp hos deg så slår de bare opp og finner Asbjørn på Hifisentralen - nei han skal ikke betale, har gjort det allerede..:)
    Nope, får ikke betalt, ikke engang gullstjerne i servicemottaket. :)
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    2.978
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Høres lovende ut dette :) Det kan bli bedre orginalt . Ellers så var det et tilfelle at en liten elektrisk bil ''made in Kina'' som var godkjent i Sverige. Så var det mye som ikke virket etter kontroll av en mekaniker. Selve sikkerhets selene var forankret i selve sete, som bare var noe sarv. Ellers så var det mye som rett og slett var trafikkfarlig. Det kan også gå motsatt vei ;) Mye sarv som kommer fra Kina også.
    Den 4.2 liter rekke6'ern som sitter i nå har de klart å hente ut hele 112 hk av. Egentlig utrolig at har klart å hente ut så liten effekt av den. Men dette var helt på slutten av forgasser perioden.
    Finregnet på det, og for min cj-7 blir det max. 290 hk. Som en av lm7 v8 'erne er spesifisert med som levert (i feks Tahoe)
    Tilbake til Elektro konvertering, jeg tipper at dette vil kunne bli realitet etterhvert som entusiastene og myndighetene får mer kompetanse på området.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn