Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.720
    Torget vurderinger
    2
    Det var da noen voldsomme priskutt på Teslaer: Nybilene blir billigere enn samtlige 512 brukte på Finn.


    Tesla har nå kuttet prisen på sin rimeligste versjon av Model Y med 120.000 kroner, fra 519.990 til 399.990 kroner, skriver TV 2.

    Også flere andre Tesla-modeller har fått kraftige priskutt.

    Investeringsdirektør Robert Næss i Nordea tror dette vil føre til at selgere av brukte Model Y-er også må sette ned prisene.

    – Det kommer til å gi en kollaps i bruktmarkedet siden alle de 512 brukte på Finn er priset langt høyere enn dette, skriver han på Twitter.

    Han venter en betydelig nedgang i bruktprisene for de aller fleste elbiler etter priskuttet.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så det der. Lurer på hvorfor? Ryktes at markedet i USA svekkes etter Elons ymse stunt. Hyggelig for nye kunder som åpenbart er viktig. Mindre hyggelig for merkelojaliteten blant eksisterende.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    3.498
    Torget vurderinger
    4
    Elbiler har vel generellt vært overpriset ?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tesla har vært tidlig ute og har hatt glede av det. Og det er ikke ukjent at offentlige subsidier eller andre fordeler fra det offentlige langt fra i sin helhet kommer kundene til gode. Bare sjekk hvor lite matvareprisene falt da mva ble redusert. Tesla har tjent gode penger på ymse lands vilje til å dytte penger over til elbilkjøperne gjennom ulike metoder, enten direkte subsidier som i mange land, eller gjennom betydelige bortfall av avgifter, som i Norge. De har hatt mye superprofitt av den grunn, som Elon har brukt til ødsle vekk på ting det er liten grunn til å ville assosieres med. En av grunnene til at jeg aldri vil ha Tesla.

    Om dette er noe Tesla føler de må gjøre for å beholde markedsandeler kan det jo sladre om at aksjekursen skal ytterligere ned (den er fortsatt på tok for høy).
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.375
    Antall liker
    1.265
    Torget vurderinger
    1
    De som nu eier en ny flippe-Tesla fra rett før nyttår de skal selge følger situasjonen både tett og nøye.

    De som kjøpte teslaen sin etter nyttår og frem til i dag, vil omtale de som nu må betale kr 120k mindre for "jævla snyltere!".
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Omtrent som andre kalte Teslaeiere når de var tidlig ute og kjørte uten bompenger og parkeringsavgift altså?
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Tesla har vært tidlig ute og har hatt glede av det. Og det er ikke ukjent at offentlige subsidier eller andre fordeler fra det offentlige langt fra i sin helhet kommer kundene til gode. Bare sjekk hvor lite matvareprisene falt da mva ble redusert. Tesla har tjent gode penger på ymse lands vilje til å dytte penger over til elbilkjøperne gjennom ulike metoder, enten direkte subsidier som i mange land, eller gjennom betydelige bortfall av avgifter, som i Norge. De har hatt mye superprofitt av den grunn, som Elon har brukt til ødsle vekk på ting det er liten grunn til å ville assosieres med. En av grunnene til at jeg aldri vil ha Tesla.

    Om dette er noe Tesla føler de må gjøre for å beholde markedsandeler kan det jo sladre om at aksjekursen skal ytterligere ned (den er fortsatt på tok for høy).
    Det er bare i Norge at reduksjon av verdens høyeste (omtrent) avgifter regnes som subsidier !
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kall det hva du vil. Effekten er den samme både for kunden og staten om100 k i avgifter bortfaller eller om du betaler 100k og mottar de i retur. Elbilene har vært subsidierte, selv om det kan føles vondt å føle seg subsidiert.
     
    Sist redigert:

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Nei, det er de andre bilene som har vært melkekyr for staten!
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.375
    Antall liker
    1.265
    Torget vurderinger
    1
    Kall det hva du vil. Effekten er den samme både for kunden og staten om100 k i avgifter bortfaller eller om du betaler 100k og mottar de i retur. Elbilene har vært subsidierte, selv om det kan føles vondt å føle seg subsidiert.
    Elbiler har aldri vært subsidiert.
    Dette er et uttrykk som har oppstått fra de som har vært/er negativ til elbilfordelene, og sure for at den avgiftsfordelen de selv benyttet seg av når de kjøpte dieselbil i 2008 ikke er så fordelaktig lenger. Elbiler har vært-og er fortsatt delvis fritatt fra avgifter, men en subsidie er en direkte økonomisk støtte, som at pappa betaler halvparten av teslaen. Da subsidierer pappa teslaen, og staten avstår fra avgift.

    Capichhhh??
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Elbiler har aldri vært subsidiert.
    Dette er et uttrykk som har oppstått fra de som har vært/er negativ til elbilfordelene, og sure for at den avgiftsfordelen de selv benyttet seg av når de kjøpte dieselbil i 2008 ikke er så fordelaktig lenger. Elbiler har vært-og er fortsatt delvis fritatt fra avgifter, men en subsidie er en direkte økonomisk støtte, som at pappa betaler halvparten av teslaen. Da subsidierer pappa teslaen, og staten avstår fra avgift.

    Capichhhh??
    Jeg har egentlig aldri vært negativ til elbilfordelene fordi jeg har sett at det har vært nødvendige i en overgangsfase. Jeg kjøpte meg en dieselbil på slutten av 2017 fordi jeg trengte ny bil og det ikke fantes elbiler som passet mine behov, og selv om jeg innså at fossilbilene var på i ferd med å bli gammel teknologi. Å betale 600.000 for en bil som ikke passer meg bare fordi den er avgiftsfri er selve definisjonen på en dårlig handel uansett om jeg fikk gleden av å ikke bidra med noe til den norske stat. Jeg får levert en elbil med vektavgift og litt mva påslag i 2023. Greit nok. Subsidiering er det like fullt. Og jeg er subsidiert med manglende mva på de første 500.000.

    Jeg ser ikke forskjellen mellom den norske modellen og modellen i land som USA; UK og Tyskland for å nevne noen der myndighetene går inn med direkte tilskudd og der ingen vil bestride at dette er et subsidie. For meg er det bare en regnskapsmessig spissfindighet. At myndigheten velger å støtte visse formål som jeg ikke nyter godt av har lite med misunnelse å gjøre. Jeg misunner feks ikke de som får sosialstøtte. Dette er politikk, og politikk er at man noe vil, som noen sa.

    Subsidier er noe man driver med for å støtte et formål. Avgiftsbortfallet for elbiler innførte man for å støtte elektrifiseringen av transport. Eller for å støtte norske klimamål. Kall det gjerne støtte eller stønad hvis det gjør det enklere å svelge. At elbileierne fikk en stønad fra staten fordi staten hadde interesse av det, er det liten tvil om. Selv om den ikke kom i form av en direkte utbetaling. Så kan man glemme at man er subsidiert og heller innse at man fikk en stønad hvis det er greiere.

    Io non capiche. Eller hva det heter.
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.375
    Antall liker
    1.265
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har egentlig aldri vært negativ til elbilfordelene fordi jeg har sett at det har vært nødvendige i en overgangsfase. Jeg kjøpte meg en dieselbil på slutten av 2017 fordi det ikke fantes elbiler som passet mine behov, og selv om jeg innså at fossilbilene var på i ferd med å bli gammel teknologi. Å betale 600.000 for en bil som ikke passer meg bare fordi den er avgiftsfri er selve definisjonen på en dårlig handel. Jeg får levert en elbil med vektavgift og litt mva påslag i 2023. Greit nok. Subsidiering er det like fullt. Og jeg er subsidiert med manglende mva på de første 500.000.

    Jeg ser ikke forskjellen mellom den norske modellen og modellen i land som USA; UK og Tyskland for å nevne noen der myndighetene går inn med direkte tilskudd og der ingen vil bestride at dette er et subsidie. For meg er det bare en regnskapsmessig spissfindighet. At myndigheten velger å støtte visse formål som jeg ikke nyter godt av har lite med misunnelse å gjøre. Jeg misunner feks ikke de som får sosialstøtte. Dette er politikk, og politikk er at man noe vil, som noen sa.

    Subsidier er noe man driver med for å støtte et formål. Avgiftsbortfallet for elbiler innførte man for å støtte elektrifiseringen av transport. Eller for å støtte norske klimamål. Kall det gjerne støtte eller stønad hvis det gjør det enklere å svelge. At elbileierne fikk en stønad fra staten fordi staten hadde interesse av det, er det liten tvil om. Selv om den ikke kom i form av en direkte utbetaling.

    Io non capiche. Eller hva det heter.
    Jeg skrev ikke om deg og ditt. Jeg skrev om definisjonen på subsidie.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg har forklart hvorfor du tar feil, ref mine to siste avsnitt. Selv om det kanskje er mer riktig å bruke begrepet stønad: De som kjøpte elbiler fikk en støtte fra staten. Så kan vi glemme diskusjonen om hvordan denne støtten kom elbilkjøperne til gode. Uansett er det mindre viktig hva man velger å kalle det, men det er tydelig at det er såre tær både blant elbilkjøpere og fossilbilkjøpere når begrepet subsidier bringes på banene. Jeg personlig har i hvert fall ingen spesiell holdning til dette, når vi fossilbilkjøpere som gruppe med bred pensel tillegges holdninger. Derfor mitt første avsnitt, kanskje lurt å være litt mindre breial med generaliseringene?
     

    Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.065
    Antall liker
    2.015

    I over 20 år har rederiet Hurtigruten hatt monopol på å drive rutetrafikk på kysten, fra Bergen til Kirkenes.

    I 2018 ble det imidlertid bestemt at oppdraget skulle deles mellom to rederier.

    Havila Kystruten vant det andre anbudet, og skal seile med fire skip.

    Men etter et drøyt år i rutetrafikk gjør nå rederiet endringer i sin fraktpraksis.

    Nå vil ikke Havila Kystruten lenger frakte elbiler, hybridbiler eller hydrogenbiler om bord.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.736
    Antall liker
    13.222
    Så det der. Lurer på hvorfor? Ryktes at markedet i USA svekkes etter Elons ymse stunt. Hyggelig for nye kunder som åpenbart er viktig. Mindre hyggelig for merkelojaliteten blant eksisterende.
    de har visstnok en ganske voksen lagerbeholdning. (Forventet) leveringstid på nye biler er svært kort, sjekket her om dagen og om man bestiller i dag får man forventet levering i februar-mars. En kollega av meg har ventet på en elektrisk BMW i månedsvis uten noen levering i sikte.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.329
    Sted
    Trondheim
    Og i Wyoming ønsker man å fase ut elbiler og forby salg av dem etter 2035. Republikanerne i USA gjør mye rart.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Flere som følger Motor sin rekkeviddetest "live"?
    Totalt uinteressant så lenge man bare er opptatt av rekkevidde. Hvor ble det av beskrivelse av kjøreegenskaper, tekniske detaljer, plass, bagasje mm - virker som når det gjelder elbil så er det bare rekkevidde som gjelder - når ble det det viktigste når folk flest stort sett kjører 4 mil om dagen....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.329
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes det er viktigere med ladehastighet og ladenettverk enn rekkevidde på en lading. Hvis du kjører langt må du uansett stoppe for å lade, og da er det viktigere at du kan lade raskt og at det er lett å finne en lader enn om bilen går 35 eller 40 mil på en lading.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Det er gjerne både og med et stort batteri.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Enig, rekkevidde på nye mellomklasse biler er helt uinteressant, den er god nok på samtlige
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    3.583
    Sted
    Sunnmøre
    Det er sannsynlegvis sant.

    Likevel er eg litt overraska over at rekkjevidda til el-Mercedesen gamlingen kjøpte (ca eitt år sidan) er såpass middels.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.346
    Antall liker
    10.969
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man sammenligner antall bensinstasjoner i et gitt område med antall ladestasjoner for elbil, ser det ut som det er bensin- og diselbiler som har den største rekkeviddeangsten, bare at de har fått dekket sitt behov for angstdempende stasjoner.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.736
    Antall liker
    13.222
    Hvis man sammenligner antall bensinstasjoner i et gitt område med antall ladestasjoner for elbil, ser det ut som det er bensin- og diselbiler som har den største rekkeviddeangsten, bare at de har fått dekket behovet for angstdempende stasjoner
    Det er vel mye fordi det langt meste av bilbruken er lokal og ingen er spesielt sugne på å kjøre langt for å fyllle tanken.

    Jeg har ikke hatt bil på dinosaurjuice på 8 år nå, men så vidt jeg kan telle meg til er det 4 bensistasjoner i bydelen jeg bor i (Nordstrand) - det er på over 50.000 innbyggere og en av disse ligger også langs en hovedtrafikkåre - E18. Det ligger riktig en del like utenfor bydelen, men det er også fordi den omkranses av noen av Norges mest trafikerte veier.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.215
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel mye fordi det langt meste av bilbruken er lokal og ingen er spesielt sugne på å kjøre langt for å fyllle tanken.

    Jeg har ikke hatt bil på dinosaurjuice på 8 år nå, men så vidt jeg kan telle meg til er det 4 bensistasjoner i bydelen jeg bor i (Nordstrand) - det er på over 50.000 innbyggere og en av disse ligger også langs en hovedtrafikkåre - E18. Det ligger riktig en del like utenfor bydelen, men det er også fordi den omkranses av noen av Norges mest trafikerte veier.

    Ja, men det er ikke slik resten av Norge ser ut.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Håper de langt fleste bor under 300km fra jobb og butikk, selv de som ikke bor i Oslo. For oss som gjør det så funker elbil i det daglige hvertfall. Min betalingsvilje for å ha mer enn 4-500km i oppgitt rekkevidde er temmelig nøyaktig 0 kroner, da fungerer de fleste mellomklasse elbiler. Det later også til å være tilfelle for "folk flest" ettersom det meste av nye biler som selges er elbiler.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.736
    Antall liker
    13.222
    Ja, men det er ikke slik resten av Norge ser ut.
    Nei, men de fleste tettsteder av en viss størrelse har vel minst en bensinstasjon for å dekke det lokale markedet og tilfeldig forbipaserende som vil fylle tanken? Når man kjører opp på Strynefjellet så står det skilt om at det er 70 km eller hva det nå er til neste bensinstasjon på andre siden, det må da tolkes som at det, i alle fall etter lokale forhold, er et langt opphold uten mulighet til å fylle tanken.

    Slik var ståda i 2019

    1675289585027.png
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Totalt uinteressant så lenge man bare er opptatt av rekkevidde. Hvor ble det av beskrivelse av kjøreegenskaper, tekniske detaljer, plass, bagasje mm - virker som når det gjelder elbil så er det bare rekkevidde som gjelder - når ble det det viktigste når folk flest stort sett kjører 4 mil om dagen....
    Finnes flust med tester av det du etterspør.
    Men da gjerne test av enkeltbiler eller samletest med typisk 3-5 biler i samme kategori.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Eksempel:
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.569
    Antall liker
    2.770
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Noen tanker - og spørsmål-, fra en som går og tygger på overgang fra fossilt til el......
    - Rekkevidde betyr noe, selv om majoriteten av kjøringen min foregår i bymiljø. Litt "kjedelig" å legge ut på langtur med en bil som har 25 mil rekkevidde, kanskje........?
    - Pris betyr noe mtp evt kjøp
    - Kostnader for service på fossil bil blir gjerne noe annerledes enn for elbil (all service som handler om at fossilmotoren skal snurre godt og jevnt). Ut over det vil gjerne servicekostnader ikke være markant annerledes, f eks mtp slitedeler
    - Nybil kan ha noen fordeler ifht handel av brukt elbil.
    - Finnes der noen "råd" ifht hva man skal tenke på, dersom man vurderer handel av brukt elbil? Hvor gammel "kan" den være, og samtidig være innafor ifht forventet levetid på batteri?
    - Noen med tanker om Opel Ampera elbil? Kia E-niro? Hyundai Ionic og Kona? Nissan Leaf? Citroen EC4? Andre modeller å vurdere? Budsjett opp til ca 400k.....

    mvh
    Proffen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn