Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.638
    Antall liker
    15.723
    Torget vurderinger
    2
    Av og til er man for tidlig ute...


    Tesla model X (performance) = 2,572 kg
    Audi E-tron (55) = 2,490 kg

    Hva er det jeg ikke har fått med meg?
    Mener å ha sett en e tronversjon med oppgitt vekt godt over Teslas tyngste. Skal se om jeg finner den igjen. Audi e tron har vel større tillatt totalvekt enn Tesla S, men ikke 500 kilo her.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Se for deg en slik liten fjert imot hvilken som helst annen vanlig norsk bil front imot front, biler der man sitter med bare et lag plast foran seg som beskyttelse blir sjeldent godkjent. Vet ikke hva lovverket sier her om mopedbiler og sikkerhet heller.
    Småbiler kan registreres som MC eller Mopedbil og da slipper de unna ganske mange sikkerhetskrav. Forøvrig synes jeg at dette er smarte løsninger på å komme seg fra A til B på en billig, enkel og miljøvennlig måte. Vi kan unngå kinaprodukter også. Franskmennene har interessante løsninger på gang.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    Renault har hatt sin Twizy på veien noen år. Kjekk liten sak til å frakte seg og sin matpakke noen km. frem og tilbake til jobben. Eller frem og tilbake til butikken.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.493
    Antall liker
    35.375
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Poenget her er at det krever energi å forflytte et objekt og selv om det er store fordeler forbundet med å bruke elmotorer, fremfor forbrenningsmotorer, krever det like mye energi å flytte på objektet. At det sløses mer energi med en forbrenningsmotor er en annen sak. Støtter overgangen til elbiler fullt ut.

    […]

    Lang rekkevidde, lavere toppfart, lavest vekt i forhold til brukskrav og få slutt på kiropraktorakselerasjon når lyset veksler til grønt. Så kommer man et godt stykke.
    Ja, men fysikken tilsier fortsatt at det er en viss energimengde som skal til for å akselerere en masse til en viss hastighet. Kinetisk energi er E = (m v^2)/2. For å akselerere to tonn elbil fra 0 til 100 km/t går det med (2000 * (100*1000/3600)^2)/2 = 772 kJ = 0,21 kWh + varmetap. Hvor lang tid det tar å komme dit er ikke en del av regnestykket. Når man bremser regenerativt går en stor del av den energien tilbake til batteriet, kanskje 60-70 %. En tung bil vil regenerere mer energi enn en lett, så vekten utgjør en mindre faktor for energiforbruket enn man kanskje skulle tro. Og effekten, dvs energi/tid, er ikke en del av regnestykket i det hele tatt.

    Energien det tar å flytte på objektet i konstant hastighet kommer an på rullemotstand og luftmotstand. Rullemotstanden er proporsjonal med masse og hastighet, luftmotstand med frontareal og kvadratet av hastigheten. I hastigheter over 30-40 km/t er det luftmotstanden som dominerer.

    Om man virkelig vil gjøre noe med energiforbruk fra elektriske biler, så er det en uting med alle disse høye og korte "crossover"-bilene. De får en ganske høy luftmotstandskoeffisient sammenlignet med et lavt og langt såpestykke og dermed uforholdsmessig høyt energiforbruk i landeveishastighet. Den viktigste faktoren er likevel hastigheten. Marsjfart 110 km/t bruker mye mer energi pr km enn 80 km/t. Om man treffer de 80 etter 2 sek eller 4 sek påvirker bare regnestykket indirekte via masse.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Renault har hatt sin Twizy på veien noen år. Kjekk liten sak til å frakte seg og sin matpakke noen km. frem og tilbake til jobben. Eller frem og tilbake til butikken.
    Twizyen er fin, og den nye Citroen Ami er også kul. Men den leveres foreløpig ikke med varmefolie i batteriene og da vil ikke importør/produsent ta den inn i Norge.
    5xtq132a-640.jpg
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.638
    Antall liker
    15.723
    Torget vurderinger
    2
    Jada, Asbjørn. Likefullt, det krever energi å flytte på masse, og mer energi med mer masse.
    Vi kan se på overgangen fra forbrenning til el som den fra glødepærer til LED, og etterhvert har vi også fått mer effektive LED-lamper. Samtidig som halogen fases helt ut.

    Og slik vil det også gå med våre biler, fremover. Det skal spares fryktelig mye energi, i forhold til dagens "use what you can afford" modus.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.493
    Antall liker
    35.375
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, enig i at energieffektivitet blir enda viktigere, men det er ikke forskjellen mellom 0,17 og 0,19 kWh/km som gjør forskjellen. Start med å bli kvitt alt fossilt som bruker tre til fem ganger så mye energi pr km, deretter kan vi diskutere hvilke elbiler som er aller mest energieffektive.

    Mitt bidrag har vært å ta risikoen som «early adopter» før teknologien var helt moden og før infrastrukturen ble fullt utbygget, og å gjøre folk passe misunnelige ved å gli forbi i kollektivfeltet i rushtiden og ta av som et kanonskudd fra trafikklys. Etter hvert ble elbil det opplagte alternativet for folk som skal kjøpe ny bil. Det er ikke lenger strieskjorte for spesielt interesserte selvplagere, men genuint bedre teknologi på et antall dimensjoner.

    Jeg har ikke tenkt å kjøpe en Plaid, forresten. 0-100 på 2,8-3,0 sek er allerede fort nok i mengder.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.638
    Antall liker
    15.723
    Torget vurderinger
    2
    Spennende hva som skjer med perovskitt til solcellepaneler. Kan nærmest "males" på overflater og leverer godt med elektrisitet. Det forskes i holdbarhet og robusthet, men Aptera har meldt at de vil lage noen prototyper.
    Aptera bruker også "vanlige" solcellepaneler. Slike løsninger er mer aktuelle på andre breddegrader, men gitt hvor stor andel av bilparken som skal erstattes, og hva som skjer med strømprisene, er det garantert et marked her.

    Anmeldelse av tre biler som lades med sol og ladekabel.


    Og hvorfor det er et marked her.

    Skjermbilde 2022-12-11 kl. 19.37.22.png

     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Vil vel heller si at problemet med elbiler er man kjører mer enn hva man ha gjorde tidligere med fossilbilen. Så løsningen må bli avgiftsbelegge elbiler tror jeg.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Det blir viktig å følge med på strømprisene når man lader elbilen.
    Dette er stort sett eneste tilpasningen jeg gjør - bilen lades i all hovedsak om nettene / helgene. Det holder lenge til mitt bruk. Kan sette i bilen når lading skal starte og om nødvendig styre når den skal slutte ved å sette maks den skal lade til.

    Slik som strømstøtten er strukturert blir det temmelig rimelig lading stort sett.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Joda, med strømstøtte blir det ikke så ille. Og man planlegger selvfølgelig ladetidspunktene. Litt verre hvis man skal på langtur og må lade på en hurtigladestasjon. De hjelper ikke strømstøtten mye, men det er jo ikke så ofte.
    Så lenge du stort sett bruker bilen til lokal kjøring (og det gjør vel de fleste) og kan lade hjemme blir det jo ikke så dyrt. Og man kjøper jo bil ut fra hvordan man bruker den mesteparten av tiden og ikke for det man gjør en gang i blant.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Jeg jobbet i Think. Det var ikke slikt folk ville ha (den idiotiske Teslaen bygget på Lotus Elise derimot), men Think City var gammel og kun en toseter med god plass. Det fantes tegninger til en 2+2-utgave av den, og også designutkast fra Pininfarina til neste generasjon Think City. De tegningene så ut som BMW i3. Tror mye av drivteknologien til Think også havnet i Bayern
    Konseptbilen Think Ox var akkurat det. Et konsept. Så ble Think kjøpt av en oligark.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.143
    Antall liker
    10.642
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kompis av meg (2m lang tynn mann) begynte på en doktorgrad der. Tror det var noe innen polymerkjemi han skulle forske på (Chassis var vel plast?) . Mener hele oppgaven/graden døde hen da Think ble solgt.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Løpet av et par år kommer det flere rimelige (200-250.000) småbiler med rekkevidde på 300-400 kilometer.
    Renault 5 er jo steintøff med sin retrodesign.


    77979479.jpg 77979476.jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.908
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Aptera, en mengde kinesiske merker o.a. bedriver nytenking som er verdt å kikke nærmere på.

    Oli fra Citroën har fått mye kjeft, men er en Swiss-knife av en bil, f.eks.
    Ordentlig fugly greier... 🤢

    Messerschmidt redux...

    Disse mopedbilvariantene er vel det tåpeligste fremkomstmiddelet i byer - vel og merke der det finnes et fungerende kollektivnettverk.

    De har kun plass til en eller to personer, matpakka og toppen to handleposer, samtidig som rekkevidden blir veldig begrenset - dvs de er en løsning for å slippe å menge seg med andre på bussen.

    Johan-Kr
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ordentlig fugly greier... 🤢

    Messerschmidt redux...

    Disse mopedbilvariantene er vel det tåpeligste fremkomstmiddelet i byer - vel og merke der det finnes et fungerende kollektivnettverk.

    De har kun plass til en eller to personer, matpakka og toppen to handleposer, samtidig som rekkevidden blir veldig begrenset - dvs de er en løsning for å slippe å menge seg med andre på bussen.

    Johan-Kr
    Tja, et par kilometer eller mer til butikken, bussen går sjelden..... skal jeg sette meg inn i 2 tonn bil eller noe som veier 0,5 tonn ?
    De fleste kjøreturer med bil er med en person over korte distanser.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.638
    Antall liker
    15.723
    Torget vurderinger
    2
    Fugly og fugly.

    Jack fra Fully Charged er 2,05m høy.


    Rekkevidde?


    Aptera comes in 250/400/600/1000 mile range variants, but which model of Aptera gives you the most bang for your buck when it comes to range? If you were to divide the cost by the total range, the 250 mile range Aptera at $25,900 has a cost $103.60 per mile of pack range, The 400 mile Aptera is $29,800 at $74.50 per mile (a $29 difference between the models, or 28%), The 600 mile Aptera at $34,600 is $57.66 per mile (a $16.84 difference or 22%), and the 1,000 mile Aptera at $44,900 is $44.90 per mile (a $12.76 difference or 22%). But instead If you compare the base 250 mile range model, and think of the other ranges as “pack additions” to the 250: $3,900 gets you an extra 150 miles of range at $26 per mile of extended range, $8,700 gets you 350 more miles at $24.85 per mile of range, and $19,000 gets you an extra 750 miles at $25.30 per mile extra range.

    You can come to your own conclusions, but what I take away is that upgrading to the 400 mile range variant is immediately very economical compared to the base 250 mile version and gives the biggest leap in cost per mile of range. The 600 mile Aptera seems to be the sweet spot in the economy of scale. The 1000 mile Aptera, unlike buying in bulk at Costco doesn’t seem to be much of an improvement over the 600, and is in one metric actually is a little worse.

    Her er den jævlig fugly.

    Skjermbilde 2022-12-12 kl. 09.52.49.png

    Gamma er street ready.

    Skjermbilde 2022-12-12 kl. 09.41.21.png
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.908
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Tja, et par kilometer eller mer til butikken, bussen går sjelden..... skal jeg sette meg inn i 2 tonn bil eller noe som veier 0,5 tonn ?
    De fleste kjøreturer med bil er med en person over korte distanser.
    Men samtidig skal det da kjøpes og produseres to biler, siden elmopeden er ubrukelig til alt annet enn den tokilometeren for å handle. Du skal også ha parkeringsplass til to biler.

    Johan-Kr
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Men samtidig skal det da kjøpes og produseres to biler, siden elmopeden er ubrukelig til alt annet enn den tokilometeren for å handle. Du skal også ha parkeringsplass til to biler.

    Johan-Kr
    Skal vi langt så tar vi toget eller bruker nabobil.....
    Men for å repetere til det kjedsommelige; alt passer ikke for alle :)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    "I drive a Tesla. I live in the San Francisco Bay Area. Sometimes it feels like a third of people around me drive Teslas. I see lots of Teslas in New York City, Austin, and Seattle. I don’t see many of them in Alabama, or the Florida Panhandle or mid-Pennsylvania or Idaho, or anywhere else that’s mostly conservative.
    Yet Elon Musk has decided to literally destroy his personal brand—and Tesla’s along with it—in his bizarro turn toward the QAnon dark side. As I’ve been saying for a while (on Twitter), this was never going to end well for Tesla."

    https://www.dailykos.com/stories/20...berals-not-his-new-deplorable-pals-buy-Teslas
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Kanskje det er hans forsøk på å få dem til å kjøpe Teslaer - "Vi kan jo kjøpe en Tesla. Musk er en av oss" type argumentasjon?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    As such, it’s particularly bizarre seeing Musk spiral into la-la land, antagonizing everyone he needs to make his businesses successful—advertisers on Twitter, government agencies for SpaceX, Democratic cities for the Boring Company, and woke liberals for Tesla. We now have the two polls showing Tesla’s growing problem. “YouGov found that self-described liberals now view Tesla more negatively than conservatives, though conservatives also have a negative view of the brand on average, according to the firm’s most recent data,” reported the Wall Street Journal.

    If Musk somehow convinces wealthy conservatives to buy electric cars out of partisan fealty, that could be a silver lining. We need fewer gas guzzlers on the road. But they won’t—not with MAGA politicians continuing to demonize electric car ownership.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.493
    Antall liker
    35.375
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Musk begynner å minne en hel om Nikola Tesla på hans eldre dager, bare rikere (så lenge det varer).
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Ikke at dette er en Teslatråd, men -Elmo eier vel et sted rundt 20 % av Tesla, hvor langt kan dette fallet fortsette før det blir gjort forsøk på å få ham distansert fra firmaet? Uten at jeg ser en lett utvei på det, han er vel omtrent like sammenkoblet med merkevaren som Jobs var for Apple.


    1670953202638.png
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Musk begynner å minne en hel om Nikola Tesla på hans eldre dager, bare rikere (så lenge det varer).
    Jeg tror jeg har nevnt den referansen tidligere ja, skjønt han er vel ikke venn med duene riktig enda.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.638
    Antall liker
    15.723
    Torget vurderinger
    2
    Ikke at dette er en Teslatråd, men -Elmo eier vel et sted rundt 20 % av Tesla, hvor langt kan dette fallet fortsette før det blir gjort forsøk på å få ham distansert fra firmaet? Uten at jeg ser en lett utvei på det, han er vel omtrent like sammenkoblet med merkevaren som Jobs var for Apple.


    Vis vedlegget 876491
    Musk møter nå sine mange ville påstander om fremskritt på ulike områder, og verdien av ulike påfunn realitetsorienteres.

    Nei, det blir ingen koloni for 1 million mennesker på Mars, med tusener av Starship-raketter som skal avfyres ved hvert "nær-vindu" mellom Jorden og destinasjonsplaneten. Det er i ferd med å bli usannsynlig at Starship kommer opp i bane rundt vår egen planet, fordi romskipet er for stort. (Planene er fantastiske og man har veldig lyst til at de skal lykkes, men det vi ser hittil, fra Boca Chica anlegget, er ikke lovende).

    Tesla får ikke Full Selv Driving med "visual only interface". Der tok Musk feil og avsporet utviklingen. Nå skal de til med radar og kanskje lidar, men det er produsert mengder av Teslaer som ikke har slike installert og som følgelig står utenfor Teslas garanti om at kundene ville få FSD, med eksisterende biler.

    Hyperloop var aldri annet enn et utspill for å sabotere Californias planer om høyhastighetstog.

    Boring Co. er avslørt som sprøyt. Norske tunnelingeniører vet langt mer om tunnelbygging enn hva Boring er i stand til å levere.

    Og det går dårlig med både solcellepanelene og batterilagringen til Tesla.

    Så man kan forstå hvorfor han vier seg til å redigere twitter og shitposte der.

    At aksjeverdien til selskapet Tesla derimot realitetsorienteres er en god ting. Den har vært latterlig overvurdert i forhold til hva selskapet kan levere. Og det burde investorene innsett for lenge siden.

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.638
    Antall liker
    15.723
    Torget vurderinger
    2
    Edward Niedermeyer skrev boken Ludicrous, om Tesla.

     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Veldig mange investorer har innsett det ang Teslas aksjeverdi. Tror jeg en gang skrev noe selv om hvilke forutsetninger den daværende aksjekursen bygget på, og hvor hinsides det var. Men de fleste overvurderte aksjekjøpernes sunne fornuft og shortet for tidlig.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.638
    Antall liker
    15.723
    Torget vurderinger
    2
    Det spøkes mye i USA med alle brannene i Teslaer, men nå kommer også påstander om at det er dårlig kvalitetskontroll med batteriene. National Highway Traffic Safety Administration i USA skal til å granske.

    Her er noen hundre tilfeller - det går å rulle opp og ned i tråden:

     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Rar måte du legger dette frem på; to av disse er tilsynelatende totalhavarte Teslaer som begynner å brenne?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn