Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Er vel bare en ny episode av felas musk vendetta.
    Må være lite å ta seg til oppi Valdres
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.835
    Antall liker
    16.056
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Marques vs Autopilot Beta.
    Kortversjonen er at det ikke er helt ubrukelig. Men heller ikke særlig avslappende.

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Level 2, kun med visual signals. De har skjønt at skal det bli bedre må de ha radar og mest sannsynlig også lidar. Blir umulig å bygge om bilene som ikke er ustyrt med dette allerede.

    Bilene bråstopper, finner på rare ting (som all blinkingen).

    Dessverre mange som tror de har fått Autopilot/FSD. Teslaer er blitt farlige fordi Elon Musk er uansvarlig og selger et produkt som ikke finnes.

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Elon Musk v Tesla Motors Norge er fortsatt den eneste jeg har saksøkt, da for å ha løyet om effekt i P85D. Advokatene hans kastet kortene natten før rettssaken skulle starte. Klokt valg. Det har vært klart ganske lenge at den fyren og påfunnene hans er Teslas største problem. Selvkjøring er en fantasi, på linje med Mars-koloniene hans, og autopilot med bare kamera er dømt til å mislykkes. Pickup’en var også en gigantisk «missed opportunity», når de hadde et tidsvindu til å forsyne seg av Ford F150-segmentet før Ford selv rakk det.

    Men bilene er fortsatt bra, de, så lenge de markedsføres som det de er og ikke noe helt annet. Jeg kjørte hjem fra Sverige i minusgrader og tett snødrev i går kveld i den bakhjulsdrevne P85 fra 2013. Dønn stabil, totalt udramatisk, snittforbruk rundt 0,2 kWh/km. Noe mer til å begynne med mens bilen varmet seg opp, men deretter så jeg tall som 0,193 og deromkring som snittforbruk siste 50 km.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Strålende resultat for de fleste modellene i EURONCAP på sikkerhet, og bilene har helt klart vært portåpnere for ny mobilitet. Det er synd at Musk er mer sirkusdirektør enn ingeniør, summen av all fri dikting er i ferd med å skape omdømmeproblemer. Det er forståelig at det skal gå fort, for å beholde forspranget, men utvilsomt har det gått for fort.

    Vi får se hva som skjer videre. Kanskje han blir helt oppslukt av å drive med twitter.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvilket forteller at det fortsatt er potensiale for betydelig videre nedgang.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Ja. Om vi er snille med Tesla og legger listen der aksjen var rett før pandeminedstengingen, skal aksjen ned til USD 60, og egentlig skal den enda lavere. Selskapet har ikke oppnådd noe siden februar 2020 som skulle tilsi den verdieksplosjonen det fikk i aksjemarkedet.
    Tesla ble en "memestock" for usofistikerte investorer som satt hjemme og drev opp prisene på aksjer, Rolex-ur og "digital kunst", samt bitcoin.

    Tesla er spennende, for mange Sci-Fi (om man ikke kikker nærmere etter og skjønner at det meste er påstander uten substans), og det kjørte aksjeverdien opp på latterlige nivåer.

    Selskapets største problem nå er at det har produsert en haug biler med farlige batteripakker.

    "We're not an automaker, we're a tech company."

    If you say so: https://www.businessinsider.com/tes...-systems-design-model-s-2012-2019-6?r=US&IR=T

    Skjermbilde 2022-12-21 kl. 10.13.49.png
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, et techselskap ssom bestemte seg for å lage biler. Uovertruffen SW og et banebrytende ladenettverk, og plenty techhype, som Musk alltid har vært en mester i.

    Spørsmålet er hva som skjer når hverdagen treffer de, lading standardiseres og de trege, men logistikksterke, tradisjonelle bilprodusentene etter hvert kapper inn på forspranget. Et studium av hva som skjedde med bilindustrien i årene før og etter 2 verdenskrig kan være fruktbart. Stikkord; En trekke mindre og svært innovative produsenter ble slukt. Jeg kan ikke se at mekanismene bak det som skjedde den gangen er veldig fundamentalt annerledes enn i dag.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.303
    Antall liker
    1.740
    Sted
    Bergen
    Elbilenes potensielle kostnad… snart en fordobling av antall biler i Norge 2000-2022. Av dette utgjør elbilene litt over 25%
    Men veiene utenfor ring3 med unntatt av handlegata til Sverige og ring 3 folkets hytteparadiser i Gudbrandsdalen og sørlandskysten, holder ikke tritt med biløkningen.
    Samtidig er elbilene nå så billig at nesten enhver kan kjøpe en, men ikke alle enhver burde ha en utfra sin generelle manglende kjøreforståelse, og fare for andres og egen sikkerhet etterhvert som veiene tetter seg til.
    Artig at man kan kjøpe en elbil subsidiert av mine skattepenger billigere enn en elsykkel. Men like så greit siden sykkelfremkommeligheten kun er for de av oss som ikke er lettskremt- det gjør hverdagen mer spennende
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Forsikringsmessig er det dem som ikke klarte å stoppe som har skylda, ikke Tesla
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det rakner for Teslas autopilot.

    Bilen "hopper" over i ytterste, venstre fil og bråbremser. (Video i linken)
    Nå var vel poenget at dette var feature’n «full self-driving», ikke autopilot. Riktig brukt er autopiloten et ekstra lag passiv sikkerhet, mens «full self-driving» er Musk-hype. Den er ikke selvkjørende, absolutt ikke med bare optiske kameraer, og hvis føreren tror på reklamen kan det gå skikkelig dårlig. Hvilket det gjorde her.

    På videoklippet så det ut som bilen kanskje aktiverte rutinen for «dead driver», dvs at føreren ikke har gitt noe tegn til å holde i rattet etter gjentatte oppfordringer. Da er siste punkt på listen å sette på nødblink og stoppe. Her blir bilen deretter påkjørt bakfra, og mye av ansvaret for det ligger nok også på de som kom bak, var uoppmerksomme, og ikke greide å stoppe.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    2.672
    Sted
    Liten by
    At Musk har gått fra å være en kul fyr med masse ideer til å være en middelaldrene fyr med for store ideer om seg selv, er vel rimelig klart, men hvorfor snakkes det ikke mere om dekkvalg i elbil bransjen? Og ikke minst hos de som skal redde verden med elbil...?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Kan ikke se at det skal bety noe mer for elbil enn andre biler, når det gjelder rekkevidde og slitasje så har det lite å si
    Ellers er det få av oss som kjøre elbil for å redde verden...
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.375
    Antall liker
    1.268
    Torget vurderinger
    1
    Jeg trodde kunnskapsnivået om klimaet og om hvordan klimaet er satt sammen og virker, at det 12 år gamle 'argumentet' om å etter sigende skulle redde verden hadde gått ut på dato(?)
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
    Jeg lurer på om noen har erfaring med elbil på bilferie i Europa? Først og fremst Tyskland, Frankrike og Italia. Ser at ionity stadig bygges ut, men det ser jo foreløpig veldig tynt ut på kartet.

    Må ha ny bil i løpet av våren og det er jo i praksis kun elbiler som er aktuelle. Alle aktuelle hybrid og fossilbiler er flere år gamle modeller som riktignok kommer i årets utgave, men som ikke vil få videre fokus. Lite lyst til å bli sittende med ukurant pengesluk.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Har bare kjørt på tesla sitt ladenettverk og det fungerer utmerket. Hatt mange turer etterhvert
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Jeg vil tro at Tyskland, Frankrike og Italia vil være uproblematisk. Benelux også. På ferie tar man det jo med ro og man kjører ikke så veldig lange dagsetapper. Planlegg turen med dagsetapper og ladestopp på forhånd så går det helt sikkert fint.

    NB: Det er min oppfatning av situasjonen, ikke egenopplevd.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kjørte til Barcelona i Tesla Model S for noen år siden. Udramatisk, superladere med jevne mellomrom. Destination charger på hotellene var også hendig der det fantes, for å starte med fullt batteri neste morgen, men ikke nødvendig. Behøvde ikke planlegge spesielt mye. Sikkert enda fler superladere nå. Vet ikke hvordan tilbudet er for øvrige merker.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Teslas nettverk har blitt åpnet de siste årene. Last ned Tesla appen, velg lade ikke tesla og zoom deg inn ditt du skal eller veien ditt. Så oppdaterer du, og da skal du få tilgjengelige ladere i området. Ladet Kona'n på Tesla ladere i Nederland i fjor, funket helt topp.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    Kjørte opp og ned til Biarritz i september 2022, brukte stort sett Ionity.
    Hadde en lading på en Lidl eller to også :)
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
    Uten at dette nødvendigvis er det viktigste ved valg av bil: hvordan er det i praksis å krysse Tyskland på en dag i elbil med stort batteri? Ladestopp hver 3. time?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.375
    Antall liker
    1.268
    Torget vurderinger
    1
    Uten at dette nødvendigvis er det viktigste ved valg av bil: hvordan er det i praksis å krysse Tyskland på en dag i elbil med stort batteri? Ladestopp hver 3. time?
    Det er ikke noe problem. Dagens elbiler kan, i likhet med kjøremønstret til dieselbileiere, nå kjøre i 180 km/t med campingvogna på slep i 25 minusgrader på Autobahn med etapper på 120 mil uten stopp.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke noe problem. Dagens elbiler kan, i likhet med kjøremønstret til dieselbileiere, nå kjøre i 180 km/t med campingvogna på slep i 25 minusgrader på Autobahn med etapper på 120 mil uten stopp.
    Ja. Med skiboks på taket, og motbakke hele veien.

    Uansett, vi hadde ikke helt det kjøremønsteret, så vi overnattet et par ganger hver vei. Det ble passe lange dagsetapper og trivelige overnattinger med tysk øl i Heidelberg og fransk vin i Condrieu. Turen var jo en del av poenget, og det var uansett såpass mye Stau på Autobahn at det ikke gikk å kjøre spesielt fort mellom veiarbeidsområdene. Vi planla slik at vi kjørte gjennom Tyskland i helger begge veier for å unngå den verste tungtrafikken, men likevel. Fri fart på Autobahn er mest en teoretisk størrelse. Dessuten pådro fruen seg salmonella i Spania, så det var ikke ladingen som bestemte stoppfrekvensen på vei nordover, for å si det slik.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nemlig. Skal man langr med elbil må man tenke annerledes. Tyskland er et fint land å stoppe i, om man har tid.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn